אור גדול היה פה - ארועי חנוכה אחרונים ביותר. צילום דודו בוזגלו
מוזיאון אשדוד לאמנות צילום: דודו בוזגלו

מוזאון אשדוד לאמנות פעיל בימים אלה ומציג: "רפאים" – תערוכה קבוצתית חדשה

התערוכה עוסקת בהלך הרוח של המרחב העכשווי ומבקשת להנכיח בשקט ראשוני וגולמי את האימה והטלטלה של התקופה הנוכחית. במקביל, מוצגת בגלריית האוסף של המוזיאון תערוכה חדשה מאוסף ישראל מקוב עם עבודות של יגאל תומרקין, יאיר גרבוז, מיכל נאמן ועוד

פורסם בתאריך: 3.3.21 15:47

     

במוזאון אשדוד לאמנות מוצגת "רפאים" – בתערוכה מוצגות עבודותיהם של 15 אמניות ואמנים ישראלים, המציגים בה מקבץ של תתי-תערוכות במגוון של נראטיבים ונקודות מבט, ויוצרים בתוך כך מרחב רוחש של שוטטות וחיפוש המבקש נוכחות.

המונח "רפאים" מתייחס להלך הרוח של העידן העכשווי – עידן של ציטוט, שכפול ושעתוק אינסופי; הוא משמש כמטאפורה לחשיבה רדופה וחסרת מנוח המקדשת את השנוי במחלוקת והבלתי ודאי, את ההטרוגני והמגוון, את האחרוּת והספק; הוא משקף עמדה עקרונית מפוררת ניגודים, המרחפת במחוזות-סף שבין נראוּת ואי-נראוּת, ממשות ואי-ממשות, חומריות ואל-חומריות, נוכחות והעדר, חיים ומוות, הקשורים כולם ברגשות רבי-עוצמה ומאיימים כמו פחד ואובססיה.

לי אורפז. ברקפסט, 2014

לי אורפז. ברקפסט, 2014

העבודה על התערוכה החלה בינואר 2020, זמן קצר לפני בוא המגפה העולמית שבימים אלה אנו נתונים בעיצומה. החשיבה עליה ניזונה מתחושה מקדימה של הטלטלה הקרֵבה, שנלוותה למאמץ לזהות את תנודות העומק המבעבעות במרחב העכשווי ולשקף את רוח התקופה. בחודשי הסגר שהוטל למאבק במגפת הקורונה, התחדדה תחושת הקץ והקצה ורעיונות אלה נִטענו ברלוונטיות ממשית המנכיחה הלך-רוח רדוף, פראנואידי ומתכנס בעצמו, תחושה של אובדן-דרך, ניוון ואִיוּם מתמיד, חרדה (ממשית ומדומיינת) בקיום שכולו עמימות מערערת.

דביר כהן-קידר. דיוקן נערה צעירה

דביר כהן-קידר. דיוקן נערה צעירה

אוצרים: יובל ביטון, רוני כהן-בנימיני, האמנים והאמניות המציגים בתערוכה: לי אורפז, מאיה אטון, דוד בהר פרחיה, מאיה ז"ק, יאן טיכי, מארק יאשאייב, שירן יצהרי, דביר כהן קידר, דנה לוי, אריק מירנדה, רן סלוין, רונית פורת, אנג'לה קליין, אלונה רודה, אורית רף.

יאן טיכי מתוך תולדות הציור. צילום: יאן טיכי

יאן טיכי מתוך תולדות הציור. צילום: יאן טיכי

תערוכה מאוסף ישראל מקוב

במקביל, מוצגת בגלריית האוסף של המוזיאון תערוכה חדשה מאוסף ישראל מקוב, שאותה אצרה הדסה כהן המקבצת אמנים מרכזיים שפעלו בעשורים השני והשלישי למדינה. עבודותיהם של אמנים שמעמדם המרכזי מורגש עד היום – ביניהם יגאל תומרקין, רפי לביא, משה גרשוני ויאיר גרבוז, שהחלו לפעול בשנות ה-60, ומיכל נאמן ויהודית לוין, המזוהות יותר עם אמנות שנות ה-70 ואילך.

העבודות מיטיבות לייצג את הלך הרוח הייחודי של אותן שנים ואת מהלך היצירה העצמאי שהתוו אמנים ואמניות אלה, בדרכם להטביע חותם בלתי נמחה בזירת האמנות המקומית. במקביל, מוצגת בגלריית האוסף של המוזיאון תערוכה חדשה מאוסף ישראל מקוב המקבצת אמנים מרכזיים שפעלו בעשורים השני והשלישי למדינה, העבודות השמורות באוסף ישראל מקוב, גם אם לא נוצרו בטווח העשורים הנדון כאן, מיטיבות לייצג את הלך הרוח הייחודי של אותן שנים ואת מהלך היצירה העצמאי שהתוו אמנים ואמניות אלה, בדרכם להטביע חותם בלתי נמחה בזירת האמנות המקומית.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




מוזיאוני אשדוד פתוחים למבקרים בהתאם לתו הסגול: רכישת כרטיסים באופן מקוון, מדידת חום בכניסה, עטיית מסיכה לאורך כל משך הביקור ושמירה על ריחוק חברתי. הכניסה למוזיאון תתאפשר ברכישת כרטיסים באופן מקוון בלבד באתר החברה העירונית לתרבות הפנאי.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר