זירת הנפילה הקטלנית באשדוד. צילום מוטי מילרוד

אשדוד תחת אש

אנשים נצורים בבתים, מוסדות חינוך סגורים ועסקים שוממים. יומיים של סבב לחימה ועשרות רקטות שנורו לעיר שיתקו אותה. אך ביום שני קמה אשדוד ליום חדש. עד מתי?

פורסם בתאריך: 8.5.19 11:11

     

40 שיגורים, שלוש נפילות ו-21 אזעקות החזירו את אשדוד וסביבתה לקו האש, לראשונה מאז תום מבצע צוק איתן בקיץ 2014.

בשבת, 10:19 בבוקר, נשמעה האזעקה הראשונה, ואשדוד וסביבתה (כולל גן יבנה והמושבים) יחד עם דרום הארץ וחלק מהשפלה נכנסו שוב למעגל ירי הרקטות. השיא היה למחרת, ראשון בערב. בשעה 19:11 החל רצף של אזעקות אחת אחרי השנייה. 28 רקטות נספרו באותו מטח בלתי פוסק.

טילי כיפת ברזל הצליחו ליירט את מרבית הרקטות שהיו בדרכן לאזורים מיושבים, אולם שלוש מהן חדרו את הכיפה: אחת נפלה בחצר בניין בשכונה ותיקה והביאה למותו של תושב העיר פנחס מנחם פּשֶוֶוזֵמַן, בן 21, שהיה בדרכו מבית הכנסת הביתה. בהישמע האזעקה הספיק להיכנס לבניין הראשון שראה, ושם בכניסה ליד חדר המדרגות נפגע ונפל.

“אדם מאוד אכפתי לזולת, נעים הליכות ואהוב על הבריות”. פנחס מנחם פשווזמן ז”ל

“בום אדיר”

ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי אמר לאחר שהגיע לזירה, “זה היה מטח הטילים הכבד ביותר שהעיר חוותה מאז ומעולם”. רקטה נוספת מאותו מטח כבד נפלה בחלק אחר של העיר, שכונת וילות מבוססת, וגרמה לנזק לרכוש בלבד. עוד רקטה שנפלה בשטח פתוח בעיר לא גרמה לנפגעים או לנזק.

לסרי בזירת הנפילה שבה נהרג תושב העיר

“שמענו בום אדיר, הכול רעד”, סיפרה דיירת בבניין שבו נהרג פשווזמן. בזמן הנפילה היא הייתה בממ”ד עם ילדיה. מדובר בבניין ישן ששופץ וחוזק במסגרת תמ”א 38. לכן גם יש בדירות מרחב מוגן.

פנחס פשווזמן, חסיד גור מאשדוד, נשוי ואב לתינוק בן שנה וחצי, הובא למנוחות באותו ערב בהר המנוחות שבירושלים. מדובר באסון השלישי במשפחה: אחיה של אימו נרצח בפיגוע בהר מירון ואח נוסף טבע למוות בנהר הירדן כשניסה להציל אדם אחר.

פנחס היה בחוץ ובהישמע האזעקה לאחר שבע ועשרה נכנס לבניין שראה בדרכו. הפגיעה תפסה אותו בלובי ליד חדר המדרגות. שלושה רסיסים פגעו בו. אחד מהם פגע בריאתו והיה הקטלני שבהם. ברגע הראשון הוא עוד היה בהכרה. בני משפחה ידעו לספר שהוא עוד הספיק לבקש את הטלפון כדי להתקשר לאשתו ולראות שהיא בסדר. הוא התמוטט, ולמרות ניסיונות הצוות הרפואי בבית החולים אסותא אשדוד נקבע מותו.
“פנחס היה אדם מאוד אכפתי לזולת, נעים הליכות ואהוב על הבריות, הוא הקדיש את זמנו ללימוד תורה”, סיפר אחד מהם.

פשווזמן הוא ההרוג הישראלי הרביעי בסבב ההסלמה הזה שנמשך משבת בבוקר ועד ליל שני. קדמו לו זאיד אל-חממדה, בן 49, שנהרג מפגיעת רקטה במפעל באשקלון; משה פדר, בן 68 מכפר סבא, שנהרג בכביש באזור שדרות, ומשה אגדי, בן 58, מפגיעת רקטה בחצר בית באשקלון.

טבילת אש

סבב ההסלמה האחרון הוא הראשון שבו התנסה בית החולים באשדוד מאז פתיחתו לפני קרוב לשנתיים. היומיים הללו היו הראשונים שבהם בית החולים עבד תחת מטר האזעקות והרקטות.

צילום עיריית אשדוד

עיקר מעורבותו במהלך שני ימי ההסלמה היה בראשון בערב. 29 נפגעים הגיעו למיון, ובהם גם התושב שהיה פצוע אנוש ושמותו נקבע כעבור זמן קצר. 11 נפצעו קל מרסיסים וחבלות ו-17 הוגדרו נפגעי חרדה.

“לא הופתענו, היינו מוכנים, נערכנו למצבי חירום ומצבי מלחמה על בסיס תכנית עבודה מסודרת, וזה הוכיח את עצמו”, אמרה סגנית מנהל בית החולים אסותא אשדוד ד”ר הדר מרום. \

“לצערנו”, הוסיפה, “ולמרות כל המאמצים של הרופאים, הפצוע האנוש, שהוכנס במהירות לחדר הטראומה במערך המיון, נפטר”.

בסוגיית המיגון אמרה מרום: “כל היחידות הקריטיות ממוגנות לגמרי, התשתיות מאפשרות ביטחון ורצף תפקודי. במקומות שבהם נדרשנו לפנות מטופלים עשינו את זה בצורה מסודרת לחדרים ממוגנים קרובים. למעשה, מטופלי מחלקה פנימית אחת הועברו למחלקה אחרת, ובזה הסתיים הפינוי. כבר בשלב המעבר למצב חירום נסגרו החלונות וכל בית החולים היה מוגן.

“הצוות שלנו מלא אנרגיה ומוטיבציה”, מציינת מרום. “רוב העובדים הם מאשדוד והסביבה, והם צריכים בו בזמן לתת את הדעת על מה שקורה בבית ועם המשפחה. כולם הגיעו לעבודה ועשו אותה בצורה מסורה ומקצועית”.

מרום הוקפצה לבית החולים בשבת ונשארה עד למחרת בלילה. “גם מנחת המסוקים כשיר, הפעם לא נזקקנו לו. יש לנו קשר מצוין עם מד”א, ואנחנו מתרגלים אותם כדי להיות מוכנים. ב-4 ביוני יתקיים בבית החולים תרגיל מלחמה גדול, ואני מקווה ומייחלת לשקט, שלווה והרבה בריאות לכולנו”.

מוכווני מטרה: הצלת חיי אדם

“סבב הלחימה הפעם לא היה עוד סבב”, אמר ד”ר לסרי בפתח ישיבת מועצת העיר ביום שני. “אנחנו כאן מאז עופרת יצוקה, דרך עמוד ענן וצוק איתן. ומטח הטילים שהעיר חוותה אתמול היה ללא ספק, גם במנוחים אובייקטיבים, הכבד ביותר. 28 טילים תוך דקות ספורות ש-25 מתוכם יורטו על ידי כיפת הברזל. הצלחה יוצאת דופן. וזו ההזדמנות לומר תודה לחיילי צה”ל בכלל ולחיילי סוללת כיפת ברזל שלנו בפרט. התכוננו לתרחיש הזה, וההערכה הייתה שמטח בסדר גודל כזה יביא יותר נפילות ויותר נזק.

זירת הנפילה הקטלנית. צילום מוטי מילרוד

“אני רוצה”, הוסיף לסרי, “לשבח את התושבים שלנו, האיפוק והמשמעת שהם מפגינים כל השנים והפעם במיוחד. וגם לשבח ולהיות גאים בעובדי העירייה, שנתנו מענה לצורכי התושבים במסירות ובמקצועיות תוך סיכון אישי וברמה הגבוהה ביותר.

“אנחנו מעריכים קושי של משבר ביטחוני אך ורק על פי המדד של חיי אדם. כל הפעילות שלנו מוכוונת לדבר אחד: הצלת חיי אדם. נפיק את הלקחים ונסיק מסקנות, כי ברור לנו שזה רק עניין של זמן עד שנצטרך להתמודד שוב עם משבר דומה ואף יותר חמור”, סיכם ראש העירייה.

15 אלף פניות למוקד

מהמוקד העירוני 106 נמסר שבמהלך שבת וראשון נכנסו למוקד יותר מ-15 אלף שיחות. עיקר הפניות היו בנושאי לימודים, דרכי התמגנות ובקשות לפריצת מקלטים.

135 פניות הגיעו מתושבים בעיר לקרן הפיצויים של מס רכוש: 79 בנוגע למבנה ו-56 בנוגע לרכב.

690 שיגורים לשטח ישראל נספרו במהלך שבת וראשון. לפי נתוני צה”ל, 240 יורטו, מרבית האחרים פגעו בשטחים פתוחים. אבל ארבעה שיגורים היו קטלניים. עוד עשרות נפצעו, מרסיסים ומחבלות, כולל כאלה שנגרמו בעת ריצה כדי לתפוס מחסה, והרבה נפגעי חרדה.

בשני בבוקר כבר חזרה ישראל לשגרה. ברוב הערים והיישובים חזרו ללימודים, אנשים שבו לעבודה, חנויות ומרכזי קניות נפתחו מחדש (ביג פאשן וסטאר סנטר היו שוממים ביום ראשון), והמדינה כאילו חזרה למסלול תקין.

מי יודע מה היה קורה אם מטחי טילים ופצצות היו חלילה נורים במהלך האזכרות ההמוניות בבתי העלמין השבוע ביום הזיכרון או כשרבבות גודשים את הכיכרות והרחבות שסביב הבמות במופעי העצמאות והזיקוקים.

האזעקות העולות והיורדות של המלחמה מתערבבות עם הצפירות של הזיכרון. אלה גם אלה מקפיאות דם ונקשרות בתפיסה שלנו יחד. הקורבנות האחרונים יהפכו לשמות על לוחות האבן.

כבר כעת נשמעות הערכות שמדובר בפסק זמן מאוד זמני עד הפעם הבאה. פתרון לא נראה באופק, בעיקר דחיית הקץ.

הכניסה למיון בבית החולים באשדוד. צילום: דור גפני

הכניסה למיון בבית החולים אסותא אשדוד. צילום: דור גפני

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר