מגדי אונגר בהשקת ספרה
מגדי אונגר בהשקת ספרה

83 שנים לליל הבדולח: שורדת שואה בת 94 השיקה את ספרה בבית העדות

במשך 15 שנה שקדה שורדת השואה מגדי אונגר על כתיבת הספר שלה ואמש האי השיקה אותו במסגרת בערב לציון 83 שנים לליל הבדולח במוזיאון בית העדות שביישוב ניר גלים בו היא מתגוררת. "בכל יום אני אומרת 'מודה אני', מדליקה שתי נרות ומבקשת שלווה", סיפרה אונגר

פורסם בתאריך: 10.11.21 11:42

     

מוזיאון השואה 'בית העדות' אירח אמש אירוע לציון אירועי ליל הבדולח שאירע בגרמניה בלילה שבין ה-9 ל-10 בנובמבר 1938. הערב כולו עמד בסימן השקת ספרה של שורדת השואה מגדי אונגר בת ה-94 – שלום אחרון לאמא, עליו שקדה ב-15 השנים האחרונות, כשזיכרון רודף זיכרון והדמעות הזולגות מכתימות את הדיו שעל דפי הטיוטה. את הערב כיבד בהשתתפותו גם ראש מועצת חבל יבנה, משה ליבר, כמו גם שורדי שואה, משפחתה הגדולה של מגדי ותושבי ניר גלים.

קשה שלא לזהות את המבטא ההונגרי של מגדי אונגר בת ה-94, אותו ינקה בבית הוריה. האישה האצילית הזו, הצלולה, בעלת הזיכרון המדהים ונטולת משקפי ראייה, שהגורל התאכזר אליה בשנות חייה המוקדמות, אולם שפר עליה בחלוף השנים, התרגשה הערב מאוד כשלמעלה ממאה איש ואישה הגיעו לכבדה במוזיאון השואה בית העדות שבישוב ניר גלים בו היא מתגוררת, לרגל השקת סיפרה. "בחתונה שלי לא הגיעו כל כך הרבה אורחים כפי שהגיעו הערב", היא ציינה בהומור.

הקהל שהשתתף בערב המיוחד

הקהל שהשתתף בערב המיוחד

השבת האחרונה של חודש אוקטובר הייתה שבת פרשת חיי שרה. "אני אוהבת את פרשת חיי שרה", מספרת אונגר, "שרה, שבגיל מאוחר מאוד בישרו לה שהיא בהריון. גם אני חוויתי לידה בגיל מבוגר מאוד – לידה קשה. אומרים שאחרי לידה קשה, אימהות מאוד אוהבות את הוולד שלהן. גם אני מאוד אוהבת את מה שילדתי. הייתי בת 16 כשאיבדתי את הוריי. איני יודעת מאיפה שאבתי את הכוחות להמשיך הלאה".

רחל רוזנמן עפר, מנכ"לית מוזיאון השואה בית העדות: "גם 77 שנים אחרי הפרידה שלא הייתה מהמשפחה, שם על הרמפה באושוויץ, הכאב חי ופועם כאז. ערב ההשקה לספרה של מגדי אונגר, הוא גם ערב ששוזר בו את סיפוריהם של אלפי שורדי שואה שהיו שם. אך טבעי שמוזיאון השואה בית העדות, אותו מגדי מלווה מיום הקמתו ועד עצם היום הזה, יהיה המקום לאירוח אירוע וימשיך לספר את סיפוריהם, לחנך ולהנחיל את זיכרון השואה לדורות הבאים בכל דרך ובכל אמצעי".

מגדי אונגר בבית העדות. צילום: יענקלה קליין

מגדי אונגר בבית העדות. צילום: יענקלה קליין

הדס אחיטוב, העורכת הלשונית של הספר 'שלום אחרון לאמא', תיארה את עבודתה עם מגדי על הספר כעבודה עם אישה שלא החסירה שום פרט ושזיכרונה עובד כמו הייתה נערה רכה בשנים. תיאוריה הציוריים לפעמים והמזוויעים בפעמים אחרות כאילו הביאו אותה למחוזות ילדותה של מגדי ולזוועות אותם חוותה. "היא לא הייתה עוצמת עין בלילה כשמילה לא הסתדרה לה כפי שרצתה", תיארה אחיטוב. "היום ראשון אחד היא (מגדי, א.ב) התקשרה אליי וסיפרה שבשבת, לאחר שקיבלה את העותק הראשון של הספר, ישבה וקראה את כל הספר. 'הרגשתי איך אני מספרת לעצמי בדייקנות בלתי מתפשרת, את סיפור חיי אחד לאחד', היא אמרה. עבורי זו הייתה המחמאה הגדולה ביותר שיכולתי לקבל על תפקידי בכתיבת הספר".

הספר שכתבה מגדי אונגר

הספר שכתבה מגדי אונגר

האירוע התקיים, כאמור, במוזיאון השואה והמורשת 'בית העדות' שבניר גלים, יישוב בו מתגוררת אוכלוסיית שורדי שואה גדולה למדיי. 'בית העדות' לזיכרון השואה הנו מוסד חינוכי ומוזיאון אשר הוקם על ידי עמותת ותיקי בני עקיבא בראשית שנות ה-90. בית העדות שם לו למטרה לתעד, לחקור ולהנחיל לדורות הבאים את זיכרון השואה, את מורשתה המפוארת של הציונות הדתית, ואת חלקם ההרואי של חבריה במחתרת, בפעולות ההצלה ובעשייה החינוכית.

בית העדות מקיים פעילות ענפה ורציפה לאורך כל השנה. התצוגות בבית העדות מורכבות ממוצגים אותנטיים מתקופת השואה ומיצירות אמנות פרי עבודתם של אמנים שורדי שואה. בבית העדות מחלקת ארכיון וספרייה, אולם כנסים ומיצג אינטראקטיבי חדשני – מיצג בית הזכוכית.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר