המופע 'רוק דה בלט'. צילום: נתן יעקובוביץ
המופע 'רוק דה בלט'. צילום: נתן יעקובוביץ

"נדהמתי מהמוזיקה והטקסטים": כשהבלט של ולרי פאנוב פוגש את אום כולתום

מופע של קבוצת תאטרון בלט פאנוב בפסטיבל עכו לתיאטרון אחר מפגיש ימים אלה של חול המועד בין הבלט הקלאסי לקלאסיקות הגדולות של המוזיקה הערבית

פורסם בתאריך: 22.9.21 14:39

     

פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר מתקיים בימים אלה של חול המועד עד לתאריך 24 בספטמבר, בסימן של התחדשות וחזרה לחיים ולשגרה. כחלק מהחזרה למתכונת הרגילה של הפסטיבל ולחוויית התיאטרון הקסומה שהוא מציע צפויה למבקרים חוויה תרבותית חד פעמית ומרתקת במופע המחול "אקלקטיקה", של קבוצת תאטרון הבלט "פאנוב", היוצרת כחלק מפעילותה של החברה העירונית לתרבות הפנאי באשדוד.

בהפקה זו רקדני הלהקה ירקדו לראשונה לצלילי מיטב הקלאסיקות של המוסיקה הערבית וביניהם: אום כולתום שרה את "אינתה עומרי", פיירוז עם "חבאייתק", פריד אל אטרש עם "אהוואק" וקלאסיקות של עבד אלוואהב, וואדיע אלסאפי ואחרים לכוריאוגרפיה של ואלרי פאנוב, לשעבר מגדולי רקדני הבלט בעולם וכוראוגרף בעל שם בינלאומי החי ופועל באשדוד.

נראה כי חדוות היצירה חזרה לחייו של פאנוב (82), יליד בלארוס, שנולד כוולרי שולמן, למד את רזי הבלט בלנינגראד ובמוסקבה ונודע בהמשך כרקדן מוביל בלהקת הבלט של תיאטרון מאלי בלנינגרד ובלהקת הבלט של תיאטרון קירוב. בשנת 1972, ביקשו הוא ואשתו השנייה, רקדנית הבלט גלינה  פאנובה – רשות לעלות לישראל. כדרכם, הגיבו השלטונות הסובייטים על הבקשה בחומרה: בני הזוג פוטרו מלהקת קירוב ונמנע מהם לעבוד במקצועם במשך שנתיים, כשפאנוב עצמו נאסר לזמן קצר באשמת "חוליגניזם".

ולרי פאנוב והרקדנים. צילום: לימור אדרי

ולרי פאנוב והרקדנים. צילום: לימור אדרי

לאחר לחץ בינלאומי של אמנים ואישים במערב, הותר בשנת 1974 לצאת את ברית המועצות והם עלו לישראל בה רקדו במשך מספר שנים. בעשור שלאחר מכן עשה פאנוב קריירה בינלאומית ככוריאוגרף וסולן בבלט האופרה של ברלין, בבלט סן פרנסיסקו, עם להקת האופרה הממלכתית של וינה, להקת הבלט המלכותית השוודית ולהקת הבלט הלאומי הנורווגי. כמו כן, הוא שימש כמנהל אמנותי של להקת הבלט המלכותית של פלנדריה, ויצר כוריאוגרפיה ל"קלאופטרה" למופע של הבלט הממלכתי של איסטנבול.

בשנת 1998 יחד עם אשתו השלישית אילנה אורלוב, הקים פאנוב את תיאטרון לבלט "פאנוב" באשדוד, אותו הוא מנהל אמנותית ומקצועית עד היום. פאנוב, אמן טוטאלי נעתר לרעיון לשלב בין קלאסיקה מערבית לקלאסיקות ערביות וכדרכו ירד לפרטים הקטנים ביותר: לאחר שהטקסטים תורגמו עבורו לאנגלית ולרוסית ביקש משאול מנשה, לשעבר איש המחלקה הערבית של הטלוויזיה הישראלית להבין את פרטי הניואנסים הגלומים בטקסטים הלא מוכרים לו ולדבריו, "נדהמתי מהמוזיקה ומהטקסטים המנגנים על מיתרי הנפש העמוקים ביותר ומהעוצמה הרגשית המתפרצת מהם".

מנהל תיאטרון בלט פאנוב, דורון גכטמן מוסיף: "לאחר תקופה מאתגרת שאילצה אותנו להופיע פחות ולהתמקד בחזרות אני שמח על החזרה למתכונת הופעות כמעט רגילה וכמובן שמח על השתתפות קבוצת הבלט בפסטיבל עכו לתאטרון אחר מה שיאפשר לרקדנים חוויית תיאטרון פיזית ומציאותית ומגע בלתי אמצעי עם הקהל במופעי מחול הנערכים בחוצות העיר עכו".

המופע "אקליקטיקה" עם הרקדנים אנסטסיה סוברוב, גליה נימקובסקי, אביליה בטירב, גיום רווד, מקסים סוסלוב ובנדיקט סיידר יוצג בימים רביעי וחמישי, 22-23 בספטמבר, חול המועד סוכות בשעות 18:00, 19:30, 21:30 מעל במת המחול כחלק מאירועי החוצות בפסטיבל שאותם מנהלים אמנותית גבריאל כהן וג'רום ארוש האשדודי, מייסדו ומנהלו של תאטרון רחוב "ברמוזה" בעיר.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר