אודי דניאלי. צילום: עדן טווסי
אודי דניאלי. צילום: עדן טווסי

מהשב"כ לראשות מועצת באר טוביה: אודי דניאלי מסביר למה הוא הכי נכון לתפקיד

עם עשרות שנים של ניסיון בתפקידים מבצעיים בשב"כ, ושלוש שנים של כהונה כסגן ראש מועצת באר טוביה, החליט אודי דניאלי, תושב נווה מבטח, שהוא מתמודד לראשות המועצה. בראיון ל'כאן דרום' הוא מספר מדוע הוא הכי מתאים לתפקיד, מה צריך להיות ראש מועצה - שאין לראש המועצה המכהן כיום, ובאלו דברים הוא מתכנן לטפל מיד לאחר שיבחר. "ראש מועצה צריך להבין שהוא בא לעבוד בשביל התושבים שלו ולתת להם את רמת השירות הטובה ביותר. זה לא מה שקורה היום, ואני בא לשנות את זה"

פורסם בתאריך: 18.8.23 08:33

     

לפני מספר חודשים הודיע אודי דניאלי על מועמדותו לראשות מועצת באר טוביה, לאחר שבקדנציה הנוכחית הוא היה סגן ראש המועצה כשלוש שנים. הוא ראה מקרוב איך מתנהלת המועצה ועל ידי מי היא מנוהלת, ויודע מה צריך לשנות בה, מהיסוד. "המועצה נתונה להחלטות גחמניות של ראש המועצה, שלא מוכן לקבל דעתם של אחרים, שבד"כ יודעים ומנוסים הרבה יותר ממנו, וזו הסיבה שבמקום לצעוד קדימה, המועצה הולכת אחורה".

אודי כיהן בתפקידים מבצעיים וניהוליים בשב"כ במשך 22 שנים, ואת כל הניסיון שלו הוא מתכנן להביא לתפקיד ראש המועצה. הוא יודע מה התושבים צריכים, ויודע שהם לא מקבלים מספיק כיום. "תפיסת העולם שלי היא לצאת לישובים ולראות מה צריך ולא לחכות שהם יבואו וידפקו על הדלת ויחפשו עזרה. המועצה והמחלקות צריכות לדאוג להנגיש עצמם לתושבים. היום זה לא קורה".

כמה הניסיון שלך בשב"כ תורם לתפקיד ראש המועצה?
"אחת הבעיות, מיני רבות, הקיימות במועצה היא הטיפול באירועים הבלתי מתוכננים שמתרחשים", הוא אומר. "אין ספק שהתפקידים שמילאתי בשב"כ נתנו לי את היכולת להתמודד עם מקרים שכאלו. באירועים לא מתוכננים – כמו מגפה, אירוע רב נפגעים או אירועי טילים, ניתן לראות את הפער הגדול בניהול של מי שהתנסה בניהול אירועים מסוג זה ובין מי שלא. יש חשיבות מכרעת לקבלת החלטות נכונות, הפגנת קור רוח והתנהלות נכונה.

"במקביל, גם כשמנהלים אירוע נכון, לא צריך רק למחוא כפיים. צריך לדעת לתחקר גם אותו כדי להבין איך מנהלים אותו בפעם הבאה אפילו יותר טוב. וזה משהו שלא קיים במועצה אצלינו. פה מוחאים כפיים וממשיכים הלאה, ולצערי תחקור של אירוע מוצלח זה לא משהו שנמצא בכלל בתודעה של מקבלי ההחלטות בהרבה ארגונים שאני מכיר".

אודי דניאלי

אודי דניאלי. צילום: משפחת דניאלי

היית בסכנת חיים במהלך התפקיד שלך בשב"כ?
"כן בוודאי. הייתי בתפקידים מבצעיים, והרגשתי שזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה".

הצטרפו לוואטסאפ - עדכוני חדשות באר טוביה

העבודה שלך הצריכה ממך לעשות רילוקיישן לפנמה לשנתיים – איך זה לעבור עם כל המשפחה למדינה אחרת?
"בהתחלה זה קצת קשה. השפה, התרבות, אבל אחרי כמה חודשים מסתדרים. כשעשינו רילוקיישן לפנמה, הקטן שלי עלה לגן חובה, השני עלה לכיתה ד' והגדולה עלתה לכיתה ז', וילדים מתמודדים. בית הספר שרשמנו אותם אליו הוא בה"ס אמריקאי שרוב התלמידים בו הם ילדים של שליחים אז הצוות בבית הספר יודע להתמודד עם הפערים הללו, הם עוזרים לילדים מאוד".

בא לשרת את הציבור

לאחר שפרש משירותו בשב"כ החליט דניאלי להמשיך להקדיש את חייו למען העם, אך בתוך מועצת באר טוביה. הוא מונה לסגן ראש המועצה וכיהן בתפקיד כשלוש שנים. הוא קיבל תחומי אחריות, הוביל מחלקות וקידם תהליכים, אך הרגיש שראש המועצה בולם חלק נכבד מיוזמות שיכולות היו להצעיד את המועצה קדימה, אפילו רחוק.

"ראש המועצה חייב לדעת להכניס טכנולוגיה וחדשנות וחשיבה מחוץ לקופסא, להסתכל קדימה, לראות מגמות בארץ ולהכין את המועצה קדימה. אם ראש מועצה לא ידע לאן נושבת הרוח הוא ימצא את עצמו מהר מאוד במשברים".

בזמן שירותו בשב"כ. אודי דניאלי

דניאלי עם ראש השב"כ לשעבר, יובל דיסקין

מה למשל ניסית לקדם ונבלמת?
"אחת התוכניות החשובות ביותר הייתה תכנית להפעלת מוקד רואה. זה משהו שאין במועצה האזורית והוא חשוב מאוד עבור התושבים. בהסתכלות שלי על זה ראיתי גם תיכנון אפליקציה שתוכל לשמש את התושבים במקרה חירום. תתארי לך אישה שעושה הליכה ברחוב ופתאום נתקלת במטריד. היא יכולה ללחוץ על האפליקציה שמיד תתריע למוקד. אבל ראש המועצה חושב שמוקד 106 זה מספיק.

"התרבות הניהולית והגישה שבה מנוהלת המועצה לא הוכיחה את עצמה בכל תחום אפשרי, וחייב להבין שהיום צריך חשיבה אחרת, צריך ראש חדש, לראות קדימה, לחשוב יצירתי, להתייחס לכל התחומים, ולא להתנהג כמו עשיר – כי המועצה הרי עשירה – ולהתלהב שיש לך הרבה כסף בבנק, ולשמוח על עודפים בקופה, כשבפועל – היישובים עניים. בעשרים השנים האחרונות לא הייתה התאמה בין כמות המשאבים שהוקצו לישובים, לבין הכסף שיש למועצה. רמת השירותים לתושב השתקפה בכוח אדם מצומצם, וחשיבה מצומצמת".

 

בזמן שירותו בשב"כ. אודי דניאלי

דניאלי עם מי שהיום ראש השב"כ, רונן בר

תעודת עניות למועצה

"בנוסף, יש צורך לעשות עבודה עמוקה בנושא החינוך. אין פה התייחסות לילדים עם צרכים מיוחדים. העובדה שאין מענה למוסדות חינוך כאלה במועצה היא תעודת עניות. לא הגיוני שמועצה תשלח את הילדים עם הצרכים המיוחדים שלה למקומות אחרים. ככל שהמועצה מתייחסת לאוכלוסייה החלשה שלה ברצינות, מראה כמה המועצה ערכית. והאמת, לא בטוח שאכפת לו. זו תרבות ניהולית של המועצה כבר הרבה שנים. מזה עשרים שנה שהאנשים שמנהלים את המועצה חושבים שכל הידע נמצא אצלם ושכל מה שהם חושבים הוא נכון, ואם מישהו אומר לא, אז הם בלתי ניתנים לשכנוע. מתנהלים לפי גחמה".

בניין המועצה האזורית באר טוביה

בניין המועצה האזורית באר טוביה

ובכל זאת, מה הדברים שכן הצלחת לקדם כסגן ראש מועצה?
"הייתי אחראי על 4 מחלקות – איכות סביבה, רווחה, נוער וביטחון. בכל אחת מהמחלקות נעשו דברים שהצלחנו לקדם למרות חילוקי הדעות.

"בתחום הרווחה קידמתי את צח"י – צוות חירום/חוסן יישובי. בגלל שהצוות הזה לא היה פעיל במשך שנים, משרד הרווחה שתיקצב את הפרויקט החליט לקחת את הכסף בחזרה והפסדנו חצי מיליון. פעלתי לכך שיחזירו תקציב מסוים מהסכום שנלקח, ועם הזמן קיבלנו כמה מאות אלפים, מינינו עובדת סוציאלית שתוביל את זה והתחלנו הכשרות בישובים, ויש כבר 10 ישובים שנמצאים בתוך התהליך וישובים נוספים שמקימים צוותים.

הכשרת חילוץ והצלה למתנדבי סע"ר וצח"י. צילום: אבי צורן, מפקד צוות חירום מועצתי

הכשרת חילוץ והצלה למתנדבי סע"ר וצח"י. צילום: אבי צורן, מפקד צוות חירום מועצתי

"בנוסף, בתחום הרווחה הקמנו מרכז למניעת אלימות במשפחה. לחשוב שלפני שהקמנו את המרכז, גברים או נשים שהיו חווים אלימות במשפחה היו נוסעים למקומות אחרים ומחכים הרבה זמן כדי לקבל מענה, כשבעצם למועצה היו תקנים שלא מומשו. התעקשתי על הקמת המרכז ומאז שהוא הוקם יש המון פניות של אנשים, היה באמת את הצורך הזה. וזה הישג מאוד חשוב.

"בתחום איכות הסביבה הגדלנו משמעותית את כוח האדם, ייעלתי את פינוי הגזם עם שיטה שבניתי שהובילה לחיסכון של 12 מיליון ש"ח בשנה.

"בתחום הנוער ליוויתי את התלמידים וההורים בהחלפה של תנועת נוער חדשה. רציתי לשמוע מה הם רוצים וצריכים מתנועת נוער בהתייחס לדור של היום, ולא לדור של פעם. בדקתי איזה מענה תנועת נוער צריכה לתת להם ולפי זה בחרנו תנועה.

"אני זוכר שאל תחום הנוער נכנסתי בדיוק במשבר הקורונה, והייתי בגישה של לתת להם להיפגש כמה שיותר. הנחתי שהתוצאות של המגפה יהיו גם נזקים נפשיים עבור בני הנוער, ולימים צדקתי. אבל גם פה, ביקשתי פסיכיאטר למועצה ועד היום זה לא קרה".

אתה חושב שראש המועצה חושש מההתמודדות שלך?
"הוא בעצמו מתמודד אז אני יודע שהוא לא מרוצה מזה שאני מתמודד. זה ברור לגמרי כי הוא היה מעדיף להיות לבד. הוא עדיין כועס על זה שהתפטרתי, אבל לפני ההתפטרות שלי נתתי לו הזדמנות שיחזור בו, ולמנוע את ההתפטרות שלי, אבל הוא היה בשלו. אני מאמין שהוא רואה את המועמדות שלי כבגידה או כפיות טובה".

ראש מועצת באר טוביה קובי אביבי. צילום: דוברות מ.א באר טוביה

ראש מועצת באר טוביה קובי אביבי. צילום: דוברות מ.א באר טוביה

למה התפטרת?
"מאז שנכנסתי לתפקיד חוויתי מול ראש המועצה עליות ומורדות, והיו הרבה חילוקי דעות. הרגשתי תמיד שהתושבים צריכים לקבל יותר ממה שהם מקבלים, והוא לא ראה את הדברים כמוני ולא קידם דברים. אבל הדבר שגרם לי לרצות להתפטר היה מכתב שימוע שקיבל מהנדס המועצה מראש המועצה, שבו נכתבו דברים שקרים. הודעתי לראש המועצה שאני לא מתכוון להצביע בעד שימוע שכזה, ביקשתי שימשוך את המכתב, שנדבר עם המהנדס, שנעשה את זה בדרך אחרת אבל הוא לא היה מוכן להקשיב. כפי שהבטחתי, הצבעתי נגד במליאה, הסברתי את עמדתי, ולמחרת הגשתי את התפטרותי. אני תופס את תפקיד סגן ראש המועצה לא כמריונטה, לא מגבשים מדיניות כל פי גחמותיו של ראש מועצה, אלא על ידי כך שיושבים וחושבים יחד ורואים יחד את התמונה הכללית".

בזמן שירותו בשב"כ. אודי דניאלי

אודי דניאלי. צילום: דוברות שב"כ

באר טוביה מורכבת מאוכלוסיות שונות. איך אתה מתכוון להביא גם מצביעים משדה עוזיה למשל?
"הייתי סגן כמעט שלוש שנים, עבדתי עם מקומות שהם לא נווה מבטח – מקום מגוריי. בתפיסה שלי, שירות זה שירות, לא משנה מי אתה ומאיפה אתה. המועצה חייבת לתת שירות לתושב באשר הוא תושב. אז מה זה משנה אם זה מושב שדה עוזיה, ביצרון, או באר טוביה. אין לזה שום רלוונטיות בעיניי, ואני חושב שחייבים להשתחרר מהגישה הזאת. העובדה שזה עדיין קיים זו נקודת עניות לכל מי שניהל את המועצה עד היום".

איש של חוק

בתור איש שב"כ, מה אתה חושב על המהפכה המשפטית?
"אנשי שב"כ פועלים על פי חוקי המדינה, כל חיי הייתי איש חוק וברגע שהחוק יורה לי לעשות משהו אני אעשה. מערכת המשפט מבחינתי כיום היא מעל הכל. יחד עם זאת, אני חושב שההפיכה המשפטית והרפורמה הזו, עוד ילבשו ויפשטו כ"כ הרבה צורות, כך שהיום, להביע דעה על משהו שלא יודעים מה יהיה בסופו, זה קצת שטחי.

בשורה התחתונה, אני חושב כמו כל אנשי השב"כ, ואני גם לא מכיר מישהו משם שלא פעל על פי חוק. כולנו נפעל על פי חוקי המדינה, ואם תהיה החלטה של בג"צ זה מה שיכריע בעיני".

אודי דניאלי, מתמודד לראשות מועצת באר טוביה. צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

אודי דניאלי. צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

רבים מיוצאי שב"כ לשעבר מפגינים מול ביתו של אבי דיכטר, גם אתה היית ביניהם?
"מעולם בחיי לא הפגנתי, לא לטוב ולא לרע. כשהייתי בשירות אסור היה עליי להפגין, והיום, באמצע קמפיין בחירות, אז גם אין לי את הזמן לזה. אבל אני חושב גם שראש מועצה צריך להיות במקום ממלכתי, ולשקף את האינטרסים של התושבים שלו, ולא אינטרסים לאומיים או כאלה של מפלגות.

"יחד עם זאת, אני לא חושב שראש מועצה צריך להזדהות פוליטית. זה לא נכון, בייחוד שהבחירות כאן הן אישיות. ראש מועצה צריך לשרת את התושבים שלו ולא משנה לאיזה מפלגה הם שייכים. וזה מה שעושה את השירות של ראשי המועצות הרבה יותר נקי אל מול התושבים שלו".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר