סימה ואלון חסן. צילום ארכיון: עופר וקנין

לסרי, מאחוריך: אלון חסן פותח את הפה

במאבק שמנהלים בעלי הווילות והדיירים ברובע ט"ו נגד התכנית להקמת מגדלי מגורים בלב השכונה שלהם מתבלט התושב אלון חסן, שמעלה טענות על קשרים פסולים. אבל מתברר שיש לו עוד הרבה מה להגיד על הנהלת העירייה ולאו דווקא דברים טובים. לסרי בעיניו הוא ראש עיר כושל, ואת יו"ר סיעתו גיטרמן הוא לא שואל

פורסם בתאריך: 14.7.17 09:45

     

אלון חסן הופך – אולי מבלי ששמתם לב – לסוג של מנהיג האופוזיציה באשדוד, והוא גם הפסיק לשתוק. תכנית המגדלים בלב רובע ט”ו, לא הרחק מהבית שלו, מסוגלת להוציא אותו מכליו. ואכן, אם נשפוט לפי כמה מאמירותיו בשבועיים האחרונים ברשתות החברתיות ובשיחות פתוחות, האיש שכחבר מועצה התאפיין כמי שנוטה לשבת על הגדר, לוקח צד ברור. האמירות שלו בריאיון שלפניכם מחדדות זאת עוד הרבה יותר: חסן יוצא במתקפה גלויה ובוטה אם תרצו נגד השלטון באשדוד. לידיעתך, ד”ר יחיאל לסרי: קם לך יריב חדש ועיקש.

"נכשל": לסרי. צילום: אורי קריספין

“בעניין של הפרויקט בט”ו אני מגיע בשני כובעים, כתושב הרובע וכחבר מועצה. ובשניהם אני מתנגד בכל התוקף”, אומר חסן בריאיון ל”כאן דרום”. “התנגדתי בכל הכוח במע”ר דרום – כל הניסיון הזה להגדיל את יחידות הדיור עוד ועוד. וזה מאותה סיבה, ולמרות שאני לא תושב הרובע. אני חושב שזה חוסר אחריות לבנות בצורה ובדרך שראש העיר מוביל את הבנייה בעיר. לדעתי, יש המון מה לעשות לפני שמפקיעים שטחים ציבוריים, כמו שמתכננים לעשות עם הפרויקט בט”ו – להקים מגדלים ענקיים באזור שמיועד לשטחי ציבור ובשכונה שלא מתאימה לזה. לפני זה יש לנו רבעים שלמים בעיר שצריכים לדעתי להרוס אותם ולבנות אותם מחדש. גם לטובת תושבי אותם רבעים”.
יהיה זה נכון לתאר את המאבק כמאבק של בעלי הווילות נגד כניסת דיירים חדשים ואולי פחות מבוססים לשכונה היוקרתית?
"לא, ממש לא. זה בדיוק מה שראש העיר מנסה להציג. נוח לו לנגח אותנו כבעלי הווילות מול האזרח המסכן והפשוט, אבל זה ממש לא ככה. אני רוצה לטובת תושבי העיר כולה – תכנון ובנייה נכונה של העיר, כפי שאמרתי, יש הרבה מה לעשות לפני כן – לבנות ברבעים הוותיקים, זה יטיב עם כולם וגם יחלק ויאזן את עומסי התנועה.

חסן ותושבים לאחר פיצוץ מפגש 'שיתוף הציבור' ברובע ט"ו בשבוע שעבר. צילום: דור גפני

איך יכול להיות שחצי הצד הדרום-מערבי של העיר מפותח וכל השאר זוועתי? צריך לתכנן את הבנייה נכון. אנחנו נולדנו פה והילדים שלנו, שילמנו על איכות חיים ורמה גבוהה. למה לשסות את הציבור בתושבי טו" כאילו אנחנו מנוכרים, 'אנחנו הווילות'. למה? אנשים גנבו את הבתים האלה? זה פשע לגור בבית פרטי? למה לשסות את הציבור אחד בשני? זה גרוע. תושבי הרבעים הוותיקים ישמחו שיבנו שם. מי לא ישמח שישפצו לו בית ישן?"
ראש העיר אומר שזה לטובת זוגות צעירים.
“ראש העיר לא מפסיק להשתמש בסיסמה של ‘זוגות צעירים’, אבל זו רק סיסמה. הוא לוקח את העניין הזה שנשמע טוב ולטובת הציבור, אבל זו ממש ממש לא הכוונה שלו. אם יש לך כוונה כזו לבנות לזוגות צעירים אדרבה ואדרבה – תיישב את האזורים הוותיקים, נתמוך בזה. אבל ברובע ט"ו? אני לא חושב שמישהו מהזוגות הצעירים יכול לרכוש שם דירה. גם עם מחיר למשתכן, כמה פחות זה יהיה? חצי מיליון הנחה? עדיין זוג צעיר לא יכול להרשות לעצמו. דירת ארבע חדרים לא תעלה פחות משניים וחצי מיליון שקל, דירת חמישה חדרים? לא פחות משלושה מיליון שקל. גם עם המחיר למשתכן, אני לא מכיר אף זוג צעיר שיכול להרשות לעצמו לקנות דירה במחיר כזה”.
יש מצוקת דיור באשדוד.
“אני לא מתעלם ממצוקת הדיור באשדוד. בתפיסה שלי? אני לא חושב שאשדוד צריכה להפוך להיות עיר של 300 ו-400 אלף תושבים. בתפיסת עולם שלי, מי אמר שאנחנו צריכים להיות תל אביב או גוש דן? למה זה צריך להיות ככה?”
יש ביקוש.
“אז הנהלת העיר יכולה לשים רף שלא עוברים את ה-250 אלף תושבים. מי קבע שאנחנו צריכים לגדול? אין בעיה לגדול, תהרוס את הרבעים הישנים, יש לך את רובע א’, ב’, ג’, ד’, ה’, ו’, ט’. תהרוס – תבנה מגדלים. תתחיל שמה, לא גם שמה. תתחיל משמה. אתה לא יכול להגיע לאנשים שקנו בתים והובטח להם והם שילמו על פיתוח של המקום לטובת צרכים ציבוריים, ואתה בא ומפקיע להם את זה בסיסמה של 'זוגות צעירים' או בתואנה של הסכם גג. זו בעיה שלך שחתמת – מי אמר לך לחתום? תודיע לשר האוצר שאתה לא מסוגל. אתה בא לציבור עם עובדה מוגמרת. תתכנן את העיר כמו שצריך גם לטובת תושבי הרבעים הוותיקים. אני מציע ללסרי שייקח דוגמה מראש עיריית באר שבע. ברובע א’ יש לא מעט בתים של 50 שנה עם מספר קומות נמוך; תהרוס ותבנה. זה הקטע האחרון בתכנית, בעדיפות אחרונה”.
אז למה בעצם לסרי פונה לרבעים ה"חדשים"?
“אולי הוא דואג יותר לקבלנים מאשר לתושבים? עושים הפוך. למה אתה פוגע בתושבים? תנצל את הרבעים הוותיקים. לבנות ברבעים הוותיקים לכאורה לא משתלם, והוא עושה את החישובים הכלכליים של הקבלנים. ומסתתר אחרי הסיסמה של 'זוגות צעירים'. ביזיון גדול. זה לא מקובל עליי ובטח כשזה מגיע בהפתעה”.
למה בעצם?
“העומסים בט”ו מטורפים. עשית סקר תחבורה? סקר סביבה? גם הסקר תחבורה שנעשה לגבי המע”ר לא לקח בחשבון את התוספת בט”ו. מספיק רכב אחד למשפחה, ויש לך עוד 750 מכוניות כל בוקר על הכבישים, שגם ככה עמוסים. איפה ההיגיון? זה לא נתפס”.
אבל אתה חבר מועצה – לא ידעת על ההחלטה?
“לא הוזמנתי לאותה ישיבה, קיבלתי טלפון מתושבי הרובע ששואלים למה אני לא נמצא שם. באתי ולא היה קוורום (מינימום משתתפים הנדרש כדי לקיים דיון, ש"ש) היו חמישה-שישה חברי מועצה. אני לא אהיה חבר האופוזיציה היחיד. לא אהיה חלק מקוורום שלא קיים. מסתבר שעד שעה שבע וחצי ראש העיר בעצמו עשה טלפונים לחברי מועצה שיגיעו. זה לא דרך ולא צורה. אין ישיבות מליאה בימי ראשון. אני לא ידעתי עליה. זה תמיד בשלישי, אבל הוא בחר שזה יהיה בראשון ולא עדכן. לא יודע איך התקיימה, אבל התקיימה. התושבים שהיו שם וחיכו מחוץ לדלת רצו לדבר עם ראש העיר, והוא אמר להם, ‘הגעתם מאוחר’. מה זאת אומרת 'מאוחר מדי'? אתה עושה תכנית במחשכים, גונב לנו שטחים ציבוריים, באים לדבר איתך, ואתה אומר מאוחר מדי?”
מה אתם מתכוונים לעשות?
“שמונת חברי האופוזיציה לא מתכוונים לוותר ולשתוק. אנחנו נשמיע את קולנו גם בוועדה המחוזית, נבדוק את החוקיות של ועדת המליאה שקיבלה את ההחלטה הזאת בכלל”.
לא דיברתם עם ראש העיר בנושא?
“בשביל לכנס ישיבת ועדה מיוחדת ולשאול את ראש העיר את השאלות המתבקשות צריך חתימה של תשעה חברים – עניין טכני – וחסרה לנו חתימה אחת. אבל חברי המועצה מפחדים מראש העיר. אני פניתי באופן אישי, אבל הם פשוט מ פ ח ד י ם. אני מסביר להם: זה עניין טכני, אל תצביע בעדי בישיבה, רק תחתום טכנית כדי שנוכל לקיים את הישיבה ולשאול את ראש העיר את השאלות המתבקשות על התכנית ברובע ט”ו. זה תהליך טכני, כמו קיזוז בכנסת, יחסי עבודה, וציפיתי שחברי המועצה יעזרו. אבל הם אמרו שהם מפחדים מראש העיר. זו פשוט בושה. זה לא עוד בית. 750 יחידות דיור, וזו רק ההתחלה. אני שומע שזו הסנונית הראשונה מבחינת הפקעת שטחים ציבוריים. שערורייה, בעייתי ביותר”.
ואתה, לאן אתה משתייך, לקואליציה או לאופוזיציה?
“אני, לצערי הרב, שנבחרתי למועצה בפברואר 2014, ובמאי נעצרתי. והפרשה הזאת גוזלת ממני המון זמן. אני עסוק בפרשה שלי 7/24 ואני לא פעיל בעירייה, לא כי חלילה אני מזלזל, אני פשוט לא פנוי לכך טכנית. אני כן משתדל להשמיע את קולי והרבה פעמים לא הצבעתי עם האופוזיציה כי לא חשבתי שהם צודקים. אני מצביע מה שלטובת התושב, גם אם האופוזיציה חושבת אחרת”.
גיטרמן מאפשר לך?
“מי שואל אותו? אני לא שואל את בוריס”.

חסן עם גיטרמן ומאיה סלוצקי. צילום: יח"צ

אתם מדברים? היה לו יום הולדת השבוע.
“שלום, שלום. לא אמרתי לו מזל טוב, מאחל לו כל טוב, אבל לא. כי לדעתי בוריס לא לטובת התושבים, הוא 'יס-מן' של ראש העיר. כמו רוב חברי המועצה בקואליציה”.
אז אלון חסן הוא עכשיו מנהיג האופוזיציה?
“אני לא מחפש כתרים. יש לי מספיק נוצות, לא צריך להוכיח אם אני חזק או לא. אני אעשה כל דבר כדי לעצור את התכנית הזאת. יש אנשים לא פרייארים ברובע ט”ו. אולי ברבעים הוותיקים היו שותקים. אנחנו מתכוונים לקחת ייעוץ משפטי מהדרגה הראשונה ולפעול בפן המשפטי בצורה הכי קשה כדי לעצור את הדבר הזה. על פניו זה נראה רע מאוד ומריח רע מאוד”.
איך לסרי כראש עיר?
“גרוע, לא מרוצה מהתפקוד שלו בכלל. הוא לא קשוב לצורכי התושבים. אני רואה את הצעירים, איך הם בורחים. הילדים שלי בשביל נשף סיום י”ב היו צריכים לנסוע לעיר אחרת. להם אתה לא יכול לדאוג, לבני הנוער? בושה וחרפה. תמצא פתרונות לילדים, אין להם איפה לבלות”.
אבל העיר נראית אחלה סך הכול, לא?
“הוא קיבל עיר על מוכן, העיר יפה לא בזכותו. צילקר בנה”.
מה עם פרויקט הדגל – התחבורה הירוקה?
“על הפנים. מה אתה רוצה להראות? אתה ראש העיר, תיסע באוטובוסים? תשמש דוגמה?”
עכשיו הוא הודיע שהוא שכר דירה במע"ר דרום.
“עכשיו הוא הודיע על שכירות באשדוד ברובע המע”ר? למה הוא היה צריך להודיע דבר כזה? שהוא עבר לפתח תקווה הוא לא עשה גם ‘גילוי נאות’. זה התגלה בדיעבד. שיבוא ויגיד התחתנתי כך וכך, אף אחד לא יגיד דבר. אבל כשמגלים בדרך לא דרך, והוא מתחמק מתשובות – זו לא צורה”.
איזה ציון היית נותן לראש העיר?
“נכשל. אני ממש לא מרוצה. אני מכבד אותו כאיש, כאדם, אבל אני לא מסכים עם הדעות שלו. לא רציתי להיות באופוזיציה, רציתי לעשות דברים, להוביל, לעשות. הייתה לנו פגישה, והוא דחה אותי בגלל שנכנסתי אחרי שהמועצה כבר פעלה, והוא טוען שזה הסכמים קואליציוניים, והוא ביקש שאכנס לנעליים של מאיה, מי שאיישה את הכיסא לפניי. כל הקדנציה הזאת הייתה מבוזבזת על בנייה ושטחים. ואין ספק שזה מריח רע מאוד”.
נראה אותך בבחירות הבאות למועצה?
“אני מקווה לגמור את הפרשה שלי, אני מאמין שאני אגמור אותה. כרגע אני לא מצהיר הצהרות. כרגע זה לא בראש שלי. אני לא אומר לא ולא אומר כן. יש לי סדר עדיפויות. החיים שלי בשלוש שנים האחרונות השתבשו מקצה לקצה, התהפוכות שעברתי, אני ומשפחתי, אדם שפוי לא היה מחזיק מעמד. זה לא פשוט. יש כתבי אישום לאנשים, אבל מה שאני, אלון, עברתי באופן אישי – זה לא דבר פשוט. איפה שאני הייתי ומה שקרה איתי ולאן שניסו להוביל אותי ופרשת פישר… אנחנו בסוף, אנחנו יודעים לקראת מה אנחנו הולכים, ואני מאוד אופטימי, אבל בקרוב נדע”.
הזכרת את המשפט שלך, שהולך ומתקדם. הרבה עדים כבר עלו לדוכן. אתה לא שואל את עצמך לפעמים מה היה קורה אילו הדברים היו אחרת?
“לא. אני איש מאמין, וכל מה שקרה לי, הגיע לי. מאיזה חשבונות? זה הקדוש ברוך הוא יודע. אני לא עושה את החשבונות שלו. הרבה דברים טובים קרו גם. למדתי להכיר את האנשים שסביבי, למדתי מי הם החברים שלי ומי אוהביי. היום אני חזק יותר”.
מתי אתה אמור להעיד נגד רונאל פישר וערן מלכה?
“כשיזמינו אותי. כרגע המשפט לא מתקדם. השופט שדן בתיק הזה אמור לתת תשובה לגבי ההצעה להעיד בדלתיים סגורות ואוותר על החיסיון שלי. מחכים לתשובה”.
תגיד, ממה אתם חיים מאז שהפרשה שלך התפוצצה והושעית מהעבודה בנמל?
"אני לא עובד".

תגובות

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "עשייתו של ראש העיר אינה לרוחו של חבר אופוזיציה – מה חדש בכך? מה שחשוב הוא שעשייתו של ראש העיר נושאת חן בעיני תושבי העיר הרבים המברכים על תנופת העשייה, הבינוי, התרבות, החינוך, שיפור התעסוקה ועוד ועוד.
התנגדותו של חבר מועצת העיר אלון חסן נובעת מתוך אינטרס אישי בשל העובדה שהינו מתגורר בסמיכות למתחם הצעירים שעתיד להיבנות על שטח בבעלות מנהל מקרקעי ישראל.
עיריית אשדוד מקדמת תכנית כוללת לבינוי של 30 אלף יחידות דיור המפוזרות על פני כל העיר כולל ברבעים הוותיקים. בנוסף להסכם הגג, מקודמות תכניות אב בשיתוף משרד השיכון לפרויקטים נרחבים של פינוי בינוי ברובעים ג' א' וו'. כל אותן עשרות אלפי יחידות הדיור נועדו לתת מענה להיצע הדירות הנמוך לעומת הביקושים הגבוהים – מצב היוצר עליית מחירים המונעים מזוגות צעירים את היכולת לרכוש דירה באשדוד. בנוסף לתכנית הנ"ל, ייבנו עוד אלפי יחידות דיור ברבעים השונים במסגרת פינוי-בינוי. כמו כן, הסכם הגג יאפשר לעיריית אשדוד לקבל מהמדינה תקציבי עתק למוסדות חינוך וציבור, למתקני ספורט ותשתיות שישדרגו את המרחב הציבורי.
חלק מחברי האופוזיציה, וחסן ביניהם, מובילים את ההתנגדות ממניעים פוליטיים, שלא לומר אישיים. הרי כפי שראש העיר גזר על עצמו שלא לדון בנושאים ברובע בו רכש דירה, כך היה ראוי שחבר המועצה חסן יימנע מדיונים על רובע מגוריו. כך ראוי שינהגו אישי ציבור השומרים על החוק. האינטרס של תושבי העיר, ובמיוחד של הזוגות הצעירים, גובר על האינטרס של חברי האופוזיציה. והעירייה תמשיך לקדם את התכנית שנועדה להטיב אך ורק עם תושבי העיר.
כראש העיר ד"ר לסרי מוביל ומנווט את פניה העתידיות של אשדוד גם בתחום עיסוקה של הוועדה, כמובן בשמירה קפדנית על ההגבלות שלקח על עצמו. ראש העיר השתתף בעצמו במליאת הוועדה האחרונה ומקפיד להתוות מדיניות תכנון לפיתוח מתחמי מגורים ותעסוקה.
ישיבת המליאה זומנה שבוע קודם כנדרש. אין הכרח לקבוע אותה ביום ספציפי. אלון חסן הגיע למליאה ויצא לפני הדיון על מנת שלא יהיה קוורום מתאים לפתיחתה. מה שלא הסתייע בידם של האופוזיציה שכן חברי המועצה האחרים הגיעו לישיבה ואפשרו את קיום ההצבעה מתוך אותו רצון ודאגה אמיתית לעתיד צעירי העיר. בכל ההסכמים הקואליציוניים מצוין במפורש שאין חובת הצבעה קואליציונית בנושאים הנדונים בוועדת בניין ערים. הדוגמאות לכך רבות לאורך כל הקדנציה, וניתן להיווכח בהן מעיון פשוט בפרוטוקולים".

בוריס גיטרמן מסר בתגובה: "אני מאחל לחסן הצלחה. אם הוא חושב שזה בסדר איך שהוא מתנהג, אז שימשיך בדרך שלו".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר