חזרות של תאטרון עדות . צילום תיכון איזורי באר טוביה

תלמידים וניצולים על הבמה

בתיכון האזורי באר טוביה נפגשים תלמידי כיתות ח’ עם שורדי שואה תושבי המועצה ומכינים מחזה המבוסס על סיפוריהם האישיים שיוצג בסוף שנת הלימודים

פורסם בתאריך: 3.5.19 11:32

     

תלמידי כיתה ח’ בתיכון האזורי באר טוביה לוקחים לראשונה חלק בתיאטרון עדות — פרויקט שיצרו השחקנים עירית ועזרא דגן יחד עם עמותות שונות המסייעות במימונו. בסופו תיערך הצגת פרמיירה בחודש יוני שתוצג כמה פעמים בפני התיכון כולו.

במהלך השנה, בכל יום רביעי, נפגשים שורדי שואה עם התלמידים וחושפים את הסיפור שלהם. עירית דגן היא שחקנית ומטפלת בדרמה ועזרא דגן הוא שחקן מוערך המשחק בתיאטרון הקאמרי. הוא משחק כיום בסרט "קן הקוקיה" וסיפר לתלמידים גם על השתתפותו בסרט "רשימת שינדלר" עם הבימאי ספילברג.

כתיבת המחזה נעשית בד בבד עם המפגשים, והפרויקט מאפשר לתלמידים לעבור תהליך למידה משמעותי כיוון שהם חווים ממקור ראשון את הסיפורים של השורדים, ובהמשך הסיפורים באים לידי ביטוי על הבמה.

בהצגה יצפו המשפחות של השחקנים ושל השורדים, כאשר הניצולים עצמם יושבים בשולחנות עגולים, והם בעצם צופים על הילדים מציגים את חייהם.

אלין מילול, רכזת החינוך החברתי בתיכון באר טוביה, המרכזת גם את הפרויקט, מספרת כי המחזה יוצג חמש פעמים בפני כל תלמידי השכבה. “15 תלמידים משתתפים בפרויקט, כדי ליצור אינטימיות וחוויה משמעותית של למידת השואה גם בחטיבת הביניים”, מספרת מילול, “מניסיון, כיתות ח’ מספיק בוגרים וגם לא עסוקים בלוח הזמנים העמוס של בגרויות.

“נוצרים קשרים כל כך יפים ומקסימים בין הילדים לשורדים. יש שם קשר מהבית בין סבתא לנכדה, יש ילדה למשל שתמיד יושבת ליד אותה ניצולה, כי הן כבר ממש התחברו. הניצולים מביאים המון כיבוד ותמיד מפנקים, למרות שאנחנו בבית הספר מספקים כיבוד קבוע, ויוסף, אחד הניצולים, קוטף מרווה מהגינה שלו ומכין את התה שלו שהתלמידים אוהבים. כבר נוצרה קבוצה שהיא מאד אינטימית, ואני בטוחה שהילדים ימשיכו בביקורים שלהם”.

איך התלמידים מגיבים לסיפורים הקשים? 

“זה נבנה מאוד באחריות. הם משחקים יחד משחקים רבים של תרפיה בדרמה. בהתחלה הם מדברים על לפני המלחמה, ומביאים חפץ שהוא מאוד משמעותי להם מהתקופה ההיא. החשיפה היא מאוד הדרגתית ואחראית, ולא ישר מספרים על מחנה ההשמדה, וגם הניצולים בוחרים מה לספר אם קשה להם מדי. הילדים מגיבים בבגרות מדהימה, והם מאוד מחוברים לניצולים. היה ביקוש גדול להשתתף, וזה כבר מעודד אותנו לעשות פרויקט נוסף” .

לדברי מלול, שאחראית גם על עריכת טקס יום השואה הבית—ספרי, בטקס ישתתף יוסף לוי ממושב אביגדור, אחד מהשורדים שמשתתפים במחזה. “יוסף יספר סיפור אחד, שבו התחבא במנזר, וכשהוא יצא החוצה ופחד שיתפסו אותו, הוא פגש את אחיו שהושיט לו חתיכת לחם שחור עם ריבה, ואמר לו ‘זה מאימא. היום זה בר המצווה שלך’, וכך הוא חגג את בר המצווה שלו”.

לוי, 88, נולד בעיר סלוניקי שביוון, הוא אב לשלושה ילדים, סב לתשעה נכדים ועשרה נינים.

עזרא דגן בחזרות של תאטרון עדות . צילום תיכון איזורי באר טוביה

חזרות של תאטרון עדות . צילום תיכון איזורי באר טוביה

חזרות של תאטרון עדות . צילום תיכון איזורי באר טוביה

 

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר