חשמל סולארי סולרי
צילום Smileus. Shutterstock.com

כסף כן צומח על הגגות: כך תהפכו ליצרני חשמל

טוב לכדור הארץ, טוב לחשבון הפרטי: פאנלים סולאריים על גג הבית או העסק יכולים להפוך למקור הכנסה. כך תוסיפו אנרגיה חדשה לחיים

פורסם בתאריך: 21.3.21 08:36

     

את ההקצנה במזג האוויר אנחנו פוגשים מדי יום: בקרחונים המתכווצים, בסופות ושריפות החורש ובמזגן הביתי שלנו. כדור הארץ מתחמם בקצב מעורר דאגה, ובלי שינוי כיוון דרמטי, כבר במאה הנוכחית צפויים מחוזות שלמים להפוך לבלתי אפשריים למחיה. לא רק מדינות וענקיות טכנולוגיה מתגייסות למערכה: גם בית פרטי או עסק יכולים לייצר חשמל נקי, זול ואמין ולקצור את הפירות לא רק בדורות הבאים – אלא כאן ועכשיו.

התקנת פאנלים סולאריים על גגות מבנים היא לא רק פעולה סביבתית, אלא גם מקור הכנסה נוסף עם תשואה שנתית שיכולה להגיע עד 16%. "זה גבוה לאין שיעור מהשקעה בנדל"ן ועם הרבה פחות כאבי ראש ופרוצדורות", אומר ליאור כהן, מנהל תחום עסקים באזור ירושלים בבנק הפועלים. הוא מדגיש כי כיום, במסגרת תמריצים מהמדינה לעידוד המהלך, ההתקנה לא מצריכה אישורי בנייה ונהנית מפטור מהיטל השבחה.

איך זה עובד?

סוגיית גזי החממה, הנפלטים לאטמוספירה ותורמים להתחממות הגלובלית, היא נושא מעט כאוב בישראל: ארצות סקנדינביה כבר מייצרות 100% מהחשמל באנרגיות לא מתכלות (שמש, רוח ומים זורמים). הממשל האמריקאי החדש העלה את הנושא לראש סדר יומו. אפילו סין התחייבה לאיזון פחמני (Net Zero) עד 2060. אבל דווקא אנחנו, מעצמה עולמית בתעשיית הקלינטק, לא מצטיינים, בלשון המעטה, בצמצום השימוש בדלקים פוסיליים – פחם, נפט וגז טבעי – בתעשיות ובמשק החשמל. באחרונה הציבה הממשלה יעד: להגיע ל-30% מסך צריכת החשמל באמצעות אנרגיות מתחדשות עד 2030.

כדי להפיק חשמל מאנרגיית השמש צריך תחילה לקלוט אותה. לכך אחראיים הלוחות הסולאריים הקולטים את הפוטונים שמגיעים אלינו עם קרני השמש, דרך האטמוספירה והעננים, כשהם טעונים באנרגיה. ברגע המפגש משתחרר אלקטרון – זהו האפקט הפוטו-וולטאי שהקנה למערכות הסולאריות את כינוין, PV. האלקטרון נקלט באלקטרודה ויוצר זרם חשמלי ישיר (DC). כדי שיוכל לשמש ברשת ביתית או מסחרית, הממיר הופך אותו לזרם חילופין (AC). מערכות בקרה חכמות יודעות לנתב את הזרם או לאגור אותו בסוללה.

החשמל שהופק על הגג יכול לשמש את הנכס עצמו או להתממשק למערכות של חברת החשמל. בכל מקרה יותקן בנכס מונה נפרד עבור המערכת הסולארית. הצרכן ישלם את חשבון החשמל שצרך ויזוכה בגין החשמל שייצר.

(צילום: manfredxy / shutterstock.com)

(צילום: manfredxy / shutterstock.com)

עד כמה זה משתלם?

הנה החישוב המקובל בענף: מערכות סולאריות נמדדות ביחידות של קילו-וואט לשעה, כאשר מכל 7.5 מ"ר גג ניתן להפיק 1 קוט"ש (kWh). לפיכך, על גג ששטחו 112 מ"ר ניתן להתקין מערכת של 15 קוט"ש. זו אמורה להניב תפוקה שנתית של קרוב ל-25,000 קילו-וואט (במרכז הארץ, לפי מספר שעות השמש בשנה, ניתן לייצר 1,650 קילו-וואט מכל 1 קוט"ש מותקן). בתעריף ביתי של 48 אגורות, שנקבל מחברת החשמל לכל קילו-וואט, התפוקה השנתית תזרים לנו תשואה של 12,000 שקלים.

עלות ההתקנה משתנה בהתאם למבנה ולגג. בממוצע, היא נעה סביב 4,700-5,000  שקל לכל קוט"ש במערכות הפרטיות, וסביב 3,000  שקל במערכות העסקיות הגדולות יותר. זה אומר שבתרחיש היקר נשלם 75 אלף שקלים על ההתקנה. בתוך שש שנים ורבע נחזיר את ההשקעה, וביתר שנות הפעילות החזויות למערכת (החוזה עם חברת החשמל הוא ל-25 שנה), בניכוי עלויות תחזוקה נמוכות יחסית, מדובר ברווח נקי. ההכנסה הצפויה (12 אלף בשנה) ביחס להשקעה (75 אלף) פירושה תשואה שנתית ממוצעת של כ-16%.

איפה נרשמים?

התהליך עצמו פשוט : כל שנדרש, מסביר ליאור כהן מבנק הפועלים, זה ליצור קשר עם אחד המתקינים- אפשר למצוא אותם ברשת או דרך ממליצים, וכדאי לקבל מספר הצעות ולהשוות- ולמסור את כתובת המבנה. בדרך כלל המתקין יוכל לדעת מרחוק את שטח הגג, התאמתו להתקנה, העלות והתפוקה שהמערכת תוכל להניב. כדי שזה ישתלם לו, התקנה תתחיל לרוב מגגות של 50 מ"ר ומעלה. את ההצעה נקבל בדוא"ל כעבור זמן קצר, כשרוב הספקים מציעים לקחת על עצמם גם את התיאומים וקבלת האישורים מחברת החשמל, ולעיתים אף את התהליכים הכרוכים בהשגת המימון הבנקאי למיזם.
בנק הפועלים מציע ללקוחות כל הבנקים מימון של עד 100% מעלות המערכת והתקנתה בריבית אטרקטיבית. אם נדרשות עבודות להתאמת הגג, ניתן לבחון את המימון גם לכך. כיוון שהתקנת המערכת וההסדרה התעריפית מול חברת החשמל עשויות להימשך מספר חודשים, הבנק מעניק גרייס בהחזר ההלוואה, עם דיחוי של חצי שנה בתשלום הריבית.
את תנאי האשראי האטרקטיביים מסבירים בבנק ברצון לעזור ללקוחות המבקשים להצטרף למהפכה הירוקה וכן כדי לסייע למדינה לצמצם את טביעת הרגל הפחמנית באמצעות מעבר לאנרגיות מתחדשות. מאותה סיבה מעודד בנק הפועלים "השקעות ירוקות" (ESG) בחברות המקדמות נושאים סביבתיים ומתחייבות לתקנים וסטנדרטים בינלאומיים. "הגגות באיטליה וביוון כבר מצופים פאנלים ואין שום סיבה שדווקא הסטארט-אפ ניישן, ארץ שטופת שמש, תשתרך מאחור", אומרים בבנק. "משמח לראות שהנושא עולה סוף סוף על סדר היום הממשלתי והציבורי. אנחנו גאים להירתם למהלך באמצעות תנאי מימון לעסקים ולמשקי בית, שיכולים גם ליהנות מאפיק הכנסה יציב".

בעלי גגות? היכנסו לכאן >>>  ותתחילו לייצר חשמל 

*אי עמידה בפירעון ההלוואה עלול לגרור חיוב בריבית


תוכן שיווקי


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר