"אני חושב שלמוזיקה יש חשיבות רבה בחיים שלנו", יו"ר התזמורה הסימפונית אשדוד עו"ד נעים שומר. צילום: פבל

הסימפוניה הבלתי גמורה: יו"ר התזמורת נעים שומר בריאיון ראשון

אחרי שנמאס לו מהפוליטיקה המקומית קיבל עו”ד נעים שומר את השרביט של התזמורת הסימפונית אשדוד בעיצומם של משבר חריף שאיים על המשך קיומה ותכנית הבראה. עכשיו הוא מוצא זמן לדבר: על מוזיקה, על זיכרונות מאשדוד הקטנה וגם על ראשות העירייה

פורסם בתאריך: 9.1.20 20:15

     

“אני לא מומחה במוזיקה”, מתוודה עו”ד נעים שומר, היו”ר החדש של הנהלת התזמורת הסימפונית אשדוד. “אבל יש לי המון אהבה לתחום, בעיקר למוזיקה קלאסית. אני חושב שלמוזיקה יש חשיבות רבה בחיים שלנו”.

שומר נכנס לתפקיד יו”ר התזמורת, שאותו הוא ממלא בהתנדבות, לפני כחצי שנה בעקבות פנייה שקיבל מראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי. הוא נענה לאתגר מתוך אהבה לתחום ובמטרה לתרום לתושבי אשדוד. אבל איך מצילים תזמורת בחובות ואולי אפילו על סף פירוק?

ביקור התזמורת

“התזמורת מתנהלת במסגרת עמותה שנקראת עמותת התזמורת הסימפונית אשדוד”, אומר שומר. “מקורות התקציב העיקריים שלה מגיעים מעיריית אשדוד ומשרד התרבות לצד הכנסות. בעבר שימש כיו"ר ואחר כך כמנכ”ל העמותה חזי בליישטיין, מהנדס העיר לשעבר. משרד התרבות ערך ביקורת וגילה ממצאים חמורים, התברר שהניהול הכספי לא היה תקין. מונה מבקר שחיבר דו"ח חמור מאוד על התנהלות העמותה, והיה אף חשש למחיקת העמותה”, קובע שומר.

בקדמת הבמה: שומר. צילום: פבל

“אני לא רוצה להיכנס לזה כי זה לא העיקר”, הוא מוסיף בעניין זה, “הניהול הכספי לא היה תקין במובן שזה לא פעל לפי הכללים. בעקבות הממצאים החמורים האלה משרד התרבות הקפיא תקציבים של העמותה החל משנת 2017, והעמותה נכנסה לגירעון של מאות אלפי שקלים. המנכ”ל הקודם של העמותה היה משה פישר, ולאחר שהוא יצא לחופשה ללא תשלום בחו”ל חזי נבחר למנכ"ל. כשפישר חזר מהחופשה, נודע לו על הדו"ח החמור הזה, והעמותה כמעט התפרקה. חלק מחברי האספה הכלכלית התפטרו, וחלק פוטרו, ובעצם העמותה הייתה קיימת רק על הנייר. ברגע שאני נכנסתי לתפקיד הקמתי את העמותה מחדש”.

מה היה גובה החובות בשיא המשבר וכעת?

"בעקבות ממצאי הדו”ח המדינה, מינהל התרבות והספורט, קנסה את התזמורת בסך של יותר משלושה מיליון שקלים. חצי מהסכום כבר הוחזר, ויתרת הקנס נפרסה לחמש שנים".

יש תכנית הבראה.

“נכון, כרגע אנחנו נמצאים באמצע תכנית ההבראה, אבל כבר חידשנו פעילות באופן מלא. קודם כול התמודדנו עם הממצאים החמורים של הדו"ח הכספי והוכחנו שלא כצעקתה, כלומר היו בדו"ח אי אילו בעיות, אך לא הייתה סיבה ממשית למחוק את העמותה. פישר ואנוכי פעלנו בכל אמצעי שאפשר לבטל את רוע הגזרה. הוכחנו שהטענות כלפי העמותה לא היו מדויקות, וכך הוסר האיום”.

התזמורת הסימפונית אשדוד . צילום מארק ז'לקובסקי

אולם בכך, לדבריו, לא הסתיים הסיפור. “הדבר הבא היה לארגן את כל התזמורת מחדש, את העובדים, הנגנים ובעיקר את האספה הכללית, שמורכבת כמעט כל כולה מחברים חדשים. היום אנחנו נמצאים במצב שאנחנו כבר אחרי המשבר הכספי, הגענו להסדר עם משרד התרבות, והפשירו לנו חלק גדול מהכספים. כמו כן, את החובות אנחנו משלמים בפריסה של חמש שנים. יש לנו כרגע בסיס טוב לחדש את הפעילות של התזמורת במלוא הקצב”.

פוטרו עובדים?

“תכנית ההבראה התגבשה ללא תמיכת המדינה ועל בסיס תמיכת העירייה וההכנסות העצמיות של התזמורת בלבד. מתוך שמונת עובדי מנהלה ארבעה פוטרו, מתוך 32 נגנים קבועים התפטרו ארבעה נגנים שלא הסכימו על הרעת התנאים במסגרת תכנית ההבראה. כיום תחת ההנהלה החדשה חזרה התזמורת לפעילות מלאה ולאיוש כל התפקידים הנדרשים. רק בשבועיים האחרונים הופיעה התזמורת ב-12 קונצרטים ברחבי הארץ, ועד סוף השנה מתוכננים למעלה מ-60 קונצרטים”.

מה גובה התקציב השנתי של התזמורת?

“חמישה מיליון שקלים”.

אתה מאמין שתצאו מהמשבר?

“בוודאי. לפני המשבר התזמורת הייתה אחת משש התזמורות הטובות בארץ. אם בשנה שעברה ולפני שנתיים בוטלו תכניות המינויים והוחזרו כספים לרוכשים, כרגע התחלנו בעונה חדשה של מכירת מינויים. אנחנו מתכוונים לחזור להיות תזמורת מעולה ומעבר לכך. החזון שלי הוא שהתזמורת תתקרב יותר לשכבות מסוימות שרחוקות מאוד מנושא של מוזיקה קלאסית על ידי הקמת מופעים במקומות ציבוריים ובניית תכנית מיוחדת לנוער עם שילוב של מוזיקה קלאסית ומוזיקה עכשווית. בעתיד אני מאמין שנוכל אפילו להיות תזמורת עם אופרה”.

“אני לא מומחה, אבל יש לי המון אהבה לתחום”. שומר. צילום פבל

לדעתך, התזמורת זוכה ליחס שווה וראוי מהעירייה, למשל בהשוואה לתזמורת האנדלוסית?

“בטח שלא שווה, ואנחנו גם לא מצפים. עבור צריכת תרבות ומוזיקה אנדלוסית יש כרגע קהל הרבה יותר רחב. למוזיקה קלאסית יש קהל הרבה יותר מצומצם, ובעתיד אני מקווה שהפרופורציות ישתנו, וקהל הצרכנים של מוזיקה קלאסית יהיה כמו קהל הצרכנים של מוזיקה אנדלוסית וסגנונות אחרים, אבל כרגע זה לא המצב”.

אולי זה קשור לדמוגרפיה של אשדוד, היחס בין העלייה מצפון אפריקה לעלייה מברית המועצות לשעבר?

“אני לא מקבל את החלוקה. אני מכיר הרבה אנשים יוצאי עדות המזרח שאוהבים מאוד מוזיקה קלאסית, ואני גם יודע שיש הרבה מעולי ברית המועצות לשעבר שבאים ומקשיבים לאנדלוסית, ועובדה שיש נגנים ממוצא רוסי שמנגנים באנדלוסית. התפיסה שלי היא שהתרבות הישראלית היא כמו זר פרחים גדול. הוא מורכב מהמון פרחים נפלאים עם צבעים וריחות ושונים, ולכל אחד מהפרחים מקום וייחודיות. אין משהו שהוא פסול, ואין משהו שהוא טוב יותר, וכל אדם יבחר את מה שמוצא חן בעיניו”.

איזו מוזיקה אתה עצמך אוהב לשמוע?

“כמעט את כל הסגנונות המוזיקליים, מלבד אולי רוק כבד. יש לי אהבה מיוחד למוזיקה קלאסית, אני נהנה במיוחד מהיצירות של צ’ייקובסקי”.

פוליטיקה ועשייה

נעים שומר, 75, עלה לארץ מעיראק בגיל 5 יחד עם משפחתו בתחילת שנות ה—50. הוא בן למשפחה ברוכת ילדים עם עוד שבעה אחים ואחיות. בשנים הראשונות גרה המשפחה במעברות, בהתחלה במעברת אוהלים ליד חיפה למשך שנה ולאחר מכן כמה שנים במעברת פחונים ליד יבנה.

יו,ר התזמורה הסחימפונית אשדוד עו"ד נעים שומר. צילום פבל

בשנת 1956, “ממש בשבוע הראשון לקיום אשדוד”, מעיד שומר, עברו הוא ואביו ראשונים לגור באשדוד-ים הצעירה, כשהם מוכרים נפט באמצעות עגלה רתומה לחמור. אביו של נעים מכר בשעות היום, ונעים לקח את התפקיד בשעות אחר הצהריים לאחר שסיים את יום הלימודים בבית ספר רמב”ם.

היום הוא נשוי לאילנה ויש להם שלושה ילדים, שתי בנות, שעובדות עמו במשרד עורכי הדין, ובן. “כל חיי מעולם לא עזבתי את אשדוד. לא משנה מה עשיתי או לאן הגעתי, העוגן תמיד היה באשדוד”.

לנעים קריירה פוליטית ארוכה באשדוד והוא אף שימש בעברו סגנו של ראש העירייה לשעבר ד”ר אריה אזולאי.

בעבר היית במועצת העיר, אך החלטת לא להתמודד בבחירות האחרונות מדוע?

“בשנת 2013 נבחרתי חזרה למועצת העיר כשרצתי ברשימה של שמעון כצנלסון. כיהנתי קדנציה אחת. לקראת הקדנציה השנייה שקלתי אם להתמודד לראשות העיר, אך בסופו של דבר החלטתי שלא להתמודד. בעיקר מכיוון שלא היה לי מימון עצמי ולא רציתי לתלות את מימון קמפיין הבחירות בתרומות וכספים ממקורות אחרים. גם לא היה לי עניין להישאר בשביל להיות עוד פעם חבר מועצה, לכן החלטתי לפרוש. היום אני מתעסק בעיקר בפרנסה ובפעילות ציבורית כמו התזמורת. אני משמש גם כיועץ המשפטי בהתנדבות של האגודה למען הקשיש. אני מאמין שאפשר לתרום ולעשות הרבה דברים על ידי פעילות ציבורית ולא רק פעילות פוליטית. אם אני אחזור יום אחד לפוליטיקה? אני לא יודע להגיד לך, הכול פתוח”.

התאכזבת שכצנלסון לא הציב אותך בצמרת הרשימה בבחירות האחרונות?

"כן. היו לי ציפיות כי אני הייתי חבר מועצה מאוד פעיל, יותר גם מכצנלסון והחברים האחרים. בעצם כל הפעילות של הרשימה הזאת במהלך כל החמש שנים הייתה הודות לי. העליתי באותה תקופה באזור ה-150 הצעות לסדר יום ושאילתות, אבל הפעילות שלי תמיד הייתה לטובת התושבים ועניינית. אני לא הייתי חבר מועצה שתמיד יצביע נגד כל דבר, זה לא תקין או הגיוני. כשראש העיר עשה פעילות חיובית לא הייתה לי בעיה לשבח אותו במועצה לעיני כולם, אבל שהוא טעה או שגה, לדעתי, ביקרתי אותו בחריפות, בהגינות ולגופו של עניין, לא לגופו של אדם”.

המנכ"ל והיו"ר: משה פישר ונעים שומר. צילום פבל

בבחירות 2018 תמכת בסופו של דבר פומבית בלסרי. אתה שלם עם זה?

“כן, אני שלם ואני חושב שההחלטה שלי הייתה נכונה ובעיקר החלטה שהיא לטובת העיר, כל היתר זה עניין של ספקולציות. בנתונים של סוף הקדנציה האחרונה חשבתי שמבחינת המועמדים שנתונים לבחירה, לסרי הוא המתאים ביותר לטובת התושבים”. 

תגובת חזי בלינשטיין: "עקב הדו"ח החלטתי להתפטר"

"לפני 25 שנים הייתי בין מקיימה של התזמורת הסימפונית של אשדוד. כחבר הנהלה פעיל  וכיו"ר למעלה מעשור תרמתי לה רבות מזמני מניסיוני ומכוחותיי הרבים, כל זאת בהתנדבות, בשם אהבתי הרבה למוסיקה הקלאסית, ולמען קידומה של התזמורת המייצגת את העיר אשדוד ומביאה לה כבוד ויקר. בכל השנים הארוכות הללו צלחנו ביקורות לא קלות , עמדנו בהן והמשכנו לפתח את התזמורת ולהצעידה למחוזות חדשים.

שימשתי גם כמנכ"ל התזמורת במשך שלוש שנים, החל מאמצע 2015 ועד אמצע  2018. לצערי, הביקורת האחרונה, שהתייחסה לשנים 2014 – 2016, לא קיבלה אף אחת מהשגותינו, כגון: ביצוע קונצרטים מיוחדים, יום יהדות גאורגיה, שיתופי פעולה עם האופרה הירושלמית ומחיקת חוב אבוד של עירית אשדוד לתזמורת מלפני כ-7 שנים, ושאותו לא הצלחנו לגבות מהעירייה.

מנכ"ל התזמורת הסימפונית אשדוד לשעבר, אדריכל חזי בליישטיין. צילום: דור גפני

"עקב הדו"ח, שיצא לפני שנה ומחצה, החלטתי להתפטר מהנהלת התזמורת בה הייתי חבר כעשרים וחמש שנים. כאן המקום לאחל ליו"ר הנכנס עו"ד נעים שומר, להנהלתה החדשה, למנכ"ל התזמורת וכל הצוות, הצלחה רבה בהמשך דרכם. לנגני התזמורת הנהדרים ומנהלה המוסיקלי ואג פפיאן, איחוליי, שימשיכו להוכיח את יכולתם המוסיקלית המדהימה, לנגן ולהופיע בקונצרטים באשדוד וברחבי הארץ, ולענג אותנו במוסיקה הקלאסית שלהם במיטבה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר