פז בתי זיקוק אשדוד. צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה
פז בתי זיקוק אשדוד. צילום: אילן מלסטר, המשרד להגנת הסביבה

בדיקת המשרד להגנת הסביבה באשדוד: האוויר מזוהם בחומרים מסרטנים

המשרד להגנת הסביבה הוציא צווים מנהליים לפז בתי זיקוק אשדוד ולדלק פי גלילות אשדוד בעקבות ריכוזים גבוהים של בנזן בסביבה; במידה והחברות לא יעמדו בצווים - המשרד יורה על נקיטת צעדים נוספים, כולל סגירת מתקנים

פורסם בתאריך: 21.5.18 16:52

     

המשרד להגנת הסביבה הוציא היום (ב') צווים מנהליים למניעה או לצמצום זיהום האוויר מכוח סעיף 45 לחוק אוויר נקי למפעלים פז בית זיקוק אשדוד בע"מ ודלק פי גלילות שותפות מוגבלת אשדוד ולמנהליהם. זאת, בשל ריכוזי בנזן העולים על הריכוז המרבי היממתי שנקבע למזהם זה בתקנות איכות אוויר, כפי שנוטרו באזור התעשייה הצפוני באשדוד במועדים שונים, ואשר נמצא כי הם נובעים מפעילות שני המפעלים.

כמו-כן, נרשמה חריגה מעל ערך הסביבה השנתי של בנזן בשנת 2017 (ערך הסביבה המעודכן של בנזן נכנס לתוקף ב- 1.1.2017). יודגש, כי במידה והחברות לא יעמדו בהוראות הצווים, המשרד יורה על שינויים בפעילות, צמצום פעילות מתקנים או סגירתם.

הבנזן הוגדר כמסרטן ודאי לאדם. בעת חשיפה, בנזן חודר לגוף האדם דרך העור, דרכי העיכול והנשימה, ועובר למחזור הדם. החשיפה הסביבתית הכרונית אליו עלולה לגרום למגוון רחב של השפעות בריאותיות מזיקות לטווח הארוך לרבות מסרטנות.

במקביל, הוציא המשרד להגנת הסביבה התראות וזימון לשימועים בגין הפרת תנאי היתר הפליטה (פז בית זיקוק אשדוד) והפרת תנאי רשיון עסק (פי גלילות אשדוד), לאחר שבבדיקות פתע שערך לאחרונה המשרד בארובות מפעלים אלה נמצאו חריגות מריכוזי הסף למזהמים כפי שנקבעו בהיתרים.

על פי הצווים נדרשים החברות ומנהליהן לנקוט מיידית בפעולות למניעה ולצמצום זיהום האוויר של המזהמים בנזן ו-TOC, ובפז בית זיקוק אשדוד גם למזהמים חלקיקים ו-NMVOC (ראו בהמשך הרחבה על מזהמים אלה).

זאת ועוד, בהתאם לצווים נדרשות שתי החברות לבצע מיפוי של מקורות הבנזן לרבות בחריגות שאירעו; להתקין מערכות ניטור רציף של מזהמים באמצעות חישה מרחוק על גדרות המפעל (פז בית זיקוק אשדוד); להתקין מערכת לאיתור בנזן (פז בית זיקוק אשדוד); להפעיל צוות חירום לאיתור ומניעת פליטות בנזן בעת מדידה חריגה; וליישם תוכנית להפחתת פליטות בנזן ולמניעת חריגות מהריכוז המרבי היממתי.

בית הזיקוק אשדוד. צילום: אילן אסייג

כמו-כן, הוציא המשרד למפעל דלק פי גלילות אשדוד ולמנהליו, משה קראדי, שבי בן ארויה ודודי סלע, התראה וזימון לשימוע על הפרת חוק רישוי עסקים, שלפיה המפעל אינו ממלא אחר תנאי רשיון העסק שבידיו במלואם ובכך עובר לכאורה על הוראות חוק רישוי עסקים. זאת, בשל ממצאי דיגום הפתע שביצע המשרד בארובת מתקןVRU במפעל, שהצביע על כך שהמפעל חורג מערכי הפליטה שנקבעו לו בתנאי רישיון העסק.

 

 

תגובת פז בתי זיקוק: "פז"א קיבלה היום את הצו ומעיון ראשוני בו ובמסמכים המצורפים לו עולה כי הצו מבוסס על נתונים חלקיים, לקויים ומתודולוגיות נטולות ביסוס מדעי.
כבר בשלב זה ניתן לומר שמרבית טענות המשרד מופרכות ומופרזות ועומדות בסתירה לדיגומים ולדיווחים שמבצעת פז"א, דרך קבע, בהתאם להיתרים בהם היא מחזיקה ובהתאם לחוק.
לפיכך, פז"א דוחה מכל וכל את טענות המשרד נשוא הצו והיא בוחנת את האפשרויות המשפטיות העומדות לה בנסיבות העניין לרבות פנייה לערכאות.
אין לנו אלא להצטער על בחירתו של המשרד לבצע אכיפה משיקולים זרים ובלתי מקצועיים תוך פגיעה והתעמרות בתעשייה ובאינטרסים הלאומיים החיוניים למדינת ישראל."

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר