סכנה להמשך קיומה: הדיונה הגדולה באשדוד. צילום: בועז רענן
סכנה להמשך קיומה: הדיונה הגדולה באשדוד. צילום: בועז רענן

הסכם הגג מאיים על הדיונה הגדולה והשטחים הפתוחים

למרות התנגדות המשרד להגנה"ס מתוכננת להיבנות באשדוד שכונה ענקית שעלולה "לחנוק" את הדיונה. גם קטע מרצועת החוף ופארק עד הלום על הכוונת. נקיפך שלמת בטון ומלט, גרסת אשדוד

פורסם בתאריך: 3.8.17 12:13

     

אשדוד מתגאה במעטפת השטחים הפתוחים המקיפה אותה. במשך שנים עיריית אשדוד ואיגוד ערים לאיכות הסביבה שמו להם כיעד מרכזי לבסס ולפתח את החגורה הירוקה של העיר, המורכבת מחוף הים, פארק לכיש, פארק עד הלום, חניון השקמים, הדיונה הגדולה ואזור החיץ עם שמורת הטבע חולות ניצנים.

מפת מתחמי הבניה במסגרת הסכם הגג באשדוד. למטה – השכונה הענקית המתוכננת לקום על הדיונה ופארק החולות

בדו"ח השנתי האחרון של האיגוד מציינים בראש הפרק שכותרתו "עיקרי המלצות לתכנון סביבתי" את השמירה על החגורה הירוקה שמתקיימת סביב לשטח העירוני הבנוי ועל המשך פיתוחה. החגורה הירוקה מורכבת מפארק לכיש שהוא פארק עירוני אינטנסיבי. המשכה ברצועת נחל לכיש (שחלקה חורג לשטח שיפוט חבל יבנה), פארק עד הלום, אזור פארק גבעתי ומחלף עד הלום, חניון השקמים באזור תעשייה עתירת ידע דרומי ושולי הרובע המיוחד, פארק חולות אשדוד והדיונה, החוף הדרומי והמשכה ברצועת חוף הים המתחברת בשורש שובר הגלים של נמל אשדוד לפארק לכיש.

גם בסקר הטבע העירוני של אשדוד, שנחשף ב"כאן דרום" לפני שבועות מספר והוכן בשיתוף העירייה, ממליצים לשמור מכל משמר על השטחים הפתוחים סביב אשדוד ובמיוחד על פארק החולות והדיונה.

לא מיותר להזכיר שוב שהעירייה הייתה שותפה עד לא מכבר – שנה לערך – ליוזמה של רשות הטבע והגנים להפוך את אותו האזור ממש לשמורת טבע מוכרזת.

אולם כעת נכנס לתמונה הסכם הגג, ויישומו מתנגש בצורה חזיתית עם שימור הסביבה הטבעית והשטחים הפתוחים. המתחמים הגדולים לבניית מגורים, תעסוקה ומסחר יושבים על החגורה הירוקה של אשדוד ועלולים לחסל ולהכחיד את אותן מובלעות טבעיות שנותרו, מקצתן ייחודיות ובעלות ערך סגולי.

עשרות אלפי יחידות דיור צפויות להיבנות באשדוד ולהוסיף לה כ-150 אלף תושבים על פי הסכם הגג שייחתם ביום רביעי בנוכחות שר האוצר ושר הבינוי והשיכון.

באזור הדיונה הגדולה – רובע י"ד (בעירייה מתעקשים שהבנייה תהיה בשיפולי הדיונה, אך ספק אם לטענה יש בסיס ממשי במציאות, שכן הדיונה תלויה בהזנת חול מסביבתה; ואם ייבנו שם, הדבר עלול לחנוק אותה), חניון השקמים ופארק עד הלום בואכם פארק לכיש.

שאלנו את מנכ"לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה ד"ר ענת רוזן איך מיישבים את הסתירה העמוקה והחריפה. "תכנון עירוני ואזורי הוא במהותו תהליך פוליטי של פשרות ואיזונים בין צרכים שונים ואינטרסים סותרים", השיבה רוזן.

"בדוגמה שהבאת יש לתושבי אשדוד הרבה רצונות והרבה צרכים. כולם חשובים ולגיטימיים, גם אם הם עומדים בסתירה זה לזה", הוסיפה. "אנחנו רוצים לשמור על הטבע הפתוח עבור הדורות הבאים ולשמר את החגורה הירוקה. זו האג'נדה שלנו כנושאי הדגל הסביבתי. אחרים מזווית הראייה שלהם רואים בשטח פארק החולות מקום לתת מענה לצורכי העיר בפיתוח אזורי מגורים חדשים ופתרונות תחבורתיים וכלכליים".

לדברי רוזן, "חוק התכנון והבנייה הסדיר את התהליך שבו אנחנו אמורים לדון ולברר את הקונפליקטים המובנים האלה בוועדות התכנון המקומיות והארציות. בתהליך הזה ישנה.

במקום שמורה – שכונה של כ-13 אלף יחידות דיור. כאן מתוכנן לקום המתחם הכי גדול בהסכם הגג של אשדוד. באדיבות מקסים צ'רני

לדברי יו"ר הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד בועז רענן, "הסכם הגג יוריד את איכות החיים של התושבים – זה ברור. כמות הדירות בו מוגזמת. לא צריך לעבור מעל 320 אלף תושבים בעיר והתכנית הנוכחית תביא לכמות גדולה הרבה יותר של תושבים. ההסכם גם לא מתחשב בשטחים ירוקים, חוף הים ייפגע, וגם פארק נחל לכיש, וכמובן רובע י"ד והדיונה הגדולה".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר