אלון חסן, אשתו סימה ובנם ביציאה מבית המשפט לאחר הזיכוי. צילום: אליהו הרשקוביץ
אלון חסן, אשתו סימה ובנם בן ביציאה מבית המשפט המחוזי בב"ש לאחר הזיכוי 29.3.19. צילום: אליהו הרשקוביץ

אני מאשים: ריאיון מיוחד עם אלון חסן

לאחר שזוכה מכל אשמה, אלון חסן מגיש כתב אישום משלו נגד מי שלטענתו הפליל אותו ונגד המשטרה, הפרקליטות, התקשורת, ההסתדרות והחברים מהנמל שהפנו עורף. והוא עצמו? עושה חשבון נפש וכבר התחיל את הקאמבק

פורסם בתאריך: 12.4.18 22:29

     

פרשת השוחד והשחיתות בנמל אשדוד, כפי שכונתה, או פרשת אלון חסן, לפי גרסה אחרת, הסתיימה יום לפני ליל הסדר בזיכוי מהדהד.

זה קרה בתום הליך שנמשך כארבע שנים, תחילה חקירת משטרה (סמויה ואז גלויה עם ביצוע גל המעצרים ביוני 2014) ובהמשך הגשת כתב אישום וניהול משפט מאז קיץ 2016.

שלושת הנאשמים שזוכו: דוד חסן, אלון חסן ושוקי סגיס מחוץ לביה"מ המחוזי בבאר שבע לאחר הכרעת הדין. צילום: אליהו הרשקוביץ

בהכרעת דין דרמטית השופט יואל עדן ניקה את הנאשם מספר אחת אלון חסן וגם את שני הנאשמים האחרים: את מנכ”ל הנמל לשעבר שוקי סגיס ואת בן דודו של חסן, דוד חסן.

הוא זכאי

האישומים כלפי אלון חסן היו חמורים מאוד, וכללו בין השאר קבלת שוחד, סחיטה באיומים, הלבנת הון, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ומרמה והפרת אמונים של עובד ציבור.

****

תזכורת: הנה חסן ומשפחתו זמן קצר לאחר הכרעת הדין שזיכתה אותו ערב פסח:

***

אבל תוצאת המשפט הייתה הפוכה. הכרעת הדין כללה ביקורת חריפה על עבודת המשטרה והפרקליטות. בין היתר נכתב בה: “כתב האישום כולל עובדות אשר לא רק שלא הובאה לגביהן כל ראיה, אלא גם לא בוצעה לגביהן חקירה”.

השופט יואל עדן. צילום: אתר בתי המשפט

השופט יואל עדן. צילום: אתר בתי המשפט

בהתייחס לאופן ניהול התיק על ידי הפרקליטות אמר השופט עדן: “מצאתי בטענות שהועלו בהליך זה שוב ושוב פרשנות יתר למעשים שניתן לפרשם גם כנטולי אפיון פלילי. טענות שמתמקדות באווירה, בשמועות ובריח לא טוב עולה מהתנהלות, אין מקומן בתהליך הגעה למסקנה בדבר פליליות מעשה. חוש הריח אינו יסוד מיסודות עבירה ואינו כלי פרשני”.

כתב האישום כלל כמה פרשיות והתבסס מקצתו על שני עדי מדינה, האחים כחלון. הוא תיאר טובות הנאה פסולות בשווי מיליוני שקלים שניתנו לחסן ולמקורביו מפעילות תפעולית שהתנהלה בתחומי נמל אשדוד ב–2010–2013 תוך כדי ניגוד עניינים.

אבל השופט לא השתכנע. כך למשל קבע שאין ראיה לכך שחסן ביצע פעולה לעידוד התקשרות עם חברת דנה שבבעלותו של יניב בלטר, חברו של חסן.

מימין: עוה"ד צחי יונגר ועמיחי חביביאן מפרקליטות מחוז דרום לאחר הודעת הזיכוי. צילום: דור גפני

“הדבר הראשון שעשיתי כשחזרתי מבית המשפט בבאר שבע לאשדוד זה שהלכתי לברית המילה של הנכד של אחותי ז”ל שנולד ביום ההולדת שלי”, אומר חסן. “זה מאוד מאוד סמלי שהברית שלו יצאה ביום של הזיכוי שלי. אחותי ואני היינו מאוד קשורים, והיא נפטרה בפתאומיות משפעת שהסתבכה, וזה משהו שמאוד קרוב ללבי. לפנות בוקר נסענו לכותל המערבי, אני אנשיי הקרובים ועורכי הדין שלי אשר אוחיון וחן הולנדר, לומר ברכת הגומל. התפללנו בנץ החמה ואמרתי ברכות הודיה לקדוש ברוך הוא שעזר לי לעמוד בדבר הזה”.

איך נראה ליל הסדר לאחר הזיכוי בבית משפחת חסן?

“חגגנו את ליל הסדר אצל ההורים שלי, הייתה שמחה כפולה. הרגשנו מה זאת חירות אמיתית. הטיימינג של יום הדיון ממש סמלי, מקרי, לא יודע איך לקרוא לזה שזה יצא בדיוק בחג הפסח. התרגשנו המון ובעיקר הייתה שמחה גדולה. ליל הסדר קיבל משמעות נוספת”.

הוא חזר בתשובה, הוא לומד עכשיו גמרא

אתה מצטער על משהו? יש משהו שבדיעבד היית עושה אחרת?

“אין מחיר למה שאני ומשפחתי עברנו בשנים האלה, זה גיהינום. כל בן אדם אחר היה חוטף התקף לב או מת מכל הלחץ הזה שהיה עליו, ויש צלקות שילכו איתי עד הקבר. אבל אני מעדיף לא להסתכל על זה ככה, אלא לראות את פרשת השחיתות שחשפתי. יש לי ארבעה ילדים, וחשוב לי שהם יגדלו במדינה טובה, וזו מתנה אחת שמדינת ישראל קיבלה ממני, והלוואי ומשהו ישתנה בתחום המשפט ובהתנהלות נגד חשודים. אני מאמין שלא באתי לעולם סתם, ואם התיקון שלי הוא הסבל הזה שעברתי, אז בסדר, כנראה שזה המחיר שהייתי צריך לשלם על משהו שעשיתי”.

אז מה עשית לא בסדר?

“אולי חוסר הצניעות, אולי היהירות של כוחי ועוצם ידי. אולי ניקרתי עיניים, לא יודע. אני באמת עושה חושבים עם עצמי היום, חשבון נפש. אני רוצה לעשות תיקון בתחום הזה ואני עובד על זה. הכול עכשיו פחות ראוותני אצלי. הרב שלי אמר לי שזה שיעור בצניעות שהייתי צריך ללמוד, ואני משתדל, למרות שאף פעם לא הייתה לי כוונה רעה או לנקר עיניים, ואני מתפלל, מתפלל שלא תעלה בי מידת הגאווה, שלא אשכח את בורא עולם, ובגלל זה חשוב לי להקפיד על שיעורי תורה. אני לומד גמרא, זה מדהים. זה הופך אותך לאדם טוב יותר”.

נמל אשדוד. צילום: פבל טולצינסקי

נמל אשדוד. צילום: פבל טולצינסקי

“אני לא יודע אם היה זיכוי כזה במדינת ישראל”, מוסיף חסן. “לא היה סיכוי לשרוד את זה. איך הצלחתי לעבור את זה בכל זאת? הודות להרבה סייעתא דשמייא זה קרה, וידעתי, פשוט ידעתי, שאין סיכוי שאני מודה במשהו שלא עשיתי, לא משנה מה יקרה. השופט היה אמיץ מאוד, התובעים בתיק ניסו להפחיד אותו, והוא הדף את כולם, זה המון המון מזל שהיה לי שופט חרוץ מאוד שישב שעות על גבי שעות ללמוד את התיק על בוריו, הוא הכיר ושלט בכל הפרטים. הוא פשוט היה בקיא ולא עשה הנחות לאף אחד. אני שמח שיש שופטים כאלה בישראל, והלוואי ויהיו עוד כאלה שפועלים ללא רבב ועם מקצוענות. אני רוצה להאמין שכולם כאלה, שמתבססים על ראיות ולא על רעשי רקע”.

לאורך כל הדרך אמרת שאתה לא מוכן להיכנע ל”שיטת ההרשעה במדינת ישראל”, מה הייתה כוונתך?

“השיטה היא לצערי הפעלת לחץ על אנשים כדי שהם יודו בפשעים שהם לא ביצעו. לוקחים לך את כל מה שיש לך, רומסים את השם שלך, את הכבוד שלך, ואז גם לוקחים לך את האפשרות להגן על עצמך. זאת מלחמה כנגד כל הסיכויים”.

יניב בלטר. צילום: מוטי מילרוד

יניב בלטר. צילום: מוטי מילרוד

בשונה מחסן ושני הנאשמים שנשפטו איתו, יניב בלטר, בעלי חברת דנה, הורשע באותה פרשה במסגרת הסדר טיעון. השופטת גילת שלו אימצה את ההסדר וציינה בגזר הדין שמדובר בפרשת שחיתות חמורה. בלטר נשלח לכלא והשתחרר לפני כשבועיים.

מה יש לך לומר לחברך יניב בלטר שהודה, הורשע וישב בכלא באותה פרשה?

“היו לו את הסיבות שלו, כשלוקחים את אחיך בן ערובה ומפעילים עליך לחצים, זה לא פשוט. אני יודע כמה זה קשה לא להישבר ולעשות עסקה, אולי לא הייתה לו ברירה”.

“מיליונים הלכו על התיק הזה”

איך הצלחת להתנהל כלכלית בשנים האחרונות?

“יש לי ברוך ה’ משפחה אמידה מאוד שתרמה לי. מה זה תרמה לי? כל מה שהיה צריך שמו. מיליונים הלכו על התיק הזה כדי לנקות את השם שלי, להוכיח שאין אמת בכל האישומים האלו”.

כל התקופה הזאת נשארת עובד נמל. מותר לדעת מה המשכורת שקיבלת מאז ההשעיה?

“קיבלתי כ-5,000 שקלים בחודש. איך הגיעו לסכום הזה? אני גם מנסה להבין, כשאתפנה לזה אברר”.

היו חברים ושותפים לדרך. חסן ואבינועם שושן. צילום: עופר וקנין

היו חברים ושותפים לדרך. חסן ואבינועם שושן. צילום: עופר וקנין

בשנים האלה קיבלת תמיכה מהחברים שלך?

“בכל התקופה הזאת סבלתי לא פחות מהפרשה עצמה מכתף קרה שקיבלתי מהמון המון אנשים, הרבה אנשים שעשיתי בשבילם טובה. זה לא הכרת הטוב, זה כפיות טובה, זה יותר גרוע. כמות האנשים שהיו כפויי טובה הייתה גדולה. לא האמנתי בהתחלה שאנשים מתנהגים בצורה כזו, אני לא כזה, והיה לי קשה להאמין שיש אנשים כאלה”.

ממי התאכזבת במיוחד?

“יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. הוא הפקיר אותי, לא הגן עליי כיו"ר ועד העובדים הכי דומיננטי בארץ 20 שנה, וההתעלמות שלו מכתב האישום שמדבר על אופן ההתנהלות שלי כיו”ר ועד, כשהוא יודע שאני עושה את העבודה שלי בצורה מושלמת. אני אמרתי לו שהולכים לתפור לי תיק, רק לא ידעתי שבעוצמות כאלה.

יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. צילום: עופר וקנין

"אני אחליף אותו". יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן. צילום: עופר וקנין

אני אחליף אותו. אני יותר טוב מניסנקורן, יש לי ניסיון. הוא בכלל לא היה יו”ר ועד עובדים, הוא פחדן וחלש, ולדעתי זו הייתה טעות של עופר עיני. אני פי עשרה יכול לתרום לעובדים ולעם ישראל מניסנקורן. מאז שהוא יו”ר ההסתדרות, מעמד העובדים רק הולך ומתדרדר. ומה אני אעשה אחרת? הכול הפוך ממנו”.

אתה אומר שתפרו לך תיק ושידעת על זה עוד לפני שזה קרה, תסביר בבקשה.

“נדלקה אצלי נורה אדומה כאשר במסגרת הסכסוך עם משרד התחבורה על הקמת נמל נוסף היה דיון אצל נשיאת בית הדין הארצי לעבודה, לשם הגיעו נציגי משרד התחבורה, יו”ר הדירקטוריון גדעון סיטרמן, הנהלת הנמל ואחרים. הדיונים התקיימו בלשכת הנשיאה, כאשר במהלך הדיון סיטרמן — שהייתי ביחסים טובים איתו כאשר הוא היה השליח של ישראל כץ והמגמה הייתה ברורה — אומר באמצע דיון חשוב על הקמת נמלים באשדוד ובחיפה: 'אני רוצה שנשב על הסכם המשמעת ונשנה אותו כך שעובד שחשוד בפלילים תופסק עבודתו'.

שר התחבורה ישראל כ"ץ ויו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד לשעבר גדעון סיטרמן. צילום: אוליבייה פיטוסי

שר התחבורה ישראל כ"ץ ויו"ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד לשעבר גדעון סיטרמן. צילום: אוליבייה פיטוסי

הוא אומר את הדברים הללו ומסתכל עליי. הבנתי מה הולך להיות. ביקשתי שהצד של המדינה יצא, וזה מהלך רגיל במשאים ומתנים, כשהם יצאו אמרתי לחברים שלי, 'אתם מבינים מה קורה פה?' הם אמרו, 'לא. אנחנו לא מבינים מה הקשר עכשיו פלילים'. אמרתי להם, ‘הם רוצים להפליל אותי בכדי להוציא אותי מהמאבק על הנמלים’.

הנשיאה וניסנקורן אמרו לי שאני מדמיין דמיון פרוע. אמרתי להם, 'אתם תראו שאני צודק, יש להם כוונה להפליל אותי'. שבוע אחרי זה עמליה דואק ויוסי מזרחי (כתבי חדשות 2, ש"ש) אצלי בבית. יום ראשון השעיתי את עצמי.
בכדי להפליל אותי הייתה חבירה של כוחות על, אנשי עסקים, בעלי אינטרסים לפגוע בחברת דנה, אני מנוע מלהגיד את שמם, אבל השופט התייחס לזה בפסק הדין”.

למה באמת התנגדת להקמת נמלים נוספים?

“הייתי בעד הקמת נמלים נוספים בתנאי שהתחרות תהיה הוגנת”.

*****

הנה מנכ"ל הנמל לשעבר שוקי סגיס שזוכה גם הוא, ביציאה מאולם בית המשפט לפני שבועיים (לצדו עו"ד לוליק אסל והבן, גיא):

***

"סבלתי מספיק"

בפרקליטות מחוז דרום עדיין לא החליטו אם להגיש ערעור על הכרעת הדין לבית המשפט העליון. אם הם יערערו, הכול עוד יכול להתהפך, לא?

“אני לא רוצה לחשוב שהפרקליטות תערער. אני חושב שהרדיפה אחריי צריכה להיפסק. הרדיפה של הפרקליטות כנגדי היא במשך שנים, למרות שידעו שאין ראיות. בית המשפט אמר את דברו בצורה נחרצת ביותר, על מה אתם רוצים לערער? היו פה קביעות חד משמעיות של בית המשפט! אני לא משפטן, אבל עורכי דין שמלווים אותי וקראו את פסק הדין לא רואים סיכוי אחד שאפשר לערער על פסק הדין הזה. אם הם יערערו, הם לא יערערו עניינית אלא רק מתוך נקמנות, ואני לא מציע שזה יקרה. סבלתי מספיק, צריך לעצור את זה. יש עוד הרבה דברים שהציבור לא יודע”.

חסן בלאחר שיצא מביה"מ יום לפני פסח:

 

מה יש לך לומר על התנהלות הפרקליטות והמשטרה בפרשה שלך?

“אני אמרתי שאני חף מפשע, שתופרים לי תיק, ואמרתי את זה לאורך כל הדרך. היו בפניי שתי אפשרויות או ללכת לזיכוי על חשיפת הפרשה שחשפתי, שבה לא היה ספק ולו אחד שתפרו לי תיק, העורך הדין שלי יחד עם ראש צוות החקירה בפרשה, יכולתי לקבל זיכוי בטענת הגנה מן הצדק ולא רציתי זיכוי כזה, רציתי זיכוי נגד האשמות שהופנו כלפיי, לא זיכוי סוג ד’”.

והתקשורת?

“זה תיק תקשורת! הכול בתיק הזה התבסס על תחקיר שנעשה בטלוויזיה ובעיתונים, זה עצוב מאוד שהמשטרה עובדת בצורה הזאת. וכל החשדות האלה נבדקו אחד לאחד, כל הטענות שהיו בתחקירים שפורסמו נבדקו. והאנשים שעומדים מאחורי התחקירים האלה? יצטרכו לתת את הדין על מה שקרה פה. כי כל מה שהיה בתחקיר נבדק פעמיים: פעם אחת על ידי דירקטוריון נמל אשדוד ופעם שנייה בבית המשפט. בכלל, התקשורת צריכה לעשות חשבון נפש אמיתי עם עצמה, ומה שיש לי להגיד ליוסי מזרחי, עמליה דואק ושרון שפורר (העיתונאית שחשפה את הפרשה ב'הארץ', ש"ש) אני עוד אומר להם, לא בפורמט הזה”.

התחזקת בדת בשנים האחרונות?

“תמיד האמנתי, אבל כן. אני הולך לשיעורי תורה כל יום, אני מתפלל בבית הכנסת כל יום, יש לי את הרב שלי, הרב ציון, שגר גם הוא ברובע ט”ו, שמלווה אותי לאורך כל הדרך. אני אמנם בלי כיפה, אבל אני משתדל לשמור מה שאני יכול. האמונה שלי מאוד חזקה, מאוד”.

אנחנו מתקרבים ליום העצמאות. הרבה לפני הזיכוי אמרת ברצינות שמגיע לך להדליק משואה בזכות חשיפת פרשת מלכה-פישר. עדיין מאמין בזה?

“איזו שאלה, באמת שציפיתי שיזמינו אותי להדליק משואה. אני רואה כל מיני ויכוחים על כל מיני כאלה שידליקו או לא ידליקו, ואני זה שחשפתי פרשת שחיתות, אחת מהגדולות במדינה, ואני זה שנגרם לו עוול כל השנים האלה, לי ולמשפחתי, ובשם הצדק אני צריך להדליק משואה, זו ממש לא בדיחה. אני לא חושב שאני פחות טוב מאנשים אחרים שנבחרו”.

ראש הממשלה נתניהו. צילום: אוליבייה פיטוסי

ראש הממשלה נתניהו. צילום: אוליבייה פיטוסי

מה אתה אומר על הטענה שהזיכוי שלך הוא בשורה טובה לראש הממשלה נתניהו?

“ידעתי שירכבו על הגל. אני עמדתי למשפט, וזה ההבדל ביני לבין ביבי. אני מציע לו, אם הוא חף מפשע, ואני רוצה להאמין שהוא חף מפשע, שיבקש להעמיד את הדברים למשפט, יש בית משפט בישראל, שיבקש לעמוד לדין מיידי. כבעל ניסיון, אני מסכים עם ביבי שהתקשורת עושה רצח אופי, אבל אם אתה באמת חף מפשע, תעמיד את זה למבחן”.

“אני רוצה לסגור מעגל”

“עובדי נמל אומרים לי שהדיבור זה ‘חייבים למנוע מאלון חסן לחזור’. זה מטורף, אני זוכיתי”, אומר חסן שאינו מסתיר את רצונו לשוב לתפקידו כיו”ר הוועד.

עובדי נמל מתעמתים השבוע עם הוועד: רוצים את אלון חסן בחזרה

עובדי נמל מתעמתים השבוע עם הוועד: רוצים את אלון חסן בחזרה

“לא הייתי סגור על לחזור לנמל עד לפני שבוע, כשניסיתי להיכנס לנמל ומנעו ממני”, הוא מסביר. “הקטע הזה הדליק לי את הפיוז. הלכתי לבקר כי התגעגעתי. אני שם מגיל שנתיים. התגובה הקרה של הוועד עצבנה אותי. כשהייתי בנמל, הם לא היו ככה. פתאום אתם יהירים? הם נתנו לי את הטריגר לחזור. כשחבר ועד קיקיוני אומר, ‘אם בהסתדרות יסלחו לאלון, הוא ייכנס אצלנו שישי’, אני אומר, ‘בוא'נה, נראה לך שאני אכנס שישי? ככה אתה מכיר אותי?' זה מדליק אותי האנטי הזה שלא רוצים שאני אחזור רק כדי לסגור הסכם טוב עם העובדים. יותר מזה, אני לא צריך את הנמל”.

המשפחה שלך בעד שתחזור לנמל?

“אני צריך לשכנע את אשתי, שלא רוצה שאחזור לנמל, ואני מבין אותה. ואם היא תגיד לא, אז לא, אני לא אלך נגד מי שתמכה בי, היא עברה איתי שנים מאוד קשות. רק העובדים היו לנגד עיניי, לא הייתי בבית המון זמן, היא הייתה צריכה לסבול את זה. וכשהפקירו אותי, היא בכלל מחקה את עובדי הנמל”.

מה קורה עכשיו בנמל אשדוד?

“מה שקורה עכשיו בנמל זה ביזיון אחד גדול. העובדים נפגעים מדי יום, חוזרים אחורה, לא סופרים את הוועדים. אין מנהיגות. מה שמצחיק אותי זה שהם תופסים את הכיסא, אני משתגע מזה. לא אכפת לכם מהעובדים? הם מוכנים ללכת לחתום על הסכמים בנוגע לנמלים החדשים לפני שאגיע. וההסתדרות? שכחה את הסיבה שלשמה היא הוקמה.

ההסתדרות רוצה נמל חלש, לא מתאים לה. ואולי זו הסיבה שהם לא יכלו לראות אותי שם, אצלי העובדים היו עובדים עם ראש מורם, אמנם דאגתי לרמת עבודה גבוהה. היום רומסים אותם, לא סופרים אותם, זה עצוב. ומונעים ממני לחזור כי אני לא אתן לדבר הזה לקרות”.

 

שוקל לרוץ בבחירות

בתור חבר מועצת העיר שאינו מציית לחלוקה המוכרת בין קואליציה ואופוזיציה וכמי שמבקר בצורה קשה את ראש העירייה ד”ר יחיאל לסרי, השבוע אלון חסן דווקא נשמע מפויס משהו, לפחות בהקשר הזה.

“להבדיל מאחרים, ראש עיריית אשדוד מיהר לברך אותי מיד לאחר שזוכיתי ופרסם את זה בפייסבוק. זו הדוגמה לאדם ממלכתי. אני לא נחשב לאוהד שלו או לתומך שלו, אבל הוא שם את כל הוויכוחים בינינו בצד, ואני מאוד מעריך את זה, זו אצילות. בשבילי זה שהוא אמר את הדברים זה כבוד, בשבילו ובשבילי. הוא עשה את מה שגם אני הייתי עושה והחזרתי לו ברכות.

לסרי. צילום: גיל לוי לפוטו דויד אסייג

לסרי. צילום: גיל לוי לפוטו דויד אסייג

אין לי שום דבר נגדו אני פשוט חושב שהוא לא ראש עיר טוב. את דעתי לא שיניתי, אבל אני מעריך אותו כבן אדם. הוא רופא טוב, וחבל שהוא עזב את המקצוע הזה, זה שליחות, זה גדולה להיות רופא ולהציל חיים, זו מתנת אל. אני לא חושב שהוא ראש עיר מושחת או בעייתי מהסוג הזה, יש לי איתו חילוקי דעות על העקשנות שלו והאנשים שמובילים אותו, אבל אני מקווה שהוא לא יהיה ראש עיר בהמשך”.

במי כן תתמוך לראשות העיר?

“במי שייבחר בסקר שאנחנו נעשה”.

אתה לא תתמודד לראשות העיר?

“לא. לא מדבר אליי, השליחות שלי זה להיות שם בשביל העובדים ולעזור להם”.

ולמועצת העיר?

“יכול להיות שכן, עדיין לא סגור על זה. רק אם מישהו עכשיו ידליק אותי”.

הילדים שלך גאים בך? תרצה שאחד מהם יעבוד, כמוך וכמו אביך, בנמל?

“מאוד גאים בי, לאורך כל הדרך הם איתי, והאמנו בי ובצדקת דרכי. אבל לנמל? לא, לא. לא יקרה”.

 

משחק אסוציאציות: אלון חסן, מה אומר לך השם הבא?

רונאל פישר: “ארכי נוכל”.

רונאל פישר. צילום: אמיל סלמן

רונאל פישר. צילום: אמיל סלמן

ערן מלכה: “פושע, עבריין ברשות החוק. כמו ללכת לרופא שהורג אותך. חטא לתפקידו ויצא בזול. פישר עשה גם דברים חמורים, אבל הוא לא עובד בשירות המדינה”.

ערן מלכה. צילום: אמיל סלמן

ישראל כץ: “מעדיף לא לענות”.
אבינועם שושן: “מעדיף לא לענות”.
ג’קי בן זקן: “אם החברים שלו ידעו מי הוא, לא יהיה לו חבר אחד”.

ג'קי בן זקן. צילום: אוליבייה פיטוסי

ג'קי בן זקן. צילום: אוליבייה פיטוסי

סימה חסן: “אשת חיל, אהבת חיי”.
אמיל חסן: “אבא שלי, המלאך הפרטי שלי”.

 

"חסן הביא את זה על עצמו"

שרון שפורר, עיתונאית “הארץ” לשעבר, והיום עיתונאית ב"מקום הכי חם בגיהנום", שחתומה על התחקיר המקיף הראשון בנושא חסן והנמל, התייחסה השבוע לזיכוי.

שרון שפורר. צילום: עופר וקנין

“קראתי את הכרעת הדין, והשופט עדן פירק את הטענות של הפרקליטות אחת לאחת בצורה שהותירה אותי נדהמת. אני מבינה את הזיכוי, זה לא היה זיכוי כלאחר יד. זה זיכוי מאוד מהדהד. אני לא יודעת איך הפרקליטות חושבת לערער, אני לא מבינה אישית איך אפשר לערער על הכרעת דין כזו. אני לא משפטנית, אבל בראיות הקיימות שהם הביאו זה באמת לא היה מספיק טוב.

לגבי חסן עצמו, וגם השופט מתייחס לזה, יש הלכה שקוראים לה 'הלכת שבס' שאומרת שכדי להרשיע אדם בניגוד עניינים או הפרת אמונים לא מספיק למצוא פוטנציאל לניגוד עניינים, אלא צריך להראות שלניגוד העניינים יש אופי פלילי.

במישור הציבורי והמוסרי, לטעמי העסקים שחסן ניהל גם מול לקוחות נמל וגם מול הנמל עצמו היו לא ראויים. אני לא חושבת שחסן חסיד אומות עולם, ואני בטוחה שהוא עבר תקופה קשה ולא נעימה, אבל הוא הביא את זה על עצמו”.

על התחקיר: “התחקיר שלי היה מדהים. גם חסן אמר בעצמו שעשיתי עבודה הוגנת. התחקיר שלי פרס מסכת עובדות שהסתמכו על עבודה מעמיקה של כמה חודשים אחרי שיחות עם חסן עצמו, של ביקור בנמל יחד איתו.

לא כתבתי שום דבר לפני שדיברתי עליו עם אלון ונתתי לו הרבה מקום להתבטא, והעבודה שלי כתקשורת היא להציף פוטנציאל לניגודי עניינים או התנהלות שנראית כבעייתית. העבודה שלי היא לא להביא אקדח מעש,ן כמו שהפרקליטות הייתה צריכה להביא”.

 

תגובות

מפרקליטות מחוז דרום (פלילי) נמסר בתגובה: "כתב האישום הוגש מלכתחילה לאחר שהפרקליטות סברה שקיים סיכוי סביר להרשעת המעורבים בעבירות המיוחסות להם, ויש לזכור כי חלק מהמעורבים בפרשה הודו, נטלו אחריות והורשעו כבר בתחילת הדרך, ונדונו לעונשים משמעותיים. יודגש כי הפרקליטות בדקה את עצמה בכל שלב ושלב לאורך ההליך, מתוך מטרה לעשיית משפט אמת וצדק, ומתוך אמונה כי הראיות בתיק מהוות בסיס להרשעת הנאשמים, וכל טענה בדבר רדיפה אישית של מי מהנאשמים הינה מופרכת ומשוללת כל יסוד. בסופו של יום בית המשפט פרש את חומרי הראיות שהוצגו בפניו באופן השונה מעמדת הפרקליטות, וקבע כי יש לזכות.
לפרקליטות עומדת האפשרות להגיש הודעת ערעור על הכרעת הדין בתוך 45 יום לבית המשפט העליון, וכל החלטה שתתקבל בעניין זה הינה מטעמים מקצועיים גרידא.
בימים אלה הפרקליטות לומדת את ההחלטה היטב ובוחנת את המשך צעדיה".

מהמשטרה נמסר בתגובה: "משטרת ישראל מנהלת חקירותיה בהתאם להוראות החוק. כלל חומרי החקירה הועברו לפרקליטות שהחליטה על הגשת כתבי אישום לאחר שנשקלו מארג הראיות והחומרים בתיק".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "השר כ״ץ הוביל וימשיך להוביל בהצלחה לרפורמה ותחרות בנמלי אשדוד וחיפה לטובת מדינת ישראל ואזרחי מדינת ישראל, ובכללם עובדי הנמלים, כפי שעשה בשמים הפתוחים, ברכבת,בכבישי ישראל ובתחומים רבים נוספים. הטיעון כאילו היה לשר, או מי מטעמו קשר לחקירות, או להליכים משפטיים נגד אדם כזה או אחר הוא מגוחך ומופרך לחלוטין".

עו”ד עמית בר, פרקליטו של עו”ד רונאל פישר, מסר בתגובה: “אנחנו לא הופתענו, ואנחנו שמחים על הזיכוי. זו הוכחה מוחלטת לכך שרונאל נתן לחסן ייעוץ מעולה לאורך כל הדרך. מטעמי חיסיון אנחנו לא יכולים לפרט כמובן, אבל ברור שמי שהנחה את חסן לאורך החקירה ועוד לפניה היה רונאל וצוות המשרד שלו שליוו את חסן כמעט מהיום הראשון. עכשיו ברור לכולם שכל השמועות והרכילות הזדונית על רונאל כאילו פגע בחסן הם תוצאה ישירה של שקרים של עדי המדינה, בהם ערן מלכה”.

דובר חברת נמל אשדוד מסר בתגובה: “חברת נמל אשדוד לומדת את פסק הדין בעניינו של אלון חסן ומשמעויותיו. החברה פועלת בהתאם לדיני העבודה, ההסכמים הקיבוציים והוראות רשות החברות הממשלתיות. אלון חסן הינו עובד מושעה. ההחלטה בעניינו תהיה רק לאחר קבלת פסק דין חלוט”.

כתב חדשות 2 יוסי מזרחי מסר בתגובה: "אנחנו עומדים כמובן מאחורי כל משפט מילה ואות ששודרו בתחקיר שנערך בענייני עסקיו הפרטיים של עובד הנמל אלון חסן באולפן שישי. הדברים פורסמו לאחר תחקיר מעמיק שארך שבועות וכלל עדויות, הקלטות ומסמכים רבים. התחקיר נערך באופן עצמאי וללא כל קשר ישיר או עקיף לגופי האכיפה השונים. בית המשפט המחוזי קבע כי הראיות שהובאו בפניו בשלב הזה אינן מוכיחות מעל לכל ספק סביר את הפליליות במעשיו של חסן ושאר הנאשמים אבל אין להסיק מכך שכל מה שאיננו פלילי הוא חף מניגוד עניינים, ראוי ומוסרי במיוחד כשמדובר בעובד מדינה. החקירה המשטרתית הגלויה והמעצרים בוצעו כשנה לאחר פרסום התחקיר והניסיון לקשור בין השניים הוא הזוי. בכל מקרה הייתי ממליץ לכולם להמתין להכרעת ערכאת הערעור".

בהסתדרות בחרו שלא להגיב. עורך דינו של ערן מלכה לא מסר תגובה.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר