בניין המועצה המקומית גן יבנה. צילום: דוברות המועצה
בניין המועצה המקומית גן יבנה. צילום: דוברות המועצה

זה סופי? הארנונה בגן יבנה הועלתה ב-5%

מליאת המועצה אישרה את יקור הארנונה. ראש המועצה אהרון דרור רצה להעלות את הארנונה ב-10% עד לאחרונה, אך בעקבות צמצום הקיצוץ במענקי האיזון החליט לצמצם בחצי את העלאת המסים. עו"ד מוטי יוסף מהאופוזיציה: זה לא יעבור

פורסם בתאריך: 1.2.19 10:55

     

לפני שלושה שבועות דיווחנו כאן שבמועצה המקומית גן יבנה החליטו להעלות את הארנונה לתושבים באופן חד בגובה 10%.

מאז קרו כמה דברים: קם קול צעקה מקרב ציבור התושבים שמחו על ההכנסה העמוקה של היד לכיסם כולל עצומה שהופצה באינטרנט. בנוסף, שופט בג"ץ המליצו לגן יבנה ולעוד ארבע רשויות מקומיות למשוך את העתירה שלהן. העתירה נזכיר הוגשה לאחר שהדירוג הסוציו אקונומי של התושבים עלה לפי קביעת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, מה שהביא לכך שמשרד הפנים קיץ משמעותית את מענקי האיזון לכל רשות שכזאת. גן יבנה עלתה מאשכול 6 לאשכול 7.

לפני ימים אחדים נערך דיון דחוף בעתירה ומשרד הפנים הודיע זמן קצר לפני כן על עדכון מענקי האיזון ועל הקטנת הקיצוץ המתוכנן שלהם. השופטים הציעו כאמור למחוק את העתירה והרשויות שהגישו אותה הסכימו. בית המשפט דחק במשרד הפנים להזדרז ולקבוע קריטריונים מה התמיכה שמגיעה לכל רשות מקומית על פי מצבה הכלכלי ולא רק מצב תושביה. שכן יכול להיות ישוב שאין לו הכנסות כמעט אבל תושביו יחסית מבוססים.

ראש המועצה, אהרון דרור. צילום: ארכיון מועצת גן יבנה

ראש המועצה, אהרון דרור. צילום: ארכיון מועצת גן יבנה

חמש הרשויות — גן יבנה, אריאל, שער הנגב, גדרה ומבואות חרמון — עתרו לבג"ץ בדצמבר 2016, באמצעות עוה"ד עפר שפיר, אמיר בירנבוים וענת נבל ממשרד עפר שפיר ושות', נגד שינוי המדד הכלכלי־חברתי של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, שמשמש את משרד הפנים לקביעת גובה מענקי האיזון שהרשויות המקומיות מקבלות. מענקי האיזון הם מענקים שמחולקים על ידי משרד הפנים לרשויות כאמצעי להשלמת ההכנסות העצמאיות שלהן על תשלומי הארנונה, במטרה לאפשר גם לרשויות חלשות יחסית לספק שירותים בסיסיים לתושבים שלהן.

הרשויות טענו בעתירה, כי הן גילו להפתעתן שלמרות שלא חל שינוי אמיתי במצבן, החליטו במשרד הפנים להעלות את הדירוג שלהן במדד הכלכלי־חברתי של הלמ"ס, והדבר הפחית את המענקים שהן מקבלות.

לאחר שבחודש נובמבר 2018 התקבל אומדן המענק הצפוי לשנת 2019, הגישו עוה"ד המייצגים את הרשויות בקשה לצו ביניים, וזומן דיון דחוף שנערך לפני מספר ימים. ערב הדיון ממש שיגר משרד הפנים עדכון למענקים הצפויים לשנת 2019, הממתן מאוד את הקיצוץ. בדיון הדגישו שופטי ההרכב בפני נציגת המדינה את החשיבות הרבה בקידום מהיר של גיבוש המדד המשלים והשלמת עבודת הוועדה שמונתה לשם כך, אך מנגד הבהירו את בשלב זה, כל עוד המדינה פועלת לתיקון המצב, אין הם רואים לנכון להתערב, ולפי המלצתם נמחקה בשלב זה העתירה.

מבחינת גן יבנה המענק בשנת 2019 יעמוד על 10.7 מיליון ש"ח ולא על 7.1 מיליון ש"ח כפי שהודיע משרד הפנים בסוף 2018. זה עדיין לא מה שקיבלה המועצה בעבר – כ-15 מיליון שקל, אבל בעקבות ההחלטה החליטו במועצה להעלות את תעריף הארנונה רק ב-5 אחוזים ולא ב-10. זה יתווסף לייקור בשיעור של 0.32%.

ההצעה של אהרון דרור להעלות את שיעור הארנונה לתושבים ב-5 אחוזים הובאה לדיון בישיבת מליאת המועצה אמש ועברה בקול קולות. לדברי חבר האופוזיציה במועצה עורך דין מוטי יוסף ראש המועצה ניסה בתחילה להעלות את הארנונה ב-30 אחוזים, ירד ל-10 וכעת ל-5, אך גם ההעלאה הזו, אומר יוסף, לא תאושר במשרד הפנים.

עו"ד מוטי יוסף. צילום: אורי קריספין

עו"ד מוטי יוסף ומשפחתו. צילום: אורי קריספין

ההתכתשויות נמשכות. הנה הרשומה (פוסט) שהעלה לפני דקות אחדות ראש המועצה דרור בפייסבוק:

 

לאחרונה אושרו לגן יבנה שני אזורי תעסוקה חדשים שיגדילו את מקורות ההכנסה של המועצה. אחד מהם הוא הרחבה של אזור התעשייה הקיים ואחד נוסף ליד הכניסה לישוב מכביש 4. כשהם יאוכלסו, מאמינים במועצה, ההכנסות לקופה יגדלו בצורה משמעותית ולא יהיה צורך להסתמך כמעט אך ורק על הכנסות מארנונה למגורים.

 

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר