כך נראה המרחב האקולוגי-הקהילתי,"עם הטבע", במועצה המקומית גן-יבנה

פה מגדלים באהבה

בלב ליבה של גן יבנה, בתוך שטחה של פנימיית בית אפל, הוקם בסיועם של החניכים ומתנדבים מרחב אקולוגי קהילתי ייחודי שבמרכזו יער מאכל עם 150 עצי פרי. כל עץ שנשתל, הוקדש על ידי הנוטע לדמות יקרה ללבו, שהיא חלק חשוב מחייו. השבוע חוגגת החווה יום הולדת שנה

פורסם בתאריך: 12.9.17 19:54

     

 

"לפני שנה וחצי זה נשמע רעיון הזוי, לא יאמן, חסר סיכוי. להפוך שטח שכולו מכוסה קוצים, פסולת, ערימות זבל ליער מאכל? לערוגות ירק אורגניים? לפינת גן עדן קסומה? אף אחד לא האמין שזה אפשרי בלי תקציב, בלי תמיכה של גוף גדול, בלי קבלן מבצע או תשתית ארגונית. עברו 18 חודשים והתברר שכשיש את גבי קונפינו, מנהל פנימיית בית אפל, איש חזון, שכל חייו מוקדשים לטיפוח ילדים בסיכון מתוך אמונה שהבלתי אפשרי הוא דווקא כן אפשרי, כשיש מאות תושבים מתנדבים שמוכנים לשים יד וכשיש משוגעת לעניין בשם אורלי קנת  – ביחד הכל אפשרי".

כך אמרה מנהלת "עם הטבע" – מרחב אקולוגי קהילתי במועצה המקומית גן יבנה שמציין כעת שנה ליער המאכל שניטע בו וזכה לשם 'יער של אהבה'.

עצים בגן עדן

החווה הזו ממוקמת בתוך פנימיית בית אפל. הפנימיה הוקמה בשנת 1954, כיוזמה של המועצה המקומית גן יבנה, שהובאה לכדי מימוש באמצעות תרומה של הזוג מקס וחווה אפל ז"ל, מקליבלנד, אוהיו, שבארצות הברית ומכאן, בעצם שמה. זו פנימייה שיקומית, בבעלותו של מרכז "משען בע"מ", ובפיקוחו של משרד הרווחה והשירותים החברתיים בישראל הקולטת ילדים ובני נוער, יש בה כ-200 חניכים, בני 3-18.

מי שיפקוד את פנימיית בית אפל וייכנס למרחב "עם הטבע" כבר לא יוכל לזהות את שדה הקוצים וערימות הזבל שהיו שם לפני זמן לא רב.

השטח משתרע על-פני כ-7 דונמים וכבר נטוע עם 150 עצי פרי. בין העצים ניתן להבחין בערוגות של ירקות אורגניים וצמחי תבלין כמו חצילים, אבטיחים, דלעות טבולות בנענע, גרניום לימונים ושיבה. בין לבין שבילים מסומנים, בריכה ומתקנים אקולוגיים. בחווה עובדים בני נוער מהפנימייה, מהישוב ומהסביבה.

"אנחנו מאמינים שאנשים יכולים לברוא את המציאות המיטבית עבור עצמם", אומרת קנת. "שיתוף פעולה בין הרבה מתנדבים יוצר "יש מאין", גן עדן קטן וקסום. לפני שנה וחצי השטח שעליו הוקם המרחב האקולוגי-קהילתי שלנו, היה מכוסה קוצים וערימות של זבל. תוך שנה וחצי הפכנו אותו ליער צעיר שיגדל להיות בוסתן קסום. מעל 2,500 איש כבר הגיעו לשתול, לבנות מתקנים אקולוגיים, לטפל בעצים ולחפור בריכה. תפיסת העולם שלנו אומרת שיש לנו יכולת לברוא עולם ששווה לחיות בתוכו. עולם שבו חיים קרוב לטבע, ליד האדמה, עוזבים לכמה שעות את המסכים האלקטרוניים, עובדים בידיים, יחד עם עוד אנשים טובים וחוזרים הביתה עם חיוך גדול. זה מה שאנחנו מאמינים בו ועד כה יש לנו 2,500 הוכחות לכך שזה עובד".

"יער מאכל הוא העתק אנושי של ג'ונגלים ויערות גשם טבעיים", מסביר נמרוד הוכברג, האגרונום של "עם הטבע". "המטרה שלנו היא ללמוד מהטבע. כמו שג'ונגל באמזונס מגיע לשפע, איזון ויציבות בלי התערבות של בני אדם, כך גם יער המאכל שלנו צריך להתפתח. בשלב ראשון אנחנו שותלים ומשקים אבל בגלל המבנה המיוחד של היער והשיטה המיוחדת של הנטיעה שלו, תוך חמש שנים כבר נוריד את צינורות המים והיער כמעט ולא ידרוש טיפול. מה שישאר לנו זה לטייל בין העצים, להושיט יד ולקטוף פירות אורגניים טריים ומשובחים".

"עצי היער נשתלו בתהליך קהילתי", מספרת ג'קלין לייבה, תושבת פעילה ב"עם הטבע". "בשנה שעברה נשתלו 150 עצים והשנה אנחנו מאפשרים לעוד 120 איש לנטוע לכבוד אנשים אהובים ומעוררי השראה. זה מקסים לראות איך אנשים באים במהלך השנה לבקר את "העץ שלהם". אפילו אני כשאני מגיעה ליער אני כמעט תמיד עוברת ליד העץ שלי. זה מרגש אותי לראות איך הוא צומח. יש אישה אחת שהגיעה לפני חודש וחצי במיוחד כדי לבקר את העץ שהיא נטעה לכבוד הבת שלה שבדיוק עמדה להתחתן. היא בכלל לא תושבת גן-יבנה והיא הגיעה במיוחד. זה מקסים. יוצר קשר עמוק בין אנשים לאדמה דרך פרויקט שכולו ערבות הדדית ושותפות קהילתית".

"התמיכה בפרויקט הזה מצומצמת מאוד", מספרת קנת. קיבלנו סיוע מאיגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, מקק"ל ומהמועצה המקומית גן יבנה, אבל אנחנו עדיין רחוקים מאוד ממה שצריך כדי להתקרב לחזון המלא שלנו. זה אומר שאנחנו חייבים להישען בעיקר על עבודה של מתנדבים. המזל הוא שאנחנו מוקפים במלאכים אמיתיים, אנשים עם לב ענק שאין גבול לשמחת הנתינה שלהם. רמי בן שבת, לדוגמא, הוא איש מקצוע מעולה בתחום העץ שבנה לנו שער יפייפה ודק עץ מהמם לכיפה הגאודזית בחווה. כשאמרנו לו תודה הוא חייך ואמר שהוא צריך להגיד לנו תודה על ההזדמנות לתת בהתנדבות לאחרים. שמחה קסטר – הוא איש מתכת ואמן בחסד שרק מחכה שנרים אליו טלפון. כל פעם שאנחנו מבקשים סיוע, לפני שאנחנו מספיקים להסביר מה אנחנו צריכים, הכל כבר עשוי ומוכן. נילי חצרוני – היא אשת חינוך, מוזיקאית ואמנית חברתית. כל קיץ היא מובילה תהליך קהילתי של בניית ספסל אקולוגי מבטון עם מאות מתנדבים מהקהילה. כשהיא בסביבה כולם נהיים מבסוטים ולמרות החום הכבד של יולי-אוגוסט מרימים דליים של בטון, מטייחים את הספסל וצובעים אותו במרץ. כל האנשים שהזכרתי פועלים בהתנדבות מלאה, כולם עושים באהבה למען הרעיון של אקולוגיה, קהילה, שותפות ועשיית טוב בעולם. כמוהם יש עוד מאות אנשים. בלעדיהם כל הסיפור הזה לא היה קם".

 

כך נראה המרחב מזווית אחרת, בה ניתן להבחין בספסל האקולוגי

קנת: "החלק האחרון של כל ביקור אצלנו נעשה ליד המדורה. הילדים וההורים מכינים פיתות עם צמחי תבלין על הסאג' במדורה, קומקום של תה צמחים, ממרחים טבעיים ובחורף גם מלקטים עשבי בר ומכינים קציצות חוביזה וכדומה. בסביבות 19:30 בערב, כשהפעילות מסתיימת, מסתבר שאף-אחד לא רוצה לחזור הביתה. הילדים שכחו שיש להם טלפונים ניידים והם עוברים לשחק ליד המדורה, ההורים יושבים בנחת לקשקש זה עם זה, הכל שקט ורגוע ופתאום מתברר שניתן להתנתק ממסכים אלקטרוניים ומיזוג אוויר ופשוט ליהנות מאדמה, אש, ירח, כוכבים וחברים טובים ליד מדורה.

פיזור חומר אורגני ליד העצים

מה בחזון שלנו? אנחנו רוצים להקים גן שעשועים והרפתקאות שיבנה אך ורק מחומרים טבעיים ויאפשר לילדים צעירים התנסויות אתגריות בטבע. יש לנו חלום לבנות מגרש מיניגולף רק מחומרים בשימוש חוזר. אילנה ירדני, יזמית מקומית, עומדת לפתוח חנות יד שנייה חברתית. בתהליך קהילתי בחרנו לה שם "מסוגננת בשניה" והלוגו נבחר על-ידי כ-150 נשים שהצביעו עליו בפייסבוק. בקרוב יפתח אסקייפ רום אקולוגי ראשון בישראל, בית קפה חברתי ועוד. מבחינתנו אקולוגיה קשורה קשר הדוק לצדק חברתי, והנה סגרנו מעגל ליער גשם או ג'ונגל- מערכת שבה כל היצורים מזינים זה את זה, מוזנים האחד על-ידי האחר ופועלים בהרמוניה לשגשוג של היער. בדיוק ככה אנחנו רוצים לחיות", היא מסכמת בחיוך.

בואו ליום הולדת

השנה יתקיים בפעם השנייה ברציפות אירוע בשם: "יער של אהבה – הפנינג קהילתי של חגיגת יער".

האירוע יתקיים ביום חמישי, 14 בספטמבר, בין השעות 17:00 עד 21:00 בחווה. האירוע פתוח לקהל הרחב, והכניסה אליו אינה כרוכה בתשלום.

קנת: "יער של אהבה" הוא רעיון שאנחנו מאוד מאמינים בו – הבעת אהבה לאנשים חיים, שעדיין מסתובבים איתנו. אין דבר סמלי ויפה יותר מלנטוע עץ לכבוד אדם שמעורר אצלנו שמחה, השראה וכבוד. בעוד 3-5 שנים אנשים יוכלו לטייל ביער ולקטוף פירות אורגניים מהעצים שהם נטעו לכבוד יקיריהם. יכולנו לטעת עצים בצורה סיטונאית בעצמנו אבל חשבנו שיותר נכון לתת לתושבים להביע אהבה והערכה באמצעות נטיעת העצים".

האירוע מופק כיריד, זאת אומרת, יהא זה הפנינג עם מגוון רחב של תחנות, פעילויות וחגיגות יער קהילתיות:

נטיעת עץ ב"יער של אהבה": מוזמנים להירשם ולהזמין עץ שתשתלו במו ידיכם לכבוד אדם חי, אהוב ומעורר-השראה. לכל אחד/ ת מעימנו יש סביבנו אנשים שגורמים לנו לחייך, שעצם קיומם עושה לנו טוב על הלב ומפיח בנו תקווה והשראה. "יער של אהבה" הוא יער שכל העצים שלו נשתלים לכבוד אנשים אהובים שכאלה. ההרשמה לנטיעות תתבצע דרך הקישור: https://goo.gl/forms/Yz0EDkYuGnveOzd23

יצירה אקולוגית ממוחזרת: לעצים שנשתלו לפני שנה יש יום הולדת ראשון והגיע הזמן להעניק להם מתנות. הורים וילדים יוכלו להכין מגוון מתנות מחומרי גלם טבעיים וממוחזרים. כך למעשה, כל משפחה תוכל לגשת לאחד העצים ולהעניק לו את השי לכבוד יום הולדתו הראשון.

סדנאות גוף ונפש: חברי הקואופרטיב "מטפלים" שהוקם לאחרונה בגן יבנה ינחו סדנאות יוגה, מגע, אמנות, תנועה, טבע ותרפיה, מדיטציה והקשבה לטבע.

מכירת רישומים ואקוורלים של האמנית בת ה-87, דורה שטיינר: קרוב למאה רישומים וציורי אקוורל (צבעי מים) מקוריים נתרמו למרחב האקולוגי-קהילתי על-ידי האמנית, דורה שטיינר. כלל היצירות יועמדו למכירה והכסף יועבר להמשך פיתוח המרחב.

תצוגת אופנה של בגדי יד 2: במסגרת החגיגות תיפתח חנות יד שניה חברתית בשם "מסוגננת בשניה". בחנות ימכרו בגדים וחפצים שכבר אין בהם צורך בבית אבל יכולים לשמש היטב אנשים אחרים. טווח המחירים יהא בין 10 שקלים ל-50 שקלים, כל זאת, במטרה לעודד שימוש חוזר. תצוגת האופנה תנוהל על-ידי תופרת ומעצבת התלבושות, אילנה ירדני וישתתפו בה נערות מפנימיית "בית אפל" ומרחבי המועצה.

טעים יכול להיות גם בריא: מתחם אוכל טעים ו-100% בריא-ארטיקים עשויים אך ורק מפירות העונה, עוגיות בריאות, פיתות עיראקיות מסורתיות עם ממרחים בייתים מעשה-ידם של חניכי הפנימייה. בהנחייתה של מאמנת התזונה, עופרית ברנע.

להטוטנים ומופע אש: במהלך כל היריד יסתובבו בין באי האירוע להטוטנים ועם רדת החשיכה יתקיים מופע אש ברחבה המרכזית.

 

כך נראית הזמנת יום-ההולדת הראשון, ל"יער של אהבה"

חגיגת יום-הולדת ראשון ל"יער של אהבה"

קנת: "מטרת האירוע לקדם את הרעיון של אורח חיים ירוק, מקיים, המבוסס על אחריות חברתית וסביבתית. כל מה שנעשה באירוע מופק בהתנדבות וקשור לרעיונות הללו. חנות יד שניה מלמדת אותנו לא לזרוק אוטומטית דברים שיכולים לשמש אנשים אחרים, להעביר ולמחזר. קואופרטיב המטפלים הוקם כדי לתת מגוון סוגי טיפול הוליסטי קרוב לאדמה ולטבע, במחירים חברתיים הוגנים על-ידי אנשי מקצוע מעולים שעובדים בשותפות. יצירות אקולוגיות מלמדות אותנו שניתן לעשות אמנות מחומרי-גלם טבעיים וממוחזרים, דוכני מזון לא חייבים להיות ג'אנק פוד מלא בחומרים משמרים וצבעי מאכל. אנחנו מעוניינים לקדם אורח-חיים בריא שלא מתפשר על איכות. ולבסוף, הכל נעשה בצורה קהילתית ומחבר בין אקולוגיה לחברה".

 

 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר