עו"ד יפעת שוורץ סיל. צילום: ניר סלקמן
עו"ד יפעת שוורץ סיל. צילום: ניר סלקמן

"זו הגשמת חלום": עוה"ד הפלילית יפעת סיל מעלה מופע על עולם הפשע

כבר בילדות כשהיא ראתה עבריינים וביקרה בתאי מעצר משטרתיים ידעה עו"ד יפעת שוורץ סיל מה הייעוד שלה בחיים, ושום דבר לא עצר אותה, אפילו לא שירות ביחידת המודיעין המבוקשת 8200. אחרי שנים ארוכות כפליליסטית היא מעלה מופע שהיא כתבה ומבוסס על סיפורי פשע, "לראות את הסיפורים שכתבתי קורמים עור וגידים על הבמה, זה אושר גדול", היא אומרת

פורסם בתאריך: 28.2.22 16:11

     

זכרונות הילדות של כל אחד מאיתנו בנויים בדרך כלל על משחקי השכונה, החברים הקרובים או המשחקים הבלתי נשכחים. אבל לא כך אצל עו"ד הפלילית יפעת שוורץ סיל, אצלה זכרונות הילדות הם תאי מעצר אפלוליים ודיונים משמימים בבתי משפט.

כיום היא אחת הפליליסטיות הוותיקות באזור, ויש לה רזומה של 25 שנה, אבל ההיכרות שלה עם עולם הפשע והמשפט החל מוקדם מאוד, "היה לי ברור שזה הייעוד שלי בחיים", מסבירה שוורץ סיל, "בעקבות אמי המנוחה לידיה שוורץ שהיתה ראש לשכת התביעות המיתולוגית במרחב לכיש במשטרת ישראל שנים ארוכות, ולאחר מכן פתחה משרד עצמאי לייצוג בתחומים פלילי ותעבורה. מילדות ליוויתי את אמי לדיונים בבית המשפט, ביקרתי בתאי מעצר במשטרה, וחוויתי את העולם הפלילי באופן בלתי אמצעי. נשאתי אליה עיניים והיה לי ברור שזה מה שאעשה כשאגדל. אגב חלק מלקוחותיי כיום הם בנים של מי שהיו לקוחות של אמי ז"ל".

חשוד מובא להארכת מעצר. צילום: אוליבייה פיטוסי

היא נולדה לפני 49 שנים באשקלון, "שזו עיר שאני מאד אוהבת ומחשיבה כביתי", היא למדה בתיכון תגר שנמצא היום מול המשרד שלה בקרית האקדמיה באשקלון. הידע הרב שלה בשפות כמו אנגלית, עברית, רומנית ובעיקר ערבית הביאו אותה לשירות צבאי ביחידת המודיעין הידועה 8200. שלא כמו רבים מהיחידה, עם שחרורה, היא לא פנתה להייטק כי היא ידעה מה היא רוצה להיות בחיים ומיד החלה ללמוד משפטים. בשנת 1997 היא כבר פתחה את המשרד שלה באשקלון.

מילא משפטים אבל למה היא בחרה את התחום הפלילי המחוספס? היא מסבירה שעבורה זה אתגר, "פלילי הוא תחום מאתגר. בתור סניגורית אני בתפקיד הנצחי של האנדרדוג, ואני אוהבת לצלוח אתגרים. התפקידים הקלים פחות מושכים אותי", מסבירה שוורץ סיל, "אחד התחביבים שלי הוא ספורט, בין היתר ריצות ארוכות, ואני מחפשת תמיד את המסלולים הקשים, עם תוואי שטח קשה, עליות, וכיוצ"ב. המסלולים הקלים לא מענינים אותי. כשהייתי צריכה לבחור מרוץ למרתון בחרתי את המדברי באילת שנחשב לקשה בארץ. נהניתי ממנו מאד. כך גם בתחום המקצועי. אני שואבת את ההנאה והסיפוק המקצועי מהאתגר. לטעון בבית משפט ולהביא לשחרור של עצור, או לזיכוי, זה לשנות מציאות לאדם ולכל משפחתו, וזו תחושת סיפוק מיוחדת לתחום הפלילי. תחושה מתוקה. הרגע הזה שהלקוח שלי משתחרר מאזיקים בעקבות דברים שאני טענתי, כי הצלחתי לשכנע, הוא מרגש כל פעם מחדש".

רוב הפליליסטים בארץ הם גברים, כך גם רוב הלקוחות, אך שוורץ סיל סבורה שדווקא היותה אישה מביאה לתחום הזה משהו אחר. "התחום הפלילי אמנם די גברי אך לאישה יש את העוצמות שלה, שלא תמיד יש בגבר – את האינטליגנציה הרגשית להבין מצבים, לזהות מצוקות לעיתים אצל לקוח, ועוד", היא אומרת, "כאישה היה לי חשוב מתחילת דרכי לשדר מרחק מהלקוחות, אני לא חברה של אף אחד, מאד קרובה ואמפתית אך הגבולות תמיד מאד ברורים. במצב זה הלקוחות גם מרגישים בנוח ומאד מכבדים. מה גם שהם רואים שאני נלחמת עבורם כמו לביאה, ולא מוותרת. כפי שסיפרתי קודם, כבר מילדות נחשפתי לאנשים אלה, כך שהתקשורת שלי איתם מצוינת ומבוססת לפני הכל על כבוד הדדי, והרבה פעמים גם חיבה עמוקה. יש לי לקוחות קבועים כבר 25 שנים ועברנו לא מעט".

עו"ד יפעת שוורץ סיל

עו"ד יפעת שוורץ סיל. צילום: ניר סלקמן

אבל אחרי שנים ארוכות בתחום המשפטי הזה שהוא עמוס ריגושים ומתחים, היא החליטה לעשות משהו שונה. ביום חמישי יעלה לראשונה על במה במתנ"ס גן יבנה המופע "מונולוגים מהזינזאנה", מופע שכולו פרי עטה של שוורץ סיל. זינזאנה למי שלא יודע – הוא כלי רכב מאובטח שמיועד להעברת אסירים ממקום למקום כמו מבתי הסוהר לבתי המשפט וכד'.

אז המופע כאמור, עולה בימים הקרובים, אבל זרעיו של הרעיון הזה נשתלו כבר לפני שנים, "אני כותבת סיפורים למעלה מעשר שנים. לאחר צבירה של אלפי שעות בבית המשפט במהלך השנים נחשפתי למקרים שנתנו לי השראה לסיפורים שהם מונולוגים של דמויות מעולם הפשע. לפני מספר חודשים הרגשתי שהדמויות רוצות לצאת לאוויר העולם ולקבל את העצמאות שלהן וכך נולד אצלי הרעיון למופע", היא מגלה, "היה לי מאד קשה לבחור מבין שלל הסיפורים שכתבתי במהלך השנים את הדמויות למופע, כי אני אוהבת את כולן, הן סוג של ילדים עבורי, אולם בסופו של דבר ניסיתי לשלב בין דמויות שונות האחת מהשניה על מנת שיהיה ענין וגיוון, לדוגמה, אחת הדמויות במופע היא של מאפיונר רוסי, דמות אחרת של מאהב חרדי שאני מכנה אותו 'קופידון החרדי',יש לי דמות שמתמחה בפריצה לכספות שאני מכנה אותה 'אלוף הכספות', ישנה נוכלת מלהטטת שמנסה להוציא כספים מאנשים, ומצליחה כמובן, זונת צמרת שמספרת את סיפור חייה, ועוד".

ברגע שהיא החליטה להעלות את המופע הי החהל לראיין שחקנים, ערכה להם אודישנים וניהל המשא ומתן מול במאים שונים, "בסופו של יום נבחר קאסט נפלא של השחקנים סער בדישי, דורון מורל ואסיה – שלושתם מוכשרים בטירוף, והבמאי רועי מרדכי שהחיבור איתו היה מיידי מההתחלה והוא התלהב מכל הקונספט המיוחד של המופע".

מונולוגים מהזינזאנה

מונולוגים מהזינזאנה

היא למעשה המפיקה של המופע, המוציאה לפועל שלו ומצויה בכל הפרטים הגדולים והקטנים כך שהיא גם מגיעה לכל החזרות. אז מה מחכה לקהל במופע? "ביום חמישי בע"ה נראה על הבמה את הדמויות שלנו מספרות על עצמן, כל אחת ברגע ספציפי בחיים שלה, וניכנס יחד לתוך רכבת הרים של רגשות, מקטעים שמעלים דמעות , לקטעים משעשעים, מפחידים, ועוד. אני נרגשת מאד לקראת יום חמישי. עבורי זו הגשמת חלום. לראות את הסיפורים שכתבתי קורמים עור וגידים על הבמה, זה אושר גדול".

"מונולוגים מהזינזאנה", יום חמישי, שעה 20:00, מתנ"ס גן-יבנה. לרכישת כרטיסים – לחצו כאן


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר