ציור של יפעת רייקמנס
ציור של יפעת רייקמנס

הערב בבית "יד לבנים": תערוכת יחיד של האמנית יפעת רייקמנס שגדלה באשדוד

פורסם בתאריך: 22.11.21 17:19

     

השכלתה האמנותית של יפעת רייקמנס (57), שגדלה באשדוד כוללת לימודי אמנות ותאטרון באוניברסיטת ירושלים וחינוך יצירתי בסמינר הקיבוצים. במקצועה עבדה שנים רבות בחינוך לאמנות במסגרות שונות, ביניהן 15 שנה מדריכת אמנות במוזיאון, שם פיתחה תכנית לימודים דרך משרד החינוך ושמה: 'מוזיאון בא לגן'.

בעשרים השנה האחרונות עובדת רייקמנס כמטפלת ומורה בכירה בליווי אנשים להתפתחות וצמיחה יצירתית והגשמה דרך שיטת 'איזון חיים'. היא מנגנת בהרכב מוזיקלי שנקרא 'נביא בעירו', על חליל צד, וגם שרה יחד עם בעלה בחבורת זמר בגבעת ברנר.

ציור של יפעת רקמיינס

ציור של יפעת רייקמנס

התערוכה 'מציאות', מציגה את סדרת ציוריה של רייקמנס, שהתגבשה במהלך עבודה של כשנתיים (לפני פרוץ הקורונה), במסגרת שיעורי ציור בסטודיו של האמן והמורה לציור אברהם גונר, מי שהיה מנהל בית האמנים באשדוד. היא מספרת כי הוא זה שדחף אותה להציג בתערוכת יחיד למרות שזה בכלל לא היה בכיוון שלה, זאת מכיוון שלדבריה היא מציירת כשעשוע והנאה ולא בכדי להציג. לפני כ-5 שנים החלה לצייר מנדלות אצל חברה ולבנות אותם, ובהמשך יצרה גם 'קלפי נשמה', שאלו עבודות קולאז' קטנות על קרטון ביצוע הדבקות משולבים ציור על קרטוני ביצוע קטנים.

כשלמדה שנה אצל גונר והראתה לו את זה, הוא הציע לה לעשות אותו דבר על גדול ומזה נולדו הציורים הללו שאותם היא מעוניינת להציג בתערוכה. אלו עבודות קולאז' בגודל 100-70 ס"מ על קרטון ביצוע משולבות הדבקים ממגזינים שונים צבעי אקריליק ופנדה. מאחר והציור כל הזמן משתנה ומתפתח היא גם מצלמת את התהליך, שלדבריה מאפשר לה "למצוא גם כשאיני מחפשת דבר".

ציור של יפעת רקמיינס

ציור של יפעת רייקמנס

הציורים המוצגים בתערוכה מגלים אמנית בנשמתה שללא כוונה ובאופן בלתי מודע פיתחה שפה יצירתית אישית בזמן קצר. עיסוקה כמטפלת רגשית וכמחנכת לאמנות באים לידי ביטוי בציוריה. יפעת לכאורה מציירת ללא כללים מוסכמים של ציור קלאסי המבוסס על התבוננות והעתקת המציאות,  וללא ציפיות וכוונה להגיע לתוצאה מסוימת.

"ייתכן כי הכלל היחיד לו היא נאמנה תמיד הוא לגשת למעשה הציור באופן אינטואיטיבי, בהכנעה והקשבה לדרך בה מתפתח הציור", אומרת סיגל מאור, אוצרת התערוכה, "בשימוש בטכניקות מגוונות של קולאז' וצבע על קרטון, היא פתוחה להפתעות שמזמן התהליך, סקרנית למציאות שיתגלו לה, ובעיקר מכוונת מטרה שעיקרה הנאה ממעשה הציור. המראות העולים מתוך המעיין הפנימי שגילתה בה, הם חיבורים סוריאליסטים של עצמים שונים, דימויים מהטבע או חלקי מבנים אורבניים, ובעיקר דימויי נשים בקשת זמן רחבה, נשים צעירות ומבוגרות".

ציור של יפעת רקמיינס

ציור של יפעת רייקמנס

ממש כמו בחלום המבטא חיבורים פנטסטיים של מראות מחיי היומיום, נחשפים ועולים הדימויים מחייה של יפעת, ובפרט מעיסוקה רב השנים בחברת 'דרך אישה' הדואגת ומסייעת למינוף קריירה והעצמת נשים, בנוסף להנחיית טקסי חיים ומעגלי נשים.

פתיחה לתערוכה 'מְצִיאוֹת', יום שני, 22.11.21 בשעה 19:00 , גלריה בבית 'יד לבנים', דרך ארץ 3, אשדוד.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר