שירה קווירית. צילום: פושאפ גירלס
שירה קווירית. צילום: פושאפ גירלס

יומו הרביעי של אשדודשירה: קשת ססגונית של שירה באשדוד

מישי ריבו לפואטיקה אקטיבסטית ועד לשירה קווירית, אם נדמה היה לכם שכבר שמעתם את כל מה ששירה יכולה להביא, יומו הרביעי של פסטיבל אשדודשירה 2018 שם זרקור על צבעים שונים בחברה הישראלית, ועם פתיחות וסולידריות - קשת מגוונת עלתה על הבמות בתקווה ליצור שינוי

פורסם בתאריך: 22.11.18 11:37

     

מישי ריבו לפואטיקה אקטיבסטית ועד לשירה קווירית, אם נדמה היה לכם שכבר שמעתם את כל מה ששירה יכולה להביא, יומו הרביעי של פסטיבל אשדודשירה 2018 שם זרקור על צבעים שונים בחברה הישראלית, ועם פתיחות וסולידריות – קשת מגוונת עלתה על הבמות בתקווה ליצור שינוי.

 צילום: פושאפ גירלס

צילום: פושאפ גירלס

הפעם נתחיל מהסוף להתחלה, שכן בעיר כמו אשדוד, בה קיום מצעדי גאווה יוצרים לא אחת התנגדויות בקרב קהלים שונים באוכלוסיה, לא מובן מאליו קיומו של ערב שירה קווירית הכולל מופעי דראג ומתן במה לחברי הקהילה הלהטב"קית הפריפריאלית.

סמירה סרייה בשירה קווירית. צילום: גיל לוי לפוטו דויד אסייג

המופע "שבבית שלהם יעשו מה שהם רוצים" שהתקיים בפירמידה במוזיאון אשדוד לאמנות היה ללא ספק דריסת רגל למהפכה בקבלת האחר. את הערב הנחו המשוררות, הנשים, הפמיניסטיות, הלסביות יעל משעל וסמירה סרייה שהזמינו לבמה אמניות של שירה, דראג, משחק, מוזיקה ועוד.

קהל ישי ריבו. צילום: גיל לוי לפוטו דויד אסייג

בישראל 2018 ישנם אנשים רבים שעדיין לא מעזים להיות הם עצמם ומרגש היה לצפות בערב שכזה בעיר אשדוד, ערב ששואל מהו ואיפה אותו הבית שבו נוכל כולנו לעשות כל מה שנרצה ולתהות תוך כדי כך מהי סטייה אם לא כל מה שנעשה כנגד הטבע, ברמה של מה שמרגיש לכל אחת ואחד מאיתנו כטבעי.

לא תמיד האמנות והמציאות זוכות להיות זהות. המופע נוצר בעיקר למען הקשבה, תמיכה וסולידריות, על הרצון של כולנו להתלבש איך שבא לנו ולהיות מהממים, להביט למראה ולהיות שלמים עם מי שאנחנו, אפילו מול אנשים שמכירים אותנו בבית שלנו ויכולים לחשוב שאנחנו יותר מוזרים מאהובים, לאהוב את עצמנו להבין מה ומי ממלאים אותנו בתשוקה.

ישי ריבו בכיתת אמן עם לבנת בן חמו בפסטיבל אשדודשירה צילום: פושאפ גירלס

ישי ריבו בכיתת אמן עם לבנת בן חמו בפסטיבל אשדודשירה צילום: פושאפ גירלס

במרכז פסג"ה התקיים המופע "חרוז מקשת" בשיתוף הקשת הדמוקרטית הישראלית אל מול אולם מלא בקהל, רובו בני נוער בגילאי 16, עלו והופיעו משוררות ומשוררים בשירה מקורית בועטת ואקטיביסטית שהפרה את הסדר החברתי המוכר והבנאלי ושמה דגש על שירת הנשמה.

נטלי ברוך הנחתה את הערב והמשתתפים הקריאו ובצעו שירה בנושאים שונים כמו אמנות ומה דורשת החברה מאישה שעושה אמנות, על אדם שעובד כמו חמור – יוזם וחולם, לא תמיד על טובת הכלל, על אלוהים בפריפריה, על אם שהיא עצמה הפריפריה, שיר שנכתב אחרי פינוי אנשים מביתם ועוד כאשר הודגש כי אקטיביזם זה לא רק משהו חברתי אלא זה מתחיל דרך הבנה עצמית ואישית את עצמנו ומשם החוצה ולכן השירה זו נוגעת ברבים אחרים, לרוב בתקווה ליצור שינוי כלשהו.
במהלך הערב הופיעה להקת סנסיבלה במרוקאית, ספרדית וישראלית והקהל אף קם לרקוד באולם, כך שאם תהיתם, אקטיביסטים ללא ספק יודעים גם לעשות שמח.

מנחת ערב רביעי באשדודשירה 2018 צילום: פושאפ גירלס

נטלי ברוך, מנחת ערב חרוז מקשת, אשדודשירה 2018 צילום: פושאפ גירלס

לבנת בן חמו אירחה לכיתת אמן את הזמר והיוצר ישי ריבו שעשה קפיצת דרך גדולה ומשמעותית בשנה החולפת. כבר באלבום הראשון תפס את האוזן אבל דרך אלבומיו, עד לאלבום השלישי שיצא השנה, הוא הפך מזמר מגזרי לזמר של כולם ורק במצעד השנתי של השנה האחרונה שלושה שירים הגיעו ל-20 הגדולים בגלגל"צ וכל ההופעות שלו בתפוסה עד אפס מקום, כולל קיסריה.

שירה קווירית מנחות הערב יעל משעלי וסמירה סרייה. צילום: גיל לוי לפוטו דויד אסייג

ריבו, נרגש ומרגש סיפר כי זהו מפגש ראשון מסוגו בו הוא מקיים כיתת אמן ומדבר על עצמו ועל השירים שלו, על כיפה שעל ראשו, האופי האמוני-דתי שלו שנכנס לתוך השירים באופן מלא כמעט (בכל שיר יש ציטוט לאחד ממקורות היהדות), גם ברמת הרעיון.
כשהפסנתרן חיים ווייס מלווה אותו בנגינה ביצע ראשית את שיר הפריצה שלו "תוכו רצוף אהבה" ומשם השיחה בינו לבין בן חמו רק הלכה והעמיקה ונתנה לקהל מעריציו שהביא את כיתת האמן למופע הראשון שזכה לטייטל 'סולד אאוט' בפסטיבל חוויה אחרת, שונה ואישית בערב ייחודי.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר