קובי אביבי, ראש מועצת באר טוביה. צילום: רעות אביבי
קובי אביבי, ראש מועצת באר טוביה. צילום: רעות אביבי

"אני מדבר במעשים ולא במעשיות": ראש מועצת באר טוביה, קובי אביבי, בראיון מיוחד

חמש שנים עברו מאז החלה הקדנציה של קובי אביבי כראש המועצה האזורית באר טוביה, והוא כידוע, מתמודד מחדש. למרות ההשמצות נגדו מצד מועמדים אחרים, ולמרות חילוקי הדעות לגביי העשייה שלו, הוא מאמין שהוא הנכון ביותר למועצה, כדי להמשיך את הפעילות ולא לעצור אותה באמצע. בראיון ל'כאן דרום', מספר אביבי מה הוא מתכנן לקדנציה הבאה: "שמירת השטחים של המועצה, והחינוך עומדים בראש סדר העדיפויות", על הרעיונות של המועמדים האחרים: "הם מספרים סיפורי סבתא. אבל בקמפיין מותר להגיד הכל", ולמה הוא זה שצריך להיבחר: "אני מכיר את העסק ויש לי ניסיון מקצועי"

פורסם בתאריך: 6.10.23 14:30

     

בעוד פחות מחודש יסיים קובי אביבי, ראש מועצת באר טוביה, את הקדנציה הראשונה שלו כראש מועצה, והוא מתמודד לתפקיד שוב, בתקווה להמשיך לחמש שנים נוספות. לאחר שאת רוב שנותיו הקדיש לתושבים בתפקידים שונים במועצה, הוא בטוח שהוא האיש הנכון לתפקיד, ובעל הניסיון הגדול ביותר להמשיך להוביל אותה קדימה.

במשך עשרות שנים שימש אביבי במגוון תפקידים. הוא שימש כמזכיר גזבר מושב כפר אחים, לאחר מכן החל לעבוד במועצה בתור מנהל מחלקת הדת, מנהל מחלקת רכש ומנהל המחלקה המוניציפלית. בשנת 2002 נבחר לתפקיד מזכיר מנכ"ל המועצה, בו כיהן כמעט 17 שנים. עד שיום אחד, הוא החליט להתפטר מתפקידו ולהתמודד לראשות ראש המועצה. "בכלל לא חשבתי שארצה להיות אי פעם ראש מועצה", הודה אביבי. "אבל במשך השנים, לאחר שעבדתי במועצה וראיתי איך היא מתנהלת, קיבלתי עם עצמי החלטה שאני הולך להתמודד".

"במשך השנים במועצה ראיתי את דרכי הניהול שלה, וככה לא עובדים. החלטתי שבמועצה צריכים שקיפות, אמינות, יושרה וכבוד לאדם. צריך להראות לעובדים דרך אחרת של ניהול, דרך מקצועית, להראות כבוד לתושבים. התושב צריך להיות מעל הכל".

"אף אחד לא האמין שאבחר לתפקיד", סיפר אביבי, שניצח בבחירות הקודמות את ראש המועצה דאז דרור שור, על חודם של כמה עשרות קולות. "כולם אמרו – איך אפשר לקפוץ מתפקיד מזכיר מנכ"ל מועצה לתפקיד ראש המועצה. גם ראש המועצה דאז בעצמו, דרור שור, לא האמין", סיפר אביבי. "אבל אני הייתי בטוח שאנצח את הבחירות. עבדתי מאוד קשה כדי לנצח, וניצחתי בדיוק כפי שחזיתי".

סיור ראש המועצה האזורית באר טוביה, קובי אביבי. צילום: אורי אסרף דובר המועצה

סיור ראש המועצה האזורית באר טוביה, קובי אביבי. צילום: אורי אסרף דובר המועצה

תפקיד תובעני

היום, חמש שנים אחרי, יש כבר 6 מועמדים אחרים שרוצים לקחת לו את התפקיד. הם מצידם, חושבים שהם יכולים לעשות את זה יותר טוב, וכי אביבי לא עשה מספיק במהלך הקדנציה שלו. אביבי מצידו טוען כי מרוב שהוא הקפיד על שקיפות, הם מבינים את הפוטנציאל שיש בתפקיד, ורוצים לנסות גם.

"מותר להם" הוא אומר. "אבל הם לא מבינים שזה תפקיד מאוד תובעני. להיות ראש מועצה זה לא משרה של 8 שעות. זה תפקיד שעוסקים בו 24/7. מצד אחד של התפקיד זה להתעסק בפינוי פחי אשפה או לדאוג שמכסה פח אשפה יתוקן, ומצד שני זה להתעסק בפדגוגיה, בחינוך, בשדרוג מערכת החינוך, ועיסוק בפרויקטים של עשרות מיליוני שקלים, והפער בין שני הדברים גדול".

ראש מועצת באר טוביה קובי אביבי. צילום: דוברות מ.א באר טוביה

ראש מועצת באר טוביה קובי אביבי. צילום: דוברות מ.א באר טוביה

"צריך לדעת ולרצות להתעסק עם כל הדברים הללו. אם אדם לא יהיה בעל ניסיון וכישורים להתעסק בזה, זה לא יעבוד. זה לא קזינו ולא רולטה, וזה לא עניין של מזל. אי אפשר לבוא ולנחות פתאום לתפקיד ראש מועצה אם האדם לא מכיר ויודע מה זה מועצה. יש מעל אלף עובדים, תקציבים גדולים, מערכת ענקית שאתה אמור לנהל ובעיקר – את התושב. מועצה כמו שלנו עם מאבקים שהיא מנהלת כיום – אסור לתת לאדם שהוא חסר ניסיון. אני בעל הניסיון הרב ביותר לתפקיד הזה. עשרות שנים בתפקידים במועצה, מתוכם כ-17 שנה מזכיר מנכ"ל המועצה. אני לא הגעתי מהאוויר או מהצבא או מהשטח. אני איש מועצה בכל רמ"ח אברי. אני מאמין שהתושבים יודעים את זה ויתנו לי את התמיכה שוב".

הצטרפו לוואטסאפ - עדכוני חדשות באר טוביה

"עשייה למען תושבים זה משהו שאהבתי מאז ומתמיד"

קובי אביבי גדל בבני עייש. לאחר שהשתחרר מצה"ל כקצין אחסנה בדרגת סרן, נישא לאשתו בגיל 23, ויחד עברו לגור ביישוב כפר אחים. היום, הוא בן 69, אב לשלושה ילדים, סבים לתשעה נכדים, כולם גרים בתחומי המועצה.

המשפחה שלך תומכת בהחלטה?
"בלי תמיכה של משפחה אי אפשר להתמודד. חשוב שכל אחד ידע את זה, בגלל שזה תפקיד תובעני. הם סיכמו את זה במשפט אחד: אם זה רצונך, אנחנו מאחורייך".

קובי אביבי עם הנכדים. צילום: איילת אברמוביץ'

קובי אביבי עם הנכדים. צילום: איילת אברמוביץ'

אביבי ניהל בקדנציה הנוכחית שלו רשימה ארוכה של נושאים, שדרג את מערכת החינוך, דאג לפתיחת גנים חדשים, כבישים חדשים וכיכרות, דאג לפיתוח תשתיות ובעיקר, נלחם. הוא ירש מועצה שמתנהלת לא נכון, לדעתו, והחליט לשנות את סדרי העדיפויות לפיהן התנהלה לאורך השנים.

מבטל שותפויות לטובת תקציבים

"כשנכנסתי לתפקיד הייתה קיימת שותפות קודמת של כדורסל עם אשדוד, וכדורגל עם קריית מלאכי. החלטתי לבטל את השותפויות האלה, ואת המיליונים שמושקעים לטובת זה, אשאיר בקופת המועצה. במקום להשקיע בספורט לאלופים, אני משקיע בספורט לאלפים. שיניתי את סדרי העדיפויות. קריית מלאכי קיבלה את ביטול השותפות בסדר גמור, אשדוד מצידה הגישה תביעה, שמתבררת עדיין בבית משפט. אבל בזמן הזה ייעלתי את התקציב לטובת הספורט במועצה, ופתחנו קבוצות כדורסל וכדורגל לבוגרים ולילדים, קבוצות אתלטיקה שונות, כדורשת לנשים, חוגים ופעילויות מוזיקה וקונסרבטוריון, וזה עובד מצוין".

חניכת כיתות המצוינות באמית באר טוביה

חניכת כיתות המצוינות באמית באר טוביה

ומה לגביי ההחלטה של משרד הפנים בנוגע להעברת הכספים לרשויות? כיצד אתה כראש מועצה מתנהל עם ההחלטה הזו?
"הכל החל כשהמועצה האזורית באר טוביה עשתה הסכם עם קריית מלאכי, שהיא תעביר 6 וחצי מיליון שקלים לקריית מלאכי. ראשי הערים דאז מוטי מלכה ודרור שור הלכו לשר הפנים, אמרו שיש הסכם וביקשו שיאשר אותו. הוא אמר להם שהוא זה שמחליט כיצד יועברו הכספים מרשות לרשות, לא אישר את ההסכם, והחליט להקים ועדה גאוגרפית לחלוקת ההכנסות. ושם הסתבכנו.

"ההסכם החדש היה הרבה יותר גבוה עם חלוקת כספים להרבה יותר רשויות. הוא הכניס לטובת ההסכם 7 רשויות נוספות ואילץ את באר טוביה במסגרת הוועדה הגאוגרפית לשלם בנוסף גם לגדרה, גן יבנה, בני עייש, חוף אשקלון, שפיר, נחל סורק. הסכום גדל כך שנשלם באופן מדורג במשך 5 שנים: 10 מיליון ש"ח בשנה הראשונה, 15 מיליון ש"ח בשנה השנייה, 20 מיליון בשנה השלישית, עד 26 מיליון ש"ח בסופו של דבר. ההתנהלות של משרד הפנים לא הייתה מקובלת עלינו בלשון המעטה, והגשנו בג"צ. בנובמבר יהיה דיון בנושא ואנחנו ממתינים".

הצטרפו לוואטסאפ - עדכוני חדשות באר טוביה

אתה נלחם על אדמות המועצה?
"אשדוד רוצה לקחת קרקעות מכל האזור המערבי של המועצה, ו'פוליגון תימורים' תוכנית לבניית אלפי יחידות דיור לטובת הרחבת העיר קריית מלאכי, על חשבון אלפי דונמים חקלאיים של המושבים תימורים, ערוגות וינון. אני נאבק ונלחם על זה. צריך להיות בעל ניסיון, עם כלים מקצועיים להתמודד עם זה, וגם בבג"צים שאני מתמודד איתם. שם חייב להיות אדם שמכיר את העסק ולא לעצור את המשכיות הטיפול".

תסבוכת נוספת של המועצה היא הטענה כי המועצה הזרימה שפכים מהמט"ש (מכון לטיהור שפכים) שלה, לנחל לכיש, וזיהמה אותו ואת חופי הים של אשדוד. ואביבי נקרא לחקירה מספר פעמים בנידון.

בניין מועצת באר טוביה

בניין מועצת באר טוביה

כיצד אתם מתמודדים עם הטענות הללו?
"מה שקורה זה שיש לנו 2 מט"שים. אחד בחצור ואחד בתימורים. השפכים צריכים להיות בדירוג מסוים שמתאים למשרד הבריאות, ולטובת זה אנחנו עושים טיהור – איתם אנחנו צריכים להשקות את השדות. אם אנחנו לא מקבלים היתר השקיה, המשמעות היא שכשיורד גשם, לא מוציאים שפכים, המט"ש עולה על גדותיו, ובאופן חופשי על פי חוקי הטבע, הוא זורם לנחל. עברתי חקירות על זה באיכות הסביבה ומשרד הבריאות, ואנחנו משתדלים שזה לא יקרה. אנחנו משקיעים מיליונים במט"שים כדי שלא נגיע לזה. כדי שיהיו לנו אישורי השקיה. אבל לא כל הזמן יש לנו מדדים טובים. זו בעיית מדינה ולא בעיית רשות מקומית".

פסטיבל תיירות באר טוביה. צילום: אלי סופר

פסטיבל תיירות באר טוביה. צילום: אלי סופר

"אני משלם מחיר של חוסר בדובר"

בקדנציה הנוכחית כאמור, ביצע אביבי רשימה ארוכה של שדרוגים ופעולות למען המועצה. רובם, לא קיבלו במה, בעיקר בשל העובדה שלאביבי אין דובר.  "זה רק מראה לי כמה כל הפרויקטים שעשיתי היו צריכים שידבררו אותם. היום אני משלם את המחיר בחוסר הזה".

מדוע לא מינית דובר אחר מיד עם עזיבתו של הדובר הקודם?
"לצערי נבצר ממני למנות אדם אחר, והתפקיד הראשון שאמנה בקדנציה הבאה זה דובר".

בשנה שעברה ידעה המועצה טלטלה כשממלא מקום ראש המועצה, מני מעודי, הורשע בהטרדה מינית של אחת מהעובדות. אין ספק שמוניטין של מועצה בה ממלא מקום מורשע בעבירות מסוג זה, נפגע באופן אוטומטי, להוסיף את העובדה שבמשך רוב הקדנציה כאמור, אין למועצה דובר.

קובי אביבי נקרא למסור עדות בנושא מעודי. "הוזמנתי לחקירה בבית המשפט, חקרו אותי בפרקליטות ושאלו מה ידוע לי על האירוע, אם ידעתי על זה, אם ראיתי משהו", הוא מספר.

מנחם מעודי. צילום: ג'ני גפטר

מנחם מעודי. צילום: ג'ני גפטר

ומאז הרשעתו של מעודי, כיצד אתם מונעים הישנות מקרים כאלה במועצה?
"יש לנו יועצת לקידום מעמד האישה ולענייני הטרדות מיניות בעבודה, אנחנו עושים הרצאות לעובדים בנושאים הללו, וגם בבתי הספר, ובכל המסגרת המועצתית. זה דבר חשוב מאוד ובזה אני לא חוסך כסף".

'עוצרים באפור'- הצגה למניעת הטרדה מינית בבאר טוביה. צילום: דוברות המועצה

'עוצרים באפור'- הצגה למניעת הטרדה מינית בבאר טוביה. צילום: דוברות המועצה

"המועמדים מולי עסוקים בלהשמיץ"

המועמדים החדשים לראשות מועצת באר טוביה, כאמור, טוענים כי אביבי לא עשה מספיק בקדנציה האחרונה. ומה שעשה – לא עשה מספיק טוב. בין המועמדים שטוענים כך הוא אודי דניאלי, איש השב"כ לשעבר, שהיה סגנו של אביבי בקדנציה האחרונה והתפטר מתפקידו עקב חילוקי דעות. הוא טוען כי אביבי בלם את רעיונותיו ולא הסכים לקדם נושאים חשובים, בין היתר הקמת מוקד רואה לטובת ביטחונם האישי של התושבים. אביבי מצידו טוען אחרת.

"לא בלמתי הקמת מוקד רואה", מגיב אביבי, "היה ויכוח על התאריך – מתי להכין תכניות, מתי לעשות אותו, ואני חשבתי שצריך לעשות בשנה הבאה ולא בשנה הקודמת וזה הוויכוח שהיה בינינו. בכל זאת, אני ראש המועצה ואני זה שקובע מדיניות".

פתיחת שנת הלימודים היום בבית הספר שדות. צילום: דוברות באר טוביה

פתיחת שנת הלימודים היום בבית הספר שדות. צילום: דוברות באר טוביה

גם יש טענה שאתה לא מוכן לקבל שום רעיונות חדשים, פרט לשלך.
"מעולם לא עצרתי רעיונות טובים עם בסיס, אני מכיר את עצמי ואני אדם ששומע את כולם, אבל העמדה שלי היא עמדה של ראש מועצה, ואני, בשונה מהם, לא חי את החלומות. גם בקמפיין שלי אני מדבר במעשים ולא במעשיות".

אומרת עלייך רחל פרץ גלם שדרכי הניהול שלך מיושנות ולא מתאימות להיום.
"רחל לא מכירה את דרכי הניהול שלי. אנחנו עשינו קפיצת מדרגה מאוד גדולה בשירות לתושב, חדשנית, כולל בדיגיטציה אצלנו. הנגשנו את השירות לתושב וכמעט כל פעולה שהוא צריך הוא יכול למצוא באתר המועצה. ושיפורים – כן, יש אינסוף. אבל אנחנו לא יושבים על השמרים. רחל פרץ גלם מדברת גם על הקמת דיור ציבורי – אבל איפה ראית במרחב כפרי דיור ציבורי ובניינים עם קומות? זה קיים בערים, או בערי השדה קריית מלאכי או גן יבנה. זה הזיה לבוא ולספר על כאלו תכניות לתושבים. אבל בקמפיין מותר להגיד הכל. גם לאודי, גם לרחל.

"יש מועמדים שמספרים סיפורים שמחר בבוקר תהיה דירה לכל תושב. זה סיפורי סבתא, אין דיור ציבורי במגזר הכפרי. להבטיח הבטחות כולם יכולים. יש מועמד שמספר שבזכותו ניתן לבנות בית שלישי בחלקה. אז אני אומר שניתן היה לבנות בית שלישי בכל זמן נתון. פשוט היה צריך לעשות תב"ע ולהגיש תכנית לוועדה המקומית וזה מתאפשר".

הצטרפו לוואטסאפ - עדכוני חדשות באר טוביה

אז האמירות נגדך חסרות בסיס?
"אולי הם מתעסקים בלהשמיץ, ואני לא מבין למה צריך להשמיץ. מועמד יכול להגיד במה הוא טוב או ראוי להיות ראש מועצה, וזהו. אני בשונה מהם לא משמיץ. אני מנהל קמפיין נקי. אני מכיר את היתרונות של אותם מועמדים, וגם את החסרונות שלהם. ולנהל מועצה בסדר גודל כמו שלנו, זה מורכב. זה לא קזינו, אי אפשר להמר פה. צריך לבוא עם ניסיון ניהול, ולא כאילו אתה בא לגאול את המועצה מאיזה משהו. הציבור יודע מה יש לו ביד".

"יש גם מועמדים שמשמיצים את מערכת החינוך שלנו, ביחס לרשויות אחרות", מוסיף אביבי, "אבל התוצאות מדברות בעד עצמן. אנחנו שואפים למצוינות ואי אפשר לומר שמערכת החינוך שלנו לא טובה. אנחנו לא יכולים לשנות את תכנית הלימוד של משרד החינוך, אבל מה שכן אנחנו עושים, זה להוסיף חוגי העשרה ואת זה אנחנו עושים בגדול: בתחום החינוך אנחנו משדרגים את המגמות ואת תכניות הלימוד הפדגוגיות. בנוסף, בנינו בקדנציה הזו 3 גני ילדים לחינוך המיוחד ו-2 כיתות ללקויי למידה בבה"ס תיכון, ועשינו הרבה למען בעלי צרכים מיוחדים. השקענו במערכת החינוך מעל 150 מיליון שקלים בשנה וזה רק מבטא את ההשקעה העצומה בחינוך ואת חשיבות החינוך עבורינו".

הרמת כוסית בבאר טוביה. צילום: אורי אסרף

הרמת כוסית בבאר טוביה. צילום: אורי אסרף

אז כעת יש לך את הבמה, מה עשיתם במהלך הקדנציה?
"הקמת קיר אקוסטי במושב באר טוביה בהשקעה של 1.3 מיליון ש"ח, השקעה של 10 מיליון ש"ח לצורך החלפת התאורה ביישובי המועצה לתאורת לד חסכונית, התחלת הקמה ותכנון של 8 מועדונים ביישובי המועצה, תכנון כיכרות באביגדור ובשתולים, תכנון להקמת מסוף תחבורה בחצור.

"התחלנו את שבילי האופניים לחיבור כל המועצה, הסדרת כביש 3711 מכביש 4 עד לקריית מלאכי עם כיכרות, כניסות ויציאות. יש לנו לסיים את שלב היתרי הבניה של 2 בתי ספר שיוקמו מהיסוד, בניית חטיבה עליונה, החלפת כיתות, בניית גן ילדים, בתי כנסת, מועדונים ועוד רשימה ארוכה".

אלכס גולדפרב, הממונה על התיירות במועצה אזורית באר טוביה

אלכס גולדפרב, הממונה על התיירות במועצה אזורית באר טוביה

"גם בנושא התיירות טיפלנו. רק בקדנציה שלי החלה תיירות כפרית. הקמתי יחד עם אלכס גולדפרב – שהוא איש עשייה מעולה, את התיירות במועצה, קיימנו פסטיבלי אוכל ותיירות ואנשים נהנו מאוד. חשפנו את אותם חקלאים שיש להם נגיעה לתיירות כפרית, כמו ייצור שמן זית למשל, או מבנים עתיקים כמו המשטרה הבריטית שתעבור שדרוג. אלו דברים שמושכים תיירים, ובנוסף לזה, תכנון שבילי האופניים שמחברים את יישובי המועצה. אלו אטרקציות שמשנות את התיירות הכפרית פה. חלקן נמצא בבנייה וחלקן בתכנון, אבל המשקל שהחלטנו לתת לזה הוא מאוד גבוה".

שוק איכרים במושב באר טוביה

שוק איכרים במושב באר טוביה

כל הדברים הללו כבר מתוקצבים וצריך להמשיך לקדם אותם, איתם אני מתחיל את הקדנציה הבאה, ולכן ההמשכיות שלי כראש המועצה היא מאוד חשובה, כדי לקדם את פרוייקטי הבינוי והגנה על נכסי המועצה. אחד הדברים החשובים ביותר אצל ראש מועצה הוא הניסיון המקצועי בביצוע של הדברים האלו".

"איש מועצה בכל רמ"ח אברי"

"החלום שלי הוא הקמת מועדון לילדים עם צרכים מיוחדים", אומר אביבי, "מועדון שיהווה למרכז פעיל אחה"צ, יחכו להם שם צוותים חינוכיים, שיעבירו איתם שעתיים שלוש, ושתהיה מנוחה נוספת להורים. הדבר שאני הכי אוהב לעשות בשביל הנשמה זה לסייע לילדים בעלי צרכים מיוחדים, ולאנשים נזקקים.

"אני רוצה לעשות הכל כדי לא להשאיר אף אחד נזקק. אני משתתף בחלוקות מזון לנזקקים, ומעמיס על האוטו שלי מנות ומחלק אישית למשפחות, וכשאני עושה את זה, הלב שלי מתרחב. הניסיון המקצועי שלי הוביל אותי ונתן לי ללמוד איך לעשות את הדברים האלו בצורה הכי נכונה. אני רק רוצה לשרת את התושבים במועצה. זה הדבר שאני הכי אוהב לעשות, וזו הסיבה שאני מתמודד לקדנציה נוספת. אני עושה את זה באהבה, עם כל המורכבות של זה זה המקצוע שלי".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר