אז איך אתם חוגגים? שולחן ליל הסדר. צילום ניר שמול

מה נשתנה הפסח הזה: הפרלמנט של אשדוד עושה סגר

שאלה אחת בשבוע, והפעם: על משקל "מה נשתנה הלילה הזה מכל הלילות?" — ערב חג פסח, מה מבחינתכם השתנה השנה?

פורסם בתאריך: 8.4.20 10:20

     

שמוליק דואק

"מה שהשתנה הפסח הזה הוא שקרה לנו דבר נפלא! זאת הפעם הראשונה שנוכל לחגוג את הפסח על פי כוונת המכוון ובדיוק לפי המשמעות האמיתית של החג.

שמוליק דואק

סילוק החמץ הוא משהו סימבולי. אנשים נוטים מדי שנה לחפש פירורי לחם בפינות נסתרות ולשאוב שאריות קמח ממגירות ומדפים כאילו שעל זה יקום או ייפול קיומו של החג. השנה הזאת, בהיותנו ספונים כל אחד בביתו, נוכל להתפנות לחשבון נפש נוקב עם עצמנו ולחשוב על החמץ שאנו צריכים לזרוק מתוכנו, מליבנו, מנשמתנו.

כולם נוטים לספר כמה קשה הולך להיות בחג הזה, כשבפעם הראשונה כל משפחה תחגוג 'לבדה'. אבל אני טוען את ההפך –
התרגלנו להתחרות למי יש יותר אורחים, למי יש שולחן יותר גדול. כולם נוהגים להתפאר בפייסבוק בכלי ההגשה ובסכו"ם שהם קנו לחג ובתבשילים שהם בישלו, להרשים את האורחים, להתרכז בכל מה שחומרי וגשמי.

בחג הזה תהיה לכולם הזדמנות להבין שבהתכנסות הפנימית המצומצמת הזאת יש משמעות לא פחות חשובה. שיהיה לנו חג שמח בכל מסגרת שנחגוג ושנלמד לפסוח על כל מכשול שמעכב אותנו כאינדיווידואלים, כחברה וכעם".

יורם שובל

יורם שובל

"מָה נִשְׁתַּנָּה
בְּזוֹ הַשָּׁנָה?
מִמַּכּוֹת מִצְרַיִם, הַדֶּבֶר
זָרַע כָּאן שׁוֹד וָשֶׁבֶר
ובִּזְכוּת הַמַּגֵּפָה
נִגְלֵית יִשְׂרָאֵל הַיָּפָה
יֵשׁ הִתְנַדְּבוּת
יֵשׁ גַּם עֲרְבוּת
ויש חֲרִיגִים
מַמָּשׁ מַדְאִיגִים
לֵיל סֵדֶר מְפוּזָּר
זֶה חַג מְאֹד מוּזָר
גִּילִּינוּ מִנְהָג קָדוּם:
קְרִיאַת הַגָּדָה בְּזוּם
נִגְבּוֹר עַל הַבְּדִידוּת
העִיקָּר הַבְּרִיאוּת
אַגַּב,
אֵצֶל רֹהַ"מ וּבֶן זוּגוֹ
הָעוֹלָם כְּמִנְהָגוֹ
חַג שָׂמֵחַ!"

חיים שושן

חיים שושן

"שבכל שנה המשפחה המורחבת חוגגת את ליל הסדר ביחד ובשמחה, ואילו השנה הקורונה משבשת לנו סדרי חיים ובריאות. אין צורך לפרט, הכול מרוח על דפי כל העיתונים ובשאר אמצעי התקשורת. מה שנותר לאחל לקוראים שלנו ולכל בית ישראל: כמו שהתגברנו על פרעה ועברנו את ים סוף נעבור במהרה את המגפה הזאת בבריאות טובה, ונחזור בעזרת השם לחגוג את חג הפסח בשנה הבאה כמו תמיד. חג שמח ובריא".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




סיגל דוד בוקסדורף

"שמכל הלילות לילה זה אסף כל אחת ואחד מאיתנו למקום הכי הכי פרטי, אישי, משפחתי וגרעיני שלו, לא מתוך בחירה או מחשבה חירותית, אלא מתוך אילוץ קורוני, המקרין על כל אחת ואחד מאיתנו.

מה אנו בעולם הזה? אל מה היינו עבדים ושפחות של הזמן? מה ראוי לו שנבחן מחדש? מה נשתנה? מה נשנה בחיינו שלאחר הקורונה? כל זה הפך את ליל הפסח 2020 לאחר במהותו הערכית-חברתית.

בזמן שנשב מסובים רק עם המשפחה הגרעינית נברך על יחסים אחרים ועמוקים יותר עם אימא אדמה, עם הורינו, עם חברינו וחברותינו, עם כלכלת כחול לבן תוך חשיבה מחודשת, רעננה ואוהבת על כל אחת ואחד מהם – ואִמרו אמן. חג חירות שמח והכי הכי בריא לעולם כולו".

אלעד גוזל

גוזל. צילום: דור גפני

"בעשרת ימי תשובה אחרי תפילת הלחש אומרים תחינת אבינו מלכנו, ואחת מהבקשות היא 'אבינו מלכנו, מנע מגפה מנחלתך', ובמיוחד בזמן הזה כולנו מבקשים בפה אחד אותה בקשה ותחינה. עם ישראל והעולם כולו שרויים בתקופה קשה בצל משבר המגפה. לצערנו, השנה פסח יהיה אצל כולם יותר בצמצום לפי כללי משרד הבריאות. אסיים בברכת רפואה שלמה לחולים ובתפילה שבה פתחתי. בניסן נגאלו ובניסן עתידיים להיגאל".

מישל ראש

"אלברט איינשטיין הפליא ואמר: 'אינני מנסה לדמיין אלוהים אישי – די לי לעמוד אחוז יראה מול מבנהו של העולם ככל שהוא מתיר לחושים הלא מספיקים שלנו להעריך אותו'.

מישל ראש. צילום פבל

הלילה הזה, שבו נשב כולנו מסובים סביב שולחן ליל הסדר, הוא אחת ההוכחות המוחצות ביותר עלי אדמות כי העולם מתנהל בידי בורא עולם אשר הוּא אֱלִי וְחַי גּוֹאֲלִי, וְצוּר חֶבְלִי בְּיוֹם צָרָה, וְהוּא נִסִּי וּמָנֻסִּי, מְנַת כּוֹסִי בְּיּוֹם אֶקְרָא. וְהוּא רוֹפֵא וְהוּא מַרְפֵּא, וְהוּא צוֹפֶה וְהוּא עֶזְרָה, בדיוק כפי שאומר מזמור אדון עולם.

המשבר הנוכחי ממחיש באופן מובהק כי הכרת האלוהים האמיתית היא בכך שהאדם מכיר שהוא אינו מסוגל להכיר את אלוהים, כפי שאמר הרמב"ם.
אני תקווה כי בלילה הזה תשתנה התפיסה והקיבעון המחשבתי: 'וְאָמַרְתָּ בִּלְבָבֶךָ כֹּחִי וְעֹצֶם יָדִי עָשָׂה לִי אֶת הַחַיִל הַזֶּה' וכי לא לעולם חוסן'".

הרשל'ה

הרשלה

"מבחינתי, השינוי הגדול זו הקורונה, ששיבשה את החיים של כולנו, שגבתה עד היום עשרות קורבנות. בנימה אישית, אני משתתף בצערן של המשפחות שנפגעו.

השינוי השני, לצערי, היא האכזבה מהמערכת הפוליטית שלנו. 36 שרים? תיקים הזויים שפוגעים בכל אזרח, בכיסו באופן אישי. לא מספיק אסון הקורונה, גם המחיר הכלכלי שנגרם. למזלנו, שר הכלכלה ושר האוצר היוצאים השאירו מאחוריהם משרדים שמצילים אותנו היום. אני מאחל לעם ישראל המון בריאות, חג פסח שמח וכשר".

מתי סולומון

"להבדיל מכל שנה השנה בפסח עדיף לשאול: מה לא השתנה הלילה הזה? הכול השתנה ולא יהיה כבר אותו דבר כפי שהיה לפני הקורונה. כל מה שהכרנו לפני כן כבר לא יהיה אותו דבר. החל מהדבר הכי פעוט ועד בכלל. כל מה שלא ידענו להעריך בזמן שהיה לנו, בא הסדרן הגדול בורא עולם ולקח מאיתנו בהנף יד.

פתיחת המטה של לסרי: מתי סולומון. צילום: פבל

פתיחת המטה של לסרי: מתי סולומון. צילום: פבל

"שנה סדר פסח יהיה שונה, וכל מה שיבוא אחריו יהיה שונה ואחר. ייקח זמן, הרבה זמן, עד שנחזור למסלולנו ונחזור לחלק מחיינו הקודמים. לעניות דעתי, העולם ישתנה בהתאם למצב ויתנהג אחרת מהיום ואילך. מי ייתן ונעבור את הגל האיום בשלום ובבריאות טובה ובכמה שפחות קורבנות ונזקים".

עופר אמסלם

עופר אמסלם

"זה הפסח השונה ביותר מאז שאני מכיר את עצמי ובטח לכל מי שחוגג פסח מדי שנה יחד עם משפחתו המורחבת. בעוד שאנחנו נחגוג את הפסח רק עם המשפחות הגרעיניות ביותר, שאר העולם, שבימים כתיקונם היה ממשיך את חייו באופן שגרתי, נמצא בבוקה ומבולקה. תושבי העולם מסוגרים בביתם, אלפי מתים מדי יום…. את הפסח הזה לא נשכח במהרה.

אולי, עם שוך הסערה, ובניצחון על נגיף הקורונה נהיה עולם טוב יותר, אנשים מבינים ומתחשבים יותר. מדינת ישראל אחרי הקורונה לא תהיה אותה ישראל ערב כניסתה למשבר.זוהי שעת כושר להפנמה מה קרה כאן, בתקווה לסיום מהיר של המשבר וחג שמח לכולם".

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר