עיצוב שמלה אליזבט לורן צילום: ליטל ללוש

סיפורה העצוב והמעורר תקווה של מעצבת שמלות הכלה האשדודית

אנטישמיות, הפצצות ומחסור חמור במלחמת איראן-עיראק, התחזות למוסלמית ובריחה דרך טורקיה לבדה, נישואים שנכפו עליה לבעל חסר הערכה כלפיה וגידול חמישה ילדים לבד, נכות וניתוח כושל והיא כאן כדי להזכיר שיש תמיד תקווה. והמעצבת אליזבט לורן שרדה הכול והגשימה חלומה לעצב שמלות כלה

פורסם בתאריך: 8.7.19 21:44

     

"מה שהציל אותי, הייתה האמונה", כך אומרת אליזבט לורן (זכאים) כיום אם לחמישה ילדים אקדמאיים, ששמלות הכלה שהיא מעצבת נדרשות בארץ ובעולם. ואכן, רבים לא היו שורדים את מסלול הייסורים שהיה מנת- חלקה עד שהגיעה לחלקת האלקים שלה- קוו האופנה והתכשיטים שלה.

היא בת למוכר ענתיקות שהיה עובר עם מרכולתו, ליד ארמון המלך, שניה למשפחה יהודית מרובת ילדים בטהרן. מהילדות הייתה מאוד יצירתית "הייתי ממציאה לעצמי בובות מסמרטוטים ומשאריות בד ובונה בעצמי בית בובות (רק לבנים נתנו צעצועים)" מספרת. אימה סבלה מדיכאון ומאז מות אחותה לא תפקדה כלל. תוך כדי, נולדה לה אחות עם תסמונת דאון "עד עכשיו אני מעריכה ומודה לאל שיש לי אחות כזאת, חינכתי אותה באופן מיוחד עם מלא אהבה " מציינת אליזבט.

בגיל 14 הייתה אליזבט הצעירה מכינה ארוחות לה ולאחיה הקטנים ומחנכת אותם בנוסף ללקיחת הפיקוד בבית. בתחילת המהפכה המוסלמית, נתקלו בני המשפחה בגילויי אנטישמיות, כאשר,היו יורקים על כל יהודי. בבתי ספר היו מקללים אותה ואת אחיה גם המורים היו אומרים שהם עכבר טמא. חלומה היה לעלות לארץ וללמוד רפואה, היא התגנבה למכללה ללימודי אנגלית כי לא נתנו ליהודים ללמוד, הוציאה רישיון ,עבדה ולמדה עיצוב שיער ובלילות הייתה מטפלת באחיה הקטנים ועיצבה וסרגה לעצמה שמלת סריג משי שעד עכשיו היא שומרת אותה.

במלחמת איראן שרדה שנים של אזעקות, הפצצות ביום ובלילה.  הפסקות חשמל, מחסור במים, אוכל ונפט שהיה מקור החימום. לא היה מקום מוגן ובטוח וכל הבתים עשויים מחומרים רופפים. ההחלטה לעלות לישראל נעשתה בגיל 18 לאחר שיקולים רבים ופחדים. אך ליהודים לא הייתה אפשרות יציאה מהארץ ליהודים, היא נאלצה להתחפש למוסלמית לבדה, הדרך הייתה מסוכנת אך הרצון שלה לעלות לארץ רק גבר. היא החליטה שהיא תעשה הכל כדי לעלות לארץ, היא שמה רעלה על הראש, הוציאה דרכון ומשם טסה לאיסטנבול . בשדה התעופה התנכלו לה שני בחורים והיא תפסה מונית לשגרירות ישראל בטורקיה שסייעה לה.

אליזבט לורן צילום: פרטי

כשהגיעה לארץ לבדה, חברי משפחה רחוקה שלא ראתה מעולם, באו ואספו אותה מנמל תעופה. בנסיעה לאשדוד הודיעו לו שהם רוצים לשדך אותה לבן שלהם שעבד כנהג. אחרי שבועיים הם ארגנו לזוג מסיבת אירוסין בלי לשאול אותה. היא התגוררה בביתם והם השתלטו על חייה. יום אחרי החתונה החלו הבעל הטרי ומשפחתו להתנפל עליה בהאשמות שונות ואילו היא, בלי שפה, בלי משפחה, בארץ זרה, החליטה לברוח לירושלים. היא עלתה למונית, בעלה הטרי רדף אחריה ומשך אותה החוצה מהמונית. ומאז היא בחרה לשתוק ולחיות בבדידות ואלימות מתמשכת.

עם הזמן ילדה חמישה ילדים. ב30 שנות נישואין למדה לבטל את עצמה ורק לשמור על ילדיה. היא לא יכלה לעשות צעד לגירושין. ואז הגיע הניתוח שכמעט הרס את חייה: זיהוי לא נכון של בעיה שהוביל להחלטה פזיזה של הרופא לכריתת רחם. לא הייתה לה אפשרות להגיב מכיוון שהרופא לחץ וקבע תאריך לניתוח. בלא הכנות מוקדמות הובאה לניתוח שלאחריו חזרה הביתה עם חום גבוה מאוד. בבית החולים שחררו עצמם מאחריות . 24 שעות הרגישה תלויה בין שמיים לארץ, שעוד שנייה הכול קורס. העצב ברגלה נפגע במהלך הניתוח וזיהום שמתפשט עקב חיידק אלים.

היא הובהלה לבית חולים ברזילי באשקלון ונאמר שיש לה זיהום בדם ויש לבצע ניתוח חירום. חודש ימים התאשפזה במקום עם אנטיביוטיקה לווריד ועם מכשירי הנשמה, לבדה בבית החולים, בין חיים ומוות. במשך חודש זה נשארו ילדיה לבד עד שלבסוף חזרה הביתה עם רגל פגועה שנוספה לפוסט טראומה ושיתוק., דיכאון, פחד.

 

בינתיים הבריח בעלה את הרכוש המשותף. הוא עזב והשאיר אותה חסרת כל, נכה עם חמישה ילדים, ניתקו להם את חשמל כמה פעמים, לא נשארו להם רהיטים ומוצרי חשמל. למרות כל הקשיים, החלה בשיקום עצמי. נקודת ההתחלה היה הרצון הגדול לעשות תערוכה, להציג את יצירותיה לעולם: בתוך הקושי והכאב הפכה לורן את שולחן האוכל לשולחן העבודה שלה עליו בילתה  שעות להתעסק באמנותה שהייתה עבורה תרפיה ונחמה. היא בחרה לעסוק במיחזור חפצים חסרי ערך שאיבדו את משמעות חייהם ונתנה להם הזדמנות לחיים חדשים, כל יצירה שסיימה לעשות זלגה דמעה מעיניה.

לאחר עבודה קשה ומאמץ גדול העמידה תערוכות יחיד ברמת אביב שנקראה "כתר מלכות".  בהצגת הכתרים התכוונה להשיב לכל הנשים ששכחו שהן מלכות ושעברו חיים כמוה שאפשר להן להמשיך ולהגיע לגדולות. התערוכה המוצלחת משכה הרבה פרסום ותשומת לב. בקורס שבחרה לשלוש שנים ,עם מלגה מביטוח לאומי עקב נכותה, למדה תפירה ועיצוב שמלות כלה בעיצוביים ייחודיים לה. נוסף לכך היא מעצבת תכשיטים. מזה שנתיים היא מייצרת בגאווה קו עיצוב אופנה לכלות, המותג הבינלאומי ששמו "אליזבט לורן"

היא חולמת על עיצובים שהיא בהמשך היום משרטטת ותופרת אותם .השמלות שהיא מציירת ותופרת במו ידיה מעוצבות בקווים נקיים כאשר, את ההשראה היא שואבת מבתי המלוכה ברחבי העולם: כל שמלה נתפרת במחשבה, יחד עם בנותיה. העבודה והמחשבה הממושכת על כל שמלה יוצרת שילוב של מלכותיות יחד עם מודרניות.

"אני מייצרת את שמלות הכלה שלי בידיעה כי לכל אישה מגיע להיות מלכה ושלא תיתן לאחרים להוריד את הערך שלה. אני מייצגת הרבה אוכלוסיות בין אם זה אנשים נכים או נשים שיצאו ממעגל האלימות ובין אם זה אמנים או כל אלו שלא מרגישים את הערך של עצמם."

בימים אלו מסיימת אליזבט את פרויקט חייה עליו עבדה חודשים רבים: עיצוב ותפירה של שמלת חופה העשויות מרקמה של חוטי זהב וכסף עליהן תפורים אבני חן יוקרתיים ופנינים אמתיות. שהיא השמלה היחידה בעולם שמיוצרת כך.

את הקולקציה החדשה ניתן למצוא באתר שלה, בפייסבוק ובאינסטגרם.

https://www.elizabethloren.com/

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר