עבודות ההקמה של מחלף אשדוד-צפון השבוע. צילום פבל

פרסום ראשון: כביש הכניסה הצפוני – תקוע

כשלושה מיליארד שקלים יושקעו במִחלוף סביב החלק הצפוני של אשדוד בשנים הקרובות. אלא שעקב בירוקרטיה וחילוקי דעות מול מערכת הביטחון בנוגע לתוואי כביש הגישה החדש, שאמור לספק כניסה חדשה לעיר מכביש 4 - הפרויקט עדיין לא אושר. ואיפה עומדים המחלפים המתוכננים בניר גלים ובני ברית? “כאן דרום” עושה לכם סדר

פורסם בתאריך: 25.7.19 21:54

     

בחודש דצמבר 2018 החלו העבודות בשטח במסגרת בניית מחלף חדש שאמור לספק לאשדוד כניסה ויציאה מצפון. מצד מזרח המחלף, שנקרא מחלף אשדוד-צפון, מתוכנן להתחבר לעיר יבנה מדרום.

מדובר במיזם חשוב שדובר עליו שנים ארוכות. אבל עד שאושרו התכניות ונמצא התקציב, עד שהושג תיאום בין כל הגורמים, עבר זמן רב. אלא שכעת מתברר שהתיאום לא הושלם.

הקמת המחלף החדש על כביש 4 יצאה אמנם לדרך, ובחברת נתיבי ישראל, שאחראית על הביצוע, אומרים שהוא צפוי להיפתח לתנועה בחודש מרץ 2021, דהיינו עוד פחות משנתיים.

כביש 4 מחלף אשדוד—צפון בהקמה. צילום פבל

אליה וקוץ בה. המחלף מתקדם בקצב משביע רצון, אבל נראה שלפחות בשלב הראשון הוא יהיה לא מעשי, על כל פנים, מבחינת מי שירצו לרדת ממנו ולהיכנס לאשדוד או לאלה שירצו לצאת מאשדוד “דוך” לכביש המהיר.

הסיבה: הכביש החדש שאמור לחבר את העיר אל המחלף תקוע. הוא אפילו לא אושר ברמה תכנונית. לכן ההערכה של אנשי המקצוע כרגע היא שגם אם העניינים עם אותו כביש יזורזו מעתה והלאה, הוא לא יהיה מוכן עד סיום בניית המחלף. במצב שכזה עלול אותו מחלף לעמוד זמן מה כמו פיל לבן מבחינת האשדודים.

חמשת המחלפים החדשים שמתוכננים לקום סביב העיר אשדוד וגן יבנה בשנים הקרובות

חמשת המחלפים החדשים שמתוכננים לקום סביב העיר אשדוד וגן יבנה בשנים הקרובות

אותו כביש זכה לשם פרויקט “הרצל ג’” מכיוון שתוואי שלו אמור להתחבר לשדרות הרצל באשדוד – שכיום מסתיימות במפגש עם כביש 41 ליד הנמל. החלק שנקרא “הרצל ב’” כבר החל, והוא יחבר את נמל אשדוד והנמל החדש, נמל הדרום – שאמור להיפתח גם הוא ב-2021 – אל “הרצל ג’”.

המטרה היא כפולה: לספק עוד כניסה/ יציאה מהעיר אשדוד עבור מכוניות פרטיות וגם למשאיות שיגיעו אל הנמלים וייצאו מהם.

בדרך זו, מקווים באשדוד, עומסי התנועה האדירים שמאפיינים את הכניסה הקיימת בדרך ניר גלים ושיוצרים “צוואר בקבוק” יצטמצמו מאוד.

כביש ביש

“הרצל ג’” איננו עוד כביש קטן ופשוט, אלא אמור להיות כביש עם שלושה נתיבים בכל כיוון, שיחצו בדרכם תשתיות רבות באזור התעשייה הצפוני של אשדוד לצד מסילות רכבת, מתקן ההתפלה, בתי הזיקוק, הגז הטבעי ועורף הנמלים. עלותו נאמדת בכחצי מיליארד שקל.

מפת פרויקט הרצל ג’ המציגה את החלופות לתוואי הכביש שאמור לחבר את אשדוד לכביש המהיר באמצעות מחלף אשדוד-צפוןממידע שהגיע לידי “כאן דרום” עולה שיש פערים בין עיריית אשדוד, משרד התחבורה וחברת נמלי ישראל מן העבר האחד לבין משרד הביטחון מנגד, שמנסה להסיט את תוואי “הרצל ג’” ולהרחיקו משטחי אש ומאזור פלמחים. אם החלופה שלו תתקבל, הכביש יהיה כנראה הרבה יותר יקר, פתלתל ואיטי ואולי גם פחות בטיחותי.

אבל יש גרסה נוספת, ולפיה אין חילוקי דעות ממשיים, ורק חתימה של שר הביטחון, שעד עתה התמהמה, חסרה כדי לחלץ את העגלה מהבוץ. לפיכך ייתכן שמדובר במקרה מובהק של “נפילה בין הכיסאות”.

“הנושא עבר את האישורים ומונח לחתימה של שר הביטחון”, מסר השבוע ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי ל”כאן דרום”. “נפגשתי אישית בנושא זה לפני שנתיים עם איווט ליברמן, שהיה שר ביטחון”, הוסיף לסרי, “ביקשתי שיחתום, לאחר שהחלופה אושרה על ידי כל הדרגים המקצועיים, ואף הצגתי בפניו מכתב תמיכה של מנכ”ל משרדו. עד סיום תפקידו הוא לא הואיל לחתום, ואיני יודע מדוע. כעת אנו פועלים מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהוא גם שר הביטחון”.

אם נהיה ריאליים ומחלף אשדוד-צפון ייפתח כמתוכנן במרץ 2021, כמה זמן המחלף יעמוד ללא חיבור לאשדוד?

“אין לי מושג. זה תלוי באישור שר הביטחון, שלא ברור מתי נקבל”.

ניר גלים ובני ברית

מחלף בני ברית. הדמיה חברת נתיבי ישראל

מחלף ניר גלים. הדמיה חברת נתיבי ישראל

בכביש 41 מתוכננים לקום שני מחלפים: מחלף ניר גלים, שיחליף את הצומת המרומזר הקיים ויאפשר כניסה למושב ניר גלים ולאזור התעשייה הצפוני דרך ציר הנפט, ובנוסף מחלף בני ברית, שיחליף את צומת הנמל ויאפשר כניסה לעיר מצפון ללא עמידה ברמזור.

מחלף ניר גלים מתוכנן להיבנות באמצעות שיקוע של הכביש והקמת גשר מעליו. ואילו מחלף בני ברית יבוצע באמצעות שני גשרים ישירים ויאפשר כניסה לאשדוד ויציאה ממנה, ולכיוון הנמל תיבנה הפרדה מפלסית בין כביש 41 לדרך המדע באמצעות גשר.

בפרויקט מחלף ניר גלים נמצאת חברת נתיבי ישראל בשלב מתקדם של הפקעות שטחים וקידום העתקת תשתיות, בעיקר קווי מתח גבוה. לאורך מושב ניר גלים תיבנה חציצה כדי לצמצם מפגעי רעש, אולם זה לא יהיה קיר אקוסטי.

בפרויקט בני ברית התהליך נמצא בראשיתו, וצפוי תכנון מורכב בין השאר בשל תשתיות דלק שחוצות את התוואי.

עדיין אין לוח זמנים לשני המחלפים, אך ההערכה הזהירה מדברת על תחילת הקמה בעוד כשנתיים וחצי לפחות ופתיחה לתנועה – בעוד כשש-שבע שנים, דהיינו כנראה לא לפני 2025. אומדן כולל לשני המחלפים: 1.5 מיליארד שקל.

המענה המלא אמור לכלול אם כן את מחלף אשדוד-צפון, שמוערך בכחצי מילארד שקל, כביש הרצל ב’, שנאמד ב-400 מיליון שקל והרצל ג’, שעלותו המתוכננת כחצי מיליארד שקל, את מחלף ניר גלים ומחלף בני ברית. ועוד לא דיברנו על קו מסילת הברזל החדש שצפוי לקום ולשרת את נמל הדרום.

בכל שנה מתווספים בממוצע 200 אלף כלי רכב שעולים על הכבישים בישראל. זו כמות מטורפת. צריך גם לזכור שעם פתיחת נמל הדרום במחצית הראשונה של 2021 צפויה תנועת המשאיות באזור לגדול. כך שאנשי המקצוע אמנם מאמינים שהסדרי התנועה החדשים יפחיתו את העומסים באשדוד, אבל לא בטוח שיבטלו אותם לחלוטין.

תגובות

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה: “בהתאם לסיכום מראש עם משרד התחבורה ועל פי ההסכם שנחתם עם חברת נמלי ישראל, להקמת נמל הדרום (בתחום מגבלות מערכת הביטחון) נקבע תוואי הכביש שאמור היה להיסלל מהכניסה הצפונית לכביש 4. למרות סיכום זה, במועד מאוחר יותר פנתה חברת נמלי ישראל למשרד הביטחון בבקשה לשנות את הסיכום ואת תוואי הכביש שסוכם. הנושא נמצא בבחינת הגורמים הרלוונטיים במערכת הביטחון, לאור ההשלכות של התוואי החדש על פעילות מערכת הביטחון”.

במשרד התחבורה בחרו שלא להגיב בנושא והפנו לחברת נמלי ישראל (חנ”י). גם משם לא התקבלה תגובה. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר