בן כהן. צילום: פבל
בן כהן. צילום: פבל

"ילדיי שמעו בביה"ס שאני עבריין סוחר סמים": ראיון עם בן כהן, ראש המועצה הנכנס של באר טוביה

הצעיר מכולם, הפחות מוכר מכולם וזה שחטף קמפיין שלילי יותר מכולם, היה זה שגם נבחר בסוף לראשות מועצה אזורית באר טוביה: בן כהן, בן 38, חקלאי ממושב אביגדור והבעלים של מפעל הרימונים המצליח בארץ. בראיון לכאן דרום הוא מספר על הקמפיין נגדו: "היו הכפשות ללא הפסקה וזה הציק", על ההשפעה על ילדיו הקטנים: "אמרו להם בבית ספר שאבא עבריין וסוחר סמים", על מקורות המימון של הקמפיין: "לא רציתי שהקמפיין יהיה צבוע ובעל אינטרס פוליטי. מימנתי אותו בעצמי", ועל הדברים שבהם יטפל קודם: "בקיץ 2025 כבר תתקיים תחרות שחייה בקאנטרי. לא הגיוני שבמועצה של 25,000 תושבים אין בריכת שחיה ליהנות ממנה בחודשי הקיץ"

פורסם בתאריך: 15.3.24 08:30

     

בחודש מאי 2023 הודיע בן כהן, חקלאי ממושב אביגדור, שהוא מתמודד לראשות המועצה האזורית באר טוביה.

מלבד בן היו מועמדים אחרים, ביניהם – ראש המועצה המכהן קובי אביבי, ראש המועצה לשעבר דרור שור, בכיר השב"כ לשעבר שכיהן כסגן ראש המועצה אודי דניאלי, מקורבת לראש המועצה לשעבר דרור שור – רחל פרץ גלם ועוד, אבל ביחס לכולם, בן היה כמעט אלמוני לרוב תושבי המועצה.

הוא אמנם כיהן בתפקידים ציבוריים לאורך השנים ופעל למען המושב בו הוא גר, אבל כדי שכל תושבי המועצה יכירו אותו, לפחות כמו שהם מכירים את המועמדים האחרים, הוא היה צריך לעבוד קשה, וזה בדיוק מה שהוא עשה.

בן כהן בכנס הניצחון. צילום: אלבום פרטי

בן כהן בכנס הניצחון. צילום: אלבום פרטי

"אותי הכירו בעיקר כי הייתי יו"ר ועד, ראש מטה, ויו"ר הנהגת הורים, ולכן הייתי צריך לעשות פעילות עמוקה של היכרות באופן דיגיטלי וקיימתי חוגים בית רבים וביקורים במושבים", הוא מסביר. "מהיכרותי את הדברים, למפגש של פוליטיקאים עם תושבים במושבים, מגיעים בערך 25 אנשים, אלא אם כן מדובר בראש מפלגה, אבל האולמות החלו להתמלא ושם כבר הבנו את העוצמה, וגם המתחרים האחרים הבינו, והתחילו לעשות סקרים, והפכתי ממועמד צעיר ולא מוכר למישהו שמהווה סיכון ואיום נגדם, ואז גם התחילו ההכפשות".

בן כהן. צילום: שחר פרלמן

בן כהן. צילום: שחר פרלמן

בתחילת הדרך, הוא אפילו לא 'איים' על המועמדים האחרים לראשות מועצת באר טוביה, והם לא ממש התייחסו אליו. אבל בשקט בשקט הוא הצליח למשוך את תשומת ליבם ולעלות בסקרים שהם ביצעו ולהוות סיכון משמעותי עבורם. אבל גם הקמפיינים השליליים נגדו לא צלחו וכהן, רק בן 38, הצליח להיבחר.

"נקי מכל רבב"

במה הכפישו אותך?

"בהתחלה דיברו על חוסר ניסיון ניהולי, למרות שזה לא נכון כי כל חיי הייתי עצמאי ועשיתי חיל, אחרת, לא יכולתי לממן לעצמי קמפיין בחירות או לצאת לעולם הציבורי. הוצע לי לקבל תמיכה בקמפיין מגורמים עסקיים ופוליטיים, וסירבתי בתוקף. את הקמפיין שלי מימנתי באופן אישי כי לא רציתי שהוא יהיה צבוע ובעל אינטרס פוליטי. המועצה צריכה שינוי לכלל התושבים ולא שינוי עם צד פוליטי מסוים.

"דובר על זה שהייתי מעורב בפלילים בעברי – דבר המשולל כל יסוד לחלוטין. ובגלל העניין שיש בישראל חוק חיסיון על הצגת תעודת יושר והיעדר רישום פלילי, לא יכולתי להראות את ה'כרטיס' הזה, וכשאתה בא לא מוכר, ועשרה אנשים אומרים עליך משהו אחד, אנשים קונים את הסיפור ומבחינתם זה הופך לאמת. מה שאגב סייע לי זה שבמהלך המלחמה הצטרפתי לכיתת הכוננות, ותנאי סף להיכנס לכיתת כוננות זה להיות נקי מכל רבב פלילי.

"היו גם מתקפות של הכפשות על השותפים והפעילים סביבי, כי היה רבב בעברם אבל בהווה הם אנשים רציניים ופעילים.

"בין ההכפשות שהיו עליי אמרו שלא עשיתי צבא, ורצו להדהד את זה בחסות המלחמה. אבל זה לא עזר להם. מה שכן קרה זה שבהתחלה לא רצו לגייס אותי כי אני סובל מתסמונת גנטית 'גושה' שגילו לי בגיל 12, ולמרות זאת התנדבתי לצה"ל ועשיתי שירות מלא בתותחנים.

בן כהן. צילום: שחר פרלמן

בן כהן. צילום: שחר פרלמן

"בנוסף, בעבר הייתי מזוהה עם בני גנץ, כשהייתי ראש מטה של בני גנץ ויש עתיד, וזה לא היה סוד. בקמפיין שלי בחרתי לא להיות מזוהה עם אף צד פוליטי כי במועצה יש קשת רחבה של דעות פוליטיות ואני כאן בשביל כל התושבים ולא על פי הצד הפוליטי שהם בחרו בו. אז במושב אחד שהתושבים בו עם דעות ימניות, הראו צילומים שלי עם גנץ ולפיד – נציגים מהצד השמאל והמרכז של המפה הפוליטית, ובמושב שהתושבים בו עם דעות שמאלניות, גרמו להם להאמין שמכרתי את המועצה ואת ערכיי ואת נשמתי למרכז הליכוד. ניסו הכל".

"הילדים שמעו בבית הספר שאבא סוחר סמים, שאבא עבריין"

לקראת סוף הקמפיין חזרו להדהד עם השקרים. זה לא היה קל לי, כי יש לי ילדים קטנים. הם היו הולכים למוסדות הלימוד ושומעים שם שאבא סוחר סמים, שאבא עבריין. וזה היה מאוד קשה. הם הכירו את אבא שלהם ככזה שעוזר ועושה למען המושב ופתאום הם שומעים דברים לא טובים על אבא שלהם. וזה מבאס מצד אחד, אבל העולם הזה לא היה זר לי לחלוטין כי בלי לשלם מחיר אישי לא אצליח לבצע שינוי, וצריך לעמוד איתן".

בן כהן, אשתו וילדיו. צילום: אלבום פרטי

בן כהן, אשתו וילדיו. צילום: אלבום פרטי

ככה זה בפוליטיקה.

"ברור לי ששינוי לא יעבור ללא עימותים או בלי שיתקפו אותי. לרוב זה אנשים שזזה להם הגבינה ואף אחד לא אוהב שמזיזים לו את הגבינה. ולכן, אם לא היו מגיעות המתקפות, הייתי חושב שאני בדרך הלא נכונה. אמרתי לפעילים שלי שכל עוד חוטפים אש, זה סימן שאנחנו בדרך המלך".

בן כהן, ראש מועצת באר טוביה

בן כהן, ראש מועצת באר טוביה

מה התחושות של המשפחה בנושא הזה של ההכפשות, שאלו אותך למה הכנסת את עצמך?

"שתי המשפחות, גם שלי וגם מהצד של אשתי נתנו לי גיבוי מלא. הדעות הפוליטיות של שני הצדדים שונות אבל מה שהיה משותף לכולם זה שהם עודדו אותי לאורך כל הדרך ולא עלה על הפרק להסיר את המועמדות. הם עודדו אותי לא להיכנע. כולם תושבי המועצה, וזה חיזק אצלם את הרצון שאני אמשיך במה שאני עושה ואביא את השינוי המיוחל".

בן כהן בכנס הניצחון. צילום: אלבום פרטי

בן כהן בכנס הניצחון. צילום: אלבום פרטי

ביום ראשון השבוע בן זכה בבחירות לאחר שהמועמד שעלה איתו לסיבוב השני, דרור שור, הסיר את מועמדותו ובעצם הביא את בן להיות מתמודד יחיד.

דרור שור הודיע לך על הכוונות שלו?

"אני מניח שדרור ראה את הסקרים ואת התמונה הכללית בשטח וראה שאני מוביל. נעשו אלינו פניות מגורמים סביבו לפני הודעת הפרישה, ואני הנחיתי את הפעילים להתייחס אליהן כאל ניסיונות הטעיה ולא לנהל משא ומתן. אחרי שלושה ימים קיבלנו את ההודעה על הסרת המועמדות שלו. אני יכול להגיד שבעבר, כשדרור היה ראש מועצה ואני עסקתי בפעילויות ציבורית, שיתפתי איתו פעולה ואני לא אגיד מילה רעה אחת עליו. אני רק מודה לו על שירות לציבור לאורך השנים". 

בן כהן. דרור שור. צילומים: שחר פרלמן, רן שור

בן כהן. דרור שור. צילומים: שחר פרלמן, רן שור

"המרחב הכפרי זורם בעורקיי ובדמי"

בן כאמור הוא תושב מושב אביגדור, אבל הוא נולד ברמת גן, גדל בקיבוץ בית ניר, ובגיל 10 משפחתו עברה למושב תלמי יחיאל שבמועצה האזורית באר טוביה. "כל חיי הייתי במרחב הכפרי. והמרחב הכפרי זורם בעורקיי ובדמי".

אביו הוא רופא עיניים, אימו רופאת שיניים בהכשרתה, אך בשנים האחרונות בחרה לעסוק ברפואה קוסמטית. אחיו של בן הם עידו, בן 40 ואל"מ בצה"ל, רועי בן 31 רופא בתחילת דרכו באסותא אשדוד, ותום בן ה-26, יוצא יחידת מודיעין בצבא, שהיה צמוד שלו בתקופת הבחירות. בן היחיד שבחר לעסוק בחקלאות, והקים את BCA שירותי חקלאות בע”מ. כעת, עם בחירתו לראשות המועצה, הוא משאיר מאחוריו עסק שלם של מפעל רימונים – בין המצליחים בארץ, ואת חיי החקלאות בצד.

בן כהן. צילום: פבל

בן כהן. צילום: פבל

עברת מחקלאות לראשות מועצה. למה?

"זה נחמד להדהד את זה 'ראש מועצה חקלאי' וזה נכון, אני חקלאי פעיל, אבל גם יש לי לא מעט נגיעה בתחום היזמות, וגם העולמות הציבוריים לא זרים לי. לפני שנה וחצי יזמתי פרויקט ענק של חוות לולים משולבת עם גגות סולארים, והייתי יו"ר ענף רימון במועצת הצמחים – שם הבאתי להסכמי סחר של ישראל ומדינות נוספות, כראש אגודה חקלאית באביגדור עשיתי תב"א היסטורית בקנה מידה מדיני, ויחד עם כל זה אני חקלאי, ואני אוהב את זה.

"לא היה חסר לי כלום בחיים. העסק שלי הוא עסק טוב, אני אוהב אותו, מצטיין בו ברמה הארצית ועובד בצמוד לאשתי. יש לנו מערכת יחסים מלוכדת ומיוחדת, והייתה שם סוג של פרשת 'לך לך'. המסע הזה שצריך ללכת מהמוכר והידוע, כדי לפעול למען הציבור. ראיתי רשות שנמצאת במצוקה עמוקה ותושבים שחשים זאת על בשרם".

בן כהן. צילום: פבל

בן כהן. צילום: פבל

מי ינהל את העסק שלך עכשיו? 

"אשתי היא השותפה הכי בכירה שלי. היא מנהלת החשבונות של העסק ועובדת יחד איתי. יכול להיות במקביל שיגיע מנהל חיצוני. אנחנו שוקלים את הנושא לא מהיום, כי לא מדובר בתהליך של יום אחד. ועכשיו אחרי תוצאות הבחירות נצטרך לקבל החלטות ברורות ונתקדם. אני מנהל בנוסף עסק עם חמי של עופות, ושם הוא זה שיתפעל את העניין".

בן כהן ואשתו שירן לאחר הניצחון. צילום: אלבום פרטי

בן כהן ואשתו שירן לאחר הניצחון. צילום: אלבום פרטי

אתה מאוד צעיר, אתה מרגיש שנכנסת לתוך זה מוקדם?

"נכון אני צעיר. ויש הרבה ראשי רשויות צעירים במדינה וזה חלק מהקידמה. גם לוועד החקלאי באביגדור נכנסתי בגיל 34 שזה גיל צעיר מאוד ביחס לממוצע הגיל שהיה דאז – 65. הם חשבו שזה מוזר שיש יו"ר צעיר, אבל מאידך זה הביא לשינוי חד ודרמטי איפה שאני חי. זה גרם לי להבין שהיכולת קיימת".

"העולם שייך לצעירים, גם מנכ"ל המועצה יהיה צעיר"

"גם במליאה במועצה, הגיל הממוצע ירד ב-15 שנה. במליאה הקודמת היה לנו נציג אחד בלבד שהיו לו ילדים קטנים, והעובדה הזאת משנה את סדר העדיפויות, אבל עכשיו זה שונה. העולם שייך לצעירים והעולם מתקדם מהר טכנולוגית ויש צורך לעמוד בקצב".

מי יהיה מנכ"ל המועצה? 

"יש לי מנכ"ל מיועד שעונה לכל הקריטריונים, אבל הוא לא נבחר באופן רשמי אז אמתין עם ההודעה עליו. מה שכן אני יכול לומר זה שמדובר בבחור מצוין בכל הרמות. בחור צעיר בטווח הגילאים שלי, רב פעלים ומרשים מאוד שעונה לדי. אן. איי שמתחילים להנחיל במועצה".

באלו דברים אתה מתכוון לטפל קודם?

"יש הרבה דברים לטפל בהם, אבל בין הדברים הראשונים שאטפל בהם במיידי זה חינוך בלתי פורמלי. לגביי החינוך הפורמלי, לא ניתן לעשות שינויים דרמטיים בשנה הקרובה גם בגלל אילוצי המלחמה, אבל החל מהשנה שלאחריה – ספטמבר 2025, יהיו שינויים גדולים".

"גם נושא הספורט במועצה – לראות את אחיינים שלי שמבקיעים גולים ועל החולצה שלהם מתנוסס סמל אחר ולא באר טוביה זה מאכזב. כל נושא הספורט פה נעלם, וזה בהכרח אחד הדברים הראשונים שאעשה במועצה, ואחזיר עטרה ליושנה".

בן כהן בכנס הניצחון. צילום: אלבום פרטי

בן כהן בכנס הניצחון. צילום: אלבום פרטי

והקאנטרי שטרם נפתח? זה בעדיפות? 

"השאיפה שלי היא ש-25 אלף תושבי המועצה לא ימצאו את עצמם ללא פתרון לבריכת קיץ בחום של אוגוסט. אני אתן לזה עדיפות גבוהה. אני מתכנן לקיים שם תחרות שחייה שתוכלו לתעד בתקשורת החל מקיץ 2025". 


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר