ניצחון האדם: ג'ינו ברטלי Gino Bartali האגדי. התמונה באדיבות המשפחה

רוכבים לזכר ג'ינו ברטלי

רק לאחר מותו הוכר רוכב האופניים האגדי ג’ינו ברטלי (Gino Bartali) בתור חסיד אומות העולם על חלקו בהצלת מאות יהודים באיטליה בתקופת השואה. בעוד שבועיים הוא יונצח בבית העדות שבמושב ניר גלים, ולאחר מכן יתקיים לזכרו מסע אופניים בשדות שפיר 

פורסם בתאריך: 9.3.18 14:53

     

כמו הסיפור המצמרר על רשימת שינדלר, שלא היה ידוע לציבור הרחב עד לפרסומו הרשמי ולהנצחתו בסרטו ההוליוודי של סטיבן ספילברג, ב-23 במרץ יונצח לראשונה בטקס רשמי בהפקת בית העדות במושב ניר גלים חסיד אומות עולם איטלקי ג’ינו ברטלי.

אגדת ספורט, חסיד אומות העולם. גינו ברטלי. התמונה באדיבות המשפחה

סיפורו המרתק, האמיץ ומעורר ההשראה הוביל להצלת 800 יהודים בשואה. את הטקס יכבדו בנוכחותם שגריר איטליה בישראל וכן נכדו של ברטלי — ג’יאקומו ברטגני.

ברטלי והנכד ג'יאקומו בילדותו

ג’ינו ברטלי היה אלוף ספורטיבי בינלאומי בענף רכיבת אופניים וזכה פעמיים בטור דה פראנס ושלוש פעמים בגירו דה איטליה. רק לאחר מותו התברר כי הוא ניצל את פרסומו הרב תוך כדי סיכון אישי גדול כדי להציל יותר מ-800 יהודים בתקופת מלחמת העולם השנייה.

ברטלי, שנפטר בשנת 2000 בגיל 85, העביר בין היתר בשלדת אופניו מסמכים רבים שסייעו ליהודים באיטליה להסתיר את זהותם בשואה מבלי לעורר את חשדו של המשטר או של נציגיו עקב פרסומו הרב ועקב ההערצה שרחשו לו. כמו כן, הוא הסתיר יהודים מהשמדה באופן אישי במרתף ביתו.

ברטלי. התמונה באדיבות המשפחה

ברטלי לא עשה זאת למען פרסום או הכרת טובה ולמעשה לקח עמו את סודו לקברו. רק בשנת 2013 נודע על מבצע ההצלה שהיה שותף לו, והוא זכה  בחלוף יותר מעשור ממותו לאות חסיד אומות העולם.

למרות סיפורו המרגש, ברטלי לא זכה לפרסום רב ואף לא להנצחת שמו בכיכר, רחוב בארץ או באופן טקסי אחר, ובהנהלת בית העדות במושב ניר גלים שליד אשדוד החליטו להרים את הכפפה.

"הכרתי את סבי עד גיל 16. הוא מעולם לא סיפר על מעשיו, היה איש צנוע, חזק ומתחבא מפרסום", אמר הנכד השבוע לכתבת "כאן דרום".

ברטלי ואשתו אדריאנה ובתם, ביאנקה-מריה. התמונה באדיבות המשפחה

"נדהמתי לגלות על פועלו לאחר מותו", הוסיף, "אך גם לא התפלאתי, כי סבי נהג לומר שטוב הוא משהו שעושים ולא מדברים עליו. זהו ביקורי השני בישראל, ואני מאוד שמח ונרגש לקראתו".

ההנצחה כוללת גם מסע אופניים אזורי תחת הכותרת Ride to Remember בשדות המועצה האזורית שפיר לזכרו של ברטלי. בסיומו של המסע ייערך יריד ענקי הפתוח לקהל הרחב. יוצאים משלולית החורף בשפיר. המסלול המעגלי למקצוענים ולמשפחות בעלות של 60 שקלים.

 

האירוע נערך במסגרת פסטיבל “חוגגים ירוק ולא רחוק” בהפקת עמותת תיירות שפלת יהודה, הפקה הכוללת סיורים חקלאיים, טיולי טבע, הופעות, הפנינג למשפחות ואירועים מיוחדים לקראת חגיגות 70 שנה לישראל.
האירוע יתקיים ביום שישי 23 במרץ. בשעה 8 התכנסות בבית העדות, ב-8 וחצי טקס ההוקרה, וב-10 יצא מסע האופניים מנקודת המפגש בשפיר.

לארגון האירוע שותפים דוברת תיירות שפלת יהודה קרן חמיאל ובעלי חנויות האופניים “עידן אופן” ו”אול רייד”.

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר