בית הספר לקרקס "דורטו". צילום: ולדימיר שכטר
בית הספר לקרקס "דורטו". צילום: ולדימיר שכטר

בית הספר לקרקס "דורטו" – "כל אחד יכול להיות אומן קרקס"

סלבה נוסינסקי, מייסד ומנהל בית הספר לקרקס 'דורטו', התחיל את דרכו בתחום בגיל 9. היום הוא מוביל את תלמידיו להצלחות והישגים בארץ ובעולם

פורסם בתאריך: 18.8.19 13:39

     

דורטו – בית ספר לקרקס

אין כמעט ילד או מבוגר בישראל שלא צפה במופע קרקס אחד לפחות בימי חייו. רובנו בודאי יסכים שהקסם שבמופע, בו אקרובטים תלויים בין ארץ לשמים, אומן הג'אגלינג מלהטט בכדורים או לולייניות בונות מגדל אנושי תוך סיבוב צלחות על מוט עץ דקיק, השאיר בו חותם לימים ארוכים.

אך קרקס הוא הרבה יותר ממופע בידור. קרקס זו אומנות מורכבת וייחודית, שהעוסקים בה ניחנים בכישרונות מגוונים ויכולות גבוהות, אותם פיתחו לאורך זמן. הבשורה היא שבשנים האחרונות ניתן ללמוד את התחום ממש קרוב לבית – באשדוד.

"אנחנו מגדלים ומטפחים את הדור הבא של אומני הקרקס הטובים בעולם", מספר בגאווה סלבה נוסינסקי, מייסד ומנהל בית הספר לקרקס 'דורטו'. "לראייה, לפני שנתיים תלמידה שלנו הייתה הראשונה שהשתתפה בפסטיבל "מונטה קרלו" היוקרתי ביותר בעולם, בניהולה של נסיכת מונקו, סטפניה. התלמידה זכתה במקום ה- 3 מתוך 40 קטעי קרקס על קטע חישוק אווירי".

כשמדברים עם נוסינסקי קשה לעצור את ההתלהבות שלו. הוא נושם וחי קרקס מאז שהיה בן 9, כשנרשם במקרה לחוג במתנ"ס בעיר. "התאהבתי באומנות הקרקס והשקעתי בזה שעות של אימונים. למדתי את כל המקצועות החל מאקרובטיקה, קפיצה בטרמפולינה, פס קרקע, עמידות ידיים, אקרובטיקה באוויר וגם ג'אגלינג. האהבה לקרקס לא דעכה גם לאורך שנות בגרותי כששירתי בצבא קבע. בשנת 2010 השתחררתי בדרגת רב-סרן וגמלה בלבי ההחלטה להנחיל את האהבה הזו גם לדורות הבאים".

את בית הספר לקרקס 'דורטו' (בתרגום חופשי מאיטלקית – זהב) ייסד נוסינסקי בעיר מגוריו אשדוד ותוך שלוש שנים הפך המקום למוקד עניין למאות ילדים, בני נוער ואף מבוגרים. לבית הספר מתקבלים ילדים מגיל 5 ואין הגבלה לגיל המבוגר. "אנחנו מאמינים שכל אחד יכול למצוא אצלנו את התחום שמתאים לו. אין צורך בידע קודם או גמישות יוצאת דופן, שהרי המגוון הוא גדול. יש מי שיתאים למקצועות האתלטיקה, אחרים לג'אגלינג או רכיבה על חד אופן, ויהיו מי שימצאו עניין דווקא בקוסמות או ליצנות".

כל אחד יכול למצוא משהו שהוא טוב בו. צילום: ולדימיר שכטר

כל אחד יכול למצוא משהו שהוא טוב בו. צילום: ולדימיר שכטר

הצלחה חוצת גבולות

בית הספר לקרקס 'דורטו' הוא הראשון בישראל שזכה להכרה בינלאומית והתקבל לאיגוד הקרקס העולמי, שבראשו עומדת נסיכת מונקו. "האירוע השנתי של האיגוד הוא למעשה ה'אולימפיאדה' של הקרקס", מסביר נוסינסקי. "לפסטיבל מגיעים נציגים מכל העולם, לבושים בחליפות מחוייטות על-פי כל כללי הטקס. הכבוד לו זוכים האומנים אינו נופל מזה של שחקני קולנוע בפסטיבל 'קאן' או בטקס האוסקר. לצערי בישראל המילה קרקס מתקשרת רק למופע בידור לכל המשפחה. יתרה מזאת, כשאנחנו מופיעים בארץ מגיעים אלינו אל מאחורי הקלעים הורים וילדים ופונים אלינו באנגלית. כשאנחנו עונים להם בעברית הם לא מאמינים שלא הגענו מחו"ל".

תלמידי בית הספר 'דורטו' מופיעים בישראל ובעולם, ממלאים אולמות וזוכים בתחרויות. בין ההישגים הרבים של תלמידי בית הספר ניתן למנות את הזכיות במקום ראשון בחישוק אווירי בקטגורית אקרובטיקה אווירית בפסטיבל בינלאומי בסוצ'י – רוסיה ב- 2016, מקום ראשון במקטע חד אופן קבוצתי ומקום ראשון בקטע אקרובטיקה זוגית בתחרות בריגה – לטביה ב-2018. "המקצוענות והמשמעת של תלמידי בית הספר לצד ההישגים וההוקרה להם הם זוכים בכל העולם, ממצבים אותם בשורה אחת עם הטובים בעולם, מה שמוכיח שוב ושוב שאין מדובר בחוג חובבני אלא באימוץ של אומנות שהיא גם דרך חיים".

למרבה הצער, החשיפה לה זוכה בית הספר בתקשורת המקומית והארצית היא דלה עד לא קיימת כלל. "אומנות הקרקס אינה נופלת בדבר מאומנויות כמו בלט, אופרה או תיאטרון", מסביר נוסינסקי. "זו אומנות שהיא גם מקצוע. האומנים בחו"ל שעוסקים בקרקס כמקצוע מרוויחים יפה מאוד, ויש ביניהם רבים שלמדו בבית הספר שלנו, אך לא יכלו לעסוק בזה בישראל וזה חבל".

"אומנות שהיא גם מקצוע". צילום: ולדימיר שכטר

"אומנות שהיא גם מקצוע". צילום: ולדימיר שכטר

התמדה היא שם המשחק

אומנות הקרקס, בדיוק כמו אומנות אחרת, דורשת משמעת ונחישות, דבר שאותו לומדים התלמידים בעזרתם של למעלה מעשרה מדריכים שמאמנים ומלמדים בבית הספר. "כדי להגיע לתוצאות טובות צריך להתאמן ולתרגל, אך לא פחות חשוב מזה צריך להקפיד על משמעת כיוון שחייבים לשמור על בטיחות וביטחון התלמידים", אומר נוסינסקי. "את ההתקדמות של התלמידים אנחנו רואים מאימון לאימון, כשהשיא הוא במופע סוף השנה, בו מגיעים לידי ביטוי כל התלמידים, מקטן ועד גדול".

כיאה לבית ספר עם הכרה בינלאומית שמשתתף בתחרויות והופעות בחו"ל, מלווה את התלמידים גם צוות גדול של אנשי מקצוע כמו כוריאוגרף, במאי, מעצב תלבושות ומעצב איפור. "אומנות הקרקס היא ענף רציני, על כל המשתמע מכך. אצלנו זה לא חוג של שעה בשבוע. התלמידים מקבלים את כל המעטפת התומכת על מנת שיוכלו לצמוח ולהתפתח בתחום והם אכן מפלסים את דרכם בהצלחה גם בארץ וגם בעולם", מסכם נוסינסקי.

כתובת: חטיבת הנגב 45, אשדוד

טלפון: 072-2612435

למעבר לפייסבוק
למעבר לאינטסגרם
למעבר לאתר

הכרה בינלאומית. עם נסיכת מונקו. צילום: ולדימיר שכטר

הכרה בינלאומית. עם נסיכת מונקו. צילום: ולדימיר שכטר


כתבה שיווקית


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר