תושבי מע"ר דרום בישיבת מועצה
תושבי מע"ר דרום בישיבת מועצה

סערה בעקבות אישור תוכנית מע"ר דרום במועצה: התושבים הגיעו למחות

אתמול הצביעו חברי הקואליציה בעד תוכנית אשר עוסקת במע"ר דרום. התושבים ברובע לצד אנשי אופוזיציה טוענים כי העירייה מכשירה כך את התוכנית לה התנגדה בעבר לצופף את המע"ר ל-4,280 יחידות דיור. מנגד בקואליציה טוענים כי הדבר לא פוגע בהתנגדות העירייה

פורסם בתאריך: 3.6.21 20:24

עדכון אחרון: 6.6.21 10:02

     

אמש אישרה מועצת העיר ברוב גדול את "טבלת ההשוואות" בנוגע לתוכנית של רובע מע"ר דרום שהוגשה לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בבאר שבע.

תושבים ממע"ר דרום שגם פנו לפני כן במכתב לחברי המועצה, הגיעו בעצמם לישיבת המועצה "כדי למחות בפני חבריה כנגד העוול התכנוני האמור", לדבריהם. עם שלטים בידיהם עלו כולם ליציע המועצה ומשם פנו לחברי המועצה שלא להצביע עבור התוכנית המדוברת. "דבר לא עזר וחברי הקואליציה העבירו את ההחלטה שאין בה להבנתם של תושבי הרובע אלא זריית חול בעיני מי שאינם מבינים את הזנחתה של הנהגת העיר את תושביה", הם מסרו.

ההצבעה אתמול באה לאחר שבעבר העירייה כבר התנגדה לתוכנית לצופף את הרובע ל-4,280 יחידות דיור. אלא שהיזמים ורשות מקרקעי ישראל דילגו על הוועדה המקומית ופנו ישר לוועדה המחוזית והיא שומעת את ההתנגדויות לתוכנית.

ההצבעה אתמול במועצה נסובה על התוכנית של העירייה בנוגע ליחס של השטחים הציבוריים וכן מבני ציבור ברובע ועל כך שהעלות שלהם תהיה על חשבון היזמים וכד'. אלא שתושבי הרובע טוענים כי כשהעירייה מצד אחד מדברת על המחיר שהיא דורשת מהקבלנים היא לא יכולה מצד שני להתנגד לתוכנית, "אי אפשר להתנגד לתוכנית ולתמוך בה", אמר גורם בנציגות התושבים.

עבודות בניה ופיתוח במע"ר דרום. צילום: בועז רענן

מע"ר דרום. צילום: בועז רענן

"תושבי הרובע הרואים בכוונה לבנות בו 4,280 יחידות דיור – כמעט פי 4 מן התכנון המקורי – הגישו את התנגדותם הרשמית לוועדה המחוזית. התוכנית הוגשה אמנם על ידי מנהל מקרקעי ישראל תוך עקיפת הוועדה המקומית של אשדוד, אבל תושבי רובע מע"ר דרום ציפו שהעירייה תתנגד לתוכנית בכל כוחה", נמסר מנציגות התושבים. "בכוחה של העירייה להתנגד לפיגוע התכנוני הזה. אבל היא לא עושה זאת, למרות הצהרתו של ראש העיר ד"ר יחיאל לסרי בעבר לאשר לא יותר מ-2,372 יחידות דיור ברובע. בהתנהלותה, פועלת העירייה לתת ידה ליזמים אשר האינטרסים שלהם לא תואמים את טובת הציבור הרחב ופוגעים בו במטרה להעשיר את כיסיהם".


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




מנגד, בקואליציה טוענים כי להפך, יש חשיבות לאישור אתמול מאחר והתוכנית הזאת מהווה הגנה נוספת, למקרה שהוועדה תדחה את ההתנגדויות וכי גם מבחינה משפטית אישור התוכנית אתמול אינו פוגע בהתנגדות העירייה לתוכנית לצופף את הרובע.

"אני שאלתי את היועץ המשפטי אייל אילוז שאלה שהייתה מאוד חשוב לי", מסביר חבר המועצה אלי נכט, "כי אני מאוד מתנגד לכמות יחידות הדיור המטורפת במע"ר אז חשוב היה לי להבין שההתנגדות המהותית שהגישה העירייה בעבר עומדת בעיניה ושהאירוע הטכני הזה לא מחליש אותה. ונאמר לי בצורה מפורשת לפרוטוקול שלא. שזה שני דברים שונים ונפרדים".

חבר המועצה, אלי נכט. צילום: פבל

חבר המועצה, אלי נכט. צילום: פבל

עוד הסביר נכט כי לאור ניסיונו, אם ההצעה הייתה נופלת המועצה המצב אף היה יכול להחמיר, כמו שקורה במקרים שבהם הוועדה המקומית אינה משתפת פעולה עם יזם, והוא עוקף ישירות לוועדה המחוזית "ובעבר היו מקרים כמו בט"ו שהיזם קיבל מהוועדה המחוזית 750 יח"ד כאשר בוועדה המקומית הוא ביקש רק 250", אומר נכט, "המגמה בוועדות המחוזיות ניכרת באופן חד משמעי לדחוס כמה שיותר יחידות דיור לשטח מסוים כדי להגדיל את היצע של הדירות. לכן באופן כללי, אם מישהו שולט בתהליך זאת הוועדה המחוזית בלבד, אז כמות היחידות יכולה להיות מרחיקת לכת, לכן חשוב שהוועד המקומית תהיה תמיד בתמונה שהם לא יעשו מה שבא להם. בכל אופן, אני אלחם בכל מאודי בוועדה המחוזית ומול משרד השיכון כדי שמע"ר לא תהפוך לפצצת אוכלוסין".

תושבי מע"ר דרום בישיבת המועצה

גם המשנה לראש העירייה, יניב קקון הסביר מדוע תמך בהצעה, "מדובר בקו הגנה כפול על האינטרס הציבורי של כולנו. השאלה החשובה ביותר ששאלנו לפני ההצבעה היתה האם ההצבעה על כתב ההתחייבות וחילוף השטח מבטל את ההתנגדות שהוגשה כמועצה מקומית? התשובה לפרוטוקול היתה חד משמעית, התנגדות המועצה עומדת. לכן, מדובר על קו הגנה נוסף על האינטרס הציבורי במידה וההתנגדות שלנו לא תתקבל גם בוועדה המחוזית וגם בערכאות המשפטיות", הסביר קקון.

מאיר אברג'יל ויניב קקון חברי סיעת "אשדודים". צילום: פבל

מאיר אברג'יל ויניב קקון חברי סיעת "אשדודים". צילום: פבל

עוד הסביר קקון כי האינטרס הציבורי מחייב תמיכה בהצעה ולא פסילה שלה, "וישנן עוד שתי שאלות ששמנו על השולחן. מה המעמד המשפטי של כתב ההתחייבות עליו חתמו היזמים? ומה קורה במידה ומתחלף יזם? קיבלנו תשובה כי כתב ההתחייבות מגן על תושבי אשדוד ומחייב משפטית את היזמים. כל נסיגה מההתחייבויות של היזמים מול תושבי אשדוד תגרור ביטול התוכנית במלואה. בין ההתחייבויות; שהשטח המועבר חזרה לתושבים במסגרת התוכנית גדול מהשטח הניתן וירשם על שם העירייה ללא תמורה, שהיזמים יבנו מבני הציבור לטובת התושבים על חשבונם במסגרת התוכנית ועוד… ושכל חילוף מחייב לחתום מחדש על ההסכם המחייב ולא ניתן להחליף יזם ובכך למסמס את ההתחייבויות החשובות. לאור זאת, האמירה היא הכי ברורה שיש. ההתנגדות של המועצה לתוכנית יציבה ורק במידה ולא תצלח יצרנו אתמול קו הגנה נוסף לטובת האינטרס הציבורי".

הלן גלבר. צילום: פבל

הלן גלבר. צילום: פבל

חברת האופוזיציה הלן גלבר, תקפה את חברי הקואליציה שתמכו בהצעה, "חבר הקואליציה הצביעו בניגוד להצבעתם בחודש יוני 2020 שבה דחו את התוכנית. המנכ"ל והיועץ המשפטי יצרו ועדה לא חוקית וללא סמכות. היועץ המשפטי התפתל בכיסאו והתפלפל להסביר לחברי מועצה על מה בעצם הם מצביעים. אני יחד עם התושבים נמשיך להיאבק כנגד התוכנית בכל הדרכים החוקיות העומדים לרשותנו . כמו שהצלחנו לבטל את תוכנית המע"ר בשנת 2016 בבית משפט, נעשה הכל ונצליח לבטל גם תוכנית הפוגענית הזו. חברי המועצה צריכים לדעת כי אם חלילה תתקבל ההחלטה לאשר את התוכנית זה יהיה על ראשם ועל אחריותם שהרי וזו תהיה בכיה לדורות".

הדברים שנאמרו אתמול במועצה לא שכנעו את תושבי הרובע שהגיעו למחות והם מסרו כי בכוונתם "להמשיך להיאבק כנגד הגזירה המקוממת המאיימת לאמלל את חייהם ואת חיי ממשיכי דרכם באמצעות החלטה שתהיה בכייה לדורות".

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר