מימין: רוני סאיג, אלכס פנוב, לאון גלמן, עוד יניב אהרון, מיכאל גליקמן, עינת רוזנטל, אלכס לברנטיב. צילום: שבוס אשדוד
מימין: רוני סאיג, אלכס פנוב, לאון גלמן, עוד יניב אהרון, מיכאל גליקמן, עינת רוזנטל, אלכס לברנטיב. צילום: שבוס אשדוד

שבוס, השם ישמור

שנה חלפה מאז פרוץ מחאת השבת באשדוד, וקבוצה של פעילים בעיר מנסה לקדם לראשונה תחבורה ציבורית בשבת, שהיא למעשה פרטית. מבולבלים? ניסינו לעשות לכם סדר

פורסם בתאריך: 25.1.19 22:02

     

ביום רביעי, 30 בחודש, ייערך בפאב זה ערב הסברה וגיוס תושבים המעוניינים לקחת חלק בפרויקט של תחבורה שיתופית שתפעל בשבתות באשדוד תחת השם “שבוס”.

לדברי חברי המיזם בעיר, שבוס אשדוד הינו פרויקט חברתי, ערכי, והיוזמים מדגישים כי הוא א-פוליטי. בדף הפייסבוק “שבוס אשדוד” שנפתח באוגוסט 2017 על ידי אלכס פנוב יוזמי התנועה רושמים: “אנו מאמינים בצדק חברתי וחופש תנועה לכל אחד ואחת. כמו כן, תחבורה שיתופית מצמצמת פערים חברתיים, עוזרת לצעירים, מעודדת סביבה ירוקה וכמובן – חסכונית”.

צילום: שבוס ירושלים

מי היוזם של הפרויקט השיתופי באשדוד? המארגנים הם תושבי אשדוד ופעילים בעיר, בהם אלכס פנוב (מספר 6 באשדודים), רוני סאיג, שמוליק דואק, עינב רוזנטל, גיא סער (ממובילי מחאת השבת), אילנה מוגילבסקי, לימור גיזבורנסקי (מספר 6 ברשימת קומנדו), אלכס לברנטי (אחד ממנהלי אשדוד חופשית), סשה אודוד (אשדודים), מיכאל גליקמן ועו”ד יניב אהרון.

“הרכבנו צוות גדול מפעילים באשדוד, חילקנו תפקידים, ועכשיו אנחנו שוקדים על גיוס המונים בשביל ליישם את הפרויקט”, מסביר פנוב. “למרות ההשתייכות של חלק מהמארגנים למפלגות השונות בעיר, כמו האשדודים או הלביאות, המיזם הוא לצורך חברתי והינו א-פוליטי, כאשר אף אחד מהם אינו חבר מועצה, אך כולם פועלים מהבנה שיש אוכלוסייה גדולה באשדוד שצריכה לקבל מענה ולא להיות סגורה בבית בשבת בגלל שאין לה מספיק כסף להחזיק רכב”.

עשיתם בדיקה מעמיקה על הצורך באשדוד?

“מבדיקה אותה ערכנו גילינו כי תחבורה שיתופית בשבת משרתת חיילים המבלים במוקדי הבילוי, הן עבור משפחות ויחידים ללא כלי רכב, אשר אין ביכולתם להגיע לים בשבת, כאשר על פי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ל-35% מהמשפחות בעיר אין כלי רכב. בנוסף, השירות החברתי הינו עבור בני הנוער והאוכלוסייה הצעירה, המעוניינים לצאת למרכזי הבילוי, לצפות בסרט וללכת למרכזי הקניות בעיר וגם עבור משפחות של חולים וקשישים המעוניינים לבקר מאושפזים בבית החולים בעיר כדוגמה.

מה ההבדל בין הקואופרטיב שלכם לבין מונית שירות שקיימת באשדוד?

“יש רק מונית שירות אחת שפועלת בשבת והיא פועלת על הקו של תל אביב-אשדוד, זו שיוצאת מרובע א’. המטרה שלנו היא להעניק את האפשרות להתנייד לים, לאזור הבילויים, בהמשך לבית החולים אם נראה צורך”.

מה צפוי להיות המסלול של המיניבוס?

יש רעיון לשני קווים, קו אחד מכיוון השכונות החילוניות לים דרך הכביש הראשי, בלי להיכנס לשכונה. והקו השני שאנחנו חושבים עליו הוא בשישי בערב לכיוון אזורי הבילויים (חוף הקשתות, מרטין בובר או אזור התעשייה), קווים שתוך חמש-עשר דקות הליכה אפשרי להגיע אליהם מהשכונה. אנחנו צריכים לבדוק את הדרישה בפועל, בשביל זה אנחנו מתכנסים וברצון לפתוח פיילוט כבר לפני פסח”. פנוב מוסיף, “עלה איזשהו צורך שאולי בהמשך גם גן יבנה ייכנסו לפרויקט”.

הרב יוסף שיינין במרכז. צילום: המועצה הדתית אשדוד

רב העיר הרב יוסף שיינין לא מאוד אוהב את הרעיון. “פריצת הסטטוס קוו עלולה לפגוע במרקם העדין של דו קיום ושלום”, אמר הרב. “אני גר ברובע ט’ ומסתובב הרבה בעיר בשבתות, מתפלל בבתי כנסת רחוקים ורואה גם הרבה משפחות עם ילדים. אפשר להסתדר גם בלי לפגוע בסטטוס קוו, כאשר זה הדבר היחיד ששומר על האחדות שלנו”.

לעומתו חבר המועצה אלי נכט תומך בהתלהבות: “מדובר במהלך שהוא קודם כול סוציאלי, לו השפעה מכרעת על שכבות האוכלוסייה החלשות. אני חושב שאף פוליטיקאי לא צריך כרגע להתערב ביוזמה שהיא פרטית-חברתית גרידא. לדעתי, הן באוכלוסייה והן במועצה יש רוב למהלך”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר