לראשונה מאז תחילת המחאה: הציבור הדתי לאומי תופס צד

דווקא שנראה שסערת השבת הולכת ודועכת, הציבור הדתי לאומי בעיר, שעד כה נמנע מלעסוק בסוגייה, מתייצב לצד החרדים במאבק על השבת . רבני הציונות הדתית יקיימו ביום רביעי הקרוב כנס לחיזוק השבת . "שבת זה לא סתם יום חופש" הכריז אחד הנואמים בכנס

פורסם בתאריך: 4.3.18 21:06

     

הציבור הדתי – לאומי והחרד"לי באשדוד החליט לומר את דעתו בעניין השבת, לא עוד ישיבה על הגדר או הסכמה שבשתיקה אלא עמידה איתנה מאחורי השבת כערך דתי- הלכתי ואם תרצו ישראלי. "לא באנו להציב מתווה, באנו להציג את השבת כערך ציבורי במדינה יהודית. להשמיע את קולו של הציבור היהודי" מסביר חיים אליהו מארגון חותם – פועל במטרה להשיב את היהדות למרכז סדר היום הציבורי.

"זהו כנס לחיזוק האחדות והשבת בעיר. לאחדות – כי אסור לנו להיכנס למלחמות מיותרות, לא באשדוד ולא בכל מקום אחר במדינה. ולשבת – כי אנחנו חיים במדינה היהודית היחידה על פני הגלובוס, ובמדינה כזו השבת היא לא עוד יום רגיל אלא יום בעל ערך לאומי ויהודי מובהק. זה דבר שהיה ברור למקימי המדינה הזו, וברור גם לקונצנזוס רחב בציבור גם היום. לא נשכח כי יש פה גם פן חברתי של זכויות סוציאליות שחשובות לכולנו. אנחנו אוהבים את אשדוד על כל תושביה ואת השבת. ואנחנו נפעל רק בדרכי נועם לקידום הנושא". סיכם אליהו.

הרב יגאל קמינצקי, רבה של גוש קטיף לשעבר וראש הישיבה בניצן אחד הדוברים המרכזיים בכנס הוסיף:. "אנחנו בסך הכל רוצים את טובת השבת, את טובת עם ישראל, את טובת העובדים, אנחנו הולכים להסביר לאנשים למה זה טוב ערך השבת, בכלל – למה ערכים יהודיים זה דבר טוב. זה דבר שהוא פשוט אין פה שום דבר מסובך, אני מאמין שבסופו של דבר אנשים יבינו  שבסופו של דבר זה טוב לכולם, לעם ישראל ולכולם. תשאלי את העובדים בעצמם אם הם מעדיפים לעבוד בשבת או לנוח. הם היו אומרים לך שהם היו מעדיף לנוח.  כל אחד מעדיף ששבת יהיה יום של משפחה שאפשר להיפגש, לשבת ביחד לשוחח לשיר ולהנות, ואנחנו גוזלים את זה מעם ישראל".

להנות, בדיוק. עבור הרבה משפחות להנות זה לאכול גלידה בביג פאשן, לקנות שמלה בסטאר סנטר ובכלל להינות מספרייה עירונית ביום המנוחה

 

"אי אפשר להיות צדיק על חשבון אחרים. אי אפשר להינות על חשבון אנשים אחרים, שאת הולכת לקנות את גורמת לאלפי אנשים לעבוד בשבת. זה פשוט לא?"

הרב קמינצקי. צילום: ויקיפדיה

לא. העיר באשדוד מורכבת מרוב חילוני שמרגישים שהמרחב הציבורי בשבת משתנה וגם את כבשת הרש הנמצאת בפאתי העיר – נלקחת

"אנחנו באים להסביר, השבת היא ערך לאומי, איך אמר אחד העם? יותר משישראל שמרו את השבת, השבת שמרה עליהם, זה כולם הסכימו אפילו אנשים חילוניים – בן גוריון וביאליק – כולם הבינו שהשבת היא ערך. ויש פה התנגשות בין ערך פרטי לערך לאומי, אני לא בא להפגין אני בא לעורר ולהסביר ולדבר ולהביא את האנשים להבנה בערכים האלה".

אז המשמעות של סגירת חנויות בשבת ובכלל של המרחב הציבורי היא כפייה דתית 

"אני מבי את הצד הפרטי אבל בהתנגשות הזו מול ערך פרטי ולאומי אני מדגיש את הערך הלאומי ובמקרה הזה שמירת השבת. הרבה פעמים הצד הלאומי אצלי גובר על הצד הפרטי, אני הייתי אולי הייתי מעדיף לא להתגייס לצבא אבל אני עושה כי אני מאמין שזה דבר חשוב וערכי למרות שאני יכול לההרג בצבא. אני מעדיף את הערך הכללי על הערך הפרטי. כל מי שחשיבות עם ישראל בראשו מבין ששבת זה דבר מיוחד במינו וזה לא בא מהצד הדתי דווקא, בן גוריון היה זה שאמר שצריך לשמור על הפרהסיה בשבת, וביאליק אמר שאנחנו לא נהיה מדינה אם לא תהיה שמירת שבת במרחב הציבורי".

ביג פאשן אשדוד בלב השיח צילם: אילן אסייג

אתם לא מדברים בוואקום. סערת השבת עדיין ברקע. יש לכם איזה שהוא פתרון למשבר? 

"הפתרון שלי זה הסברה אני רוצה שאנשים יבינו מה זה שבת. אני חשוב שאף אחד לא יודע מה זה שבת, שבת זה לא סתם יום חופש, זה הרבה מעבר לזה, את זה אנחנו רוצים להעביר להסביר ולברר ולשבת עם אנשים ולהביא את הערך האחר השם לא מכירים בכלל, ואני מאמין שבהסברה זה ילך. אני מאמין שנצח ישראל לא ישקר והשבת שנשמרה כל הדורות תמשיך להשימר אבל לא בכוח אלא בהסברה"

אתם קוראים לזה כנס אחדות, אתה מצפה שחילוניים באמת יגיעו?

"כן אני מצפה שכולם יגיעו. זה לא כנס בשבילנו, זה לא בשביל אבא שלי, זה בשביל עם ישראל, וחילונים הם חלק מעם ישראל וזה ערך גם בשבילם, עובדה היא שיש הרבה חילונים שתומכים בזה. זה לא חידוש".

יש גם הרבה דתיים לאומים שתומכים בפתיחת עסקים בשבת ובאי כפייה דתית. ראינו כמה מהם על בימת הנואמים בהפגנות המרכזיות

"אני לא יודע מי הם, אני לא מייצג את כל הדתיים הלאומיים, אני מייצג את ערך עמוק והיסטורי שנקרא שבת, שאותו אני הולך להסביר. בלי לריב עם אף אחד פשוט להסביר ולהנחיל אותו לעם ישראל".

פלייר שבת סגור

 

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר