"תפילה שבורה" בשירי לאונרד כהן. צילום: שלומית וולף
"תפילה שבורה" בשירי לאונרד כהן. צילום: שלומית וולף

הערב: "תפילה שבורה" – מופע מחווה לשיריו של לאונרד כהן הגדול

 נועלים את השנה עם מופע מחווה לשיריו של לאונרד כהן הגדול: מסע בעולם היצירה והתפילה של אחד האמנים הגדולים והמוערכים של דורנו

פורסם בתאריך: 30.12.21 17:27

     

לאונרד כהן נחשב לאחד מהאמנים שזכו למספר הגבוה ביותר של גרסאות כיסוי לשיריהם: למשל, גרסתו של ג'ף באקלי ל"הללויה", גרסתם של REM  ל-"First We Take Manhattan", הביצוע הנהדר של נינה סימון ל"סוזאן", הביצוע של ג'ון קייל ל"הללויה" זה של ג'ו קוקר ל-"First We Take Manhattan" וגם של טורי איימוס ל"סוזאן".

לאחר מותו ב-2016, בגיל 82, העיסוק הזה נעשה פופולרי אפילו יותר. מלנה דל ריי ועד נינט – אמנים רבים ביצעו באחת בהופעותיו לפחות אחד משיריו של הכהן הגדול. המופע הזה, "תפילה שבורה", התחיל כשאברהם כהן – שחקן, אמן רחוב, ליצן רפואי ומקים ומנהל אנסמבל הפיוט של מכון בן צבי – החליט לצלול עם המפיק המוזיקלי והבסיסט הנהדר יענקל'ה סגל אל תוך הטקסטים של לאונרד כהן והקימו את ההרכב "תפילה שבורה" שהוא גם שמו של המופע.

המוטיב המרכזי היה העיסוק של כהן בתפילה ובשיחה עם האל. כמעט בכל שיר של כהן אפשר למצוא משקע אמוני, ואפילו לא צריך מנעד פרשני רחב מדי בשביל לאתר אותו. הקרבה לסבו הרב בילדותו, הביקורים בבתי הכנסת והחיבה לשפת הקודש עשו את שלהם והפכו את האמונה ואת היהדות של כהן לנוכחות תמידית ביצירה שלו, בין שבטקסט ובין שבסאב-טקסט.

ב-21 באוקטובר 2016 ראה אור אלבומו של לאונרד כהן “You Want it Darker”. בשיר הנושא שילב כהן חלקים מתפילת הקדיש. שיאה של היצירה בקריאה “הנני, הנני, I’m ready, my Lord”. לאונרד כהן נפטר 19 יום לאחר מכן, ב-7 בנובמבר 2016. המלה “הנני” מופיעה בתנ”ך יותר מ-250 פעם. אין כמעט דמות תנ”כית חשובה שאינה אומרת אותה או סיפור תנ”כי מרכזי שאינה מופיעה בו. ויותר מכול היא נאמרת בשמו של אלוהים. בשיר “You Want It Darker”, לאונרד כהן מארח את החזן ואת מקהלת בית הכנסת של ילדותו, בית הכנסת “שער השמיים”. שיתוף פעולה מוזיקלי מיוחד זה, שבמרכזו המלה “הנני” ולצדה תפילת הקדיש, היה הדרך שבה בחר כהן להיפרד מן העולם.

בהרכב "תפילה שבורה" משתתפים שישה מוזיקאים במופע מרגש ועוצמתי הפוסע בין שיריו של כהן, מכל תקופות יצירתו, ומחבר אותם בעדינות להשראות מעולם הפיוט והניגון וחושף הדהוד מהמקורות היהודיים. השירים מבוצעים באנגלית ובעברית וביניהם נפרשים עלילת חייו, חיפושיו וגעגועיו של היוצר המופלא. המופע "תפילה שבורה" עוסק בעולם היצירה והתפילה של לאונרד כהן ומתמקד בשיחה המתמשכת שלו עם הבורא.

לאורך כל חייו ויצירתו, ניהל לאונרד כהן שיחה מורכבת עם האל, עם המטאפיזי, עם האהובה (השמימית והגשמית) ועם המוות. המופע פוסע בין שיריו של כהן, בגבול הדק שבין אמונה וכפירה, התמסרות והתרסה, תוכחה ונחמה, אהבה ותפילה, מחבר אותם בעדינות להשראות מעולם הפיוט והניגון וחושף הדהוד מהמקורות היהודיים. השירים לקוחים מכל תקופות היצירה של כהן – החל מאלבומיו הראשונים ועד לאלבום הפרידה, עם "הנני" המונומנטלי. השירים מבוצעים באנגלית ובעברית וביניהם נפרשים עלילת חייו, חיפושיו וגעגועיו של היוצר המופלא.

משתתפים: אברהם כהן – שירה, סיפור, גיטרה ומפוחית, ינקל'ה סגל – עיבודים והפקה מוסיקלית, בס, גיטרה אקוסטית ושירה, רוני עברין – כלי הקשה, בת חן אדרי – שירה, שלמה עוז – גיטרה קלאסית ושירה, יוגב לוי – נאי, קלידים, גיטרה ושירה.

הערב, בשעה 19:00, בית אריה קלנג, רח' יאיר 2, אשדוד. עלות כרטיס: 100 ₪ בלבד! לכרטיסים : https://bit.ly/3dHcsRJ, למידע: 08-9221883

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר