הדיונה הגדולה באשדוד. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

הירוקים: אם אין שמורה בדיונה הגדולה – אין רובע מיוחד

תושבים באשדוד ושוחרי הסביבה נערכים למאבק: הודיעו שיתנגדו לתכנית "הרובע המיוחד", הכוללת כאלפיים יחידות דיור ועקירת עצי שקמה, כל עוד העירייה מקדמת מצידה בניית שכונת מגורים בדיונה

פורסם בתאריך: 16.7.17 10:31

     

תושבים באשדוד ופעילי סביבה מתארגנים לעצור את התכנית העדכנית של "הרובע המיוחד" באשדוד, כסוג של פעולת תגמול להפרת ההבטחה של העירייה בנוגע להפיכת "הדיונה הגדולה" לשמורת טבע. התכנית מקודמת בימים אלה במוסדות התכנון. הדבר נחשף לראשונה בעיתון "כאן דרום" לפני 10 ימים.

בשבוע שעבר הגישו את ההתנגדות לוועדה המחוזית לתכנון ובניה בדרום. התושבים והפעילים מיוצגים בידי הקליניקה לרגולציה סביבתית באוניברסיטת בר אילן. "לצערנו", הם אומרים, "זנחה עיריית אשדוד את העיקרון ההוליסטי, וכעת מתוכננת בנייה מאסיבית למגורים בשני הרבעים".

יו"ר הפורום הציבורי לאיכות הסביבה באשדוד, בועז רענן: "אנו קוראים לראש העיר ולוועדות התכנון לקדם הכרזה של 'הדיונה הגדולה' כשמורת טבע. לא ניתן לדיונה הגדולה ליפול בין הכיסאות".

עו"ד יותם שלמה מהקליניקה לרגולציה סביבתית הוסיף: "רשויות התכנון צריכות לקדם תכניות בראייה כלל מרחבית. כולנו מודאגים ממשבר הדיור אולם לא ניתן לקדם בנייה באופן בלתי אחראי מבלי שתובטח ההגנה על ערכי הטבע הייחודיים של האזור".

בהתנגדות נכתב בין השאר, שהתכנית ל"רובע המיוחד" תפגע בעצי שקמה עתיקים ומוגנים, ואף תביא לעקירה של שישה מהם.

עצי שקמה ברובע המיוחד. צילום: פבל

בעבר החליטו ארגוני סביבה דוווקא לתמוך בתכנית הבינוי ל"רובע המיוחד", זאת על אף שהוכנסו בה כאלפיים יחידות דיור – דבר שלא היה בתכניות המקוריות לרובע, המיועד לצרכי ציבור כמו בית חולים וקמפוס אקדמי. התנאי שלהם היה שהעירייה תבטיח את שימור הדיונה שמדרום.

ואכן עיריית אשדוד לא רק שהבטיחה, אלא גם החלה לפעול להכרזת הדיונה בתור שמורת טבע תוך שיתוף פעולה עם רשות הטבע והגנים.

לפני כשנה המגמה התהפכה. בעירייה נסוגו מההבטחה והודיעו שהם מתכוונים להחזיר לחיים את רובע י"ד – שהקמתו למעשה בוטלה לפני שני עשורים במסגרת "תכנית הרביזיה". אז, בשנות ה-90, העירייה והגופים הירוקים הגיעו להסכמה ולפיה  הדיונה וסביבתה – שהם השטח של רובע י"ד – יישמרו ולא ייבנו עליהם.

אבל כאמור בעירייה עשו תפנית חדה. בשנה החולפת הודיעו שם שהם מתכוונים לבנות אלפי יחידות דיור ב"שיפולי הדיונה", על רקע מצוקת הדיור והמחסור בדירות לזוגות צעירים. כל גופי שמירת הטבע וגם המשרד להגנת הסביבה מאוחדים בהתנגדותם לתכנית הבניה בדיונה וצפוי מאבק ציבורי לא פשוט.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר