נעמי לוי ז"ל בשדה. המשפחה ממשיכה את דרכה

המשק של נעמי חי, קיים ופורח

רוצים לבקר במשק לוי במושב תלמי יחיאל שליד קריית מלאכי ולראות איך מגדלים אננס ואספרגוס? את המשק ייסדה נעמי לוי ז”ל, פיזיקאית ומדענית שהייתה מעורבת בפרויקט הלביא, והחליטה לעשות הסבה לחקלאות פורצת דרך. בואו, זה כדאי

פורסם בתאריך: 16.3.18 14:48

     

במסגרת “פסטיבל ירוק ולא רחוק”, פסטיבל חקלאות וטבע ייחודי באזורנו, שהחל השבוע והכולל סיורים חקלאיים, טיולי טבע, הופעות, הפנינג למשפחות ואירועים מיוחדים לקראת חגיגות 70 שנה לישראל, גם משק לוי ממושב תלמי יחיאל, הנמצא סמוך לצומת אחים ומכללת אחווה, עורך בימי שישי בשעה 11.00 סיורים לשטחי הגידול עם הסברים, והכניסה חינם.

מאחורי המשק, שקם ב-1982, מסתתר סיפור ייחודי. הקימה אותו נעמי לוי, אחת הפמיניסטיות הראשונות והמובילות בישראל, מדענית ובעלת דוקטורט בפיזיקה גרעינית. לוי נולדה בחיפה ב-1938 והתחנכה בקיבוץ עין השופט. בצבא שירתה בחיל האוויר ובמהלך שירותה השלימה בכוחות עצמה את תעודת הבגרות. היא החלה בלימודיה בפקולטה לפיזיקה בטכניון, ושם השלימה את שלשת תאריה בפיזיקה עיונית.

לאחר שובה ארצה משנתיים פוסט דוקטורט במכון מחקר בגרמניה, השתלבה לוי בתעשייה האלקטרונית והייתה שותפה בפיתוח מכשור רפואי מתקדם. לאחר שעברה לדרום הארץ השתלבה בפרויקט מטוס הלביא במסגרת עבודתה בתעשייה האווירית ובאלתא.

בסיומו (כידוע, הפרויקט בוטל) החליטה לנטוש את התעשייה ולעשות מעבר חד לחקלאות. אך גם כאן הקפידה על חדשנות ויצירתיות. במשקה במושב תלמי יחיאל היא החלה לפתח חקלאות מתקדמת, והשילוב של חשיבה מדעית ואהבה לנושא היה מנצח. במהלך עבודתה החדירה מוצרים חדשים לשוק המקומי, נהפכה למגדלת ומייצאת בכירה של עגבניות שרי ועמלה בנושא השבחה והחדרה מחודשת של פרי הפפינו לשוקי הארץ והעולם.

נעמי צירפה אליה להקמת המשק גם את בעלה מיכאל, מהנדס חשמל בעל תואר שני שניהל בתי ספר, וכן את איתן פייקין, מנהל עבודה ותיק במשק, שעבד עמה מיום שחרורו מהצבא וכבר עובד במשק יותר מ—30.

הבת רוני טופולנסקי בשדה אספרגוס

לוי, שהייתה אם לשלושה וסבתא לשמונה, זכתה בפרס משוב לחקלאות מצטיינת. היא נפטרה בשנת 2006, אך המשק המשפחתי ממשיך להתקיים. התמחות המשק היא בגידולים מיוחדים כמו אספרגוס, אפונת שלג, אננס, פלפל ספרדי פדרון, מגוון רחב של עגבניות שרי צבעוניות ומתוקות, ובקיץ תירס מתוק במיוחד.

בתחילת שנת 2005 הגיעה הבת רוני טופולנסקי להתגורר באזור, אחרי שנים של נדודים בבסיסי חיל האוויר. רוני בת ה-53, נשואה ואם לארבעה, היא בעלת תארים מתקדמים בהנדסאות תעשייה, מדעי ההתנהגות ומנהל ציבורי. לבקשתה של אימה, הצטרפה לצוות המשק “בתנאי שנפתח חנות”, היא מספרת, “שנאפשר לקהל הרחב לרכוש במשק את מוצריו טרי וישר מהשדה”.

ואמנם כשנה לאחר מכן נפתחה בחצר המשק חנות קטנה ומפתיעה בשם “הירקניה של רוני”, המציגה חגיגת ירקות טריים, בריאים ומופחתי ריסוס ישר מהשדה. “בימי שישי אנחנו פותחים שולחן של טעימות ומחלקים מתכונים, והחנות מאפשרת קשר ישיר, אישי ומיוחד עם הלקוחות”, מספרת רוני.

נעמי לוי החזיקה באמונה שגידול אורגני בשיטות חקלאיות עתיקות אינו עונה על הצרכים המתרבים של האוכלוסייה בעולם המודרני. במקום זה, היא סברה, צריך לגדל ירקות בשיטות שייתנו תנובה גבוהה, עם מינימום חומרי ריסוס ונזק לסביבה.

“לאור התפיסה הזאת, המשק פועל בפיקוח תקן אירופי שמקפיד על חומרים ריסוס במינון נמוך, בתדירות שמאפשרת התנדפות חומרים”, מסבירה טופולנסקי. “לאימא היו חשובים מאוד גם העובדים, ובהתאם לכך העניקה להם יחס אישי ותנאים טובים והוגנים.

 

גם כיום ממשיכי דרכה מתאימים לכל גידול את שיטת הטיפול המיטבית במינימום ריסוסים. לדוגמה גן הירק במשק רוב השנה אינו מרוסס, הפלפלים גדלים בהדברה ביולוגית, ועגבניות השרי לפי תקנים אירופיים, המקפידים לשמור על הטווח הנכון בין הריסוס לקטיף. המשק מאפשר לציבור ליהנות מזנים ייחודיים ומתקדמים, למשל העגבנייה החדשה מגי, עגבנייה קטנה עם טעם מתוק במיוחד. העונה כעת היא של נסיך הירקות האספרגוס והמלך הצהוב האננס, ובמהלך הפסטיבל נערוך מבצעים והנחות”, מבטיחה רוני.

ענף החקלאות הוא ענף במשבר.

“נכון, המשבר בחקלאות משפיע גם עלינו. הבן שלי למשל רוצה לבוא לעבוד איתנו, ואני לא הסכמתי ושלחתי אותו ללמוד”.

>> לפרטים נוספים על הפסטיבל.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר