שומרים על ריחוק חברתי בקיבוץ להב. צילום: סיגי אמזלג
שומרים על ריחוק חברתי בקיבוץ להב. צילום: סיגי אמזלג

כיצד קיבוץ להב מתמודד עם משבר הקורונה?

מגפת הקורונה שהתפרצה בתחילת חודש מרץ אילצה את כולנו לשנות את הרגלי החיים. חברי קיבוץ להב מספרים על הקורונה ששינתה את המסורת השיתופית והחברתית

פורסם בתאריך: 19.7.20 10:55

     

גל שני? בדיקות סרולוגיות? חקירות אפידמיולוגיות? עם תחילתו של חודש יולי, אנחנו נמצאים עמוק בתוך המשבר הכי גדול שהיה כאן בישראל. מגפת הקורונה מסרבת לעזוב, ואף צוברת תאוצה מיום ליום. מעל ל-1000 אנשים מאומתים ביום, סגר והגבלות תנועה בשכונות מסוימות, וכמובן משבר כלכלי שפגע כמעט בכל אזרח במדינה.

בעוד שבערים הגדולות, התושבים חיים בתוך הקן המשפחתי שלהם, בקיבוצים הדבר שונה. על ריחוק חברתי אין כמעט על מה לדבר, שכן רוב החברים אוכלים ביחד בחדר האוכל המשותף בקיבוץ, נבדקים במרפאה הקיבוצית, רוכשים בצרכנייה ומשתמשים רבות במתקני הקיבוץ המשותפים לכל החברים.

קיבוץ להב הוא מהקיבוצים ששומר על מסורות ואורח חיים קיבוצי אמיתי, כמו שהיו ברחבי המדינה בשנים הראשונות להקמתה. רוח סוציאליסטית, קניין שיתופי ועבודת האדמה אלה מושגים שאולי נשמעים היסטוריים כיום, אך בקיבוץ להב מקפידים לשלב בין המסורות הותיקות לבין חדשנות, כמו למשל מפעל "להב הבשר מהקיבוץ" או מפעל הפלסטיק "דולב".

ממתינים בתור לכלבו (צולם עוד לפני כניסת הצו על עטיית מסכה). צילום: עקיבא לב רן

ממתינים בתור לכלבו (צולם עוד לפני כניסת הצו על עטיית מסכה). צילום: עקיבא לב רן

"מתקנים של אלכוג'ל ברחבה הציבורית"

"הקורונה התפרצה לחיינו בסוף חודש פברואר, כאשר בשבועיים הראשונים הייתה התעלמות הדדית בינה לבין הקיבוץ. התפנית החלה בתחילת מרץ, כאשר צוות חירום של קיבוץ להב חבר לצוות החירום המועצתי של מועצת בני שמעון. ברגע שהבנו את הסכנה ואת מימדי המגפה, החלטנו לנקוט במספר פעולות: ביטלנו את מסיבת חג הפורים למבוגרים, וקיימנו את מסיבת פורים לילדים עם איסור גורף להזמין אורחים, כולל בני משפחה וקרובים. הצבנו מתקני חיטוי הכוללים אלכוג'ל, והצבנו שלטים המורים על הקפדה של 2 מטר וריחוק חברתי, כפי שדורש משרד הבריאות", אומר לנו אחד החברים הותיקים בקיבוץ להב.

שמירה על האוכלוסייה המבוגרת, כמו בכל עיר במדינה הייתה אחת מהמשימות החשובות ביותר. החברים בקיבוץ מספרים כי קיימת הקפדה יתרה על זמני ארוחות בחדר האוכל, על קפסולות במרפאה ובכל-בו המקומי, כדי שהותיקים יהיו כמה שפחות חשופים לאוכלוסייה הצעירה.

"הקמנו מערך התנדבותי של חברים ובני נוער שמעניק עזרה לאוכלוסיות בסיכון. מערך זה כולל משלוחים של מזון, תרופות וקניות למי שלא היה יכול או רצה להגיע למוקדי השירות, והנגשנו את שירותי הרווחה לציבור. מאחר ובתי הספר נסגרו, הפעלנו את מערך החינוך הלא פורמלי בזום ובאפליקציות אחרות. חילקנו משימות לבתי הילדים, תחרויות משפחתיות והדרכות מקוונות – כל זאת כדי לתת פתרון לבני הנוער והילדים תחת מגבלות הקורונה. בנוסף לכל אלו, בני הנוער הבוגרים התגייסו לפרויקט שתילת מטע שקדים, כדי לסייע לעובדי הגד"ש (גידולי שדה, י.כ)", מוסיף חבר אחר שעובד בימי שגרה במפעל "להב הבשר מהקיבוץ".

חמ"ל מנוהל כמו בצבא

כפי שראשי הערים ניהלו ומנהלים את משבר הקורונה כמו במלחמה, כך גם קיבוץ להב שינה את עורו, והקים חמ"ל מיוחד שמנהל את האירוע המתגלגל. הוקמה קבוצת וואטסאפ לשעת חירום הכוללת צוות חירום ומזכירות הקיבוץ, לצורך העברת מסרים והודעות בדבר הידבקויות והתפרצות המחלה.

הצוות החליט בשלב מסוים לסגור לאלתר את חדר האוכל, והמטבח הפך למסעדה המספקת שירותי משלוחים לכל חבר שמעוניין בכך. גם חנות הכל-בו החלה לספק שירותי משלוחי מזון בצורה מסודרת, בעיקר לאלו שנמצאים בבידוד או נמצאים בסיכון.

עם התפתחות המגפה וריבוי החולים בארץ, צוות החירום החליט על שורה של צעדים דרמטיים, שמן הסתם פגעו באופי החברתי והשיתופי של הקיבוץ, אך החברים והתושבים מבינים שצריך לעשות הכל כדי לשמור על הבריאות. "הקשחנו את התנאים של שימוש במוסדות ציבוריים. הספרייה, גני השעשועים, חדרי הכושר ושאר המתקנים נסגרו ונחסמו, הטלנו איסור על כניסת ילדים לכל-בו, והגדרנו כמות של מבקרים בכל זמן נתון במתקנים הציבוריים. כמו כן, נאסרה כניסת אנשים זרים לקיבוץ", מספרת חברה בצוות החירום של קיבוץ להב.

מקרה ראשון של קורונה בקיבוץ להב

החברים מספרים לי על אחת הצעירות שהייתה בבידוד, שהתעקשה מול גורמי הבריאות לבצע בדיקת קורונה. תוצאות הבדיקה הראו שהצעירה אכן נשאית של הנגיף, אך בזכות הערנות שלה וההקפדה על הבידוד, היא הבריאה ללא שהדביקה אחרים. מדובר בהישג נוכח קצב התחלואה וההדבקות בקרב הציבורי הכללי.


חגיגות חג השבועות בצל הקורונה בקיבוץ להב

איך חוגגים אירועים וחגים בזמן הקורונה?

"בחג הפסח, הסדר הקיבוצי בוטל ובמקומו בשעות אחר הצהריים, כל שכונה התכנסה והרימה כוסית במתכונת קורונה לכבוד החג שנחגג בבתים. לעומת זאת, את המימונה חגגנו בגדול! מספר משפחות התנדבו להכין מופלטות ושאר מתוקים הכוללים בצקים, והמימונה שודרה בזום לחברי הקיבוץ. את המופלטות והמתוקים העברנו בשירות משלוחים יעיל לכל חברי הקיבוץ", מספר חבר אחר.

בקיבוץ להב מספרים לי שימי הזיכרון צולמו מראש, שודרו בזום והועלו לערוץ היוטיוב של הקיבוץ, שצובר צופים ועוקבים רבים. גם את חג השבועות חגגו בצורה אחרת בקיבוץ להב. הקיבוץ הקים מספר מוקדים ואזורים לחגיגות, שכללו סיור בענפים, תערוכת צילומים, סרט שהוקרן במוסך שהפך לקולנוע, ותערוכת ענקית של הכלים החקלאיים.

חברי קיבוץ להב מסכמים ואומרים ש"היתרון הגדול של קיבוץ להב הוא במרחבים העצומים שמקיפים אותו, ושמאה מטר מהבית זה מושג חמקמק (הקיבוץ זה הבית). ניתן להסתובב לצעוד, לרוץ ולהתאוורר גם בימי הסגר הכללי שהיה בחודש אפריל. עם זאת, כל תושבי הקיבוץ מודעים לסכנות ולהדבקות, ומקפידים על היגיינה ועל עטיית מסכות כל הזמן.

 

 


כתבה שיווקית 


 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר