אשדוד מלמעלה. צילום: אורי קריספין
אשדוד מלמעלה. צילום: אורי קריספין

חולים הרבה, מפחדים להסתובב בחוץ ואוהבים את העיר: מדד איכות החיים באשדוד

אשדוד דורגה במקום ה-10, המוגדר בינוני, מבין הערים הגדולות בארץ במדד איכות החיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. האשדודים חולים הרבה בסרטן, שבעי רצון מהעיר שלהם, נותנים אמון בממשלה, אבל פחות במערכת המשפט, חוששים להסתובב בחוץ וממחזרים מעט פסולת. וכמה אנחנו מרוויחים? “כאן דרום” עושה לכם סדר

פורסם בתאריך: 5.1.20 12:13

     

בשבוע שעבר פורסם דוח של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ”ס), המדרג את איכות החיים ב-14 הערים הגדולות בארץ נכון לשנת 2018. באמצעות מדידה וניתוח של עשרות משתנים שונים הדוח בוחן את איכות החיים של התושבים בארץ בקטגוריות ונושאים כמו בריאות, ביטחון אישי, חינוך, תעסוקה, תשתיות ומעורבות אזרחית.

עיר בינונית

הדוח מבצע דירוג של 16 ערים שבהן חיים יותר מ—100 אלף תושבים ומבצע חלוקה של הערים לשלוש קבוצות שונות על פי הדירוג שלהן (בהשוואה זו הערים בית שמש וכפר סבא לא נכללו בשל חוסר נתונים של הלמ”ס): ערים עם ציון כולל גבוה במדדי איכות חיים: רמת גן עם הציון הגבוה ביותר ואחריה רחובות, ראשון לציון, תל אביב-יפו ופתח תקווה; ערים עם ציון כולל בינוני במדדי איכות חיים: חיפה, בני ברק, נתניה, באר שבע, אשדוד, חולון, ירושלים; ובתחתית עם ציון כולל נמוך במדדי איכות חיים נמצאות הערים בת ים ואשקלון. כך שאשדוד ממוקמת במקום העשירי מתוך 14 הערים הגדולות בארץ.

אשדוד במקום העשירי בקבוצת הערים שקיבלו ציון בינוני: מתוך הדו"ח של הלמ"ס

אחד הממצאים המטרידים והמדאיגים ביותר בדוח מבחינת תושבי אשדוד הוא שיעור החולים בסרטן בקרב הגברים בעיר. מספר המקרים החדשים של מחלות סרטן בקרב גברים תושבי אשדוד הוא הגבוה ביותר ביחס ליתר הערים הגדולות: 379.4 ל-100 אלף נפש. זאת לעומת הממוצע שעמד על 329.9. גם בקרב הנשים באשדוד שיעורי התחלואה גבוהים מהממוצע הארצי: 327.1 לעומת 315.1 בהתאמה.

בנושא האמון בממשלה, אשדוד הידועה בתור עיר ימנית, לא מפתיעה כל כך: 58.7% מתושבי אשדוד דיווחו כי הם נותנים אמון בממשלה, נתון גבוה מאוד בהשוואה לממוצע הארצי, שעומד על 46%. למעשה, אשדוד היא מהמובילות באמון בממשלה בארץ, ושנייה רק לעיר חולון.

אינפוגרפיקה: מיכל עוזרי

מנגד, ואולי לא בלי קשר, לאשדודים אמון נמוך במערכת המשפט: רק 51.7% מהתושבים מאמינים בה, כאשר הממוצע הארצי עומד על 57%. לשם השוואה בתל אביב אמון התושבים בממשלה הוא מבין הנמוכים ביותר, 35.1% בלבד, בעוד האמון במערכת המשפט הוא במקום הראשון בארץ מכלל הערים הגדולות. לאור המתחים ההולכים וגדלים בין הממשלה הנוכחית למערכת המשפט נתונים אלה מלמדים על התפיסות העמוקות והשונות של המציאות הפוליטית בין שתי הערים. עם זאת, באשדוד 66.1% הצביעו בבחירות לכנסת.

תושבי אשדוד כנראה מעריכים ואוהבים את העיר שבה הם חיים. 84.6% מודים כי הם חשים שביעות רצון ממקום מגוריהם. שביעות הרצון מפארקים ומשטחים ירוקים באשדוד היא מהגבוהות בארץ (70.9% לעומת 56.6% בממוצע ארצי), ומרבית האשדודים מרוצים מהניקיון באזור מגוריהם (57.1%).

מפתיע או לא, לפי הדוח של הלמ”ס יש בעיר שביעות רצון יחסית גבוהה מהתחבורה הציבורית באזור המגורים: 50.9% דיווחו כי הם מרוצים מהתחבורה בעיר, כשהממוצע הארצי למדד זה עומד עם 37.9% בלבד.

אשדודים אוהבים את אשדוד

נתונים חיוביים נוספים בולטים בעיר אשדוד מציגים תמונה של עיר מתקדמת ונאורה. תחושת האפליה באשדוד היא מהנמוכות בארץ (21.6%). היחס בין נשים לגברים בתפקידי ניהול במגזר הציבורי הוא 1.6 — יחס גבוה עם עלייה משמעותית משנה שעברה, כאשר ב-2017 היחס עמד על 0.6, יחס זהה לממוצע הארצי השנה. עם זאת, ברמת גן למשל היחס גבוה מאוד, יחס של 2.6 בין גברים לנשים בתפקידי ניהול במגזר הציבורי.

הזכאות לבגרות בקרב בני 26 ומעלה היא 47.3%, ירידה של אחוז משנה שעברה, אך עדיין מעט מעל הממוצע הארצי. בנוסף, 65.4% מבני ה-30 ומעלה בעיר הם בעלי השכלה על תיכונית או השכלה גבוהה כלשהי, כאשר הממוצע הארצי הוא רק 53%. עוד נתון מעניין: שיעור נותני האמון במערכת הבריאות בקרב תושבי העיר הוא 83.1%.

כלי אצירה למיחזור נייר ובקבוקי פלסטיק. צילום: דוברות עיריית אשדוד

לצד אלה, חלק מהנתונים מראים מצב פחות חיובי באשדוד מאשר בערים גדולות אחרות בארץ. שיעור הפסולת הממוחזרת באשדוד הוא מהנמוכים ביותר בארץ, 8.8% בלבד לעומת 23.8% בממוצע הארצי. רק 78.9% חשים ביטחון לצעוד לבד בקרבת שכונות מגורים בשעות החושך, לעומת ממוצע ארצי של 84.4% במדד זה. כמו כן, נראה כי בכל מה שקשור לחיים האישיים ולעבודה ישנם אשדודים רבים שלא מרוצים.

תחנת הרכבת עד הלום - אשדוד. צילום: דור גפני

תחנת הרכבת עד הלום – אשדוד. צילום: דור גפני

רק 53.3% מהתושבים מרוצים מהאיזון בין העבודה לתחומים האחרים בחייהם, כשבעה אחוזים מתחת לממוצע הארצי (60.3%). 84.2% מרוצים מהעבודה שלהם, ורק 44.2% מרוצים מהזדמנויות הקידום שיש להם בעבודה. יתר על כן, 19.6% מהתושבים דיווחו כי הם חשים לעיתים תחושת דיכאון. הממוצע הארצי אף גבוה יותר ועומד על 23.4%. 

ב-40% מהדירות יש ממ”ד

מה ההכנסה שלכם וכמה תעלה שכירות? נתונים על רמת החיים של משקי הבית חושפים את התמונה

לפי נתונים שאספו ועיבדו בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנושא רמת החיים ב-16 הערים הגדולות שעברו את ה-100 אלף תושבים ב-2018, ההכנסה הכספית נטו למשק בית באשדוד עומדת על 14,171, נתון שמציב את אשדוד בין הערים עם ההכנסה הנמוכה ביותר, מלבד בת ים, בני ברק ובית שמש. גם בהכנסה ברוטו אשדוד בתחתית עם 16,464. באר שבע עם 17,403 ואשקלון — 16,807.

לשם השוואה, ההכנסה הכספית ברוטו הממוצעת עמדה ב-2018 על 21,063 שקל וההכנסה נטו 17,276 שקל. בכפר סבא ההכנסה הכספית הממוצעת למשק בית הייתה הגבוהה ביותר ועמדה על 27,104 שקלים בחודש, ברוטו וגם נטו 21,132 שקל.

מקלט ציבורי צילום: עיריית אשדוד

ההוצאה הכספית הממוצעת למשק בית בארץ עומדת על 13,324 שקל, באשדוד הרבה פחות והיא הנמוכה ביותר מבין הערים הגדולות: 8,836 שקלים.
בקרב כלל משקי הבית בישראל ההוצאה הגדולה ביותר הייתה על הדיור (24.8%). כשבעיר אשדוד ההוצאה הגדולה ביותר בתחום 31.9% מכלל ההוצאות. תל אביב צמודה מאחורינו עם 31.4%. ההוצאה השנייה המשמעותית ביותר בערים בארץ הייתה בתחום התחבורה ותקשורת, כשבאשדוד ההוצאה היא 15.9% מכלל ההוצאות של משק הבית.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"





29.2% ממשקי הבית באשדוד מתקיימים בבתים בשכירות, זאת לעומת ערים כמו תל אביב ורמת גן, שבהן כמחצית ממשקי הבית הם בדירות שכורות.

שכר הדירה החודשי באשדוד עומד על 2,360 שקלים בחודש. ואילו הממוצע הארצי של שכר הדירה החודשי הוא 3,307 ש”ח. בתל אביב-יפו שכר הדירה הממוצע לחודש הוא הגבוה ביותר — 4,964 שקלים, ובאשקלון הוא הנמוך ביותר — 1,980.

ומה קורה עם המיגון? רק ב-40.5% מסך משקי הבית באשדוד יש חדר ממ”ד בדירה (52.4% מכלל הדירות שבבעלות ו-14% מכלל הדירות בשכירות). הנתון הארצי הוא 39.1%, ואצל השכנה מדרום, אשקלון, הקרובה יותר לגבול רצועת עזה, ב-49.1% מהבתים יש ממ”ד.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר