בן ותם אודראן. צילום: פבל

יומן סרטן: הדרך של בן עד לניצחון

כשבן אודראן, צעיר מאשדוד שהיה כדורגלן, התבשר שיש לו סרטן, הוא הרגיש שעולמו חרב עליו. אבל יחד עם אשתו, כוכבת הרשת ת ׂם-בר אמר, הם התמודדו בגבורה ושיתפו את הגולשים. עכשיו, אחרי שהחלים, הם משתפים גם אותנו

פורסם בתאריך: 6.3.20 13:08

     

בן אודראן, 29, הוא גבר צעיר, גבוה וחסון. עם עורו השזוף וכתפיו הרחובות והזקופות כנראה שאף אחד שלא מכיר אותו ינחש שמדובר באדם שעד לימים האחרונים נאבק בקרב מאתגר, פיזית ונפשית, במחלת הסרטן.
כעת, לאחר שהחלים, משתפים בן ואשתו תׁם מה עבר עליהם במהלך תקופת הטיפולים, אך במיוחד מה חיזק אותם ועזר להם להמשיך קדימה.

בן ותם אף פעם לא היו אנשים שמפחדים לחלום. בן היה שחקן כדורגל מקצועי בקבוצת הנוער של אשדוד ועוד מספר קבוצות עירוניות, אך בשנים האחרונות ביצע שינוי תעסוקתי והחל בלימודי הנדסאי תוכנה.

אשתו של בן, תם-בר אמר, 29, מוכרת בעיקר כאושיית אינטרנט ומפעילה ערוץ יוטיוב מצליח בנושא האיפור והאופנה. לערוץ שלה 106 אלף מנויים, ולכל סרטון 20 עד 30 אלף צפיות או יותר. לפני כשלוש שנים הקימה את חברת קוסמטיקה מצליחה בשם Tommey Cosmetic. לעמוד האינסטגרם של החברה כ-12 אלף עוקבים. מספר חודשים בודדים לפני שגילו כי בן חולה החליטו בן ותם להקים ערוץ יוטיוב משותף של שניהם, ובזמן קצר הוא כבר הגיע ל-52 אלף עוקבים.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




אף ששני בני הזוג גדלו באשדוד, למדו באותה שכבת גיל והיו בעלי כמה חברים משותפים, בן ותם הכירו רק בתחילת שנות ה-20 של חייהם. באופן מתאים ביותר, החיזור בין השניים התחיל ברשתות החברתיות. בן מודה שהוא בהתחלה זה ש”הכין את השטח” והראה לתם את קיומו כשהוא משאיר “לייקים” ותגובות בתכנים שהעלתה ברשתות החברתיות.

החתונה של השניים התקיימה לפני כשנתיים, אך לחופשת ירח הדבש שלהם הם עדיין לא זכו לצאת. בדיוק כשעמדו לצאת לחופשה שתכננו במלדיבים, מצאו אצל בן גידול סרטני במצב מתקדם, וכל עולמם התהפך.

“לקחנו את הסרטן כשפעת”

“אני בחיים לא אשכח את אותו הרגע שבו הגיעה הבשורה”, משחזר אודראן. “היינו במיון באסותא כי סבלתי מכאבים, והפנו אותי לאולטרסאונד. אחרי האולטרסאונד ביקשו שאשר להשגחה בלילה, כי רצו שרופא בכיר יבדוק אותי על הבוקר. כשהתעוררתי בבוקר, שמעתי את הרופא מדבר עם תם ואימא שלי מחוץ לחדר ומספר להן שחליתי בסרטן. אחר כך הוא נכנס וסיפר גם לי שמצאו גרורה”.

תם ממשיכה אותו: “בגלל הגרורה, שזה אומר שהסרטן כבר התפתח כמה חודשים, היה צריך לעשות ניתוח דחוף. תוך שבוע בן כבר עבר ניתוח חירום ומשם עבר למחלקה האונקולוגית בתל השומר. שמה טיפלו בו מדהים, שבאמת אין לי מילים להודות. אחרי הניתוח בן החל לעבור סדרה של טיפולים כימותרפיים, שנמשכה תשעה שבועות, בחלקם הוא עבר טיפול כימותרפיה יום—יומיים”.

איך מתמודדים עם חדשות כאלה ועם הטיפולים?

“בהתחלה אומרים לך: ‘יש לך סרטן’, ואתה עדיין לא באמת מבין ומעכל את זה”, משתף בן רגע של הבנה כואבת, “אבל כשהשיער התחיל לנשור בעקבות הטיפולים, בפעם הראשונה שאתה רואה את זה עליך חיצונית, נופל האסימון. לא יכולתי להסתכל על עצמי במראה באותה תקופה, בקושי גם הצטלמתי. מצד שני, אין לך זמן להתייסר ולהרגיש רע. מה המטרה בכל הטיפולים ברגע שאתה מתחיל לוותר על עצמך?”

תם:” אצלנו במשפחה מתמודדים עם הדברים הקשים עם צחוק. אפשר להיכנס למרה שחורה ולבכות על מר גורלך או להגיד זה מה שיש ולתת בראש. אנחנו לקחנו את הסרטן של בן כשפעת. משהו שהגיע, יש טיפול ויעבור”.

איך סיפרתם לקהילה שלכם שבן חולה בסרטן?

“כשהתבשרנו לראשונה בן שחולה החלטנו להפסיק עם הערוץ”, מספרת תם, “העלינו סרטון שמספר לכולם על המחלה". “ישבנו על הספה בבית וסיפרנו בסרטון שאובחנתי כחולה סרטן, ואנחנו עושים הפסקה קלה מהערוץ בשביל הטיפול", בן מוסיף.

"בהתחלה עוד חשבנו שננסה לתעד את ההתמודדות עם המחלה, אבל בסוף הבנו שזה יהיה משהו לא פשוט לעשות. מהבחינה הנפשית המצב הזה לוקח ממך המון”, תם מסבירה את הלבטים שליוו אותם ובן ממשיך, “בעקבות המחלה החלטנו שאנחנו רוצים יותר פרטיות. ולמצוא דרך קודם להתמודד עם זה לבד".

“להאמין במחר”

מאז פרסום הסרטון שבו הם מספרים את החדשות הכואבות מספרים הזוג כי הם קיבלו הרבה תגובות תומכות ומעודדות, גם מהרבה אנשים שכלל לא הכירו אותם ונחשפו לסרטון.

“מדהים אותי לכמה אנשים המילים שלי הגיעו”, בן נפעם, “אני עונה להרבה אנשים שמשתפים אותי במה שגם הם עוברים. אני חושב ברגעים כאלה שהכי חשוב זה למצוא משהו להאמין בו, להאמין במחר, כי הוא יבוא בכל יום. אם יש משהו שאני בכל זאת בדיעבד קצת מתחרט עליו זה שלא צילמתי ותיעדתי את המחלה. היום אני חושב שזה אולי עוד משהו שיכול היה לעזור לאנשים שחווים ויחוו את מה שעבר עליי או אפילו בשביל תיעוד שלי לעצמי”.

מה הדבר שהכי עזר לך להחזיק מעמד במהלך כל רגעי המבחן הקשים שהביאה המחלה?

“אופטימיות”, הוא קובע, “לא הפסיקו להקיף אותי אנשים ומשפחה, גם כשהיה הכי קשה. גם כשהגעתי למצב שאני כל כך חלש שתם מקלחת אותי עדיין התעקשתי להחזיר את החיוך לפנים. אין לך אפשרות אחרת. ברגע שאתה לא חושב חיובי, אז כבר הפסדת מראש”.

צילום: פבל

היה רגע קשה במיוחד?

תם: “ראש השנה הוא החג שבו בן הציע לי נישואים, וזה חג מאוד חשוב עבורנו. ראש השנה האחרון יצא בדיוק בסבב הטיפולים האחרון של בן. ישבנו בשולחן החג, ובן ממש סבל, הקיא בלי סוף ולא היה מסוגל לאכול כלום”.
“כל התסמינים של הכימותרפיה הגיעו אליי בבום”, ממשיך בן. “בהתחלה חוץ מנשירת השיער לא הרגשתי הרבה שינוי, אבל בסוף הטיפולים הגעתי למצב שאני לא מסוגל להתמודד לבד”.

תום מוסיפה על כך דוגמה מהימים שבהם בן היה מותש מדי מכדי לקום מהספה. “אני עשיתי עם בן דיל: ‘אין לי בעיה שתהיה בסלון כל היום, תשחק באקס-בוקס, אבל אל תירדם’. ידעתי שחייב למצוא דרך לעשות מהלימון לימונדה ולעזור לו להישאר חיובי וערני”.

אני מבין שאתה אדם מאמין. המחלה העמידה את האמונה שלך במבחן?

“שבוע לפני שהתחילו לי הכאבים היה לי קצת משבר עם עצמי, התלבטתי נורא מה הצעד הבאה בחיים שלי ומה אני רוצה לעשות”, מסביר בן, “אשתי אמרה לי, ‘תקשיב, אתה אדם מאמין שמניח תפילין כל בוקר, אבל כשאתה מתעורר בבוקר אתה אומר גם תודה על כל מה שיש לך?’ ועניתי לה שוואלה, לא. ביום למחרת כשקמתי בבוקר אמרתי תודה על הכול. יום ראשון אחרי זה התחילו לי הכאבים שהובילו לגילוי. בשלב בו גילו לי את הגידול בדרך כלל אין כאבים מוקדמים, אבל בזכות הכאב גילו את זה בזמן. היום אני אומר תודה על כל מה שעברתי, גם על הכאב. אנחנו תמיד אומרים שהסרטן זה לא הקללה שלנו, זאת הברכה שלנו. זה גורם לך להסתכל על החיים בצורה אחרת. דברים שבעבר הייתי מתעצבן מהם היום הם פשוט שטויות עבורי".

פוסט טראומה

ביום ראשון האחרון פרסם בן ברשתות החברתיות פוסט ובו שיתף את חבריו שרשמית הוא ניצח את מחלת הסרטן. בפוסט המרגש הודה בן למשפחתו וחבריו שתמכו בו לאורך כל התקופה, ובייחוד לאשתו תם. “למדנו שיעור בחיים ועל איך להסתכל על החיים בצורה חיובית. אנחנו אומרים תודה על התקופה הזאת — ניצחתי!” כתב בן בפוסט המרגש.

"רציתי לעדכן אתכם – ניצחתי במלחמה!", כתב בן ביום ראשון. "תקופה שכללה ניתוח וטיפולי כימותרפיה אינטנסיביים, בדיקות דם, דקירות, הקאות, אשפוזים, שהפכו מבן אדם חזק לשברירי שנזקק לתמיכה ועזרה כמעט בכל דבר. אבל גם תקופה מלאה בתמיכה אינסופית מאשתי – הכח שלי שהראיתה אופי ומנטליות מדהימה שלא נתנה לי לרגע להישבר גם שהיה ממש קשה, ממשפחה תומכת, מביקורים ואיחולים של החברים מהחיים ומהעבודה ואפילו מאנשים שאני בכלל לא מכיר…"

יש מסר שתרצה להעביר?

“היום דיברתי עם חולה שהולך לעבור בדיוק את הטיפול שאני עברתי”, משתף בן, “אמרתי לו שלא משנה מה — רק מחשבות חיוביות. מה שבסוף מנצח זה היכולת להישאר חיובי. אמרתי לו שלא משנה כמה רע הוא ירגיש, לא להרחיק את הילדים והמשפחה ממנו, לתת להם למלא אותו בחיוכים וחיבוקים. רק ככה עוברים את זה”.

תם מעלה מסקנה נוספת שלה: “לא לפחד לקרוא לזה 'סרטן', זה מה שזה. לא לקרוא לזה ‘המחלה’ בצורה מאיימת. אני בכלל מאמינה שאם אתה מגמד משהו, הערך שלו באמת יורד”.

עכשיו שהמחלה מאחוריכם, מה השלב הבא?

“השלב הבא הוא להרחיב את התא המשפחתי”, פותחת תם, “וגם התפתחות אישית ובקריירה של בן ושלי. בקרוב נעלה סרטון בערוץ להודות לכל מי שתמך בנו בתקופה ההיא. קיבלנו כל כך הרבה אהבה”. “הדבר שאני הכי רוצה לחזור אליו זה להצטלם”, מוסיף בן בחצי צחוק, “אני עוד צריך לחזור להתרגל לזה”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר