כאן מתוכנן להיבנות אזור התעשייה החדש. צילום: דור גפני
כאן מתוכנן להיבנות אזור התעשייה החדש. צילום: דור גפני

אשדוד: אזור תעשייה חדש יוקם בשטח בעל רגישות אקולוגית "גבוהה ביותר"

עיריית אשדוד מקדמת את הקמתו של פארק לוגיסטיקה ותעשיות בקצה אזור התעשייה הצפוני למרות העובדה שמומחים מגדירים את השטח כ”מסדרון אקולוגי” שבו עוברים צבאים ובעלי חיים נוספים בין חולות פלמחים ושמורת השיטה. מימוש התכנית יעמיד בסכנה את המשך קיומם

פורסם בתאריך: 19.10.20 13:39

     

בעיריית אשדוד מעוניינים להרחיב את שטחי התעשייה והתעסוקה השונים כדי להכניס עוד כסף לקופה ממסים וגם במטרה להעתיק חלק מהעשיות באזור התעשייה הקלה צפונה – כדי לפנות את הקרקע לטובת הקמת שכונות מגורים חדשות המתוכננות לקום שם במסגרת הרובע המתוכנן גדות הנחל אשדוד או בשמו הנוסף: קריית חלוצים.

על רקע זה מקדמים בעירייה את הקמתו של אזור תעשייה חדש שיהווה הרחבה של “פארק עוגנים” באזור התעשייה הצפון-מזרחי של העיר. הוא אמור לכלול שטחי אחסנה למכולות וסחורות מהנמלים (נמל אשדוד והנמל החדש שצפוי להיפתח בשנת 2021 – נמל הדרום), חברות ומפעלים. גם המתקן להפקת אנרגיה משריפת פסולת, שלאחרונה המשרד להגנת הסביבה הקפיא את קידומו, מתוכנן לקום שם.

שטחו של אזור התעשייה המתוכנן מתפרס על פני 315 דונם. התכנית החדשה מבקשת לשנות את יעוד הקרקע מאזור המשלב תעשייה ויעור לאזור תעשייה ואחסנה – כולל אחסנת חומרים מסוכנים.


רוצים להישאר מעודכנים?
הקליקו כאן לאפליקציית "כאן דרום – אשדוד"




התכנית גובלת במחלף אשדוד צפון, ממזרח – באגני שיקוע והחדרה של חברת מקורות, מדרום – שמורת השיטה המלבינה ומסילת הברזל וממערב – ב”פארק עוגנים” (מפעל “מקסימה” ואחרים).
לצורך קידום התכנית ביקשה עיריית אשדוד חוות דעת בנושא סביבה וזו אכן הוכנה בידי חברת “יוזמות למען הסביבה”. במסמך נכתב ש”שטח התכנית נופל על המסדרון האקולוגי הארצי שהוגדר על ידי רשות הטבע והגנים”, ושמדובר בשטח “בעל רגישות שטחים פתוחים גבוהה-קיצונית מבחינת הידרולוגיה, פיסיוגרפיה, נדירות ומגוון ביולוגי. השטח הוגדר כבעל חשיבות גבוהה ביותר מבחינת החי והצומח”.

עוד קובעת חוות הדעת: “האזור הינו בית גידול לצבאים ועשרות מינים נוספים, מהם בסכנת הכחדה, כך שהמסדרון מהווה קישור חיוני ואחרון בין השמורות לאורך החוף לבין שמורת מבואות אשדוד (השיטה המלבינה, ד”ג).

טבע מול לכלוך מתוצרת אנושית: צבי ארצישראלי באשדוד. צילום: נעם ארון

צבי ארצישראלי נובר באשפה, אשדוד. צילום: נעם ארון

חוות הדעת מגדירה את האזור: “אי של בית גידול ערכי בתוך אזור תעשייה מופר”, שיש בו מינים מוגנים כמו עצי אשל, שקמה, שיזף מצוי, תמר, שיטה מלבינה ורתמים וכן בעלי חיים שעתידם בסכנה: צבי, קיפוד, חתול בר וירבוע.

 

לדברי מנכ”לית איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, ד”ר ענת רוזן, “התקיימו מספר דיונים על התכנית. השטח כולו מאוד ערכי מבחינת טבע ונוף, וחלק ממסדרון אקולוגי בין חולות פלמחים לשמורת מבוא אשדוד. התקיים דיון גם בשיתוף רשות הטבע והגנים בנושא הזה. לא הגיעו להסכמות. נראה שנושא רוחב המסדרון האקולוגי יועבר להכרעת הוועדה המחוזית”.

לפי ההתייחסות של איגוד ערים לאיכות הסביבה אשדוד-חבל יבנה, המובאת בתכנית, הרי ש”התכנית כולה, ובעיקר חלקה הדרומי הגובל בשמורת טבע מבוא אשדוד נמצאת על גבי שטח טבעי בעל ערכיות אקולוגית ונופית גבוהה ביותר של נוף חולות, עצי שיטה מלבינה, עצי שקמה, מיני צומח ובעלי חיים. שטח התכנית משמש כמסדרון אקולוגי חשוב ביותר שמחבר בין השטחים הפתוחים בחולות פלמחים ובין שמורת מבוא אשדוד. “קיטוע המסדרון האקולוגי על ידי מימוש התכנית”, מזהירים שם, “ככל הנראה יביא כליה על בעלי חיים כגון צבאים, שזקוקים למרחב מינימאלי רצוף ולא יוכלו להתקיים יותר בשטח שמורת הטבע כאשר זו תישאר כאי מבודד”.

כדי להתגבר על אותו מכשול התכנית מציעה להשאיר רצועה צרה ברוחב כמה עשרות מטרים לאורך הגבול המזרחי של השטח כמסדרון אקולוגי, וחיבורו למעבר תת קרקעי לבעלי חיים שייבנה במסגרת תכנית להקמת כביש “הרצל ג’” מצפון.

אלא שבאיגוד סבורים, ש”האפקטיביות של המסדרון המצומצם שנותר מוטלת בספק רב. לא בטוח שבעלי החיים יתרגלו לעבור בשביל הארוך והצר שמוקצה להם בין מגרשי התעשייה מצד אחד וגדר מתקני ההחדרה של מקורות מהצד השני”.

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "מדובר בתכנית באזור הסמוך לאזור התעשייה הצפוני, ועל פי תכנית המתאר של אשדוד השטח בייעוד לתעשייה עם תכנית מפורטת למימוש כך שניתן לממש את השטחים, לשווקן ולשפר את התעסוקה בעיר. הייעוד למגרשים הינו מגרשים למתקנים לוגיסטיים. במסגרת הדו”ח האקולוגי ומניתוח השטח, נדרש מסדרון אקולוגי והוא אכן ניתן במסגרת התוכנית".

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר