גבעת המכלים. צילום: בתיה דורי
גבעת המכלים. צילום: בתיה דורי

"העדות הכמעט אחרונה לקיבוץ ניצנים הישן": משמרים את גבעת המכלים

גבעת המכלים שליד ניצן, אחד הסמלים של הקרבות העזים שהביאו לכיבוש קיבוץ ניצנים הישן במלחמת העצמאות, צפוי לעבור שימור, שחזור ואפילו הקמת מרכז מבקרים

פורסם בתאריך: 9.1.21 19:09

     

בימים אלו החלו עבודות השימור וההצלה של גבעת המכלים בסמוך לניצן, המכלים ניצבים על אחת מהגבעות הגבוהות ביותר באזור. על ראש גבעה המשקיפה אל הים, ניצבים כארבעה מגדלי מים בעלי עיצובים שונים שסיפקו מים לקבוץ ניצנים הישן שהיה במרחק של כ-2 קילומטרים מהמקום.

במועצה לשימור אתרים אומרים כי גבעת המכלים "הינה עדות כמעט אחרונה לקיומו של קיבוץ ניצנים ולקרבות הקשים בין מגניו לצבא המצרי בתקופת טרם קום מדינת ישראל. חורי הכדורים במכלים ובעמודי הבטון המחזיקים אותם הם עדות לעימות הקשה שהתחולל במקום".

גבעת המכלים. צילום: בתיה דורי

גבעת המכלים. צילום: בתיה דורי

קיבוץ ניצנים הישן הוקם באמצע שנות השלושים על ידי קבוצות שונות של עולים חלקם, חלקם מעפילים. הקיבוץ היה פעיל עד שנכבש במלחמת העצמאות על ידי המצרים. גבעת המכלים הייתה הגבעה החולשת על הקיבוץ ובה התמקמו עמדות מגינים אשר היו מוכנים להתקפה מצרית. המצרים מצידם כבר כבשו את עד הלום ואז חזרו לאחור לכבוש את הקיבוץ. פלוגה מצרית שתקפה את גבעת המכלים נהדפה, אך לאחר מכן החלה מתקפה משולבת שכלל הפגזות והפצצות. בעזרת מספר טנקים הותקפו עמדות המגינים שנפגעו ברובם והגבעה נפלה בידי המצרים. שעות ספורות לאחר מכן נכנע מפקד המקום והקיבוץ כולו נכבש על ידי המצרים. הכניעה זכתה לביקורת קשה בזמן אמת, אך ועדה שהוקמה לאחר מכן טיהרה את שמם של הלוחמים.

נכון להיום, על גבעת המכלים בסמוך לקיבוץ הישן, ישנם מספר מגדלי מים בצורות וגדלים שונים שהיו אופייניים לאותה התקופה. מגדלים דומים ניתן למצוא גם בגבעה 69 ובתחנות משטרה בריטיות.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




מנכ"ל המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, עמרי שלמון, ציין בהקשר זה כי המועצה ראתה חשיבות רבה לשמר שריד לסיפור גבורה עילאית של לוחמי ניצנים ועשיית צדק היסטורי עם חברי הקבוץ "שנפל פעמיים". פעם אחת לידי המצרים ובשנייה לטעות טרגית לגבי לחימת חבריו. המועצה האזורית מתכוונת, לאחר תום עבודות השימור וההצלה להקים במקום מרכז מבקרים שיספר את סיפור הגבורה של לוחמי הקבוץ ותצפית מקורה על מגדל המים המרכזי שממנה ניתן יהיה לצפות אל הים ולעבר כל האזור שעמד במוקד קרבות מול המצרים במלחמת העצמאות.

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר