השר ליצמן נואם בטקס הנחת אבן הפינה. צילום: עודד קרני

יעקב מקרוב

שר הבריאות, יעקב ליצמן, קשור לסוגיית בית החולים באשדוד שנים רבות. היו שטענו שהוא אפילו מעורב מדי. ליצמן תמך בהקמת חדר המיון הקדמי, שהובילה עמותת חסידי גור שעמה הוא מזוהה, אולם למרות השקעת סכומי עתק, בהם גם כעשרה מיליון שקל ממשרד הבריאות, הבנייה נעצרה, והשלד נותר מיותם וחסר תכלית. לדברי השר, פתיחת בית החולים תביא מזור חלקי למערכת הבריאות. ריאיון

פורסם בתאריך: 15.6.17 13:24

     

תחילת שבוע שעבר נפתחו מרפאות החוץ של בית החולים אסותא אשדוד, ובימים אלה עוסקים בקדחתנות על פתיחת מחלקות בית החולים, שמוגדר כבית חולים אוניברסיטאי ויסונף לאוניברסיטת בן-גוריון.
מי שבמידה רבה ניצח על המלאכה במשך השנים הארוכות הוא שר הבריאות יעקב ליצמן, אשר שימש גם סגן השר במהלך הקדנציות האחרונות. בריאיון ל"כאן דרום" אומר שר הבריאות כי פתיחת בית החולים היא לא פחות ממאורע היסטורי. על אבני הנגף הרבות שליוו את שני העשורים הוא אומר כי הם כשל ציבורי.
"פתיחת בית החולים הציבורי באשדוד היא אירוע היסטורי ומכונן", אומר השר ליצמן, "לאחר שנים רבות אנו זוכים לראות במהלך שיש בו שינוי לטובה לפריפריה בכלל ולתושבי אשדוד בפרט. זהו סיום מוצלח לסאגה רבת-שנים ולתיקון עוול חברתי, אותו ראיתי כיעד עליון שיש ליישם אותו בתפקידי, ואני שמח וגאה שזה קורה במשמרת שלי. פתיחת בית החולים תשדרג משמעותית את שירותי הרפואה לתושבי אשדוד ותשפר את איכות החיים לכלל האזור. מדובר בהוספת עוד מאות מיטות למערכת הבריאות אשר יביאו לשינוי ממשי לטובה ולהקלה בעומסים הכבדים המאפיינים לצערי את חדרי המיון בבתי החולים".
האם גם בעבר תמכת בהקמת בית החולים באשדוד?
"אני מלווה אישית את המאבק החשוב מזה שני עשורים בערך, לטובת הקמת בית החולים באשדוד. בכל תפקידיי הציבוריים הובלתי יחד עם עמיתים נוספים בכנסת ובממשלה את הצורך בהקמת בית חולים בעיר הזאת. העובדה שזה לא קרה, אלא רק אחרי מאבק כל כך ארוך וממושך, הינה כשל ציבורי חמור מאוד. אני שמח כאמור שזכינו להגיע ליעד החשוב והמשמעותי הזה לטובת התושבים ולמען מערכת הבריאות הציבורית".
ליצמן מדגיש כי ח"כ סופה לנדבר היא זו שיזמה את חוק בית חולים באשדוד שנתקבל בכנסת בקריאה שלישית ב-2002: "אני מבקש לציין את לנדבר, שהייתה ראש החץ במאבק החשוב הזה. אני זוכר כמה בזו לה בכנסת כשהחלה במהלך של דרישה להקמת בית חולים באשדוד, נדו רבים בראשם ופקפקו בסיכויים וביכולת, אך בסוף זה קרה, וזה הרבה מאוד בזכותה".
באלו קשיים נתקלת בדרך – מי התנגד ומדוע? מה היו הסיבות לדחיות ולעיכובים?
"הבעיה המרכזית תמיד היא תקציב. הקמת בית חולים היא הוצאה לא מבוטלת, הדורשת איגום משאבים והפניית תקציבים רבים מאוד, כשמערכת הבריאות גם כך אינה משופעת תקציבית בלשון המעטה והחוסרים גדולים. בנוסף, במדינה שבה יש סדר עדיפות שמשתנה משנה לשנה, ללא יציבות פוליטית וללא משילות, קשה מאוד להתמיד בתכניות עבודה ובהוצאה לפועל של החלטות ומהלכים שמתקבלים. שרים הוחלפו בעבר בקצב גדול, בפרט בבריאות, וכמובן היו המון שלבים ביורוקרטיים, ויכוחים ודיונים סביב ההקמה, שעיכבו את הביצוע".
מדוע חדר המיון הקדמי, או בשמו הנוסף "המרכז הרפואי", של עמותת רפואה וישועה שאתה מקורב אליה לא הצליח לקום?
"כוונת אנשי העמותה הייתה ראויה וחשובה. הרצון היה לתת מענה רפואי בסיסי לתושבי העיר עד להקמת בית חולים קבוע ונרחב. הקמת בית החולים הציבורי, שהיא כמובן חשובה ונדרשת, הביאה לכך שהמבנה הבסיסי של העמותה פחות בא לידי שימוש".

מעמד הנחת אבן הפינה. צילום: עודד קרני

השלד נבנה, אך עומד שומם כבר כמה שנים. מה יהיה עתידו? האם אתה סבור שזו הייתה טעות – כ-80 מיליון שקל ילכו לפח?
"לפי הידוע לי, המקום מתעתד להיות מופעל לצורכי בריאות של התושבים בצורה זו או אחרת, וכולי תקווה שזה יצליח. אני סומך על בעלי המקום שידעו להפעילו בהצלחה".
כאן המקום לציין שלפי התכנון הנוכחי, באסותא מתכוונים לרכוש ולהרוס את הבניין עד עפר, מלבד קומותיו התת-קרקעיות, ולבנות במקומו בניין אשפוז חדש ובו 150 מיטות. באסותא טוענים שהמבנה הקיים אינו עומד בסטנדרטים של בית החולים, ועדיף וגם זול יותר להרוס ולבנות מחדש מאשר לתקן ולהתאים את המבנה הקיים.
כיצד אתה מתייחס לטענות שניסית לקדם את האינטרסים של רפואה וישועה מתוקף תפקידך ומעמדך במשרד הבריאות גם בעבר?
"ברור שאין לדברים כל שחר. העובדה היא שהמכרז להפעלת בית החולים היה פתוח ושקוף, ללא מעורבות כלשהי ובדרך חוקית והוגנת".
האם להשקפתך היה נכון יותר שהמדינה הייתה מקימה את בית החולים, כמו ברזילי, שהוא בית חולים ממשלתי?
"בית החולים באשדוד הוקם בידי המדינה ובאמצעות חברה שזכתה במכרז ממשלתי. אסותא אשדוד אינו בית חולים פרטי אלא בית חולים ציבורי וישרת את מבוטחי כל הקופות וללא שר"פ (שירותי רפואה פרטית, יג"א)".
נושא השירות הרפואי הפרטי היה אחד הסעיפים המרכזיים שנדונו בתנאי המכרז, אך לבסוף בוטל. נראה כי המגמה של משרד הבריאות בשנים האחרונות היא צמצום השר"פ בבתי החולים וכן צמצום העבודה של רופאים במערכת הציבורית במסגרות פרטיות. מגמה זו זכתה לתמיכה גם מהוועדה שהקימה שרת הבריאות הקודמת, יעל גרמן, שהמליצה לא לאפשר שירותי רפואה פרטית בבתי חולים ציבוריים נוספים. ביחס לבית החולים באשדוד המליצה הוועדה למדינה להגיע להסכם חלופי עם אסותא, שיבטל את מודל השר"פ, וכך אכן נעשה. חלק מהמהלכים בצמצום השירותים הפרטיים עוררו מחלוקת, כמו הניסיון של השר ליצמן להעביר בחוק ההסדרים רפורמה ולפיה מנהלי מחלקות בבתי החולים הציבוריים יחויבו לעבוד אך ורק במערכת הציבורית. השאלה שצריך הציבור לשאול היא אם השר ליצמן ומשרד הבריאות פועלים בנושא מכיוון שמדובר בשיקול כלכלי, או שבמשרדי האוצר והבריאות הבינו שהשר"פ פוגע בשוויון בבריאות.
ממשרד הבריאות נמסר בנושא זה: "בעקבות עבודה של משרד הבריאות והאוצר עם הנהלת אסותא הגיעה המדינה להסדר לפיו בית החולים אסותא באשדוד יפעל במתכונת ציבורית בלבד. הסדר זה הוא חלק ממדיניות שרי הבריאות והאוצר לחיזוק מערכת הרפואה הציבורית בישראל".
על פי ההסכם החדש, אסותא ויתרה על זכותה מכוח המכרז להפעלת שר"פ בבית החולים ותמורת ויתור זה קיבלה מהמדינה מענק של מאות מיליוני שקלים למטרת רכישת טכנולוגיות חדשות ופיתוח שירותים רפואיים נוספים בסטנדרטים גבוהים וכן גיוס צוותים רפואיים ועובדים נוספים.
השר ליצמן, עולה הטענה כי רק מבוטחיה של קופת חולים מכבי החתומה עם בית החולים אסותא יוכלו ליהנות מכלל שירותיו של בית החולים באשדוד. האם זה מהלך מכוון של מכבי להפעיל לחץ על תושבי אשדוד לעבור אליה? האם השר מסכים שרק מבוטחי מכבי ייהנו מסל שירותים מלא בבית החולים באשדוד?
"קופות החולים אינן מחויבות לחתום על הסכמי רכש עם בית החולים אסותא באשדוד. עם זאת, מבוטח שיפנה לחדר המיון של בית החולים בגין מקרה המנוי בחוק, קופת החולים מחויבת לממן את הטיפול וכן כל אשפוז שבוצע בעקבות פנייה למיון, בהתאם לכללי ההתחשבנות, כמו בכל בית חולים ציבורי כללי. קופות החולים מנהלות משא ומתן עם מרבית בתי החולים, גם אסותא אשדוד. קופות החולים מחויבות לשקף למבוטחיהן את הספקים הכלולים בהסדרי הבחירה שלהן בהתאם לתקנות. עם זאת, הודעתי לאסותא כי אני מצפה מהם לחתום הסכמים עם כלל קופות החולים, ובכך להשוות את תנאי כלל המבוטחים בבית החולים, שהוא כידוע ציבורי ואינו פרטי". גם במשרד הבריאות הבהירו כי למרות הקשר בין הקופה לרשת הבת, אסותא התחייבה לספק שירות זהה למבוטחי כל הקופות בבית החולים החדש.
בתחילת השנה הודיע השר ליצמן על צעד נוסף שהוא מתכנן – שינוי הסדרי הבחירה הקיימים. השר הציג תכנית חדשה שנועדה להגביל את זמני ההמתנה לניתוחים. לפי התכנית, אם משך ההמתנה לניתוח דחוף יהיה יותר מ-30 יום, יתאפשר למטופל לבחור בבית חולים אחר; זאת גם אם אין לבית חולים זה הסכם עם הקופה שבה הוא מבוטח. באשר לניתוחים לא דחופים (אלקטיביים), לפי התכנית של ליצמן אם יימצא למטופל בית חולים המאפשר לו תור קרוב ב-60 יום לפחות מהתור שהוצע לו על ידי בית החולים שבהסכם עם הקופה שלו, הוא יוכל לבחור לעבור בו את הניתוח. ליצמן מעוניין לווסת את המצב שבבתי חולים מסוימים יש תורים ארוכים לניתוחים ולהליכים רפואיים שונים, בעוד באחרים התורים קצרים בהרבה. השר הוסיף כי הוא רואה בכך צעד נוסף שהוא נוקט לאיזון הסדרי הבחירה בין קופות החולים לבתי החולים הציבוריים.
יש ביקורת ציבורית רחבה שעוסקת בקריסת מערכת הבריאות. כיצד היית מגדיר את מצב מערכת הבריאות בישראל?
"מערכת הבריאות שלנו טובה ואף מעולה. מכל העולם באים אלינו ללמוד מאיתנו איך וכיצד לנהל מערכות בריאות, קופות חולים, לימודי רפואה ומחקרי בריאות. עובדה שתוחלת החיים שלנו גבוהה לעומת מדינות אחרות. עם זאת, יש הרבה מה לשפר ולייעל במערכת שלנו. אני ער לבעיות הקיימות, אני מודע לעומסים בחדרי מיון ולדברים הנוספים הדורשים תיקון, ואני עמל ומשקיע בהן רבות בכל שעות היממה".
האם מבחינתך, כאדם דתי, פתיחת בית החולים באשדוד תצמצם חילול שבת (נסיעות לבתי חולים מרוחקים וכו')?
"במקרים של פיקוח נפש אין חשש לחילול שבת, ושירותי הרפואה ניתנים כרגיל. ברור שהקמת בית חולים בקרבת מגורים תסייע לעיר בכל המובנים וגם בנושאי שבת".
האם בית החולים באשדוד צפוי להיות המתקדם והטוב ביותר בארץ?
"בית החולים באשדוד יהיה בסטנדרטים הגבוהים והמתקדמים ביותר שיש בארץ וגם בעולם. אני מכיר מקרוב את ההשקעה הרבה במקום, ואני יודע שמדובר במקום ברמה גבוהה ביותר".
מה אתה מאחל לתושבי אשדוד והסביבה?
"אני רואה בהפעלת בית החולים אסותא אשדוד משימה לאומית. אני שמח שאחרי שנים של ריכוז מאמצים לטובת הנושא, אנו מגיעים לשלבי הביצוע ולהתקדמות ממשית של הליכי הפעלת בית החולים באשדוד. פעלתי בכל דרך להקמת בית חולים באשדוד – מאז הצעת החוק שהוגשה בנושא לפני שנים ועד היום בכל שלבי הביצוע – לטובת מאות אלפי תושבי האזור. נעשה הכול כדי לקדם את מועד הפעלתו המלאה בקרוב. אני מאחל לתושבי אשדוד ולכל בית ישראל בריאות טובה ושישתמשו בבית החולים לבשורות טובות בלבד". 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר