מסרב להיפרד: אורלי דוחף את חברו המת. צילום: ד"ר דודו זכאי, רשות הטבע והגנים

תצפית מרגשת מצפון לנמל אשדוד: הדולפין החי מסרב להיפרד מחברו המת

הדרמה בים מלמדת על כוחה של מסירות ונאמנות בקרב הדולפינים. על גופת הדולפין המת נמצאו סימני כריכה של חבל, ויתכן שזה הגורם למותו

פורסם בתאריך: 7.10.17 19:13

     

אנשי עמותת מחמל"י לחקר יונקים ימיים העבירו אלינו את הסרטון שמופיע פה וצולם אתמול בידי נדב אזולאי וגל שמעוני כשני ק"מ מצפון לנמל אשדוד. נראים בו שני דולפינים זכרים – האחד חי והאחר מת. הדולפין החי שזוהה כדולפין "אורלי" שמוכר למחמל"י עוד משנת 2002 שוחה לצידו של חברו ולא עוזב אותו.

במחמל"י מציינים שבמחקר ידוע על התנהגות שכזאת בקרב דולפינים שבה דולפין חי לא נפרד מגופת חברו לעתים עד חמישה ימים מאז המוות. הדבר מוכר למשל בין דולפינה לבנה, אך נדיר בין שני זכרים.

"החל מיום שישי", הוסיחפו בעמותה, "היינו עדים לתופעת טבע ייחודית שנצפתה ותועדה מספר קטן של פעמים בעולם. במרחק שני ק"מ מחוף הים מול חופי אשדוד ויבנה נצפו שני דולפיננים מצויים בוגרים, כאשר פרט אחד מת והשני חי וממאן לעזוב את ידידו, חבר הלהקה איתו שחה שנים בשיתוף פעולה בים. הדולפין החי דחף את גופת חברו שכבר הייתה נפוחה מכיוון שמת לפני ימים מספר, לכיוון הים הפתוח כדי שלא יישטף לחוף. הוא דחף את הגופה ומידי פעם הפך אותה לצידה השני. הידיעה מיאכטונרים הועברה למחמל"י ביום שישי ע"י פקח רשות הטבע והגנים אלכס גלעדי – מפעילי יאכטה שעברו במקום תעדו את התופעה ודיווחו לפקח רט"ג.

מתוך זווית מבט אנושית זהו סיפור קורע לב, התנהגות בו פרט שמת אינו ננטש בשטח ולפעמים תיגרר גופתו ימים ארוכים ע"י בני מינו מתוארת במדע בלויתנאים ואף תועדה אצל פילים. יתכן שההסבר לתופעה היא כי שמדובר בחבר קרוב או בן משפחה שימאן לנטוש את הגופה, יכול שהפרט החי ממאן להיפרד מחברו גם בגלל קשר רגשי עמוק שהתקיים בין השניים.

ד"ר דודו זכאי מרשות הטבע והגנים יצא היום עם כלי שיט של מחמל"י מרכז חקר מידע וסיוע ליונקים ימים בישראל ותיעד את התופעה מקרוב. ד"ר זכאי סיפר כי 'הדולפינן המצוי החי המוכר לחוקרי מחמל'י מזה שנים בשם 'אורלי', הגן על חברו המת בכך שדחף אותו הרחק מכלי השיט שלנו, פעם אחת ניסינו מקרוב לדגום פיסות בשר לבדיקת DNA מעבדה וכמעט שננשכנו ע"י הדולפין החי. עוד סיפר ד"ר זכאי כי סביב ראשו של הדולפין המת נצפה סימן ברור המעיד כי חבל כלשהו נכרך סביבו ואולי הביאו למותו בטביעה. כך שנראה שגם במקרה זה האדם אחראי לתוצאה המצערת, בין אם מדובר בפעולה מכוונת או בשגגה.

תצפית יוצאת דופן. צילום: ד"ר דודו זכאי, רשות הטבע והגנים

לדבריו בשנת 2004 תיעדו הוא וד"ר עוז גופמן מנהל פרויקט הדולפינים במכון ללימודי ים באוניברסיטת חיפה – מחמל'י, מקרה זהה של אם דולפינה בודדה חברותית שנקראה 'הולי' ששהתה 7 שנים בחברת בני אדם בנועיבה מזיינה – מצרים סיני. הדולפינה ממין דולפינן אנקולי וביתה המתה הגיעו לחופי אילת, 'הולי' מיאנה לעזוב את הגור המת. במשך מספר ימים ליוו ד"ר זכאי וד"ר גופמן מול חופי אילת, את האם 'הולי' והבת השלישית 'פאג'לה' כשהן מסרבות להיפרד מהגור הרביעי המת של 'הולי'. לבסוף כשנפרדו ממנו נלקח הגור לנתיחה בידי אנשי מחמל'י.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר