המיון בביה"ח באשדוד ביום פתיחתו, 7 בנובמבר. צילום: עודד קרני
המיון בביה"ח באשדוד ביום פתיחתו, 7 בנובמבר. צילום: עודד קרני

פיילוט חדש באסותא: פרויקט "בוחרים בחיים"

בגובה העיניים: פיילוט הסברה חוויתית לנושא תאונות הדרכים בקרב בני נוער מכיתות י"א וי"ב באשדוד החלה היום באסותא

פורסם בתאריך: 28.10.18 20:10

     

פרויקט חדש העונה לשם "בוחרים בחיים" יצא היום לדרך באסותא, פיילוט חדש שהתחיל כרעיון רק לפני כחודש וחצי.

דליה בידר, אחות מתאמת טראומה ומיון וד"ר איתי זוארץ, מנהל יחידת הטראומה בבית החולים אסותא יזמו פרויקט חדש העונה לשם "בוחרים בחיים", שהתחיל הבוקר, 28.10, כפיילוט ראשוני, ומטרתו להעניק הסברה חוויתית לנושא תאונות הדרכים בקרב בני נוער מכיתות י"א וי"ב באשדוד.

דליה בידר וד"ר איתי זוארץ במחלקת מיון אסותא. צילום: שני מלכה

דליה בידר וד"ר איתי זוארץ במחלקת מיון אסותא. צילום: שני מלכה

הפרויקט, שעלה תחילה כרעיון של דליה בידר לאחר ששמה לב כי מקרי תאונות הדרכים עלה בחודשים האחרונים, נרקם וגובש בשיתוף פעולה בין בית החולים אסותא אשדוד, אגף החינוך ואגף זהירות ובטיחות בדרכים בעיריית אשדוד.

ד"ר זוארץ מתחיל לספר: "אנחנו מאוד עסוקים, לצערינו, בתאונות דרכים באשדוד ושמנו לב שאנחנו נתקלים בהרבה תאונות דרכים שמעורבים בהם בני נוער, בין אם הם הולכי רגל, בין אם בנסיעה של המגיפה החדשה- האופניים החשמליים, בה יש בכל יום שניים או שלושה פצועים מאופניים חשמליים. זה המון לעיר אחת".

בידר ממשיכה "הצעתי לאיתי, בוא נלך לבית הספר, בלי קשר לעבודה כדי לקיים הסברה כערך מוסף, והוא הציע לקיים שיתוף פעולה בין הגורמים השונים כי זה רעיון שטוב לכל הצדדים. הוא פנה להנהלת בית החולים, היא קישרה אותנו לענייני התשלום, ומשם זה רץ".

"זה היה שיתוף פעולה מהיר עם הירתמות של בית החולים והעירייה, ובחודש וחצי הפרויקט נרקם כי זה באמת נושא חשוב ובוער, ויכול באמת להשפיע".

דליה בידר וד"ר איתי זוארץ בפרוייקט "בוחרים בחיים" אסותא. צילום: שני מלכה

דליה בידר וד"ר איתי זוארץ בפרוייקט "בוחרים בחיים" אסותא. צילום: שני מלכה

לאילו גילאים אתם פונים?
ד"ר זוארץ מסביר "אז חשבנו איפה נשפיע הכי הרבה ואמרנו כיתות י"א-י"ב, זה בדיוק השלב בו מוציאים את הרישיון, לומדים תיאוריה, מתחילים את החיים המקצועיים כנהגים בכביש, ואולי שם לפני שהם יתפסו לאיזשהם דפוסי נהיגה, נוכל להתערב".

אז איך זה עובד?

"אגף החינוך בשילוב אגף זהירות ובטיחות בדרכים של עיריית אשדוד מביאים לנו לכאן, לבית החולים תלמידים מכל בית ספר, והיום שלהם יוקדש רק לפרויקט הזה. 30-60 תלמידים מ-8:00 בבוקר ועד 13:00 שיגיעו לבית החולים. היה לנו מאוד חשוב לחבר אותם למקום וגם להוציא אותם קצת מהאווירה הלימודית ולהעביר להם חוויה, סיפורים, לא הרצאות, לא 'נו נו נו', לא סטטיסטיקה, הכל תוך שיחה בגובה העיניים- זה מה שקורה לפצוע, זה מה שקורה, זה מה שהמשפחה עוברת".

"אנחנו מביאים אותם לפה, מראים להם איפה חדר המיון, איפה חדר הטראומה, מסבירים איפה מורידים את הפצועים, מהפיילוט של היום אני יכול להגיד שזה מאוד מלהיב את הילדים, זה מעניין אותם מה קורה בבית החולים, אחר כך אנחנו מביאים מישהו שעבר תאונה ועבר פה תהליך שיקום מאוד ארוך, שיספר להם את הסיפור שלו, גם בגובה העיניים, לא בסגנון הרצאתי".

כמה כיתות יש?

"יש 60 כיתות י"א ו-60 כיתות י"ב, מבחינת הזמנים שלנו היכולת היא לבצע את הפרוייקט פעם בחודש, אז לא נספיק לעבור על כל הכיתות, אבל כמו שאומרים 'המציל נפש אחת, כאילו הציל עולם ומלואו'- באמת ככה. אם ניגע בכמה מהם, או כמה כיתות בכל שכבה, אני חושב שזה יעשה את העבודה. הם שמעו היום את מתן במשך 45 דקות,  בחור שנפצע באופנוע לפני כחצי שנה ומשתתף בפרוייקט כמתן עדות ראשונית, ונשארו בפה פעור".

חדר מיון אסותא. צילום: שני מלכה

חדר מיון אסותא. צילום: שני מלכה

ד"ר איתי זוארץ מסכם: "כל אחד ייקח את זה למקום שלו- שנער יעיר לאבא שלו על שליחת הודעת וואטסאפ, שילדה מגניבה תעיר לילד שלא שם קסדה כדי לעשות עליה רושם ותגיד לו 'תשים קסדה, זה לא עושה עליי רושם', איפשהו זה יעשה שינוי".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר