נעה עמיאל לביא. צילום: נדב גליק
נעה עמיאל לביא. צילום: נדב גליק

עיתונות חוקרת

נעה עמיאל לביא מאשדוד זכתה בפרס התחקירנית על חלקה ביצירת הסדרה “הקברניטים” ששודרה בערוץ 10

פורסם בתאריך: 9.12.18 19:30

     

העיתונאית נעה עמיאל לביא, אשדודית (כיום במרכז) בת 26, זכתה לפני ימים אחדים בפרס התחקירנית בתחרות פרסי הקולנוע הדוקומנטרי לשנת 2018. זאת עבור עבודתה בהכנת הסדרה הדוקומנטרית על ראשי ממשלה בעבר “הקברניטים” בבימויו של רביב דרוקר.

עמיאל לביא למדה במקיף ט’ והגיעה לתחום התחקיר עם רזומה של כתבת בעיתון "במחנה" בצה”ל ועורכת בדסק החדשות של עיתון "הארץ".

“עבדנו על התחקיר קרוב לשנתיים בהובלה של רביב דרוקר והעורכת רתם שדות”, אמרה השבוע. “המטרה”, הוסיפה, “הייתה להבין מה היו ההחלטות הגדולות לאורך השנים ואיך זה משפיע עלינו היום, להביא כמה שיותר עובדות מהשטח ומהארכיונים ולהניח את זה בצורה של פרקים מתוך סדרה כשעומד לפנינו הצורך לנפץ מיתוסים.

“העברנו שעות ארוכות מול ארכיונים של בן גוריון, אשכול, גולדה, פרס, רבין ובגין. בכל תקופה היינו צריכים לבדוק לעומק מה הסיפורים המרכזיים של כל מנהיג, ומתוך הסיפורים האלה להשיג כמה שיותר שמות של אנשים שעדיין לא התראיינו ונשארו בחיים. אותם היה צריך לשכנע לדבר איתנו”.

ומה קורה כשאותו האדם רוצה ללכת עם האמת לקבר?

“כשזה קרה, אז באמת ניסינו להשיג הקלטות נדירות שנחשפו פעם ראשונה, זו הייתה העבודה. לגבי הכור הגרעיני בדימונה, שמתקשר לפרס, הצלחנו להשיג את בנימין בלומברג, שנפטר רק לאחרונה והיה מאוד מעורב בנושא, וגם היה מוכן לדבר. הוא, לדוגמה, מאוד שמח לראות את דרוקר”.

 

יש הישג תחקירי מבחינתך?

“כשנגענו בגולדה, שמחנו לגלות שהיא מדברת בדיעבד על שנת 73’ ועל המחשבות בעניין גיוס הכוחות לקראת מלחמת יום כיפור, שמחנו לגלות שזה קטע שבחיים לא פורסם. אני באופן אישי ממש חייתי את הפרויקט הזה, וזה עניין אותי ברמה האישית. קראתי על זה גם בזמני הפנוי, זה נראה לי מאוד מעניין וחשוב. נתנו את כל כולנו, ולא באנו ממקום של רצון לאיזשהו תגמול, אבל אני שמחה שרואים את העבודה על המסך”.

איך הרגשת במעמד הזכייה?

“זה ממש לא היה ברור שנזכה בפרס הזה, זה ממש מביך. כשהם פתחו את המעטפה עם השמות ואמרו ‘יש פה יותר מדי שמות’ אז אמרתי בלב: 'זהו, הלך עליי', זה היה מפתיע”.

מה עכשיו?

“עשיתי עכשיו סרט עם בן כספית בתכנית 'זמן אמת' בתאגיד השידור הישראלי ששודר לפני חודש בערך, וכרגע אני עובדת על עוד פרויקטים, אבל נראה לי שצריך קצת לנוח”.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר