הזרמת קולחין ממאגרי תימורים לנחל האלה. צילום מרחפן: עיריית אשדוד
הזרמת קולחין ממאגרי תימורים לנחל האלה ינואר 19'. צילום מרחפן: עיריית אשדוד

באשדוד נלחמים בזיהום של נחל לכיש – ומבקשים להזרים קולחין לנחל שורק

באשדוד פנו לבית המשפט כדי לעצור את הזרמות השפכים לאחד מיובליו של נחל לכיש מתוך שטחה של המועצה האזורית באר טוביה, ואכן הן נאסרו. במועצה טוענים למוסר כפול מצד אשדוד, ובינתיים, לאחר שההליך הגיע לסופו שני הצדדים מכריזים על ניצחון בהתגוששות ביניהם

פורסם בתאריך: 15.8.20 12:20

     

ביום ראשון שעבר נחנכה פעילות השיט בנחל לכיש באשדוד. בו ביום הסתיים הליך משפטי שניהלו עיריית אשדוד, גולשי גלים מהעיר ואיגוד ערים לאיכות הסביבה נגד מועצה אזורית באר טוביה ורשות המים בעקבות הזרמת מי קולחין (ביוב שעבר טיפול) לנחל האלה ודרכו לנחל לכיש ולחופי אשדוד.

לבקשת העירייה בחודש אפריל עצר בית המשפט את ההזרמה, ולא בפעם הראשונה. השופט דניאל פיש מבית הדין לענייני מים בחיפה הורה לעכב את ביצוע ההזרמה ומתח ביקורת על התנהלותה של רשות המים בתחום של מתן צווי הרשאה בכלל ועל ההרשאה הספציפית שניתנה להזרמת 250 אלף קוב קולחין ממאגרי תימורים לנחל האלה בין 26 במרץ ל-16 באפריל השנה.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




בדיון שנערך בשבוע שעבר אמרה עו”ד אורלי מירון-שקד שמייצגת את רשות המים, משרדי הבריאות והגנת הסביבה והוועדה המייעצת להיתרי הזרמה, ש”הייתה הזרמה, הופסקה ההזרמה ואז ניתן צו עיכוב. בהתאם טוייב סיכום הדברים מול המשרד להגנת הסביבה והוועדה להזרמת שפכים לים. הייתה ישיבה נוספת וגובשו הסדרים”.

בא כוח העירייה והאיגוד עו”ד אמיר ברק אמר בדיון: “השגנו את מטרתנו, ההזרמה הופסקה. אנו חושבים שההחלטה בבקשה לעיכוב ביצוע מדברת בעד עצמה. מאחר ומטרת ההליך הייתה למנוע ולהפסיק את ההזרמה ומאחר והחלטת בית המשפט מקובלת עלינו ונראית לנו נכונה, אין מקום להמשיך בהליך”.

על רקע זה ברק ביקש למחוק את הערר והשופט פיש קיבל ונתן לכך תוקף של פסק דין מבלי להטיל הוצאות על אף צד.

בעיריית אשדוד בירכו על ההחלטה והכתירו אותה כניצחון בנוק אאוט. אך השבוע גם היריבה, המועצה האזורית באר טוביה, טענה לניצחון. שם ביקשו להזכיר ש”הזרמת השפכים לנחל האלה נדרשה נוכח הגעת המאגרים לתפוסה מלאה כתוצאה מכמות המשקעים החריגה שירדה בחודשי החורף, באופן שעלול היה לגרום לקריסת סוללות המאגרים ולנזק בלתי הפיך”.

הזרמת הקולחין מהמט"ש. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים - רשות הטבע והגנים

הזרמת קולחין ממאגרי תימורים לכיוון נחל האלה, ינואר 19'. צילום: עידן בר לב, פקח נחלים – רשות הטבע והגנים

למרות הקביעות של בית המשפט, בבאר טוביה ממשיכים לטעון שההזרמה הייתה חוקית ובאישור. “הזרמת הקולחים לנחל האלה התבצעה באישור ובתיאום עם כל הגורמים הרלוונטיים”, מסר ראש המועצה, קובי אביבי.

בנוסף טוענים במועצה למוסר כפול מצדה של עיריית אשדוד: "לפני חודשים ספורים הוגשה בקשה להזרמת קולחים לנחל שורק על ידי תאגיד המים יובלים הנמצא בבעלות עיריית אשדוד, הזרמה שגרמה לנזקים סביבתיים בשמורת נחל שורק ולמפגעי ריח בלתי נסבלים לכל תושבי הסביבה".

לפי פרוטוקול הבקשה, מנהל רשות המים אישר את ההזרמה לנחל שורק – שמימיו נשפכים לים ליד פלמחים.

הזרימה בנחל לכיש הבוקר: אלה לא מים נקיים. צילום: תושב ניר גלים

מים מזוהמים זורמים בנחל לכיש, ינואר 19'. צילום: תושב ניר גלים

עו”ד אמיר ברק אמר השבוע ל”כאן דרום”: “ויתרנו על ההליך כי קיבלנו מה שרצינו, כך שהאמירות של באר טוביה מבישות”.

אבל מה לגבי הטענה למוסר כפול ושאשדוד מזרימה לנחל שורק?

“אין לזה שום קשר לתיק הזה, זה לא רלבנטי. אנחנו כעיריית אשדוד התנגדנו בכל תוקף להזרמות של יובלים גם כשזה היה לנחל שורק וגם לנחל לכיש. העירייה עשתה מהפך מטורף בכל מה שקשור להזרמות של קולחים לים. מאות אלפי קוב זורמים בכל שנה לים ולנחלים, ואכן בזכותנו בית המשפט בא ואמר למנהל רשות המים אתה לא מוסמך לאשר. בשביל לקבל אישור צריך ללכת לוועדה למתן היתרים להזרמה לים”.

 

מתאגיד יובלים נמסר בתגובה: "מי הקולחין המעובדים במט"ש אשדוד מועברים לאגודות המים – וזאת בהתאם לחוק. יובלים ואגודת המים קולחי אשדוד הגישו בקשה משותפת להזרמת מי קולחין לנחל – היות והאגודה לה מועברים מי הקולחין היא המזרימה אותם מהמאגרים של האגודה. ראוי לציין שישובים נוספים מזרימים מי קולחין למאגרים של קולחי אשדוד בכדי שתזרים אותם לנחל. אין הדבר אומר שיובלים אשדוד הזרים מי קולחין ישירות לנחל. כל ניסיון ואמירה כי התאגיד מזרים מי קולחין ישירות לנחל אינה נכונה ומהווה הטעייה של הציבור. מי הקולחין המוזרמים לנחל על פי היתר וחוק, מוזרמים בכמות ובאיכות הנדרשת ובפיקוח מתמיד של הרשויות הרלבנטיות".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר