דר' חורחה מרטינס וצוות מרפאת כללית אשדוד ג'

רופאי כללית אשדוד: כיצד למנוע "מוות בעריסה"

לרגל שבוע שינה בטוחה של תינוקות מביא לכם ד"ר חורחה לואיס מרטינס, מומחה ברפואת ילדים כללית אשדוד ג', את ההנחיות וההמלצות המעודכנות ביותר עבור שנת תינוקות בטוחה כפי שהובאו בהמלצות החדשות של ארגון רופאי הילדים האמריקאי (APP), במטרה להפחית את מספר המקררים של מוות פתאומי של תינוקות, המוכר גם כמוות בעריסה (SIDSׂ)

פורסם בתאריך: 8.11.17 13:56

     

ד"ר חורחה לואיס מרטינס מסביר כי "מוות בעריסה" הנו מקרה בו התינוק נחנק למוות במהלך השינה, בד"כ בשנת חייו הראשונה, בשל היעדר שליטת התינוק בתנועותיו באופן אוטומטי. "מודעות ההורים והדרכתם היא תנאי חשוב בצמצום התופעה ויצירת תנאי שינה נכונים ובטוחים", הוא מסביר. מתקיים קשר סיבתי נרחב בין המוות במהלך השינה לגורמים הבאים:
מיקום ובטיחות מיטת התינוק – עולה כי מיקום מיטתו של הרך הנולד אמורה להיות בחדרם של ההורים, אמנם במשטח שינה שונה משלהם – כלומר מיטה משלו, בסמיכות רבה להוריו , לפחות 12 חוד' הראשונים לחייו ,ובכך מופחת הסיכון ב 50% לחנק ומוות.
תנוחת השינה – רצוי וחשוב מאוד להשכיב את התינוק בשנת חייו הראשונה תמיד על גבו , ולא בשום צד ,תנוחה אחרים , זאת בשל היעדר השליטה האוטומטית של הרך על תנועתו במהלך השינה – והיא הגורם הישיר לחנק !! להימנע בכול מצב להשכיב את התינוק במיטתו על הבטן.
באשר לבטיחות המיטה – חשוב לציין כי ישנם מספר גורמים קריטיים : א. סדינים מתוחים למשעי עם גומיות הנתמכות מתחת למזרן השינה ,ב. מזרן קשיח ולא רך כלל ג. המזרון לעולם לא יונח על כיסא ואו כורסה , ואו כול משטח רך אחר, ד. מרווח מינימאלי של כ- 15 ס"מ מדופן המיטה מכול צד לפחות , ה. הימנעות משימוש והכנסת כריות, שמיכות, צעצועים רכים ,למשטח השינה של התינוק – רצוי שהמשטח יהיה ריק . המטרה – מניעת סכנת נפילה, בנוסף מקרי חנק מגורם חיצוני מלבד תנועת התינוק.
חשיפת סביבתו של התינוק – במרבית שעות היום , תהיה סביבתו נקייה מעשן סיגריות, אלכוהול וכל סם אחר , זהו גורם המשפיע על תקינות ומאמץ הנשימה של התינוק במהלך השינה. טמפרטורת החדר אמורה אף היא להיות נעימה ויציבה , אין לחמם יתר על המידה או לכסות את התינוק בשכבות מרובות למניעת גורמי סיכון לחנק ואו כיסוי פתאומי של השכבות על פניו של התינוק.
הנקה – חשיבות ההנקה מהווה רכישה ואימון הנשימה אצל התינוקות בעיקר בין החודש הראשון לחייו עד לחודש רביעי, ובכך מהווה ככלי הגנה ראשוני שבידי התינוק כשהוא ישן לבדו זמן ממושך, לא לשכוח להשכיב את התינוק לאחר ההנקה משטח השינה הבטיחותי האישי שלו. לעיתים בעת ההנקה האם נרדמת תנוחת האם ,לרבות השד עלולים להוות כגורם חונק כאשר האם נרדמת היא אינה חשה מתנועת התינוק באופן מידי ועל כן מומלץ במהלך הלילה , כשהאם חשה מנומנמת מומלץ להניק את התינוק במיטתה ולא בתנוחה עוטפת וכפופה בישיבה ואו בכורסא שקועה . לאחר הירדמות התינוק בחיקה יש להעבירו למשטח השינה האישי שלו.
שימוש במוצץ – מומלץ בבואנו להשכיב את התינוק עם מוצץ בעיקר בחודש הראשון לחייו, זאת על מנת לתרגל ולשמר על מנגנון נשימתו של התינוק .

אבזור מיטת השינה של התינוק במוצרי בטיחות , חיישנים, מכשירי ניטור נשימה – לא מומלץ להניח בקרבת התינוק כול מנגנון אבטחת שינה כלשהו , אין אלו הוכיחו עד כה את יעילותם .
חיסונים – התחסנות בכלל החיסונים המומלצים לתינוקות בגיל מוקדם מאוד , הוכרה כיעילה וכגורם יעיל למניעת סיכוני חנק.
תקינות תזונתית ,וסדר בהריון – כמובן שבתקופת ההיריון חשיבות התזונה , תקינות התפתחות העובר, שינה מאוזנת של האם , התחקות אחר כול שינוי קל מהווה אמצעי מניעה ראשוני למניעת סכנות חנק פתאומיות, כמו"כ מחלות בדרכי נשימה , התפתחות המערכת האנטומית של העובר והתינוק לאחר הלידה.
שעות הערות והשגחת ההורה – בשעות הערות של התינוק מומלץ להשכיבו על הבטן ! אך ובלבד כאשר ההשגחה היא צמודה ובערנות מלאה של ההורה, ובכך לאזן התפתחות תקינה של התינוק , גופו ,ותנועותיו.

לאור כול ההמלצות שהועלו במחקרים ההלו , עולה כי המכנה המשותף לכולן הוא תנוחת התינוק וסביבתו. התקופה בה יש להניח את הדעת ושימת הלב היא בשנה הראשונה לחייו של התינוק כאמור, עם כול ההבנה להצטברות העייפות של הוריי התינוק , מרחב השינה של התינוק, מיטתו, מסייע בעניין זה. רופאי הילדים בכללית אשדוד מאחלים חורף נעים ובטוח !

תגיות:

תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"כאן דרום אשדוד"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר