ארכיון: ענן עשן משריפה באשדוד מגיע לניר גלים

אש ותמרות עשן

אזור התעשייה הצפוני של אשדוד ממשיך לזהם את האוויר: שריפה במפעל ביודיזל גרמה לעננה של עשן מחניק, ולמפעל אחר ניתן צו זמני בעקבות חריגה בפליטת מתכות כבדות. במשרד להגנת הסביבה מדווחים שמפעם לפעם ישנן חריגות בפליטה של חומרים מסרטנים באזור, אבל מוסיפים שאין השפעה על אזורי מגורים

פורסם בתאריך: 29.8.19 16:06

     

שני אירועים באזור התעשייה הצפוני של אשדוד משכו השבוע את תשומת הלב: שריפה גדולה שפרצה בשני בערב במפעל כימי וצעדי אכיפה נגד מפעל לייצור פלדה.

הדליקה ברחוב המתכת לא גרמה לנפגעים, אך פלטה לאוויר אדים מחניקים, ופעולות הכיבוי הנרחבות איימו לזהם את נחל לכיש בתשטיפים.

“יש מחנק באוויר וריח חריף באוויר, אנחנו בתוך ענן של עשן, היו קולות של פיצוצים במשך דקות ארוכות, מפחיד מה שקורה פה”, אמר תושב מושב ניר גלים הסמוך בזמן השריפה הגדולה. רק בשעות הלילה המאוחרות הצליחו לוחמי האש להשתלט על האירוע.

לדברי מנכ”לית איגוד ערים לאיכות הסביבה ד”ר ענת רוזן, המפעל שבו פרצה השריפה מייצר ביודיזל לשימוש בתחבורה וגנרטורים. תהליך ייצור הביודיזל מורכב מכמה שלבים של הפרדת מים משמן, רוב התהליך מתבצע בחימום על ידי דוודים המופעלים בעזרת ביודיזל. חומרים המוספים לתהליך: מתאנול, KOH / NOH.

“ההשפעות הסביבתיות של האירוע: עשן, תשטיפים, חשש לזיהום נחל, זיהום קרקע”, מסרה רוזן. “בעקבות האירוע”, הוסיפה, “לא הגיעו תשטיפים לנחל לכיש, והמפעל יקבל בהקדם הנחיות לטיפול בתשטיפים ובקרקע”. בשירותי הכבאות חוקרים מה גרם לפרוץ השריפה. במפעל אומדים את הנזקים במיליונים.

מוקדם יותר המשרד להגנת הסביבה הוציא צו מנהלי למפעל יהודה פלדות בשל זיהום אוויר חריג ולאחר קיום שימוע.

בסיורים שבוצעו במפעל שפולט לאוויר מתכות כבדות, ציינו במשרד, התגלו חריגות של עד מאות אחוזים מערך הסביבה היממתי של חומר מסוג קדמיום, הידוע כמסרטן. תוצאות דיגום תקופתי סביבתי שערך המפעל בעת האחרונה הצביעו גם הן על חריגות דומות וחמורות.

קבוצת יהודה היא אחת היצרניות הגדולות בארץ של פלדה. חומרי הגלם העיקריים שלה הם גרוטאות מתכת.

בעקבות הצעדים מול קבוצת יהודה שוחח כתב “כאן דרום” עם מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה ברוך ובר.

בעבר נודע שיש באזור התעשייה הצפוני חריגות בפליטה של חומרים מסוכנים שפוגעים בבריאות. המצב הזה נשאר בעינו?

ובר: “אנחנו רואים שיפורים במפעלים ורואים אמצעים שמותקנים. ישנן חריגות בערכי סביבה באזור הזה, אבל אין עדות לחריגות באזורי מגורים. אנחנו עוקבים ומבצעים צעדי אכיפה נגד כל מי שצריך”.

כתבי אישום?

“על חלקם הטלנו עיצומים כספיים”.

לפני יותר משנתיים הייתה שריפה בבריכות החִמצון הישנות של אשדוד, ונוצר זיהום אוויר חמור. הנושא הזה נפתר?

“כנראה שרוב הבוצה נשרף, כך שכרגע אין איום ממשי, ואנחנו עדיין מתקוטטים על פינוי הבוצה. יש יותר מדי שחקנים בנושא הזה, וכל אחד מטיל את האחריות על האחר, אם זה עיריית אשדוד, איגוד המשתמשים, רמ”י, סיפור די מורכב. יש כוונה לפתח את האזור הזה, ואולי זה יהיה הדבר שיביא לפתירת הבעיה”.

מנכ”ל קבוצת יהודה נתן להב מסר בתגובה: “הקמנו מערכת יניקה חדשה, הגענו להסדר שהיא תחל לפעול ב-1 באוגוסט, והעניינים טיפה התעכבו. בשימוע אצל מנהל המחוז ביקשנו ארכה עד סוף חודש אוגוסט, אבל לא קיבלו את הבקשה. הוסכם שמשני שעבר נפסיק לעבוד משמרת אחת וכך היה. בסוף השבוע האחרון המערכת החלה לעבוד, ולכן חזרנו לפעילות מלאה”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר