יריבות שהפכה לאחדות. כצנלסון עם לסרי וכנפו רגע לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני
יריבות שהפכה לאחדות. כצנלסון עם לסרי וכנפו רגע לאחר חתימת ההסכם הקואליציוני

"לא חושב שטעיתי": כצנלסון מדבר

מי זוכר שרק לפני חודש הסתיימה כאן מערכת בחירות סוערת שהביאה לשיא את השסעים בתוך החברה האשדודית? שמעון כצנלסון, המועמד שאיים הכי הרבה על כיסאו של לסרי, הפך כעת לסגנו ונכנס לקואליציה ראשון, עוד לפני השותפות הטבעיות — המפלגות החרדיות. עכשיו הוא שובר שתיקה ?️

פורסם בתאריך: 30.11.18 10:43

     

בחודש שחלף מאז הבחירות לא שמענו וכמעט לא ראינו את שמעון כצנלסון. הוא הוריד פרופיל, עיכל את ההפסד וכיאה לאדם פרגמטי, החליף פאזה ונכנס למשא ומתן מול יריבו המר עד לפני רגע — ראש העיר ד”ר יחיאל לסרי.

ביום רביעי שעבר נחתם ההסכם. כצנלסון נכנס עם סיעתו לקואליציה, הוא ישמש סגנו של לסרי, ויחד עם חבריו לרשימה יחזיק בשורה של תפקידי מפתח.

הפסדנו, אבל

בריאיון מעמיק ראשון מאז הבחירות כצנלסון מספר על מה שהיה ובעיקר מתמקד במה שעכשיו. אם תהיתם מה יקרה עוד חמש שנים, האיש מבהיר כמעט בצורה מפורשת שאין בכוונתו להתמודד שוב.

כצנלסון. צילום: פבל

"בוקר טוב", כצנלסון. צילום: פבל

אז מה שמעון, סגן ראש עיריית אשדוד?

“קודם כול, בוקר טוב. זה בוקר טוב לכולנו. ב-3 בדצמבר יש ישיבת מועצה חגיגית, והכול יהיה בסדר. נתחיל בעבודה והתושבים יווכחו”.

אם מדברים על סגן ראש העיר, אז מה שנקרא, כבר היית שם לפני 20 שנה. אפילו היית ממלא מקום, אז אולי יש פה ירידה מסוימת בסולם הדרגות.

“אני לא מחפש דרגות על הכתפיים. חשבתי שאני יכול להוביל, התושבים אמרו מה שהיה להם להגיד. אנחנו מקבלים את דין הבוחר. המציאות אמרה שזה מה שיש באשדוד, ואנחנו הולכים לכיוון של איחוד, כמו שגם נקראת התנועה שלנו אשדוד ביחד”.

אתה אדם פרגמטי.

“נכון. אני מהנדס”.

בחודש שעבר מאז הבחירות הייתה תחושה שנעלמת. לא שמענו ממך.

“בתור אנשים אחראיים חיכינו לתוצאות הבחירות הרשמיות. ביום חמישי משרד הפנים פרסם את התוצאות הרשמיות הסופיות”.

"היה כאב". צילום: פבל

"היה כאב". צילום: פבל

למה, קיוויתם שאולי משהו ישתנה?

“עד שלא היו תוצאות רשמיות לא יכולנו לדעת”.

אתה חושב שלחמני טעה כשפנה לבית המשפט ולרשויות?

“לחמני פנה אליי אחרי הבחירות, ואמרתי שאני רוצה לראות הוכחות. אבל לא ראיתי הוכחות כאלה, אז לא הצטרפנו למהלך הזה”.

אז הבחירות באשדוד היו תקינות, אפשר לסמן וי?

“אני לא רוצה לתת ציונים לפה או לשם, הבחירות היו ונגמרו. אנחנו לא מסתכלים אחורה, אלא קדימה. הציבור אמר את דברו, ואנחנו חיים במציאות. משרד הפנים בדק את הקלפיות, אם היינו מגלים בעיות, היינו מצטרפים לעתירה והולכים לבית המשפט”.

חתמת על הסכם קואליציוני מול ראש העירייה ד”ר לסרי וממלא מקומו עו”ד גבי כנפו. מה התיקים והתפקידים שקיבלתם מלבד זה שאתה תהיה סגן ראש העיר?

“ההסכם הוא בין סיעת אשדוד בתנופה לסיעה שלנו אשדוד ביחד, ואני מקווה שתהיה תנופה ביחד. קיבלנו את מה שביקשנו: תפקיד יו”ר ועדת משנה לבניין ערים, תיק מנהל התפעול, שתי חברות עירוניות: חפ”א ותיירות. גם ממונה על מעמד האישה אצלנו, הקליטה ותרבות הדיור. עוד לא סוכם איך נחלק את הדברים בתוך הסיעה. הוסכם שנטפל בבנייה עבור זוגות צעירים, גם במסגרת בניית דירות להשכרה. סיכמנו שביג, סטאר סנטר וחוף הים יהיו פתוחים שבעה ימים בשבוע, וכל השאר ייעשה בהידברות. קיבלנו חופש הצבעה בענייני מצפון, הסטטוס קוו יימשך, וזה יימשך. כל מה שפתוח עכשיו ימשיך להיות פתוח, וכל מה שסגור עכשיו ימשיך להיות סגור. כל הדברים החדשים יהיו בהידברות”.

צילום: פבל

אז מה עם מוסדות תרבות ואירועים?

“אני רוצה שיהיו פתוחים בשבת, אבל זה ייעשה בהידברות. אני חושב שנמצא את הנוסחה, ככה שנוכל לחיות כולנו ביחד, חילונים וחרדים, כולם”.

סינמה סיטי?

“סינמה סיטי יהיה בין הדברים הראשונים שאטפל בהם. הוא יפעל שבעה ימים בשבוע, כולל שבת”.

והקאנטרי?

“נפתח אותו כמה שיותר מהר. כל כך הרבה שנים לא טיפלו בו, נבדוק”.

מספר 3 שלכם, גרשוב, הוא יו”ר חפ”א שאחראית על הקאנטרי.

“אני חושב שהוא כבר עבר מזמן לעיריית אשדוד”.

מנכ”לי החברות העירוניות ובעלי תפקידים בעירייה צריכים להתחיל להיות מודאגים?

“לא רותמים את העגלה לפני הסוסים. נבדוק כל דבר לגופו של עניין ונראה מי מתאים, מי לא מתאים”.

מנכ”ל שלא יהיה מתאים ילך הביתה?

“כן, זה בטוח. לא רק מנכ”ל, כל מי שלא מתאים ילך הביתה”.

תן דוגמה.

“מוקדם מדי, צריך להתחיל לעבוד ואז נראה”.

יעקב לוי, מנהל מקיף ה’ לשעבר, היה מראשוני האישים שהתייצבו לצדך במערכת הבחירות. הוא היה המיועד שלכם לתפקיד ראש מינהל החינוך?

“ממש לא, יעקב אדם מאוד מוערך והוא יכול לתרום רבות בתחום החינוך. הוא רצה להיות עוזר ראש העיר בתחום החינוך. הוא לדוגמה הוביל את התכנון שלנו שלא יהיו יותר מ-25 תלמידים בכיתה ,ואני הולך לפעול שזה יקרה מול ראש העיר. נעשה הכול שלוי ישתלב בעשייה”.

יש נציגים ברשימה שלכם שהונחתו עליך מלמעלה?

“לא, ממש לא. אני בפוליטיקה משנת 89’ ולא מנחיתים עליי. הכול בהידברות. יש לנו סיעה מצוינת. לפני שהלכנו לחתום על הסכם קואליציוני ישבתי עם כל חברי הסיעה וכולם נתנו את ברכת הדרך, תמכו פה אחד ואמרו שרוצים להיות בפנים, שותפים לעשייה ולא רוצים ישיבה באופוזיציה. לראש העיר יש רצון אמיתי, הסתכלתי בעיניים שלו וראיתי את זה, יש פרק חדש — של שיתוף פעולה והרמוניה”.

ממש סיפור אהבה.

“אני לא חושב שזה סרט רומנטי או חתונה קתולית, אבל זה איחוד כוחות למען תושבי אשדוד, ואני מאמין בכל לבי שגם ראש העיר רואה איתי עין בעין. זה מסר גם לתושבים שאפשר ביחד”.

יכול להיות שבעתיד תתחברו לרשימה משותפת? ראינו כבר את צילקר ואת לסרי שאיחדו כוחות.

“קודם נראה איך אנחנו עובדים יחד, לא נקדים את המאוחר. יש המון עבודה לעשות”.

התגובות ברחוב וברשתות?

“מאוד טובות, אנשים מאוד תומכים בכניסה. היה אפילו לחץ מהשטח שניכנס ושנוביל יחד עם ראש העיר”.

בוא תמנה לנו בבקשה מהם שלושת הדברים המרכזיים שאתה רוצה לעשות בקדנציה הזו.

“הדברים המידיים שאני רוצה לטפל בהם הם דלת פתוחה — אני אסייר בכל רובע ורובע ואפגש עם תושבים כדי לשמוע מה צריך ומה חסר, אם זה שוק ב’ ושוק ו’ ויש עוד הרבה. דבר נוסף, עיר חכמה — אם היום יש 300 מצלמות בתוך העיר, נגיע ל-3,000, כדי שלא יהיה פה ונדליזם והפרת סדר. וכמובן, כפי שאמרתי, הפתיחה של סינמה סיטי והקאונטרי קלאב”.

“היה כאב”

כצנלסון (72) קיבל בבחירות רבע מקולות הבוחרים. רק לסרי, כידוע, הקדים אותו וניצח כשגרף 41% מהקולות. כ-30 אלף איש שמו בקלפי כצנלסון, וקצת יותר מ-20 אלף גם את האותיות א”ב של רשימתו.

צילום: פבל

צילום: פבל

כצנלסון שידר לאורך מערכת הבחירות ביטחון בניצחונו. בשלב מסוים הוא עבר לדבר על ניצחון בסיבוב שני, אבל זה לא קרה. למרות היריבות המרה בינו לבין לסרי, הקמפיין שלו יחסית היה פחות אגרסיבי ופחות התמקד בשלילתו האישית של ראש העירייה המכהן. יחד עם זה, אי אפשר לטשטש את ההבדלים ואת הפערים, כמו גם את חוסר האמון שהיה בין השניים.

צריך גם לזכור שמחאת השבת, שנולדה בעקבות אותו משבר גדול באשדוד שכמעט עלה ללסרי בכיסאו, נספגה ברובה לתוך הרשימה והקמפיין של כצנלסון. והנה, למרות הכול, עכשיו הם פותחים דף חדש. בעוד שבוע הם יישבו זה לצד זה סביב אותו שולחן של הנהגת העיר.

שמעון, בוא נחזור לליל הבחירות. התוצאות זורמות, ואתה מבין שאתה לא שם, שלא ניצחת. מה הדבר הראשון שחשבת?

“לא הבנתי שאני לא שמה כי, כמו שאמרנו גם ביום הבחירות, ‘הולכים לסיבוב שני’, כל זמן שלא הגענו לאיחוד של כל הכוחות כדי שאחד יעמוד מול ד”ר יחיאל לסרי, אז הבנו שאנחנו הולכים לסיבוב שני. ואף אחד לא ידע, גם לא באחת בלילה, אם יהיה סיבוב שני או לא. ישבנו עד חמש בבוקר”.

ואז כבר היה ברור שאין סיבוב שני כי לסרי ניצח.

“התחושה הראשונה שלי הייתה כאב”.

אפילו בכי?

“לא, אני לא בוכה. אני פרגמטי ומקבל את הדין. אבל היה כאב כי הלכנו על כיוון של להסביר לתושבים מה אפשר לשנות, וברגע שהבנתי שהתושבים החליטו שראש העיר נשאר, אז זה היה כאב, זה הכול”.

יהיה גם יו"ר ועדת בניין ערים. צילום: פבל

אם נשחק לרגע בנדמה לי, לו ראש העיר היה מקבל פחות 1,500 קולות בערך והיה סיבוב שני שלך מול לסרי. היית מנצח במצב שכזה?

“אין לי מושג מה היה קורה בסיבוב שני, אני לא עושה סימולציה תיאורטית. חשבתי שאם נאחד את כל הכוחות, יכולנו לנצח”.

אז מדוע באמת האיחוד או ההתלכדות סביב מועמד אחד זה דבר שלא קרה?

“עד היום האחרון רציתי איחוד ואני חושב שכל אחד חשב שהוא יכול לנצח: גם הלן, גם לחמני וגם אני”.

מי אשם?

“אין אשמים, אני לא מאשים אף אחד”.

זה היה אגו?

“לא. זה היה עניין שכל אחד משלושתנו חשב שהוא יכול לנצח את לסרי. ראינו במבחן התוצאה, בסקר של הסקרים, ב-30 באוקטובר, שאני כמעט יותר מלחמני ויותר מגלבר. יותר מ-25%, כ-30 אלף תושבים, הצביעו עבורי”.

אז איפה טעית?

“אני לא חושב שטעיתי. כנראה שלא הסברתי כך שכל תושבי אשדוד יבינו, שאם רוצים שינוי, אז צריכים לא לחכות שהמובילים יתאחדו, אלא שהתושבים בעצמם יצביעו עבור שינוי”.

מה הלקח או השיעור שלמדת מהבחירות?

“לא למדתי שיעור, למדתי רק שכנראה צריך לדבר יותר פשוט כדי שאנשים יבינו, ופחות במספרים וטכניקות, שבלי איחוד אין אפשרות לעשות חילופי שלטון”.

זה נכון שלפני זמן, עוד לפני מחאת השבת, היו מגעים שאתה תרוץ לראשות בתמיכת ש”ס? והרי, היו”ר של ישראל ביתנו, ליברמן, שתמך בך, והשר דרעי יודעים לשתף פעולה וראינו בירושלים.

“ממש לא, לא היה דבר כזה”.

 

אליך, חנוך

הריאיון עם כצנלסון מתקיים בנוכחותו של מספר 2 ברשימה, עו”ד חנוך דרך ארליך, מי שהוצב בצמרת רגע לפני הגשת הרשימות, ולאחר שכצנלסון העדיף דווקא אישה במקום השני, אישה שאת זהותה הוא אינו מוכן לחשוף עד היום, ככל שהייתה כזו, אלא אם שמר את האופציה לגלבר.

היורש? כצנלסון עם עו"ד חנוך דרך ארליך. צילום: פבל

שמעון, אתה עוד תהיה יום אחד ראש העיר אשדוד?

“אני לא עוסק בזה, היום הראש שלי בעשייה, לא בבחירות ולא במה שיהיה. אני פה ואעשה את המקסימום שאני יודע למען תושבי אשדוד, זה מה שמעניין אותי”.

אתה לא מוציא מכלל אפשרות שבעוד חמש שנים, תתמודד שוב לראשות העיר?

“אני לא מוציא שום דבר מכלל אפשרות, אני לא חושב שאני צריך להתמודד שוב לראשות העיר, יש צעירים, לקחתי אותם איתי כדי ללמד אותם, והם ימשיכו את דרכי. מבחינתי, אני רוצה שהצעירים יקחו את השרביט וימשיכו”.

אז זאת הקדנציה האחרונה שלך?

“אני מאמין שאם תושבי אשדוד ירצו בי, נראה לאיפה אני אלך, ואם לא — אז אתן לצעירים שיובילו”.

אז חנוך דרך ארליך ירוץ לראשות העיר?

“בעזרת השם, למה לא”.

חנוך הוא היורש?

“יש לי שלושה ילדים והם היורשים. חנוך הוא חבר, תומך ומאמין בי, אני מאמין שהוא יכול להוביל”.

חנוך, אתה רואה את עצמך מועמד לראשות העיר בעתיד?

“איך אומרים, אני צריך עוד לקרוע זוג נעליים”.

אבל אתה לא פוסל?

“לא פוסל שום דבר, כל דבר בעתו”.

שמעון, נחזור אליך. באמת האמנת שאתה יכול לנצח בבחירות? בבוקר יום הבחירות שוחחת עם המשפחה והסובבים אותך. אמרת להם, "אנחנו הולכים לנצח"?

“אני אדם שמאמין במה שהוא עושה והולך עם זה עד הסוף. האמנתי שנגיע לסיבוב שני ושבו אנצח. גם אנחנו לא האמנו שהקבוצה הגדולה שתמכה בלסרי תהיה כל כך גדולה. כמות המצביעים החרדים, שאנחנו יודעים שהלכו עם לסרי כמעט ללא יוצר מהכלל, הייתה גדולה יותר ממה שחשבנו”.

תוצאות הבחירות היוו אכזבה מבחינתך, או שבכל זאת, מדובר גם בהצלחה, אחרי הכול הרשימה שלכם קיבלה הכי הרבה קולות מכל הרשימות, מעל 20 אלף ושישה מנדטים.

“כמובן שזו הצלחה כבירה. שברנו את תקרת הזכוכית. לא רק דוברי רוסית הצביעו עבורנו, ראינו את זה גם בקלפיות באזורים שלא מתאפיינים ברוב של יוצאי חבר העמים”.

אם כי ציפית שתקבלו גם שבעה—שמונה מנדטים ויותר.

“נכון. ציפינו שכל מי שיצביע עבורי לראשות העיר, יצביע גם עבור הרשימה שלנו, אבל היה פער ששווה משהו כמו שלושה מנדטים, כי חלק ממי שהצביע לי לראשות הצביע לרשימות אחרות”.

לאלי נכט?

“גם לנכט, אולי ללביאות, כל מיני”.

רגע לפני הבחירות חתמתם אתה וגלבר על מסמך שבו התחייבתם שלא תשבו עם לסרי. אתה מצטער על זה היום?

“המהלך הזה ניסה להוביל לאיחוד, וזה לא קרה ברגע שלחמני לא חתם. לא הייתה פה אמירה נגד לסרי. שימו לב שבמערכת הבחירות שלי לא תקפתי את יחיאל לסרי אישית, אלא דיברתי על ההבדלים בתפיסות ובהשקפת העולם. באותו רגע שלסרי ואנשיו ראו כמונו את חשיבות ה’ביחד’, מיד חתמתי על ההסכם הקואליציוני. אנחנו הסיעה הראשונה שהוזמנה לחתום, לפני החרדים ולפני כל האחרים. הייתה לי פגישה בארבע עיניים עם ד”ר לסרי, והיא הייתה מוצלחת, ידידותית ואמינה ונעניתי. זה מראה שראש העיר החליט לשנות כיוון. זה לא מקרי שעם אגודה חתמו אחרינו, עם ש”ס ודאי עוד יחתמו בהמשך”.

מעקה עץ מסורג כדי לא לחסום את הנוף לים. משה דנינו. צילום: מייק שטרית

איך הוא קשור? משה דנינו. צילום: מייק שטרית

מי ניהל מטעמכם את המשא ומתן הקואליציוני, משה דנינו?

“אף אחד לא ניהל, הכול זה סיפורים. המשא ומתן היה ביני לבין ראש העיר. דנינו נכנס עם הלביאות, זה לא קשור אלינו. סגרתי עם ראש העיר בשעה ארבע, ובתשע כבר חתמנו”.

אחרי כל מה שאתה אומר כאן, אפשר לבוא ולשאול למה לפני חמש שנים לא נכנסתם לקואליציה.

“אם ראש העיר היה מזמין אותנו ראשונים, היינו נכנסים גם אז. כשהוא רוצה, הוא יכול. אנחנו מסתכלים קדימה, ואיך אני אומר? מי שמסתכל אחורה הוא עם התחת קדימה. מבחינתי, שתהיה עכשיו קואליציה מקיר לקיר”. 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר