האם קידום אתרים כאן כדי להישאר?. תמונה ממאגר Shutterstock
האם קידום אתרים כאן כדי להישאר?. תמונה ממאגר Shutterstock

האם קידום אתרים כאן כדי להישאר?

פורסם בתאריך: 28.3.19 17:14

     

במאמר הבא נדון בנושא מרתק. אני אנסה להציג את הדיון מכל מיני נקודות מבט ולהשאיר בסוף טעם של עוד וקצת שאלות פתוחות. לאחרונה נשאלת השאלה בקרב מקדמי אתרים וכל מי שקרוב לתחום השיווק באינטרנט, לגבי עתידו של הקידום האורגני בגוגל.

הקידום האורגני נהיה דבר מאד שגרתי וקל לנו לשכוח שזהו מקצוע שהגיח במהירות ביחד עם הצמיחה של מנועי החיפוש, בראשם כמובן גוגל.

בעצם, השאלה היא האם יש עתיד למנוע החיפוש כפי שאנחנו מכירים אותו כיום? האם גם בעוד חמש או עשר שנים נמצא את עצמנו מחפשים בגוגל? מי שהטיל ספק בכך היה סטיב ג'ובס, המייסד והמנכ"ל האגדי של אפל.

ג'ובס כבר הלך לעולמו ולא יזכה לראות האם התחזית שלו מ2010 התגשמה או לא. אנחנו כבר כמעט עשור לאחר שניתנה אותה תחזית ועדיין נראה שלגוגל יש תפקיד מרכזי באינטרנט כפי שהוא כיום.

אחת האפשרויות שעולות על הדעת היא שאת הזירה המרכזית של החיפוש בגוגל יחליפו זירות יעודיות. אם נרצה לחפש מלון ניגש לbooking.com או אולי לTRIVAGO אם הם יצליחו לשכנע אותנו בקמפיין היקר שלהם; חיפוש של מוצרי יד שניה נעשה בזירות מקומיות (בישראל YAD2) או באיביי; חיפוש מוצרים יערך באמזון; פרילנסרים לעבודות קטנות נמצא בFiverr ולפרוייקטים גדולים בOdesk; חיפושי מידע נערוך בוויקיפדיה ותרגום מילים נעשה בגוגל טרנסלייט…

הנה, תיארתי לכם עולם בו אנחנו מוצאים את כל מבוקשנו, בין אם זה שירותים, מוצרים או מידע מכל סוג ולא נזקקנו לגוגל בכלל. בעולם הזה גוגל הצטמצמה ונותרה כחברה שמתמחה בניתוח טקסטים מכל מקור שהוא, תרגום משפה לשפה ושכתוב.

זהו העולם שסטיב ג'ובס חזה: עולם של אפליקציות יעודיות כאשר כל אחת פועלת בתחום התמחותה ואין מקום למנוע חיפוש 'כללי'. הדבר שמפתיע בכל זה הוא שכל האפליקציות הללו באמת קיימות ועבודה מול המחשב יכולה בהחלט להתבצע ללא שימוש משמעותי בגוגל. גוגל הפך להיות מעיין spell checker לעצלנים שלא מעבירים לאנגלית וניגשים לאתרים כך: 'טםו' או 'כשבק'… טמקא הלא כבר הפכו לשם כמעט רשמי…

קידום אתרים, אולי בכל זאת תישאר?

אני לא צופה את העתיד אבל יש לי הרגשה, שלפחות המיומנויות הבסיסיות של קידום אתרים ישארו איתנו עוד זמן מה. התהליך שעבר מנוע החיפוש של גוגל הוא מאד מעניין. בכל שלב, ניסו מפתחי האלגוריתם לנסות ולתפוס משהו 'אמיתי', לנתח איזה נתון שיצביע על אתרים 'טובים' באופן מוחלט ושלא ניתן יהיה להתברג על ידי יצירת סיגנלים בצורה מלאכותית.

זה התחיל מקישורים. גוגל זיהו משהו נכון, קישורים לאתר הם בעצם הצבעות אמון בו. לא לקח זמן רב מהרגע שגוגל התחילו להחשיב קישורים כגורם בקידום ועד שקמו להן חוות קישורים שלמות. בחזרה לשולחן השירטוט, גוגל שיכללה את קריאת הדירוגים והדגישה עכשיו גם תוכן. מה אתם חושבים שקרה אז? נכון מאד. מקדמי אתרים דאגו להפיק תוכן לאתרים שלהם. שוב, האתרים בראש הדירוג נהיו כאלו שזכו לקידום. אותו הדבר קרה גם עם חוויית המשתמש.

להערכתי, מה שיקרה בעתיד הוא שמנוע החיפוש או הפלטפורמות השונות ימשיכו להציב סטנדרטים גוברים והולכים לנכסים (אתרים, הופעות בפלטפורמות) שמדורגים בראש. מהעבר השני ינסו מקדמי אתרים (או מקדמים בפלטפורמות השונות) להתאים את האתרים שלהם לאותם סטנדרטים. כתוצאה מכך באמת תעלה האיכות של אותם אתרים (או נכסים) והצרכן הסופי יקבל יותר ערך. דוגמא יפה לכך היא מה שקרוי 'העדכון הרפואי' האחרון של גוגל.

זהו עדכון שמזהה אתרים בנושאים מהותיים כמו פיננסים, חדשות או רפואה ומגדיר לגביו סטנדרטים מחמירים יותר של אמינות בשביל להגיע לראש הדירוג. מקדמי אתרים של תוכן כזה יצטרכו מעתה להקפיד שבעתיים על מידע אמין, ניקוי האתר כליל מטעויות והבאת כותבים בעלי שם וסמכות בתחומם. זה כאמור כבר קורה כיום. הרי לכם דוגמא לתהליך שתיארתי שלדעתי יאפיין את עתיד מנועי החיפוש וקידום האתרים, אפילו אם אלו יתבצעו בפלטפורמות יעודיות והנכסים שיקודמו לא יהיו אתרים. תמיד יהיה יתרון למי שמכיר את חוקיות הדירוג של הפלטפורמה ומיישם זאת.

סיכום

אז מה צופן לנו העתיד לדעתכם? האם בעתיד של השנים הקרובות יש עדיין מקום למנוע חיפוש אחד מרכזי? האם עסקים ישקיעו עדיין כל כך הרבה משאבים ומרץ בבניית אתר, יצירת תוכן, בניית קישורים וכל הג'אז הזה או שהם פשוט יכניסו את עצמם לפלטפורמות יעודיות כי שם ימצאו הלקוחות שלהם? כיצד יראו אותן פלטפורמות? ניתן לקבל רמז מפלטפורמות קיימות כגון אמזון, אייר ביאנבי או אטסי. מי שעושה שם חייל ומוכר הוא לאו דווקא מי שמפעיל עסק שמייצר הכי הרבה או הכי בזול.

במקרים רבים אנחנו רואים שמי שמצליח שם הם דווקא החברה שיודעים כיצד להתברג לדירוגים הראשונים. לכל פלטפורמה כזאת ישנם קריטריונים שונים ולא פחות חשוב, ישנן צורות חיפוש שונות. היכרות עם אלו והתאמה של הנכס מביאה בהכרח לתוצאות ומכירות גדולות יותר.

קידום אתרים הוא בבסיסו מקצוע שמשלב הרבה מאד מיומנויות: יכולת אנליטית; יכולת בין אישית; הבנה עסקית; יכולת התמודדות עם חוסר וודאות ויכולת אירגון גבוהה. כל התכונות הללו ימצאו ביטוי גם בהתמודדות עתידית עם כל אתר/ מנוע חיפוש/ פלטפורמה שינסו למצא פרמטרים לדירוג נכסים.


כתבה שיווקית 


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר