בית הזיקוק ״פז״ אשדוד. צילום: אילן אסייג

בעקבות פליטה חריגה של חומרים מסרטנים לאוויר: צעדים נגד בית הזיקוק באשדוד

לאחר שהמשרד להגנת הסביבה ערך שימוע למנהלי בתי הזיקוק באשדוד, הוחלט להמליץ על הטלת עיצום כספי. אחד החומרים שלגביו נמדדו ערכים בעייתיים הוא בנזן, הידוע כמסרטן. פז: חולקים על טענות המחוז. פרסום ראשון

פורסם בתאריך: 14.3.19 12:18

     

המשרד להגנת הסביבה ערך לאחרונה שימוע למנהלי בית הזיקוק פז אשדוד, והוא ממליץ להטיל על המפעל קנסות — זאת לאחר שנמצא שהוא זיהם לכאורה את האוויר תוך כדי הפרת הוראות היתר הפליטה ותנאי רישיון העסק.

לפי המידע שהגיע למשרד, נמצאו חריגות לכאורה במתקן השבת גופרית לגבי חומר מסוכן מסוג בנזן, במתקן הפצחן הקטליטי ובמתקן נוסף.

בחברה טענו מנגד שהממצאים אינם נכונים, שהמדידות שבוצעו אינן מדויקות וכי המפעל עובד בהתאם לחוק ולפי הדרישות.

צילום ארכיון: בועז רענן

בעקבות השימוע הוציא מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה ברוך ובר סיכום שנשלח להנהלת חברת פז”א — פז זיקוק אשדוד ב-3 במרץ, ובו נכתב: “המשרד רואה בחומרה רבה את ההפרות לכאורה. המשרד רשם בפניו את טענותיהם של נציגי פז”א”.

בהחלטה נכתב: “לאחר שמיעת טענות פז”א במהלך השימוע ובחינתן על ידי גורמי המקצוע במשרד, ולאחר ששקלתי את מכלול השיקולים הרלבנטיים לעניין, החלטתי להגיש את התיק למשטרה הירוקה בהמלצה על הטלת עיצום כספי. משרדנו ימשיך ויעקוב אחר התנהלות החברה ועמידתה בתנאי הפליטה ותנאי רישיון העסק וישקול נקיטה באמצעים נוספים על פי הצורך”.

 

זו אינה הפעם הראשונה בשנים האחרונות שבית הזיקוק באשדוד עולה על סדר היום סביב סוגיות של זיהום אוויר ופגיעה בסביבה. כך למשל, בשנת 2017 הוטל על המפעל עיצום כספי בשל הפרות הנוגעות לשפכים והזרמתם לים בגובה של 10.6 מיליון שקלים.

מפז נמסר בתגובה: “פז”א חולקת על טענות המחוז. השימוע הסתיים בהמלצה על הטלת עיצום כספי. אם וכאשר יקבל המשרד החלטה על הטלת עיצום כספי, נלמד את ההחלטה ונפעל למצות את זכויותינו על פי דין”.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: “בעקבות ריכוזים גבוהים של בנזן בסביבה והפרות נוספות, המשרד להגנת הסביבה הוציא צו מנהלי לבתי הזיקוק באשדוד בחודש מאי 2018 (החומר בנזן הוגדר כמסרטן ודאי לאדם). יודגש, כי חריגות אלה נמצאו באזור התעשייה, ובניטורים שנעשו לא נמצא כי הגיעו לאזור המגורים באשדוד.

"בעקבות המדידות החורגות, הגביר המשרד את כמות בדיקות הפתע של מזהמים מארובות המפעל. ממצאי בדיקות אלה העלו חריגות בבנזן, תחמוצות גופרית וכלל חומרים אורגניים נדיפים. לאור חריגות והפרות שונות שאותן רואה המשרד בחומרה, המשרד ערך שימוע בסוף 2018 לבתי הזיקוק פז באשדוד. המשרד מתכוון להמשיך באכיפה ובוחן הטלת עיצומים כספיים. מאחר שמדובר בהליך שטרם הושלם, נוכל לספק פרטים נוספים רק עם סיומו”.

בנוגע להליכים קודמים נמסר מהמשרד להגנת הסביבה:

"אכן, בשלוש השנים האחרונות התקיימו שימועים נוספים לפז אשדוד בנושאים של חומרים מסוכנים וחריגה בפליטות של חומרים נוספים בתחום איכות אוויר. הליכים אלה עדיים מתנהלים בשלבים שונים".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר