עשן מעל אזור התעשייה באשדוד. צילום ארכיון: בועז רענן

העלאת הארנונה לתעשייה: דאגה לאיכות חיי התושבים או אמצעי למילוי הקופה?

בעיריית אשדוד מעוניינים להגביר את נטל המיסים על מפעלים מזהמים ובצעד יוצא דופן החליטו לייקר את הארנונה ב-15% לתחנות כוח, לתעשייה כימית ולמפעלים נוספים. ד”ר לחמני: "הדבר עלול להביא לסגירתם ולפיטורים המוניים"

פורסם בתאריך: 20.6.19 16:00

     

הארנונה למפעלים מזהמים תעלה בשנת 2020 ב-15%. כך קבעה ועדת הכספים של העירייה. ההחלטה מתייחסת בין היתר למפעלים לייצור חשמל, זיקוק דלק, ייצור דשנים ואתרי פסולת. בעירייה מעריכים שהייקור יוביל לתוספת הכנסה שנתית של כ-5.6 מיליון שקל לקופתה.

הנימוק הרשמי לצעד החדש הובא במסמך של מינהל הכספים העירוני: “בהתאם למדיניות העירונית בדבר צמצום פעילות של מפעלים מזהמים ברחבי העיר אשדוד למינימום הנצרך על מנת לצמצם את הנזקים הנגרמים ממקורות אלה וכתוצאה מכך גם הפחתה בעלויות הניטור הנגזרות”.

מבחינת היקפי התשלום, ההחלטה החדשה צפויה להעמיס כנראה בעיקר על החברות הגדולות באזורי התעשייה של העיר ובעורף הנמל, שכן להן גם יש שטחים גדולים, וכל העלאה בארנונה משמעה תוספת של עד מאות אלפי שקלים לחיוב. אולם אלה הן גם החברות החזקות שיכולות להתמודד היטב ולשכור עורכי דין חזקים במקרה הצורך.

השאלה היא גם מה יועיל צעד שכזה לצמצום הזיהום והפגיעה בסביבה. שכן אם מדובר רק בהעלאת הארנונה, אין פירושו של דבר שתוטל סנקציה אם תהיה חריגה בזיהום או לחלופין חיזוק חיובי במקרה של הטבה.

יו”ר האופוזיציה ד”ר אלי לחמני תקף את ההחלטה וקרא לבטלה: “ייתכן וחלק מכם יאבדו את מקום העבודה בשל החלטה אשר תגרום למפעלים שמשמשים לייצור חשמל, תחנות כוח, עיבוד וזיקוק מוצרי דלק, ייצור דשנים וכימיקלים, קידוח נפט וגז, התפלת מים, מכוני טיהור, מחזור אשפה, הטמנת אשפה, תחנת מעבר לאשפה וכדומה — לעזוב את העיר”.

אלי לחמני. צילום: אורי קריספין

אלי לחמני. צילום: אורי קריספין

“העירייה", הוסיף לחמני, “מנמקת את החלטתה במדיניות חדשה של הפחתת מפעלים מזהמים ברחבי העיר. כנימוק, זה אמנם נימוק טוב, אבל ברצינות אני שואל את ראש העיר ד”ר יחיאל לסרי: מפעלים אלו קיימים עשרות בשנים בעיר, ויש להם היתרי הפעלה מהמשרד להגנת הסביבה ורישיונות עסק שהעירייה עצמה הנפיקה — האם מישהו מעלה על הדעת כי ניתנו היתרים ורישיונות בעבר שסיכנו את התושבים? האם ראש העיר סיכן את התושבים ביודעין? מדוע 'נזכר' רק עכשיו? רק עתה הם גילו שהמפעלים מזהמים? בואו נודה באמת: כיום כל מפעל נדרש לעמידה בדרישות קפדניות לעניין רמת הזיהום ויותר מכך — אין כמעט, אם בכלל, תעשייה יצרנית לרבות תעשיות המזון שבשלבי הייצור אינן צורכות חומרים כימיים ומסוכנים”.

פנינו לשלוש מהחברות הגדולות שעשויות להיפגע מההחלטה החדשה: חברת החשמל המפעילה באשדוד את תחנת הכוח אשכול, חברת אדמה אגן בעלת המפעל הכימי הגדול באזור התעשייה (לשעבר: אגן כימיקלים) הצפוני ולחברת פז — בעלת בתי הזיקוק.

רק בחברת החשמל החליטו להגיב, בזו הלשון: "חברת החשמל בוחנת את חיובי הארנונה בהתאם לתעריפים המאושרים כדין ולהוראות כל דין. ככל ותימצא חריגה, העניין יטופל באמצעות הכלים העומדים לרשות חברת החשמל לפי הדין".

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "חבר מועצת העיר ד״ר אלי לחמני, רו"ח ועו"ד במקצועו, מפזר טעויות קולמוס.

"ד"ר לחמני לחוץ ומנסה לטשטש את העובדות בנושא הארנונה. לאחר טעות הקולומוס האדירה שלו משבוע שעבר בנושא הארנונה ולאחר שנחשף לעובדה שאשדוד עם הארנונה הנמוכה ביותר מבין הרשויות הגדולות והבינוניות בישראל הוא ממשיך בניסיונו לטשטש. המציאות חזקה מדבריו, אשדוד עם הארנונה הנמוכה וזכתה בשנה שעברה בזכות מדיניות כלכלית נכונה. אשדוד צמצמה בשנים האחרונות את היקף האבטלה באשדוד, השוותה אותו לראשונה למדד הארצי ואף ירדה מתחת למדד זה".

נציין שבעיריה לא הגיבו עניינית לשאלות שהפננו על עצם העלאת הארנונה לתעשייה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר