דוגו לייטנר וכדור פלאפל. צילום: מוזיאון השואה בית העדות
דוגו לייטנר וכדור פלאפל. צילום: מוזיאון השואה בית העדות

"בכאב בלתי נתפס": הלך לעולמו דוגו לייטנר ניצול השואה ויוזם המבצע לאכילת פלאפל

לייטנר, בן ה-93 יובא היום למנוחות במקום מגוריו ניר גלים. "צום תשעה באב קיבל היום משמעות נוספת של אבל וחורבן", אמרו בבית העדות

פורסם בתאריך: 27.7.23 09:29

     

ניצול השואה דוד (דוגו) לייטנר הלך הבוקר חמישי לעולמו והוא בן 93. לייטנר, תושב ניר גלים ומניצולי השןאה הידועים הוא מי שיזם את מבצע "דוגו", מיזם מיוחד שבמסגרתו נהגו לאכול פלאפל בכל שנה בתאריך 18 בינואר כסמל לניצחון החיים.

הלוויתו של לייטנר תיערך היום בשעה 17:00 עם הספדים ברחבת בית הכסנת בניר גלים. משפחתו יושבת שבעה ברחוב מורן 2, ניר גלים.

בית העדות בניר גלים פרסמו וכתבו: "בכאב בלתי נתפס ובידיים רועדות אנחנו נאלצים לבשר שהלילה דוגו שלנו נפרד מאיתנו. צום תשעה באב קיבל היום משמעות נוספת של אבל וחורבן".

ב-18 בינואר 1945 יצא דוד (דוגו) לייטנר בן ה-14 ביחד עם כ-60,000 אסירי אושוויץ לצעדת המוות. ברגעים הקשים בצעדה הוא חלם על בילקלעך, לחמניות עגולות שהבטיחה לו אמו שיאכל בארץ ישראל. הוא שרד ועלה ארצה, וכמנהג פרטי החליט שבכל שנה ב-18 בינואר יאכל פלאפל (שדמה בעיניו לבילקלעך שהבטיחה לו אמו) כסמל לניצחון החיים.

דוגו והנשיא הרצוג. צילום: דוברות בית הנשיא

בית העדות יזם את "מבצע דוגו", שהפך את המנהג הפרטי לאירוע כלל עולמי שבמסגרתו אלפי אנשים בארץ ובעולם, אוכלים פלאפל ומשתתפים באופן וירטואלי עם המנהג הפרטי של דוגו.

מבצע דוגו ברחבי העולם

מבצע דוגו ברחבי העולם

דוד (דוגו) לייטנר בן ה-93: "'מבצע דוגו' מהווה יום מיוחד, שבמסגרתו אנו זוכרים את כל אלה שיצאו לצעדות המוות, אך לא זכו לשרוד ולהגיע אל ארץ ישראל. וזאת, לצד ציון ניצחונם של מאות אלפי השורדים, ששרדו את המסעות והמחנות. אני קורא לכל בית ישראל לצאת לאכול מנת פלאפל, ולזכור דבר אחד: ש'עם ישראל חי'".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר